PDA

View Full Version : dikte



patrick40348
26 december 2010, 17:51
Hallo,

Ik wil zelf een elektrische gitaar bouwen, ik wil hem een beetje als een fender telecaster maken, maar wel met een eigen touche. Nou vroeg ik mij af hoe dik ik hem moest maken zodat de pickups etc. er nog inpassen? Ik heb zelf nog geen elektrische gitaar dus ik kan ook niet bij een andere opmeten hoe dik die is.

pueblo
26 december 2010, 17:55
een telecaster is dacht ik 45mm, ibanez vaak 40mm

Broodjekaas
26 december 2010, 17:59
Hey, welkom op het forum!

Ik zou me, als ik jou was, om te beginnen even inlezen in de gitaarbouw. Ergens in de sticky topics staat volgens mij een "online gitaarbouw-boek" met vele links met veel informatie.


Antwoord op jouw vraag... ongeveer 42 mm ofzo

Cocobolo
26 december 2010, 18:58
Hallo,

Ik wil zelf een elektrische gitaar bouwen, ik wil hem een beetje als een fender telecaster maken, maar wel met een eigen touche. Nou vroeg ik mij af hoe dik ik hem moest maken zodat de pickups etc. er nog inpassen? Ik heb zelf nog geen elektrische gitaar dus ik kan ook niet bij een andere opmeten hoe dik die is.

inderdaad is 40-45 mm gebruikelijk. Een Les Paul-achtige (met een carved top) is nog veel dikker. Als je er een tremolo op wilt hebben is het ook al snel 45-47 mm.

Zonder tremolo kun je in theorie al volstaan met iets meer dan 30mm (de control-cavity van een telecaster bijvoorbeeld is iets van 30mm). Maar ik zou zelf niet voor minder dan 40mm gaan, anders ziet het er denk ik niet zo mooi uit (maar dat is persoonlijk).

Mattia
26 december 2010, 18:59
45mm is inderdaad de meest courante maat (Gibson Les Paul junior, Fender, menige fender clone), Ibanez en andere metal gitaren vaak ietwat dunner (40mm), Gibson SG nog dunner (35 mm als ik me niet vergis), Gibson Les Pauls stukken dikker (body van 45mm plus 15-16mm carved top, aan de rand zo'n 50mm in totaal). PRS heeft dezelfde topdikte als gibson (pre-carve 16mm), met een dunnere laag mahonie (30mm).

En de Parker Fly is nog dunner.

In wezen moet het enkel dik genoeg zijn om te zorgen voor stabiele montage van hals, pickups en potmeters.

barno
26 december 2010, 19:05
In wezen moet het enkel dik genoeg zijn om te zorgen voor stabiele montage van hals, pickups en potmeters.

en voor de evenuele studs van brug/tailpiece. ik zeg het omdat ik er al problemen mee gehad heb met mijn Thin Kings (verzonken tailpiece)

mocht je denken aan een tremolo met een blok... ook bepalend voor minimum dikte

universe777
26 december 2010, 19:24
Ibanez RG's zijn 45 mm dik. Gibby's als de Explorer en V 42 mm.
Er zijn speciale lange en korte trem blokken voor de diverse body diktes.