PDA

View Full Version : Erkenning van gitaren



beunklats
27 december 2010, 12:06
hallo

Ik speel nu ongeveer anderhalf jaar gitaar.
Ik zie op het forum dat veel mensen zo het jaar weten waar een gitaar uit komt.
Mijn vraag is hoe je dat kun zien.
Of moet je daar gewoon veel ervaring mee hebben.
Is het ook zo hoe ouder de gitaar hoe meer hij waard wordt.

Gr
Johan

beruk
27 december 2010, 12:22
hallo


Mijn vraag is hoe je dat kun zien.
Op iedere gitaar staat een serienummer. Die serienummers zijn (vaak) een code waar en wanneer een gitaar gemaakt is. Op de site van de fabrikant kun je vaak de datum terug vinden
Of moet je daar gewoon veel ervaring mee hebben.
Nee
Is het ook zo hoe ouder de gitaar hoe meer hij waard wordt.
Heel kort door de bocht: Meestal niet, het is een klassiek vraag en aanbod verhaal. Waarbij emotie ook een rol speelt.
Gitaristen zijn over het algemeen op zoek naar de ideale toon en vinden oudere gitaren mooier en beter klinken (soort collectieve bewustzijnsvernauwing:sssh: ) Van oudere gitaren zijn er minder dus...Op het forum zijn nogal wat topic te vinden over ouderdom en waarde van gitaren. Ga maar es lezen en vermaak je

Gr
Johan

Ik heb de antwoorden in blauw in je quote gezet.
Groet,

lollol
27 december 2010, 12:27
Klopt, maar je kan niet alleen aan het serienummer zien hoe oud de gitaar is, soms veranderd het uiterlijk van de gitaar met de jaren, bijvoorbeeld:
Fender gebruikte vanaf 1965 een grotere kop.
En sommige modellen werden maar een aantal jaar lang gemaakt

guitarkid
27 december 2010, 12:37
Hier is dus geen eenduidend antwoord op te geven!
Bij sommige merken kun je tot op vrijwel de exacte dag herleiden wanneer ze gemaakt zijn en dan ook soms pas vanaf een bepaalde datum (Gibson vanaf ong 1976 als ik het goed heb), andere merken hanteren een volledig willekeurige nummering en zo zijn er nog talloze varianten, waarbij niet alleen het nummer een rol speelt, maar ook de gebruikte onderdelen uitvoering etc.etc. Kortom, het vereist in veel gevallen wel degelijk kennis en ervaring om een gitaar juist te dateren, zeker als het om oudere types gaat.
Bovendien komt dan ook om de hoek kijken of ze nog origineel zijn etc. of erger nog, of het bijv. niet om een Chinese kopie, een fake decal o.i.d. gaat!
Wat betreft de waarde: de meeste al wat oudere (bijv. 70's) Fenders of Gibsons (en talloze andere merken) gaan weg voor een prijs die vele malen hoger is dan de oorspronkelijke nieuwwaarde. Ook voor bijv. de eerste Squiers wordt nu ook aanmerkelijk meer betaald. En ik garandeer je dat er heel veel gitaristen zijn die Squier louter associëren met budget-gitaren van Fender en dus niet weten dat m.n. de eerste series wel erg goede gitaren zijn die net zo goed of zelfs beter zijn dan menig Fender! Kennis is dus wel handig!

Gr. C.

munkie
27 december 2010, 14:44
Welkom in het vintage gitaren gekkenhuis :seriousf:

-De oude serie is altijd beter dan de nieuwe. De oude serie wordt uiteraard niet meer gemaakt.
-USA is beter dan Japan.
-Japan is beter dan Korea.
-Korea is beter dan Indonesie/China.
-Fender en Gibson zijn de beste gitaren aller tijden en zijn altijd goed en houden altijd hun waarde.
-Let goed op woorden als : vintage, eerste serie, law suit, pre law suit, pre-(bedrijf dat de bouwer van de gitaar op heeft gekocht), relic, natural relic, road worn, pre-loved,pre-cherished enz. enz.
-Koop uitsluitend bij erkende Marktplaats handelaren als the Fellowship of Acoustics enz. of de vakhandel gitaarwinkels.
-Koop dus nooit bij vage particulieren die met vage mobieltje fotoos aan komen zetten op MP en niet weten wat ze aanbieden.
-Sloop nooit een Stratocaster uit elkaar om stempels e.d. te checken, als de handelaar zegt dat ie origineel is dan is dat ook zo.
-Koop nooit een gitaar die duidelijk GEEN Les Paul, ES335, SG, Strat of Tele is of daar een exacte kopie van.
-Bied altijd de vraagprijs op MP. Wees er snel bij voordat iemand anders de gitaar koopt.
-Let nooit op fretwerk, niet belangrijk.
-Conditie vd neck zelfde verhaal, breuken , splitten, krom, getordeerd, lekker belangrijk.

