PDA

View Full Version : Plectrum voor sweep picking



telecastermaster
12 mei 2003, 20:04
Ik heb het volgende probleem 'ontdekt' Ik speel eigenlijk altijd met Jim Dunlop Jazz II of Jazz III plectrums. Dat zijn behoorlijk dikke, nylon plectrums die niet of nauwelijks buigen. Ik heb echter gemerkt dat je voor sweeps veel beter plectra kunt gebruiken die enigszins meebuigen. Dat maakt dat het uitvoeren van sweeps veel soepeler gaat. Ik heb echter weer geen zin om terug te gaan naar die dunnere plectra waar (ik ik vroeger mee speelde).

hoofd
12 mei 2003, 20:06
Mjah, tis maar hoe je het als probleem ziet he :smile:. Ikzelf gebruik gewoon verschillende plectra van verschillende diktes en materialen :wink:.

telecastermaster
12 mei 2003, 20:13
Ook tijdens een optreden? Of beter nog: binnen een nummer?????

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: telecastermaster op 2003-05-12 20:14 ]</font>

Barret Wallace
12 mei 2003, 20:15
Op 2003-05-12 20:04, schreef telecastermaster:
Ik heb het volgende probleem 'ontdekt' Ik speel eigenlijk altijd met Jim Dunlop Jazz II of Jazz III plectrums. Dat zijn behoorlijk dikke, nylon plectrums die niet of nauwelijks buigen. Ik heb echter gemerkt dat je voor sweeps veel beter plectra kunt gebruiken die enigszins meebuigen. Dat maakt dat het uitvoeren van sweeps veel soepeler gaat. Ik heb echter weer geen zin om terug te gaan naar die dunnere plectra waar (ik ik vroeger mee speelde).



Ik speel ook met jazz III plectra
en sweepen gaat prima..

hoofd
12 mei 2003, 20:23
Op 2003-05-12 20:13, schreef telecastermaster:
Ook tijdens een optreden? Of beter nog: binnen een nummer?????


Hehe, ik treed niet op, en de nummers die ik maak/van plan ben te maken zijn opgebouwd uit verschillende gesamplede partijen en opgenomen op de comp met synth en drumcomputer :grin:.

moretel
12 mei 2003, 21:22
Ik gebruik ook alleen harde plectrums, maakt met niet zoveel uit gaat toch om de controle van je rechterhand.

Maiden Michiel
13 mei 2003, 10:28
Ik denk dat het meer met de stand van het plectrum te maken heeft dan met het plectrum zlef

Dirk_Hendrik
13 mei 2003, 11:02
Sorry Telecastemaster, Ik sweep al jaren met mijn 2mm dikke plectrum en vind het met een buigend plectrum alléén maar moeilijker.

Megalodon
15 mei 2003, 04:28
Meer buigzaam = minder controle

Denk eerder dat je je techniek eens grondig onder de loep moet nemen... Ik bedoel; het zou toch raar zijn als je tijdens een nummer van plectrum moet verwisselen omdat je wilt gaan sweepen...

2mm plectrums rule! :grin:

Maiden Michiel
15 mei 2003, 09:54
Ikzelf speel 1 mm

Hempo
15 mei 2003, 19:37
wat is sweeppickking

Negative K3 fan
15 mei 2003, 19:39
Op 2003-05-15 19:37, schreef Hempo:
wat is sweeppickking



UTFS

Anders Destium
16 mei 2003, 12:48
Geen idee wat Lennart met utfs of zoiets bedoelt, maar ik sweep met hetzelfde plectrum waarmee ik normaal pick.

Een plectrum speciaal voor die 1 tot een paar sweeps gebruiken zou ik zelf nogal raar vinden, maar ja het gemak dient de mens...

Mithrandir
16 mei 2003, 15:50
UTFS = use the fucking search, oftewel lennart was weer in een opstandige bui

Dunne plectrums werken juist averechts en volgens mij klinkt het ook nog eens nergens naar. Het lijkt makkelijker te gaan omdat het plectrum zo lekker mee buigt, maar ze moeten juist niet meebuigen de snaren moeten goed geraakt worden. Ik vind dat dunne plectrums, &lt;1 mm dus, verboden moeten worden :smile:

Anders Destium
16 mei 2003, 17:07
Nou nou, Mith is ook opstandig :smile:

Megalodon
16 mei 2003, 20:02
Op 2003-05-16 17:07, schreef Anders Destium:
Nou nou, Mith is ook opstandig :smile:


Jeez, you teens need more girth!! :wink:

Anders Destium
16 mei 2003, 20:29
Ik ben geen teen meer :razz:

Ik vertik het om dikker dan 2 mm dik te spelen, ik speel namelijk voor de lol en niet om mezelf te pijnigen. Straks ga je me nog wijsmaken dat je met een dik plectrum ook een veel vettere sound krijgt :wink:

Predator
22 mei 2003, 12:09
Ik speel ALTIJD met Dunlop Soup van 2mm, om de een of andere reden sweep ik hier veel beter mee dan met elk ander plectrum. Het ligt denk ik toch echt aan smaak/gevoel. Met een Dunlop Tortex van 1mm kan ik in ieder geval totaal niet meer spelen, is mij ontgroeid ofsow..

Phoenix Rising
22 mei 2003, 12:52
Ik snap niet hoe sommige mensen normaal gitaar kunnen spelen met zon zwabberding, laat staan een fatsoenlijke sweep kunnen doen. Maarja Steve Vai kan het, maar dat ziet er dan ook spastisch uit. Het klinkt natuurlijk wel super.

Nu ben ik waarschijnlijk wel de meest crappy sweeper van dit topic, ik kan het alleen super traag, maarja ze zijn in ieder geval wel heel netjes :grin: