PDA

View Full Version : jazz artiesten



ibanez260
27 december 2010, 13:08
beste vrienden,

een hele tijd geleden hebben een aantal mensen mij op dit forum wat jazz-artiesten gegeven die ik zeer interessant zou vinden. Nu ik alles eens beluisterd heb, zie ik dat velen van deze ook enorm veel albums gemaakt hebben.
Dus alvorens elke album op te gaan zoeken en te beluisteren welke de moeite zijn om te downloaden/kopen, vroeg ik me af of de kenners op dit forum mij niet konden vertellen welke cd's ik zeker in mijn collectie zou moeten hebben...

Deze artiesten vond het interessantst:
-oscar peterson
-Jim hall & Bill Evans
-Grant green

Voor de verduidelijking, zou ik het liefst luisteren naar dat soort jazz met gitaar piano en een drummetje, heel simpel en als het even kan ook volledig instrumentaal. Dus als je ook nog zelf muziek hebt liggen waarvan je denkt: 'he, dat voldoet nou eens volledig aan de omschrijving!' mag je dat gerust laten weten!

alvast nen dikke merci.

ps: als ik hier onzin sta uit te kramen, neem het me dan aub niet kwalijk, ik ben namelijk een groentje op gebied van jazz!

Little Jay
28 december 2010, 11:09
YES! Het jazz-virus heeft toegeslagen!
Mooi zo.

Van Grant Green is eigenlijk alles te gek, maar The Complete Quartets with Sonny Clarke zijn te gek als je piano, bas, drums en gitaar wilt.

http://jazzbluesclub.com/uploads/posts/thumbs/1194204529_folder.jpg

2 tientjes bij Bol.com (dubbel cd!): http://www.bol.com/nl/p/muziek/the-complete-quartets-with-sonny-clark/1000004000048895/index.html.

terrasbeest
28 december 2010, 21:18
Zeer vervelend bij Jazz is dat veel van de beste dingen ondertussen oubollig klinken, die-hards zullen daar geen problemen mee hebben, maar newbies kieperen het hele zooitje hoofdschuddend bij het vuilnis.

Doen :

Wes Montgomery - Smoking at the Half Note.
-Live in Belgium.

Oscar Peterson : één of ander ' Live ',( Montreux, North Sea Jazz....) met Joe Pass op gitaar.

Iets moderner : Bireli Lagrene met de WDR Bigband.

barno
28 december 2010, 21:42
poeh, aanraders in jazz: moeilijk hoor, er is zoooveel :)

voor een beginner is kenny burrell altijd leuk: heel bluesy
verder verplicht gitaarvoer: django reinhardt, charlie christian, george benson, freddie green. piano: count basie, bill evans, thelonious monk ...

jazz is bij uitstek een genre dat gelinkt is aan labels en muzikanten, dus als je iets goed vindt, check wat er nog op het label zit, of koop de soloplaten van de muzikanten die op een andere plaat in de band zitten, bekende labels: blue note, prestige ..

en have fun met het ontdekken van andere instrumenten: hammond, jimmy smith, vibrafoon: lionel hampton, sax: rollins, coltrane, cannonball enz..enz..

Luctor
30 december 2010, 12:52
Ik sluit mij volledig aan bij het bovenstaande: er is zooooveel!
En het is en blijft een ontdekkingstocht die je zelf moet aangaan.
Mijn eyeopener was Chet's Choise van Chet Baker met Philip Catherine op gitaar.
Daar was ik ineens gepakt door het specifieke jazzgitaargeluid. Ik heb mij toen wat meer verdiept in deze gitarist. Toen ben ik verder gaan kijken en kom je eerst alle bekende namen tegen (Wes Montgomery, Joe Pass, Kenny Burrel, etc.) Vervolgens ook eens naar jazzgitaristen van nederlandse afkomst geluisterd (Jesse Van Ruller etc). Je loopt ineens tegen souljazz op (George Benson, Melvin Sparks - die laatste dankzij Euro Cinema) En verder geluisterd naar de meer vernieuwende jazzgitaristen als Pat Metheny, Kurt Rosenwinkel enz.
Kortom je kunt alle kanten op en de bronnen zijn bijna onuitputtelijk maar het is het leukste om het zelf te ontdekken.