PDA

View Full Version : Fender Eric Johnson Stratocaster, waar te koop?



SaferSephy
26 december 2010, 21:13
Ik heb inmiddels mijn kruistocht naar m'n nieuwe strat begonnen. Eén van de strats op m'n lijstje is de Eric Johnson strat. Deze staat ook best hoog aan de lijst dus wil deze zeker een test drive geven. De uitvoering waar ik voor wil gaan is de 2tone sunburst met maple neck. Iemand een idee waar ik deze kan proberen en wellicht kopen? De enige plek waar ik deze gezien heb is Musicstore.de maar áls ik mezelf een tripje keulen kan besparen is dit altijd beter natuurlijk ;)

Hendriks
26 december 2010, 21:18
Waarom de EJ strat , welke specs maken hem bijzonder?

Garnoth
26 december 2010, 22:28
Een van de meest kenmerkende dingen aan een EJ strat is volgens mij de kwartiers gezaagde nek, ik heb het nooit geprobeerd maar het is een extreem stabiele nek.

movo.
26 december 2010, 22:34
http://www.rockpalace.com/product/Fender-Eric-Johnson-Stratocaster-2-Color-Sunburst-Maple

Deze?

pasqual
26 december 2010, 22:41
Een van de meest kenmerkende dingen aan een EJ strat is volgens mij de kwartiers gezaagde nek, ik heb het nooit geprobeerd maar het is een extreem stabiele nek.

om daar nou een EJ strat voor aan te schaffen? veel stabieler als een ( standaard ) strat hals wordt het niet. de meerwaarde zit volgens mij in de elementen en elektronica. wellicht is het gebruikte hout ook nog beter?

groeten Pasqual.

Hendriks
26 december 2010, 22:43
Een 57ri met een plattere toets, andere pickups en geen stringtree, vooral die andere radius zou ik wel even goed proberen ,kom je niet gauw tegen op een Fender, meestal 9.5 of 7.25.

Wabbie
26 december 2010, 23:13
Ik geloof dat The American Guitar Store in Enschede nog een EJ strat heeft hangen.

SaferSephy
27 december 2010, 00:18
Waarom de EJ strat , welke specs maken hem bijzonder?

12" radius
geen stringtree door staggered tuners
Soft V neck
Zeer lichte body
Nitrocellulose lak op zowel nek als body
Custom Pickups

Een hele speciale combinatie specs voor een productie gitaar.

Eko
27 december 2010, 08:58
Toen ze voor het eerst uitkwamen was er een run op. Binnen 2 maanden stonden de meesten weer te koop. Kijk maar regelmatig op MP e.d.

Hendriks
27 december 2010, 09:02
Toen ze voor het eerst uitkwamen was er een run op. Binnen 2 maanden stonden de meesten weer te koop. Kijk maar regelmatig op MP e.d.

Heeft vast te maken met de 12"radius .

Michael AE
27 december 2010, 09:19
Ik ben geen fan van die kwartiersgezaagde hals. Het geluid wordt er een beetje doods van en resoneert minder. Voor de rest prima gitaartjes met mooie pickups en ze spelen heel lekker.

beunklats
27 december 2010, 10:36
Volgens mij staar er een op www.myguitar.nl.
Daar staan er een stuk of 8 verschillende kleuren.

Rutger Molenberghs
27 december 2010, 10:58
Als je voor de EJ strat gaat: GOED TESTEN. Deze gitaren worden in de markt gezet als zowat de beste non-custom shop Fenders, maar er zitten nogal wat rotte appels tussen. Heb er ooit één in handen gehad die zo slecht was, dat je ze bij een blinde test met een Squier zou verwarren. Ze hangt trouwens na jaren nog altijd in de winkel.

Een EJ heeft trouwens ook een heel apart geluid. Ik vind het wat doods/vlak klinken (ook bij de goede exemplaren), maar het is maar net wat je zoekt.

SaferSephy
27 december 2010, 11:43
Heeft vast te maken met de 12"radius .

wat is het nadeel van een dergelijke radius? Ik hoor lees altijd dat dit eigenlijk alleen maar voordelen heeft (makkelijker benden enzo)




Een EJ heeft trouwens ook een heel apart geluid. Ik vind het wat doods/vlak klinken (ook bij de goede exemplaren), maar het is maar net wat je zoekt.

hmm hiervan schrik ik toch wel een beetje...ik had altijd begrepen dat die EJ's qua tone erg dicht bij de echte vintage '57 strat tone zaten.


Misschien moet ik dan toch even een stapje terug zetten. Wat ik echt wil is het volgende:

Ik heb momenteel een Jimmie Vaughan Signature strat en deze bevalt me eigenlijk wel goed. Echter heb ik deze in 3,5 jaar echt helemaal verkracht fret technisch en als ik dit nog een jaar doorzet moet ik aan het vlakken en allerlei andere ellende.

De speelbaarheid van het ding is nu echter zo dat ik helemaal niks met die hals wil doen. Het liefst doop ik em om tot m'n 2de gitaar (waar ik met optredens bepaalde nummers nog op speel, Lenny bijvoorbeeld) en eigenlijk een overtreffende trap van deze gitaar terug koop. Ik zoek dus eigenlijk een kwalitatieve verbetering van deze gitaar en dacht deze in de EJ terug te vinden omdat ik gezien had dat de vergelijking nog welleens getrokken werd.

Eigenlijk zoek ik dus een Jimmie Vaughan strat met de kwaliteiten van een Amerikaanse Artist/Custom Deluxe dus:

V-neck
Maple neck
liefst Nitro lak
Die tex mex pickups klinken geweldig, logische opstap zou texas specials zijn maar die klinken net weer iets bluesier en minder allround.
de JV heeft een 9,25" radius, nu lees ik altijd dat bij radius groter = beter maar hierboven blijkt dit dus wellicht niet zo te zijn.

Vooral belangrijk is de Fender Strat tone, echter was ik altijd onder de indruk dat mijn huidige gitaar dit benaderde maar toen ik ooit aan iemand hier over vroeg kreeg ik een '62 Vintage Reissue met rosewood toets in m'n handen gedrukt die ik veels te slap vond klinken. Dus ook wat dit aangaat heb ik ook niet helemaal duidelijk hoe en wat.

Wabbie
27 december 2010, 11:54
Ik vond de EJ ook een beetje vlak klinken t.o.v. van de SRV Artist die ik ernaast testte, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik juist opzoek was naar een vrije rauwe strat klank en daarom kon de SRV me veel mee bekoren dan de EJ. Ook omdat ik een haat liefde-verhouding heb met V-halzen, soms vind ik het geweldig, soms verschrikkelijk. De boomstam die op mijn SRV zit vind ik altijd geweldig.

Ik zou als ik jou was gewoon een paar keer op een EJ spelen in verschillende winkels maar ook een aantal vergelijkbare strats in die prijs categorie meenemen ook als ze niet 100% aan je eisen voldoen.

jeroen75
27 december 2010, 12:16
Feedback Eindhoven heeft er een.

Michael AE
27 december 2010, 19:37
hmm hiervan schrik ik toch wel een beetje...ik had altijd begrepen dat die EJ's qua tone erg dicht bij de echte vintage '57 strat tone zaten.

Misschien moet ik dan toch even een stapje terug zetten. Wat ik echt wil is het volgende:

Ik heb momenteel een Jimmie Vaughan Signature strat en deze bevalt me eigenlijk wel goed. Echter heb ik deze in 3,5 jaar echt helemaal verkracht fret technisch en als ik dit nog een jaar doorzet moet ik aan het vlakken en allerlei andere ellende.

De speelbaarheid van het ding is nu echter zo dat ik helemaal niks met die hals wil doen. Het liefst doop ik em om tot m'n 2de gitaar (waar ik met optredens bepaalde nummers nog op speel, Lenny bijvoorbeeld) en eigenlijk een overtreffende trap van deze gitaar terug koop. Ik zoek dus eigenlijk een kwalitatieve verbetering van deze gitaar en dacht deze in de EJ terug te vinden omdat ik gezien had dat de vergelijking nog welleens getrokken werd.

Eigenlijk zoek ik dus een Jimmie Vaughan strat met de kwaliteiten van een Amerikaanse Artist/Custom Deluxe dus:

V-neck
Maple neck
liefst Nitro lak
Die tex mex pickups klinken geweldig, logische opstap zou texas specials zijn maar die klinken net weer iets bluesier en minder allround.
de JV heeft een 9,25" radius, nu lees ik altijd dat bij radius groter = beter maar hierboven blijkt dit dus wellicht niet zo te zijn.

Vooral belangrijk is de Fender Strat tone, echter was ik altijd onder de indruk dat mijn huidige gitaar dit benaderde maar toen ik ooit aan iemand hier over vroeg kreeg ik een '62 Vintage Reissue met rosewood toets in m'n handen gedrukt die ik veels te slap vond klinken. Dus ook wat dit aangaat heb ik ook niet helemaal duidelijk hoe en wat.

Tsja, in de buurt komen van "de '57-er sound" is een onmogelijke opgave. Welke '57-er strat? Ze klinken allemaal anders namelijk.

Ik vind zelf tussen de Custom Shop strats veruit de beste vintage klinkende strats zitten. Heb alle boetiek merken geprobeerd en bijna elke mogelijke Fender strat, maar tussen de CS strats zitten de echte juweeltjes, IMO.

Het is een hele boel geld, maar tegenwoordig kun je op de tweedehands markt al CS strats vinden die even duur zijn als een nieuwe EJ. Wel even proberen voordat je koopt, want strats verschillen onderling meer van elkaar dan vrouwen.

grayfink
27 december 2010, 20:01
Een beetje vakman rost zo die versleten frets uit die Jimmie Vaughan strat en timmert er 21 nieuwe in. Kost je 150€ of zo. Daar zou ik mee beginnen.