PDA

View Full Version : Potmeters bij gitaar met SC's én HB?



Gerth
27 december 2010, 14:14
Hallo!

Humbuckers vragen over het algemeen een pot van 500k, en single-coils 250k.

Nu ik voor mijn gitaar met H-S-S-elementenconfiguratie op zoek ben naar wat nieuwe elementen vroeg ik mij af op welke manier ik met het bovenstaande rekening dien te houden, zeker gezien de gitaar slechts één toonknoop en één volume-knop heeft.

Alvast bedankt!
Gert.

Nagramoth
27 december 2010, 14:21
Ik zou in dat geval 500k kiezen. Als het te schel wordt, dan kan je altijd nog een extra weerstandje aan de tonepot toevoegen...

Gerth
27 december 2010, 14:35
Bedankt voor de snelle reactie!

Dus een hogere waarde van "k" zorgt voor een meer heldere klank, in mijn geval (wegens maar één toonpot) dan voor àlle elementen?

En heb ik er dan ook alle belang bij om als SC's niet al te helder klinkende modellen te nemen?

Ik mag dan waarschijnlijk ook veronderstellen dat de standaard pot bij mijn gitaar 250k bedraagt?

Maleco
27 december 2010, 15:21
de k staat voor 1000, en het getal dat je dan krijgt is de maximum weerstand van je variabele weerstand, oftewel je potmeter.

Gerth
27 december 2010, 15:32
Ja, heb intussen al het één en het andere op het net (én op deze site) gevonden, zelfs wat betreft aanpassing van potmeters in een H-S-S...

In de SC-gaten komen toch "gestackte" (ofwel mini-HB's) modellen, dus té schel of té "noisy" zal niet het probleem zijn.

Toch bedankt en alle eventuele aanvullende raad is zeker welkom!

Midwolda
27 december 2010, 15:42
Ik heb net zoiets met mijn nog-te-assembleren Strat met 2x humbuckers, 1x volume, 1x tone en coiltap.
Ik kies voor de 500k pots, want als het op de gesplitte stand (= SC) te schel is
dan draai ik gewoon de tone-potmeter wat dicht, daar is-t-ie tenslotte voor... ;)

Gerth
27 december 2010, 15:48
Ik heb net zoiets met mijn nog-te-assembleren Strat met 2x humbuckers, 1x volume, 1x tone en coiltap.
Ik kies voor de 500k pots, want als het op de gesplitte stand (= SC) te schel is
dan draai ik gewoon de tone-potmeter wat dicht, daar is-t-ie tenslotte voor... ;)

Hallelujah!
Logica Rulez!
('t moet idd niet altijd moeilijk zijn...).

peter_l
3 mei 2011, 01:29
En tsja, ik heb er ook eentje. Vandaag weer een leuke nieuwe Strat inelkaar gezet, maar omdat ik ook niet alles denk te weten toch maar even vragen..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OUHOEQUI-D.jpg

Ik had deze set elementen al héél lang liggen, maar het was steeds in afwachting van de geschikte gieter. Tot nu dus. Het betreft twee stuks EMG SES pickups (stacked, passief) en een wat aparte Bill Lawrence, zie plaatje:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QSG4GNBB-D.jpg

Nu ben ik best aangenaam verrast door het geluid van de EMG's, erg helder en toch warm en rond; prachtig Strat maar dan HiFi, zoiets. De BL sluit er eigenlijk prima bij aan, ook erg helder en meer HiFi dan iets anders, maar die komt vrij schel door. In parallel-schakeling is-ie eigenlijk het best te pruimen, dan klinkt-ie als twee hele goede Strat single coils in parallel, wat het dan dus eigenlijk ook is ;-). Maar er mag wel een randje hoog af, ik ben dus blijkbaar nog niet zo doof als mijn gehoorleeftijd (nieuw woord!) me wijs wil maken.

Nu weet ik ineens ook weer dat BL elementen behoorlijk helder en HiFi zijn, dus schoot me nadien te binnen dat ik met de keuze voor 500K potmeters mogelijk wel wat te enthousiast ben geweest. De EMG's zullen vast ook nog prima klinken met 250K, maar wat is eigenlijk de standaard waarde die achter een BL humbucker hoort?

En vraag 2: heeft iemand een idee welk model BL dit eigenlijk is? Ik heb 'm al een jaar of 10, geen idee meer waar en van wie ik 'm ooit heb gekocht, maar het is duidelijk geen L500 ofzo. Ik kon er zogauw even niks over vinden en tast dus in het duister zogezegd, maar da's om half 2 's nachts natuurlijk ook niet zo vreemd..

Midwolda
3 mei 2011, 07:11
Grappig, onze knutselStratjes doen een beetje hetzelfde.
Met 500k pots vond ik de mijne ook iets schels hebben wat ik er met de tone-pot
(verschillende waardes condensator geprobeerd) niet fijn uit kon draaien.
Dus alles er uit geropt en 250k pots erin, standaard .022 cap er bij en het is al een heel stuk beter!
Iets warmer, prettiger in het gehoor liggend, mooiere verdeling over de pu-schakelaar.

Maar dat "hifi" hou je wel hoor.
In mijn oren is dat een beetje een nadeel want dat betekent dat de gitaar minder fel reageert op je attack,
het blijft altijd wel netjes klinken en dat maakt dat het soms wat gevoelloos kan overkomen.
Maar soms heb je juist dat nodig, en het kan mooi zijn voor sommige effecten (chorus e.d.).

Gewoon 250k pots in je fraaie Strat zetten, ik denk dat het je wel zal bevallen.
Zulke samengeraapte onderdelenverzamelingen blijft toch altijd een kwestie van uitproberen. ;)

Pic van mijnes (basswood body, Squier MiK '89 hals, Ibanez X-series AlNiCo5 humbuckers, vintage Fender brug):

http://img29.imageshack.us/img29/6817/p2260027.jpg

Kakihara
3 mei 2011, 09:03
En tsja, ik heb er ook eentje. Vandaag weer een leuke nieuwe Strat inelkaar gezet, maar omdat ik ook niet alles denk te weten toch maar even vragen..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OUHOEQUI-D.jpg

Ik had deze set elementen al héél lang liggen, maar het was steeds in afwachting van de geschikte gieter. Tot nu dus. Het betreft twee stuks EMG SES pickups (stacked, passief) en een wat aparte Bill Lawrence, zie plaatje:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QSG4GNBB-D.jpg

Nu ben ik best aangenaam verrast door het geluid van de EMG's, erg helder en toch warm en rond; prachtig Strat maar dan HiFi, zoiets. De BL sluit er eigenlijk prima bij aan, ook erg helder en meer HiFi dan iets anders, maar die komt vrij schel door. In parallel-schakeling is-ie eigenlijk het best te pruimen, dan klinkt-ie als twee hele goede Strat single coils in parallel, wat het dan dus eigenlijk ook is ;-). Maar er mag wel een randje hoog af, ik ben dus blijkbaar nog niet zo doof als mijn gehoorleeftijd (nieuw woord!) me wijs wil maken.

Nu weet ik ineens ook weer dat BL elementen behoorlijk helder en HiFi zijn, dus schoot me nadien te binnen dat ik met de keuze voor 500K potmeters mogelijk wel wat te enthousiast ben geweest. De EMG's zullen vast ook nog prima klinken met 250K, maar wat is eigenlijk de standaard waarde die achter een BL humbucker hoort?

En vraag 2: heeft iemand een idee welk model BL dit eigenlijk is? Ik heb 'm al een jaar of 10, geen idee meer waar en van wie ik 'm ooit heb gekocht, maar het is duidelijk geen L500 ofzo. Ik kon er zogauw even niks over vinden en tast dus in het duister zogezegd, maar da's om half 2 's nachts natuurlijk ook niet zo vreemd..

Bills ontwerpen zijn bedoeld om zowel met 250k als met 500k pots goed te klinken. Zelf gebruikt hij het liefst 250k pots. Ik zou dat eens proberen.

Dat gezegd zijnde, vermoed ik dat het geen ontwerp is van Bill Lawrence, het genie, maar van Bill Lawrence USA, het bedrijf van ene Jzchak 'EZ' Wajcman. Het lijkt op een L-900. Ze hebben samen ooit Lawrence Sound Research opgericht, maar na het vertrek van Bill is daar hommeles van gekomen en de heer Wajcman is de naam Bill Lawrence blijven gebruiken, met een flink aantal rechtszaken tot gevolg. Algemeen wordt de kwaliteit van de BLUSA's toch een flink pak lager ingeschat dan de pickups van Bill Lawrence zelf/Wilde pickups.

peter_l
3 mei 2011, 09:20
Ik zal er vandaag of morgen eens 250k pots inzetten, zo te horen zal dat de boel beter in balans brengen. Dank voor de tips derhalve :-).

