PDA

View Full Version : Upgrade van Cube 30x naar Vibro Champ XD



David1223
26 december 2010, 17:09
Hey allemaal,
Ik speel nu al zo'n zes jaar gitaar en mag nu wel van mezelf zeggen dat ik aardig goed ben. Ik neem ook veel op en speel in een bandje.

Om thuis te oefenen speel ik nu al een paar jaar op een Roland Cube 30x. Opzich niks mis mee, gewoon degelijk goed geluid. Maar af en toe klinkt het was saai. Alsof er niet veel dynamiek in zit en het was eentonig klinkt. Ik merk dat ik dit niet bij veel andere versterkers heb en dus zat ik te denken om te upgraden naar een Fender Vibro Champ XD.

Qua budget ligt dat precies goed en ik hoor er ook vrij veel goede reviews over.

Wat ik nog aan jullie wil vragen is of het het geld echt waard is en of er inderdaad een beter geluid uit komt dan uit de cube.


Bedankt! :D

Exi
26 december 2010, 17:31
Het klinkt misschien heel gek, maar je hebt ook de mogelijkheid om dat zelf uit te proberen in een muziekwinkel. 9/10 muziekwinkels hebben wel een Super Champ XD staan, dus ik zou zeggen ga eens een middagje testen.

Van een Cube naar een Super Champ gaat wel beter klinken, maar overweeg ook eens om meteen een goede upgrade te doen. Koop een lekkere buizenbak, dan zit je voorlopig goed en hoef je niet veel later weer te upgraden.
(Niet dat een Super Champ niet heel lekker kan klinken hoor.)

*Excuus: Super Champ = Vibro Champ.

jahallozeg
27 december 2010, 08:10
Gewoon proberen, ik vind de vibro champ XD de ideale goedkope thuis/studiobuis. Gaat hard zat voor kleine optredens, bovendien zit er een line out op.

Kim Wilson
27 december 2010, 09:10
Je zou, als je de Vibro Champ gaat testen, ook gelijk de nieuwe Fender Mustangs mee kunnen nemen in je vergelijk. Ook niet duur, en de Mustang II zou het zelfs in een band moeten kunnen doen.

Little Jay
27 december 2010, 09:20
bovendien zit er een line out op.

Is dat een gefilterde (lees: speaker-simulated) line out? En de interne speaker wordt niet uitgeschakeld? Als dat het geval is, is het best handig om 'm live uit te laten versterken.
En anders kan het natuurlijk altijd met een mic ervoor, maar ik vind persoonlijk dat soort ampjes te klein voor op het podium. Ik denk dan dat Exi wel gelijk heeft, een wat zwaardere buizenbak is wellicht een meer logische volgende stap.

De Cube heeft trouwens wel een behoorlijk goed klinkende speaker simulated line out en is vaak mijn back-up amp (Fender Blues Deluxe is m'n "hoofd-amp"). Maar dan wordt wel de interne speaker uitgeschakeld, dus ben je afhankelijk van de aanwezig monitors.

Of de Vibro Champ XD qua geluid een upgrade t.a.v. de Cube 30x is weet ik niet, ik ken 'm niet, maar ik vermoed van wel, de Cube vind ik toch wat neuzig en klein klinken inmiddels, vooral cleane geluiden op huiskamervolume zijn niet z'n sterkste kant.

Ik denk echter niet dat de VC XD voldoet aan de behoefte aan een goede (zwaardere) (buizen?)amp voor op het podium en hij zal je Cube overbodig maken omdat 'ie ongeveer hetzelfde doet qua mogelijkheden, met wellicht een beter geluid.

Mijn visie op jouw vraag ;-)

G.G.
27 december 2010, 10:37
Het is inderdaad een upgrade en voor thuis heb je niet heel veel meer nodig dan 5 watt. Mogelijk ga je je wel storen aan de kleine speaker terwijl je zoveel meer uit die versterker kan halen. Als je echt die xd wilt hebben zou ik hem tweedehamd kopen, uit de combo schroeven (goed bewaren voor latere verkoop) en een topbehuizing bouwen en een 12" cabje aanschaffen. Dan komt die versterker denk ik beter tot zijn recht.

David1223
27 december 2010, 11:04
Bedankt voor de reacties.

De versterker is niet bedoelt voor optredens maar alleen om thuis te oefenen.
Ik zal ze eens gaan uittesten bij een muziekwinkel :)

MarkS
27 december 2010, 15:04
Je kunt gewoon een externe cab op de Vibro Champ XD aansluiten. De interne speaker is namelijk via een jack I/O aangesloten.

Little Jay
28 december 2010, 11:20
Misschien een andere tip:

Ik heb voor thuis als upgrade voor mijn Cube 30x een 2e hands Session Rockette 30 transistor-amp gekocht. Met 12" celestion echt een paar klasses beter! Met echte spring-reverb en dat klikt véél beter dan de toch behoorlijk waarloze reverb van de Cube. (En hij is goed genoeg voor de meeste kleine jazz-gigs die ik doe).

Op marktplaats komen ze nog wel eens voorbij voor 100 - 130 euri, of 't "grotere" broertje de Sessionette 75 (zelfde afmetingen).

Ik vind ze te gek, maar voor mooie scheurgeluiden op huiskamervolume zijn ze niet zo bijzonder, dan beter een modelling-amp, dus 't hangt een beetje van je speelstijl af.