PDA

View Full Version : B mol zelfde als A kruis ?



GlobalWarming
26 december 2010, 21:51
Is een B mol hetzelfde als een A kruis ? Als je B verlaagt kom je op de 6de fret terecht en als je A verhoogt kom je ook op de 6de fret terecht (power akkoorden). Ik weet dat er iets niet klopt in deze redenering wie kan mij even helpen?

ShredTallicA
26 december 2010, 21:55
De redenering klopt, alleen word ik afgemaakt als ik nu zeg dat B# hetzelfde is als Ab, dat schijnt dan niet zo te zijn. Jeroen kan vast wel uitleggen waarom. :sssh:

EuroCinema
26 december 2010, 22:31
Het korte antwoord: het komt in de praktijk van het gitaarspelen op hetzelfde neer.


Het lange antwoord:
1) nee, of je de ene noot verhoogt of de andere verlaagt, heeft verschillende implicaties voor de harmonie. Zo heeft de lydische ladder een #4, en zeker geen b5. Dus is die noot in C lydisch een F# en geen Gb.

2) Op bepaalde andere instrumenten is er een zeer klein verschil in toonhoogte tussen een A# en een Bb. Lees hier meer over het verschil tussen gelijkzwevende stemming en reine stemming:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkzwevende_stemming

EJPostema
27 december 2010, 00:18
Is een B mol hetzelfde als een A kruis ? Als je B verlaagt kom je op de 6de fret terecht en als je A verhoogt kom je ook op de 6de fret terecht (power akkoorden). Ik weet dat er iets niet klopt in deze redenering wie kan mij even helpen?

Dit is in zekere zin waar. Als je beginnend gitarist bent (of muzikant) is deze logica eerst ook wel genoeg.

-=JEROEN=-
27 december 2010, 02:08
Kan je eigenlijk horen of het een Bb of een A# in een akkoord schema?

Dus stel je speelt: Eb Ab Eb Bb, dan is dat duidelijk een Bb en geen A#.

Kan je dan horen dat het een verlaagde B is? En hoe?

Jimi Hendrix
27 december 2010, 05:42
Kan je eigenlijk horen of het een Bb of een A# in een akkoord schema?

Dus stel je speelt: Eb Ab Eb Bb, dan is dat duidelijk een Bb en geen A#.

Kan je dan horen dat het een verlaagde B is? En hoe?

dat hangt van je theoretische achtergrond af.
als je weet dat er in Eb wordt gespeeld, hoor je een Bb als je weet dat een Bb bij Eb hoort en niet een A#.
Zoiets?

denis.hermans
27 december 2010, 12:21
Er is een theoretisch en eigenlijk ook een "echt" verschil.

Theoretisch heeft te maken met de toonladdef waarin je speelt. Stel je speelt in fa-groot. Wel deze toonladder bevat een si mol. Omdat dat harmonisch zo hoort : fa+heletoon=sol+heletoon=la+halvetoon=si mol.
Je speelt die si mol en la kruis wel op dezelfde posititie van je gitaar.

Eigenlijk is er ook "in het echt" een verschil. Een toon is immerse onderverdeeld in een aantal "komma's". En tussen vb. een la kruis en si mol is er één komma verschil.
Voor gitaristen en de meeste andere instrumenten is dit evenwel van geen praktisch belang vermits we toch niet met die onderverdeling werken (en het verschil toch niet horen).
Zeer kort door dee bocht : eigenlijk zijn onze insrtrumenten zo gestemd dat je in alle toonaarden kan spelen maar zit er een foutenmarge op die over het ganse octaaf verdeeld is (gelijkzwevende stemming ,ooit revolutionair voor de piano)Eigenlijk zou je dus voor elke toonaard een ander geïntoneerd instrument moeten hebben (gelet op de hierboven vermelde komma's)maar da's natuurlijk niet erg praktisch en dus niet echt nodig.
Tenminste da's wat ik nog onthouden heb van mijn lessen notenleer


@ JEROEN : ik heb wel eens in een interview gelezen dat er een operazanger kloeg dat een andere zangeres er bij het zingen een paar komma's naastzat. Dus blijkbaar zijn er mensen die die komm's kunnen horen.

EuroCinema
27 december 2010, 13:47
Kan je eigenlijk horen of het een Bb of een A# in een akkoord schema?

Dus stel je speelt: Eb Ab Eb Bb, dan is dat duidelijk een Bb en geen A#.

Kan je dan horen dat het een verlaagde B is? En hoe?

