PDA

View Full Version : Stemapparaat probleem en vraag ontstemming snaren



Acoustic Capo
27 december 2010, 17:02
Hallo,
ik wou sinds zo net mijn akoestiche gitaar stemmen met mijn elektronisch stem apparaatje , maar hij doet erg raar ineens. Gister heb ik nog gestemd met het apparaatje en deed alles prima. Nu als ik mijn 3 melodiesnaren stem, doe ik dat, er brandt een groen lampje als de snaar goed gestemd is, dat is nu ook zo, maar de snaren klinken veel ste hoog als het stemapparaatje aangeeft dat ze goed gestemd zijn.

Kan iemand mij hiermee helpen?

P.s. is het ook normaal als je snaren(de e-a-d) snaren, de dikke snaren, dat ze na 1 dag al ontstemd zijn? Ze zijn net nieuw gekocht.

Mvg,
Yordi.

Jedeel
27 december 2010, 17:27
Nieuwe snaren moeten even rekken zeg maar.
Na een paar dagen moeten ze wel op stemming blijven.

Stem je jouw g-b-e niet te hoog?

--=HANS=--
27 december 2010, 17:36
Wat jedeel zegt, en ik weet niet wat voor gitaar je hebt maar met name nylon snaren hebben de onhebbelijke eigenschap om de eerste dagen alleen maar te ontstemmen.
Wat dat stemmen betreft, als de lage E wel goed is kun je ook op gehoor verder stemmen en je stemapparaat er bij houden ter controle en dan zie je vanzelf wat er aan de hand is, is ook nog eens een prima oefening om je gehoor te trainen.
Voor het geval je niet weet hoe dit werkt: als je op de lage E op de vijfde fret pakt dan heb je een A -> precies de A van de tweede snaar. Vervolgens pak je de A op de vijfde fret en dan krijg je dus een D -> precies de D van de derde snaar. Let op bij de G pak je de 4e fret anders wordt het geen B. Op de B pak je weer gewoon de vijfde en dat wordt de hoge E van je vijfde snaar.

D-string
27 december 2010, 17:41
Dat je vaak moet herstemmen is nu volgens mij al voldoende beantwoord.

Als je zeker weet dat je snaren anders hoger klinken dan eerst, dan kun je ook nog even kijken naar je stemapparaat. Het kan zijn dat je verschillende instellingen hebt. Als je er niet uit komt, laat dan even weten welk stemapparaat je hebt.

Acoustic Capo
27 december 2010, 17:48
Bedankt voor jullie hulp, ik weet nu hoe ik bij gehoor moet stemmen maar daar ben ik tog ietsje minder goed in, vaker zal ik het wel doen op die manier.

Ik heb een KORG GA stemapparaat waar ook de elektrische kabel in kan. Hij doet steeds heel raar, hij geeft de 3 melodiesnaren te hoog aan, als mijn ene g snaar bij gehoor stem zegt het apparaat dat de klank veel ste laag is,terwijl de snaar perfect klinkt, het stemaparaatje geeft zeg maar een veelste hoge toon aan.
Hij doet ook heel raar met de hele tijd heen en weer zwieberen, ene moment zegt het ding dat de snaar veel ste laag klinkt, 2 seconden later ineens veel ste hoog.
??

ghost-rider2006
27 december 2010, 17:55
probeer eens een online stem gebeuren

Acoustic Capo
27 december 2010, 18:13
probleem gevonden: stemapparaat stond als instelling op basgitaar stemmen, ik drukte op ene knopje en nu staat hij op gitaar stemmen.
Bedankt voor de hulp iedereen maar ik heb het probleem gevonden;)

ghost-rider2006
27 december 2010, 18:21
heel slim lol

Acoustic Capo
27 december 2010, 18:32
heel slim lol

tjaah. niet dus haha. Maar het domme is ervan, het staat er alleen als je het stemapparaatje aandrukt,later niet meer. dat het op bas is gestemd.

ghost-rider2006
27 december 2010, 18:35
ach het werkt daar gaat het om toch

Harald
27 december 2010, 19:08
Daarom het beste gewoon altijd op chromatisch zetten. Als je het op gitaar of bas zet (of ukelele of viool) levert dat altijd problemen op als er eens een snaar echt ver naast zit. Daarnaast zit je gelijk goed voor open en alternatieve stemmingen. En zo moeilijk onthouden is het niet... Een aap die geen bier eet, of zoiets...

Voor thuisgebruik is op gehoor stemmen toch echt een heel goede oefening. Dat kan wel wat anders dan alleen de 5 frets, behalve als het 4 frets methode.

http://www.gitaarspel.nl/kollege.php?lan=nl&kid=4