Het verhaal van de split tussen Bill enerzijds en de Pool anderzijds ken ik ook, ook de reputatie van de twijfelachtige elementen van de laatste. Ik heb echter ook her en der gelezen dat Bill zijn elementen altijd signeerde, hetgeen de andere mijnheer niet als dusdanig kon doen. Ik vind het geluid van dit element (zeker in parallel) werkelijk erg fraai, hij komt nu gewoon nét iets te schel door (in series), da's alles.

Kakihara
3 mei 2011, 09:48
Ik zal er vandaag of morgen eens 250k pots inzetten, zo te horen zal dat de boel beter in balans brengen. Dank voor de tips derhalve :-).

Het verhaal van de split tussen Bill enerzijds en de Pool anderzijds ken ik ook, ook de reputatie van de twijfelachtige elementen van de laatste. Ik heb echter ook her en der gelezen dat Bill zijn elementen altijd signeerde, hetgeen de andere mijnheer niet als dusdanig kon doen. Ik vind het geluid van dit element (zeker in parallel) werkelijk erg fraai, hij komt nu gewoon nét iets te schel door (in series), da's alles.

Da's inderdaad waar. Het is een rare pickup; ik heb geen weet van Bill die een gesloten cover gebruikt heeft voor zijn pickups, behalve bij de Ultrasonics, maar die zijn weer voorzien van een groot logo en een soort printplaatje aan de achterkant. De pool heeft wel een gesloten cover gebruikt voor de genoemde L900, maar dan zaait die handtekening toch wat verwarring inderdaad.

Bijl
3 mei 2011, 09:54
Ik heb net een Jackson met HSS configuratie verbouwd, en daar zat een 250K pot in. De humbucker had geen extreem hoge output en het geluid van de humbucker was gewoon lekker dik zonder echt modderig te worden.

Na het lezen van dit topic kan ik alleen maar concluderen dat het een kwestie is van smaak en de juiste combinatie van pickups.

peter_l
3 mei 2011, 10:02
Het is een rare pickup; ik heb geen weet van Bill die een gesloten cover gebruikt heeft voor zijn pickups, behalve bij de Ultrasonics, maar die zijn weer voorzien van een groot logo en een soort printplaatje aan de achterkant.
Ik weet dat Bill op verzoek van Anno Galama ooit eens gesloten pickups heeft gemaakt, ik meen voor een gitaar voor Jan Akkerman. Anno prefereerde voor die bepaalde gitaar de looks van EMG, maar het geluid van Lawrence. Het zou kunnen dat Bill nadien nog wel vaker die look heeft toegepast.
Maar ik zal Bill en Becky zelf eens mailen met de foto, die kunnen me vast vertellen wat voor raar ding het is ;-).

Kakihara
3 mei 2011, 12:12
Dat lijkt me het beste. Misschien dat je dezelfde vraag kan stellen op het Bill Lawrence wilde-gate forum (http://guitarsbyfender.yuku.com/forums/11/Bill-Lawrence-Wilde-Gate), in afwachting van een antwoord van B&B

peter_l
3 mei 2011, 23:54
Even een extra plaatje van de bovenkant, misschien herkent iemand nog iets in het bijna verdwenen logo..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OC6XBQFM-D.jpg

Qua geluid ben ik er wel van overtuigd dat het een Lawrence is en niet een mediocre Poolse versie, daarvoor klinkt-ie gewoon te helder en te goed.

Michael AE
4 mei 2011, 08:18
Ik heb in mijn Floyd strat een 250k pot voor de singles en een 500k voor de humbucker. (En dan nog een tonepot.) Werkt in mijn geval het beste. De wiring heb ik gewoon van het internet gehaald.

peter_l
5 mei 2011, 22:56
Ik heb antwoord gekregen op het Wylde forum: "These pickups were similar to the L-500, and it seems this is an R model. Like all BL's, these pickups have very good treble response. If you do not adjust your amp settings, the result may very well be what you describe as harsh. Changing the pots to 250 k will also help."
Dus ik ben eruit, dank voor de tip over het Wylde forum!

*slingert alvast de soldeerbout aan...*