PDA

View Full Version : wat heb je nodig voor een rock band??



purestrenght
27 december 2010, 08:19
hallo,

ten eerste ik weet niet goed onder welk onderwerp dit moet plaatsen:

ik ben een band begonnen,
nu heb ik een drummer, gitarist, zangeres en bassist(ben ik zelf)

nu zijn mijn vragen:
wat voor een apparatuur heb je nodig voor optredens?
en moet er nog een toetsenist of i.d. erbij?

we hebben een beetje advies nodig voor een begin

wie kan ons helpe?

gr..

forceps
27 december 2010, 11:44
Of je een toetsenist nodig hebt, bepaal je zelf. Ga je eigen nummers maken of covers? Indien covers: zitten daar toetsenpartijen in? Dan heb je een toetsenist nodig.

Qua apparatuur zou ik eerst zorgen dat je kunt repeteren (dus een kleine zanginstallatie, drumstel en versterkers). Als je gaat optreden, dan zal het cafe of de zaal in de meeste gevallen een geluidsinstallatie hebben.

HaroldA
27 december 2010, 12:09
Attitude en ballen. :rockon:

etemm
27 december 2010, 12:51
Ik zou in eerste instantie een oefenruimte zoeken met backline, dwz dat er versterkers, zanginstallatie en evt drumstel aanwezig is.
Ik neem aan dat jullie allemaal al in bezit zijn van een oefenampje voor thuis. Zo kan je rustig op elkaar inspelen en kan je zelf voor je uitmaken wat je nodig hebt aan versterkers etc.
Als je gaat optreden hebben de meeste kroegen (die vaker optredens hebben) en kleine zaaltjes een zanginstallatie en PA. Jullie hoeven dan alleen jullie eigen instrumentarium mee te nemen en versterkers.

grayfink
27 december 2010, 13:11
En drugs natuurlijk.

purestrenght
27 december 2010, 13:12
een oefenruimte waar een drumstel in staat en voor alle instrumenten eige versterkers.

maar ik was benieuwd wat je nodig hebt voor optredens.

met andere woorden we hebben eigelijk alles al??


Let's Rock

Justinschut
27 december 2010, 16:06
Toetsenisten zijn nergens voor nodig :p

Bij optredens hangt het er vanaf wat de zaal al heeft, soms hebben ze al een drumstel staan en soms moet je een eigen meenemen. Zelfde met versterkers, maar die moet je meestal wel zelf meenemen (is ook fijner ivm eigen geluid).

Soms deel je een backline met andere bands als er meerdere op dezelfde avond spelen en spreek je onderling af wie wat meeneemt. Microfoons en zangversterking hebben de meeste zalen/kroegen waar regelmatig bands spelen wel

pimmetje
27 december 2010, 16:42
Als de amps het bij het oefenen redden naast de drummer, hoef je waarschijnlijk niets anders of extra's voor de eerste paar optredens.

Ik weet niet of jullie bij het oefenen ook al iets van een zang-installatietje hebben. Anders zou dat wel handig zijn. Niet alleen voor optredens, maar ook voor het oefenen kan 't geen kwaad als de zangeres hoorbaar is en zichzelf kan horen.

Toetsenist alleen doen als je 't zelf nodig vindt. Persoonlijk vind ik 't bij een band altijd fijner om de bezetting zo klein mogelijk te houden. Minder agenda's, minder uiteenlopende smaken en ambities, etc.... dus minder gezeik :D.

purestrenght
27 december 2010, 16:46
ja de zangeres heeft een eigen speaker

en monitoren ofzo dan??

pimmetje
27 december 2010, 17:04
Monitoren heb je alleen nodig als je jezelf niet hoort.
Als je zonder monitors een aardig geluid neer kan zetten terwijl iedereen elkaar en zichzelf op z'n minst een beetje redelijk hoort... dan hoef je niet per se aan de monitors.

Al zal 't bij 't eerste optreden over een PA die al in de tent staat waarschijnlijk wel gaan gebeuren. Dan hebben ze ook wel een monitortje staan.