Een Bb een verlaagde B noemen maakt de boel harmonisch gezien weer onnodig warrig. Als je in een mol toonsoort speelt waarin de B niet voorkomt, is die Bb gewoon een op zich staande noot en niet een verlaagde B. Zelfde verhaal voor A# in een toonaard met kruizen.

FNaRK
27 december 2010, 15:00
@ JEROEN : ik heb wel eens in een interview gelezen dat er een operazanger kloeg dat een andere zangeres er bij het zingen een paar komma's naastzat. Dus blijkbaar zijn er mensen die die komm's kunnen horen.

hier in nederland noemen we dat komma-neukers

EuroCinema
27 december 2010, 18:40
Zo gek is dat niet toch? Stel je speelt een e op je b-snaar en slaat daarbij je losse hoge e-snaar aan. Nu maak je een héél kleine bend op de b-snaar, de kleinste die je kan... je hoort het meteen toch?

terrasbeest
27 december 2010, 19:10
Het zou interessant worden mocht zich hier plots een viool virtuoos in deze discussie mengen. Die gasten kunnen dat perfect op het gehoor , ze hebben dan ook niet eens frets op die plank........de sukkels:soinnocent:

strat987
27 december 2010, 20:52
En toch Euro, in die mol-ladder van jou waar de toon in voorkomt die precies tussen A en B inzit zal of geen A zitten, of geen B en dan is het dus duidelijk wat het het is. Tenzij je het over een ladder hebt waar ze alledrie in voorkomen, dan weet ik het ook niet...

EuroCinema
27 december 2010, 21:15
:dontgeti: ??? Ik weet niet of ik je goed begrijp... Dat je aan de ladder kan zien of het een A# of een Bb betreft was in elk geval o.a. door mij inderdaad al opgemerkt. Dat geldt trouwens ook meestal als ze er alledrie inzitten: In B bebop is het een A#, in een E bluesladder is een Bb* etc.

(* al zijn er een paar mensen die het liever een #11 noemen, maar laten we die discussie en zijn broiertje #9/b9 alsjeblieft op het kerkhof laten)

strat987
27 december 2010, 21:47
Het was een reactie op jouw stukje waarin je het woord 'warrig' gebruikt. Maar goed, ik denk dat we het wel eens zijn.
Van die Bes in een een E-bluesladder heb ik het me wel eens afgevraagd maar dat wordt dus altijd gezien als verminderde kwint, of je nu omhoog gaat of omlaag?

GlobalWarming
27 december 2010, 21:53
Kan je eigenlijk horen of het een Bb of een A# in een akkoord schema?

Dus stel je speelt: Eb Ab Eb Bb, dan is dat duidelijk een Bb en geen A#.

Kan je dan horen dat het een verlaagde B is? En hoe?

... ik snap er geen sikkepit van, maar de redenering klopt wel maar ik heb wel geen gelijk ... hoe speel je een Bes dan, want als je Bes speelt speel je een A# ... :chicken:

driftkop
28 december 2010, 17:59
Voor mij klinken ze precies hetzelfde. :ok:

terrasbeest
28 december 2010, 19:30
Voor mij klinken ze precies hetzelfde. :ok:

Hangt in jouw geval natuurlijk samen met de lengte- en breedtegraad van je woonplaats!

Liquid_Metal
28 december 2010, 22:16
Ik weet de breuk niet meer precies, maar volgens mij werden tonen opgedeeld in negen stukken. Een A# is dan een A plus 4/9 en een Bb is een A plus 5/9.
Dit verschil heeft volgens mij ook te maken met het feit dat een kwint (5e vakje als je vanaf 0 rekent) net niet helemaal klopt met het octaaf (12e vakje). Daar zit een compromis in. Dat is iets natuurkundigs en zal er ook wel mee te maken hebben dan kruis en mol niet precies halverwege twee tonen zitten.

zjanke
29 december 2010, 10:14
Het heeft voor de gitaar gewoon te maken met de theoretische kant van het verhaal. als je een toonladder benoemt moet elke toonhoogte met de juiste verhoging (#) of verlaging (b) voorkomen.
De 'standaard' toonladder is dus C-D-E-F-G-A-B-C met halve toonafstanden tussen de 3e en 4e stap en tussen de 7e en 8e stap en bevat elke 'letter'. Een van de toonladders met een A op de 7e positie kent (theoretisch) de volgende noten: B-C#-D#-E-F#-G#-A#-B. Als je van de A# dus een Bb zou maken klopt de theorie niet meer omdat de A (in dit geval met verhoging) niet meer voorkomt.

In de praktijk klinken ze hetzelfde en zijn ze dus enharmonisch gelijk. :)