:ok:

guitarkid
27 december 2010, 14:53
Welkom in het vintage gitaren gekkenhuis :seriousf:

-De oude serie is altijd beter dan de nieuwe. De oude serie wordt uiteraard niet meer gemaakt.
-USA is beter dan Japan.
-Japan is beter dan Korea.
-Korea is beter dan Indonesie/China.
-Fender en Gibson zijn de beste gitaren aller tijden en zijn altijd goed en houden altijd hun waarde.
-Let goed op woorden als : vintage, eerste serie, law suit, pre law suit, pre-(bedrijf dat de bouwer van de gitaar op heeft gekocht), relic, natural relic, road worn, pre-loved,pre-cherished enz. enz.
-Koop uitsluitend bij erkende Marktplaats handelaren als the Fellowship of Acoustics enz. of de vakhandel gitaarwinkels.
-Koop dus nooit bij vage particulieren die met vage mobieltje fotoos aan komen zetten op MP en niet weten wat ze aanbieden.
-Sloop nooit een Stratocaster uit elkaar om stempels e.d. te checken, als de handelaar zegt dat ie origineel is dan is dat ook zo.
-Koop nooit een gitaar die duidelijk GEEN Les Paul, ES335, SG, Strat of Tele is of daar een exacte kopie van.
-Bied altijd de vraagprijs op MP. Wees er snel bij voordat iemand anders de gitaar koopt.
-Let nooit op fretwerk, niet belangrijk.
-Conditie vd neck zelfde verhaal, breuken , splitten, krom, getordeerd, lekker belangrijk.

:ok:

Je ziet het, kennis moet aanwezig zijn.... ;)
Gelukkig hebben we Munkie nog! :cheerup:

PS: toen je begon met "USA is beter dan Japan" hapte ik bijna.... :)
Toch eerst de rest maar even gelezen!

wietse
27 december 2010, 15:00
)-Koop uitsluitend bij erkende Marktplaats handelaren als the Fellowship of Acoustics enz. of de vakhandel gitaarwinkels.


effe een correctie, the fellowship heeft ook een winkel in bentenheim, dus niet alleen marktplaats.
verder helemaal met je eens :D.

macwilliams
27 december 2010, 15:04
Als een vintage gitaar bovendien ook nog eens een relic is voegt dat ook nog eens meerwaarde toe, behalve wanneer het een duidelijk mishandeling is dan werkt de relic juist weer waardeverminderend. En de beste gitaren blijven onbespeeld want je zou er zomaar een kras op kunnen maken en dan is de waarde beduidend minder, omdat een kras maakt nog geen relic zoals een zwaluw geen zomer maakt.

Dat je er maar even rekening mee houd;)

Justinschut
27 december 2010, 15:14
relic is voor posers

beunklats
27 december 2010, 19:25
Bedankt voor deze reacties.

Ik heb zelf een sammick greg bennett les paul.
IK heb hem samen met een sammick AG-40R versterker gekocht voor 600 euro.
Hier een paar foto's,

http://i1238.photobucket.com/albums/ff490/beunklats/IMGP3951.jpg
http://i1238.photobucket.com/albums/ff490/beunklats/IMGP3883.jpg
http://i1238.photobucket.com/albums/ff490/beunklats/IMGP3882.jpg

De code is: S01014468
Hij komt uit korea.

Wat denken jullie dat hij waard is.
En uit welk jaar denken jullie dan hij komt.
Ik kan er verder niet zo veel wijs uit worden.

Gr Johan

wietse
27 december 2010, 20:25
er staat vast een andere naam ergens op de kop in het klein met een nummer, dit model heet de avion en jij hebt aan de top te zien waarschijnlijk een avion 6, die kostten nieuw rond de 450 euro.
mocht je dit setje dus niet nieuw hebben gekocht dan hebben ze je een poot uitgedraaid.
die versterker is duidelijk al een wat ouder model met de eind 90er jaren look, wel leert googlen mij met een buisje in de voorversterker maar meer dan 100 euro mag zoiets 2ehands echt niet kostten imho.
huidige waarde van de gitaar mag je met 300 euro je handen dichtknijpen.
prima gitaren doen echt niet onder voor duurdere gitaren waar een beroemd merk op staat maar dit drukt de verkoopwaarde wel enorm.

beunklats
27 december 2010, 20:33
Ik hem hem van familie overgekocht, dus er zal wel niet met de prijs geknoeit zijn.
En dat serienummer is wel datgene wat ik net schreef.

The Unforgiven
27 december 2010, 21:04
Ik hem hem van familie overgekocht, dus er zal wel niet met de prijs geknoeit zijn.


Ach, zo jong en naďef nog...

beunklats
27 december 2010, 21:16
Het is mijn eerste gitaar, maar dit is hem denk ik.

http://www.ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/samick/avion_av6/index.html

Dus het is denk ik wel een avion 6.

