PDA

View Full Version : Wraparound vs Tune-o-matic



Don Olivier
26 december 2010, 16:39
Ik was benieuwd wat de verschillen zijn. Mijn junior gitaar heeft bijvoorbeeld meer sustain dan mijn les paul. Hij is ook feller en strakker kwa geluid.

Zou het schelen als ik de snaren om de brug van mijn Les paul draai?

Dus zoals dit:

http://www.gbase.com/files/store_images/gear/1973200/p1_ugspockvc_so.jpg

barno
26 december 2010, 17:11
als het goed is heeft je JR een P90, different ballgame dan humbuckers. Buiten dat het er cool uitziet, heeft een wraparound geen voordelen imo, eerder nadelen (geen intonatiemoglijkheden).

als je een sustain upgrade op je LP wil doen: Pros tone brug, kost wat maar maakt een serieus verschil (als ze juist is aangebracht)

lcvanderhelm
26 december 2010, 20:30
Als je de snaren op deze manier over je brug laat lopen,krijg je iets minder sustain.Dit komt omdat de snaar een kleinere bocht maakt.Bends gaan echter een stuk makkelijker.
Naar mijn idee zou de Les Paul de meeste sustain moeten hebben.Lopen je snaren niet aan?
Of staan je elementen niet te dicht op je snaren?

ccc
26 december 2010, 20:42
als het goed is heeft je JR een P90, different ballgame dan humbuckers. Buiten dat het er cool uitziet, heeft een wraparound geen voordelen imo, eerder nadelen (geen intonatiemoglijkheden).

als je een sustain upgrade op je LP wil doen: Pros tone brug, kost wat maar maakt een serieus verschil (als ze juist is aangebracht)

Het is wel TonePro brug :
http://www.tonepros.com/products.htm

ccc
26 december 2010, 20:51
als het goed is heeft je JR een P90, different ballgame dan humbuckers. Buiten dat het er cool uitziet, heeft een wraparound geen voordelen imo, eerder nadelen (geen intonatiemoglijkheden).

als je een sustain upgrade op je LP wil doen: Pros tone brug, kost wat maar maakt een serieus verschil (als ze juist is aangebracht)

Intonation is for pussies....

Don Olivier
28 december 2010, 20:58
Ik heb een humbucker in mijn junior gezet ;)

En die gitaar heeft gewoonb meer sustain dan de Les Paul. Vreemd toch?

Vandaar dat ik dat misschien ook grotendeels te 'danken' is aan zo'n stop tail piece ipv een tune o matic?

barno
28 december 2010, 21:17
Ik heb een humbucker in mijn junior gezet ;)

En die gitaar heeft gewoonb meer sustain dan de Les Paul. Vreemd toch?

Vandaar dat ik dat misschien ook grotendeels te 'danken' is aan zo'n stop tail piece ipv een tune o matic?

at ccc: i stand corrected, en idd intonatie is voor pussies (tot je in de studio zit weliswaar ... :)

zoals ik al zei: mount van de studs is bij TOM en wrapbrug heel belangrijk. mss is die beter bij je junior. Verder is de kwaliteit van het hout per gitaar verschillend. Junior heeft bovendien geen gelijmde top. theoretisch is dat grote lijmoppervvlak bij een LP geen sustainbevorderaar.. mss is de halsverbinding bij de junior strakker gebouwd, enz... er zijn veel parameters...

Sanderltd
28 december 2010, 21:28
Ik heb zelf een keer zo'n manier van snaren opleggen geprobeerd en ik vond het vreselijk!
De snaren lopen veel minder strak over de brug, en dat merk je. Niet alleen minder felle tone, maar ook losse snaren om één of andere reden. En dat vond ik helemaal niet fijn spelen.

Wat Barno zegt zal wellicht de reden zijn; niet alle gitaren zijn hetzelfde, en zelfs al is het hetzelfde model, dan nog kan er verschil zijn in hout, constructie, afwerking, etc.