PDA

View Full Version : Raad mij een condensator mic aan!



Steven Otto
26 december 2010, 13:40
Ik ben van plan om binnenkort een grootmembraan condensator mic te kopen die ik voor zang, akoestische gitaar en ambient roommic bij clean elektrische gitaar ga gebruiken.

Ik heb er een aantal op het oog.
Onder andere:
Rode NT2-A
Rode NT-1000
Studio Project B1/B3
Studio Project C1

De voorkeur gaat uit naar de Studio Project mics.
Mijn audio interface kan fantoomspanning leveren. Als ik een goede standaard en plopfilter erbij koop ben ik toch good to go?

Frits van Mourik
28 december 2010, 00:40
Ehhh...
Dit subforum zal me misschien voor gek verklaren, maar ik wil graag een lans breken voor de Behringer B2 Pro.
Ik ga d'r geen groot verhaal van maken, maar deze mic is gewoon goed.
Als er een "Neumann"-stempel op had gestaan, had ik dat vrijwel geloofd...
Just my 2ct.

fivelastwords
28 december 2010, 12:01
Frits heeft gelijk, die B2Pro is gewoon goed. Lekker divers ook met 3 richtingskarakteristieken. Kan je geen buil aan vallen voor 115 ekkies bij Thomann.

http://www.thomann.de/nl/behringer_b2_pro.htm

vincent136
28 december 2010, 13:30
Ik heb een Studio Projects B3. Waanzinnig goede microfoon. As je de verschillende richting karakteristieken niet hoeft, neem je de B1. Staan wel een aantal op Marktplaats. Ik denk dat deze een stuk beter klinken dan een Behringer.

The Bertman
28 december 2010, 14:25
Ik heb ook een Behringer B2pro, maar los van het merk (de andere merken zijn ook prima.) zou ik zeker een paar tientjes extra uitgeven voor een mic met verschillende richtingkarakteristieken. Er komt echt een moment dat je ontzettend plezier gaat hebben van je omni-standje, of je figure8.

Steven Otto
28 december 2010, 20:21
Verdammt noch mal. Ik had net de knoop doorgehakt door de Studio Projects C1 (in dit pakket: http://www.thomann.de/nl/studio_projects_c1_bundle_ii.htm)

Als ik bijvoorbeeld de Studio Projects B3 neem. Die heeft wel verschillende richtingskarakteristieken, maar is minderwaardig aan de C1. Als daar nog een statief en plopfilter voor besteld ben ik nog meer kwijt dat de C1 Bundle.

Jammer dat de C3 discontinued is en niet met zo'n bundle geschikbaar is.

Bedankt voor de adviezen. De Behringer koop ik liever niet. Ik besteed liever een paar centen extra voor een betrouwbaar merk. Misschien is die condensator gewoon net zo betrouwbaar als de andere Chinese mics, maar ik heb gewoon niet zo'n goed gevoel bij.

Han S
28 december 2010, 20:56
Ik wil je niet teleurstellen, maar ik heb de C1 gehad en heb hem retour gestuurd. De B1 gebruik ik bij elke opname en ik zou liever een Behringer B2 hebben omdat die me bij de shoot nogal heeft verrast. In dit geval dus de B2 van Bert.

De C1 van SP vond ik kil en scherp klinken, maar mogelijk was dat exemplarisch. De B1 en de B3 klinken helder, maar verder wel neutraal.

fivelastwords
29 december 2010, 12:39
Misschien een leuke advertentie voor je. Niet van mij, dus geen spam. Heb je voor 200 euro een Behringer B2, een CAD GXL 1200, een CAD GXL 2200 en 6 Behringer B5jes (met nier en omni kapseltjes)...

Steven Otto
29 december 2010, 13:14
Dat lijkt me wel interessant! Waar kan ik de advertentie vinden? (pm'tje? :))

Ik ben alleen bang dat dat 'net niet' microfoons zijn, of valt dat wel mee? Ik koop liever iets in een keer goed. Dat lijkt me meer iets als 'leuk voor erbij'.

fivelastwords
29 december 2010, 14:06
Dat lijkt me wel interessant! Waar kan ik de advertentie vinden? (pm'tje? :))

Ik ben alleen bang dat dat 'net niet' microfoons zijn, of valt dat wel mee? Ik koop liever iets in een keer goed. Dat lijkt me meer iets als 'leuk voor erbij'.

Je hebt PM. Ik weet uit ervaring dat de B2 een prima mic is, de B5jes zijn mwoa, maar leuk om beetje mee te experimenten. De CAD's ken ik niet goed, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar qua koop kan je d'r voor de prijs geen buil aan vallen lijkt me.

Cheetoria
29 december 2010, 14:42
KOOP EEN BEHRINGER B2! het enige waar je mee moet oppassen is dat je 't dingetje niet nat laat worden (dus ook niet in spugen, dus een plopscherm d'r voor). Voor 't geld een geweldig apparaat!

Han S
29 december 2010, 15:55
Ik heb een Neumann M149 van bijna 5000 euro, dus ik kan vergelijken en toen de jongens van dit forum bij me waren om microfoons te vergelijken hadden we een paar Neumann KM84's, beroemde microfoons die niet meer leverbaar zijn.

Bert had toen zijn Behringer B2 mee en die kon de vergelijking met de vele duizenden kostende microfoons gewoon prima aan. De SP B1 en B3 hebben een ander soort middengebied, het mid van een Neumann blijft gewoon superieur en ik hoor dat niet bij andere microfoons.

Ik gebruik die dikke Neumann vaak op blazers als trompet en clarinet/saxofoon, maar dan heb ik er altijd een Sennheiser MD441 naast staan en vaak gebruik ik die inplaats van.

De Röde mics ken ik niet, ik heb alleen de NT3 en die is extreem helder. Zo heb ik ook twee oude AKG C451's, die heel goed klinken, maar ik gebruik vaker de Samson CO2 omdat die richtinggevoeliger is en niet zoals de C451 altijd problemen heeft met vocht waardoor ze gaan knisperen en knetteren, of een brommetje produceren en dat doet de CO2 dus nooit. En die kost maar 50 euro.

Wil je een allround microfoon dan is de B2 helemaal geen verkeerde keus. De SP B3 heeft ook 3 karakteristieken en is ook ongeveer overal voor te gebruiken. De SP C1 vond ik zoals gezegd te kil klinken, totaal gebrek aan warmte, maar misschien klinkt die met een andere pre-amp wel beter.

Steven Otto
1 januari 2011, 23:35
Ik heb uit eindelijk de Studio Projects B3 besteld. Ik ben erg benieuwd! :ok:

The Bertman
2 januari 2011, 13:52
Ah, mooi, je hebt gekozen voor multi-pattern. Ga je veel plezier aan beleven, gefeliciteerd!