Bram+
27 december 2010, 21:21
Wat betreft datering: Als Samick voor alle gitaarmerken die ze maken ongeveer dezelfde systematiek gebruikt voor serials, komt deze uit januari 2001. Het eerste paar nummers van de serial staan voor het jaar (01=2001), de tweede paar voor de maand (01=januari). Het is dan bij wijze van spreken gitaarnummer 4468 die in januari 2001 van de band is komen rollen.

wietse
27 december 2010, 21:50
Ik hem hem van familie overgekocht, dus er zal wel niet met de prijs geknoeit zijn.
En dat serienummer is wel datgene wat ik net schreef.

van je familie moet je het hebben, kijk maar effe rond op het net, dan ontdek je zelf wel dat die familie je de boel voor nieuwprijs heeft verkocht.
ik had het niet over het serienummer maar een type/model aanduiding, iets heel anders.
maar daar zijn we ondertussen wel uit.

Nobler
28 december 2010, 13:04
In ieder geval moeten we je teleurstellen in die zin dat deze gitaar voorlopig NIET méér waard zal worden naarmate hij ouder zal worden. Van de gewone merken (dus niet Fender, Gibson, Gretsch en een handvol andere waardevolle merken) zijn er zóveel gitaren dat ze nooit veel waard zullen worden. Wietse op dit forum bijvoorbeeld koopt (als ik zijn posts mag geloven) aan de lopende band soortgelijke gitaren voor onder de 200 euro.

Samick is bovendien een merk dat niet bekend staat om zijn hoge kwaliteit. Het kan goed zijn dat bepaalde modellen uit bepaalde jaren beter zijn of zelfs erg goed voor hun prijs, maar over het algemeen is die naam geen garantie voor een hoge waarde.

Pas wanneer je van je oom hoort dat hij op zolder nog een (echte) Gibson of Fender heeft liggen waar hij in de jaren '60 mee in een band heeft gespeeld moet je je oren spitsen. Dat kan namelijk wél wat waard zijn.

muziekschuur
28 december 2010, 13:09
Totale waarde 200 -250 euro. = versterker & gitaar....

wietse
28 december 2010, 14:41
Samick is bovendien een merk dat niet bekend staat om zijn hoge kwaliteit.

dat klopt dus beslist niet, samick is werelds grootste gitaarbouwer die voor allerlei merken bouwt oa de koreaanse epi's worden daar gemaakt, en meestal voor de gitaren waar ze hun eigen naam op hebben staan doen ze vaak nog effe beter hun best.
de tijd dat ze brol maakten zoals vroeger de eerste koreaanse hondo's, jawel samick is uit hondo ontstaan, is voorbij.

het is tegenwoordig prima prijs kwaliteit verhouding bij samick.

universe777
28 december 2010, 14:43
Met een beetje zoeken kom je deze gitaar al voor onder de vierhonderd tegen. Zelfs in de Ltd ed spalted maple. Je hebt er idd zo goed als de nieuwprijs voor betaald. Maar.. boeie, als dat ding lekker speelt en je hebt je plezier ervan who cares.

Beetke lame is het echter wel.

edit. plus 1 voor de post van Wietse boven deze.

The Unforgiven
28 december 2010, 14:48
Op internet staan mensen die tussen de $400 en $500 hebben betaald, dat komt dus neer op een nieuwprijs tussen de €300,- en €380,-. Dus ja, je kan met zekerheid zeggen dat je bent afgezet. Jammer, maar daar is nu vrij weinig aan te doen. Er zijn uiteraard manieren, maar dat is voor de sfeer in de familie waarschijnlijk niet geweldig.

beunklats
28 december 2010, 15:12
Die prijs waar ik hem voor heb gekocht maakt mij niet zo heel veel uit, hij speeld in ieder geval aardig goed.
Maar nu weet ik in iedergeval hoe veel hij waard is en uit welk jaar hij ong komt.
Dus dan weet ik genoeg.

Maar bedankt voor alle reacties.

synopticon
28 december 2010, 15:50
Altijd handig: guitardaterproject.org

Overigens zijn er BEHOORLIJK wat gitaren die met het verstrijken der jaren alleen maar veel minder waard worden :)

munkie
28 december 2010, 16:06
(Deze keer serieus :seriousf:)


Samick is bovendien een merk dat niet bekend staat om zijn hoge kwaliteit.

Hangt van type/model af. Ik heb eens een Samick Valley Arts serie Tele gehad, heel goedkoop en dikke vette kwaliteit. Later nog eens bespeeld want had hem aan een vriend doorverkocht. Vroeg me af waarom ik hem eigenlijk had verkocht. Heb er ook Strat achtigen van gezien , Valley Arts Custom serie dus nadat Samick VA had opgekocht.

beunklats
28 december 2010, 17:25
ik had het niet over het serienummer maar een type/model aanduiding, iets heel anders.
maar daar zijn we ondertussen wel uit.


Dus het is geen les paul maar een avion.

wietse
28 december 2010, 18:40
Dus het is geen les paul maar een avion.

je mag het gerust een les paul model noemen als je hem aan iemand omschrijft want dat is het voorbeeld geweest, alleen samick zelf noemt het een avion, die van jou is een avion6 , het gaat geloof ik van een avion 1 t/m avion8 hoe hoger het nummer des te hogere kwaliteit/luxer.