PDA

View Full Version : Toonladders over de hals



MauserMorris
26 december 2010, 11:05
Beste mensen,

ik wil me de komende tijd op de mineurtoonladders storten.
Guitar pro laat me zien waar alle tonen staan over de hals. Ik kan een beetje noten lezen en sommige al vinden op de hals, met wat nadenk werk :chicken:

Wat is nu de methode om ze te leren?

1. eerst op 1 positie oefenen?
2. vanaf een bepaalde positie met schuiven oefenen?
3. mensen die zo lekker over de hals soleren weten die nu ook zo snel de notennamen te vinden? of spelen sommige mensen op positiegeheugen (gehoor) en hoe kan je leren dat je A, E , G Etc mineur zo kan pingelen zonder veel te schakelen?

Samengevat; hoe aan te pakken?:hippie:

alvast dank!

Thiez
26 december 2010, 11:22
Ik heb de kerktoonladders geleerd. Dit zijn alle varianten van de mineur (of majeur natuurlijk).
Wanneer je de A mineur toonladders speelt over de hele hals bijvoorbeeld krijg je:
Beginnen met een B = B lokrisch (B-C-D-E-F-G-A)
Beginnen met een C = C Majeur (C-D-E-F-G-A-B)
Beginnen met een D = D Dorisch (D-E-etc..)
Beginnen met een E = E frygisch
Beginnen met een F = F Lydisch
Beginnen met een G = G mixolydisch

Daarna ben ik gaan 'tonen treffen'. Dan ga je met de metronoom aan gewoon bijvoorbeeld alle A's over de hals spelen. Vervolgens pak je alle D# ofzo. En gewoon rustig aan beginnen met de metronoom zodat je kunt denken waar ze zitten en steeds iets sneller zetten.

-=JEROEN=-
26 december 2010, 11:27
Allemaal niet nodig. Je hoeft maar ÉÉN ladder te kennen: de C majeur ladder. De rest zijn allemaal varianten daarvan.

Hoe aan te pakken?
Lees mijn lessen eens door ;)

EuroCinema
26 december 2010, 12:05
Google ook even op CAGED.

terrasbeest
26 december 2010, 12:16
Allemaal niet nodig. Je hoeft maar ÉÉN ladder te kennen: de C majeur ladder. De rest zijn allemaal varianten daarvan.

Hoe aan te pakken?
Lees mijn lessen eens door ;)

Zn dan kan je alles in C spelen!!!!

Thiez
26 december 2010, 12:21
Allemaal niet nodig. Je hoeft maar ÉÉN ladder te kennen: de C majeur ladder. De rest zijn allemaal varianten daarvan.

Hoe aan te pakken?
Lees mijn lessen eens door ;)

Wat ik uitleg is ook in principe alleen de C majeur. Alleen dan over de gehele hals. En dan de namen erbij.

terrasbeest
26 december 2010, 12:51
Wat ik uitleg is ook in principe alleen de C majeur. Alleen dan over de gehele hals. En dan de namen erbij.

Ik denk dat hij het niet eens doorhad. Je moet ervan uitgaan dat wat je hier schrijft heel letterlijk kan genomen worden als het over beginners dingen gaat.

-=JEROEN=-
27 december 2010, 02:15
Als je het kan spelen in C majeur kan je het ook spelen in iedere andere toonaard zodra je weet wat de verhouding is tot C majeur.

Dus als je weet hoe je C majeur speelt in 5e positie, weet je ook alle andere ladders te spelen in diezelfde positie, als je begrijpt hoe C maj zich verhoudt tot bijv E lydisch, D dorisch, F lydisch of G mixolydisch. Hetzelfde geldt voor iedere andere willekeurige ladder. Je hoeft alleen maar te weten welke aanpassing je hoeft te doen, meer niet! ALLE LADDERS ZIJN VARIANTEN VAN C MAJEUR.

Noem een willekeurige ladder en ik geef je een voorbeeld.

;)

Justinschut
27 december 2010, 15:00
Ik speel alles in E dorisch :D

GlobalWarming
27 december 2010, 22:39
Ik kan alleen pentatonies spelen, ga mij ook eens storten op dat toonladder gedoe ... als ik moet soleren, speel ik al 3-4 jaar die pentatonie's, het klinkt na een tijd doodsaai ...

G mixolydisch ... what the f*ck is dat ?

MauserMorris
28 december 2010, 09:52
he allen dank voor feedback!

EuroCinema
28 december 2010, 09:55
Ik kan alleen pentatonies spelen, ga mij ook eens storten op dat toonladder gedoe ... als ik moet soleren, speel ik al 3-4 jaar die pentatonie's, het klinkt na een tijd doodsaai ...

G mixolydisch ... what the f*ck is dat ?

G majeur pentatonisch met een F en een C erbij. ;)

terrasbeest
28 december 2010, 10:08
Zich op iets storten wordt dè nieuwe trend , ik moet nog uitmaken waarop, want al dat toonladder gedoe heb ik al gehad.....

Thiez
28 december 2010, 10:45
Ik kan alleen pentatonies spelen, ga mij ook eens storten op dat toonladder gedoe ... als ik moet soleren, speel ik al 3-4 jaar die pentatonie's, het klinkt na een tijd doodsaai ...

G mixolydisch ... what the f*ck is dat ?

De noten van een Cmajeur spelen maar dan beginnend in een G. ;)

Little Jay
28 december 2010, 10:46
Ok, als alles is afgeleid van C majeur dan ben je er natuurlijk nog niet met één c-majeur shape. Ik vind dat trouwens maar erg theoretisch want als je bijvoorbeeld een heletoons-ladder wilt spelen of een verminderde-ladder of zelfs een melodisch-mineur-ladder dan lijkt het in de verste verte niet meer op je oorspronkelijk c-majeur shape......... (dan kun je trouwens beter A mineur pentatonisch leren, want daarmee kun je wél verninderd spelen bijvoorbeeld ;-)

Begin inderdaad eerst maar eens met een majeur lader met de grondtoon op de lage E en dan omhoog, zonder de schuiven, in één positie blijven, 2 oktaven omhoog. Dan kun je beginnen met je wijsvinger, je middelvinger of je pink en dan heb je dus al 3 shapes te pakken.

Hetzelfde doe je met een grondtoon op de A snaar, dan haal je net geen 2 oktaven, weer 3 shapes erbij.

Je kan het ook nog vanaf de d snaar doen, ook weer 3 shapes erbij.

Dit soort dingen krijg je dan (hier houden ze het bij 7 shapes):

http://www.i-love-guitar.com/images/guitar_scales_major_printable.gif
(bron: http://www.i-love-guitar.com)

Dan heb je dus al 9 (in het voorbeeld 7 en dat is in de praktijk wel geneog lijkt mij) manieren om C majeur te spelen en dat zijn dan nog alleen de vertikale shapes, dus nog niet horizontaal over de hals, waarmee je 3 oktaven kunt spelen, dat ziet er meer zo uit:

http://www.guitar-dreams.com/modules/guitarlessons/uploads/Scales/Diatonic/38FRET.jpg
(bron: http://www.guitar-dreams.com)

Zo lijkt het natuurlijk alsof je de doos van Pandora hebt opengetrokken, maar omdat alles inderdaad samenhangt is het uiteindelijk minder moeilijk dan je denk. Met de C-majeur ladder kun je al heel veel. Hoe nou aan te pakkens.. tsja, dat wordt bijna een complete gitaarmethode uit de doeken doen en dat gaat in dit bestek wat te ver. Misschien een goede leraar zoeken?!??

D-string
28 december 2010, 11:37
1 antwoord (http://www.justinguitar.com/en/SC-000-Scales.php)

EuroCinema
28 december 2010, 12:48
De vraag is vooral wat je met die kennis gaat doen, trouwens. Want hoe gaat dat vaak? Een gitarist leert eerst grotendeels op gehoor en gevoel pentatonische blueslicks spelen. Niet erg complex, maar wel muzikaal. Vervolgens komen die zeven vermaledijde kerktoonladdertjes erbij en dan? Met 2 noten extra komen heel veel blueslicks precies niet meer uit, dus worden die noten er een beetje rommelig ingefrommeld, en dat wordt dan afgewisseld met wat flauw geschuif binnen de ladder en wat zouteloze 1-2-3-4-2-3-4-5 etc patroontjes. Dan ben je beter af met een simpele maar muzikaal aansprekende blueslick. Leer liever eerst goed fraseren in 1 ladder in 1 positie: neem bijvoorbeeld eens D dorisch bij de tiende fret en luister hoe Santana die gebruikt. Als de sound eenmaal in je oren zit, heb je die andere posities zo gevonden.

terrasbeest
28 december 2010, 15:29
Beter nog, EuroCinema. Ik ben bezig die ' stomme pentas' opnieuw te ontdekken en ' leer' die nu gebruiken met de kennis van de theorie die ik de laatste jaren heb opgedaan.
Eigenlijk moet gezegd worden dat pentas gewoon een extra, handige tools zijn,met nooit eerder vermoede mogelijkheden.

EuroCinema
28 december 2010, 22:42
Sowieso is het een gekke impuls om de dingen die je makkelijk afgaan, niet te willen gebruiken. Ik heb daar ook vaak last van: als ik het na veel ploeteren eindelijk beheers, voelt het opeens als te makkelijk ofzo. Gevolg is dat je bij een gig steeds dingen speelt die je net niet lekker kan. :-/

Little Jay
29 december 2010, 09:56
Sowieso is het een gekke impuls om de dingen die je makkelijk afgaan, niet te willen gebruiken. Ik heb daar ook vaak last van: als ik het na veel ploeteren eindelijk beheers, voelt het opeens als te makkelijk ofzo. Gevolg is dat je bij een gig steeds dingen speelt die je net niet lekker kan. :-/

Van Chick Corea heb ik wel eens gelezen dat als hij zich iets nieuws aanleert, hij het een half jaar alleen maar oefent en het daarna pas op het podium toepast! Kejje nagaan..... ;-)

terrasbeest
29 december 2010, 10:26
Als je na -tig jaren spelen de Penta als 'nieuw' zou bestempelen dan zou je je moeten afvragen waar je al die tijd dan wel mee bezig was.
Bij een heleboel dingen die je ' in het begin ' leert, ook dingen die niks met muziek te maken hebben,stel je je nooit vragen.Penta's, dat is als fietsen;).

Net voor de zomer, wou ik een paar dingetjes tonen aan een andere gitarist, met oa 'paren' van triads en vierklank-arpeggio's,dus... waarom niet 'paren van pentas'.

Voor een deel kwam m'n inspiratie hier vandaan :

http://www.youtube.com/watch?v=M7uX6FNMn7c

Pentas hebben voor mij een nieuwe betekenis gekregen, maar da's weer een ander verhaal.