PDA

View Full Version : solo van tabs



woodmum
26 december 2010, 10:07
Ik ben sinds kort weer begonnen met wat serieuzer te oefenen op mijn gitaar.
Het slagwerk gaat vrij aardig, maar de solo's....

Ik lees alles van tabs af, maar na een paar minuten verlies ik een beetje mijn geduld.
Hoe doen jullie dat? Ik heb vrij veel moeite om al die nootjes te onthouden :seriousf:

Dus eigenlijk mijn vraag... Hoe kan je zo handig mogelijk een nieuw nummer instuderen...

ShredTallicA
26 december 2010, 10:14
Sowieso alles in stukjes verdelen, en verder is het gewoon oefenen :) Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt!

D-string
26 december 2010, 10:24
Tabs zou je moeten zien als een hulpmiddel en niet als de bron.

Luister eerst een aantal keer naar de solo en zorg dat je wat stukken mee kan zingen. Als je nog niet in staat bent om op gehoor de lijnen te vinden kun je er tabs bij pakken. Vervolgens luister je elk stuk en kijk je hoe deze op papier gaat (eventueel zul je de solo wat moeten vertragen om het beter te horen). Probeer de solo ook mee te zingen, als dit lukt zit deze al redelijk in je hoofd en weet je al waar je de volgende noot ongeveer moet zoeken.

En zoals aangegeven, verdeel het in stukjes. Als het een lange solo is kun je beginnen met de stukken die makkelijker voor jou zijn om vervolgens de gaten in te vullen.

NB1. Waarschijnlijk overbodig dat ik het hier zeg, maar speel het ook eerst langzaam totdat je het goed kan spelen en bouw de snelheid daarna langzaam op.

NB2. Let goed op waar bends naartoe willen en luister ook goed of je daar op uit komt. Goede noten met een slechte bends en/of slechte timing zijn nog steeds niets.

terrasbeest
26 december 2010, 11:47
Akkoorden ga makkelijker he? Je hebt voor jou een verzameling noten die je alle tegelijk moet spelen, omdat je die verzameling herkent. Als je hetzelfde doet met losse noten, een toonladder dus, wordt dat even makkelijk om te onthouden.

woodmum
29 december 2010, 19:37
bedankt voor de antwoorden, het antwoord van terrasbeest snap ik alleen niet helemaal...
Kan je dat eens toelichten?

ShredTallicA
30 december 2010, 00:58
Hij bedoelt dat akkoorden opgebouwd zijn uit een vast-staand aantal/volgorde van noten. Als een soort formule zeg maar ;) En solo's zijn over het algemeen opgebouwd uit noten van een toonladder, en daar is ook een bepaalde regelmaat in. Dus als je weet hoe de toonladder in elkaar zit zie je zeg maar hoe de noten verbonden zijn en is het makkelijker onthouden.

Is het zo iets duidelijker? :chicken:

Exi
30 december 2010, 10:02
^ Goede uitleg.

Zorg eerst dat je de toonladders er een beetje hebt inzitten en probeer het verloop van de solo te onthouden (door mee te neuriën/fluiten etc.).
Als je weet hoe elke noot in je toonladder klinkt dan kun je dit eenvoudig koppelen aan de melodie van de solo. Dan nog de technische dingen uitwerken (bends etc.) en goed luisteren naar de frasering, hard aanslaan, zacht aanslaan.
De volgende stap is dit allemaal vergeten en zelf een solo neerzetten;)

FlameDude
30 december 2010, 13:22
En welke toonladder word (http://www.youtube.com/watch?v=Dm_1AfiWBeM) hierin gebruikt dan?

aaronstonebeat
30 december 2010, 17:01
En welke toonladder word (http://www.youtube.com/watch?v=Dm_1AfiWBeM) hierin gebruikt dan?

D, majeur.

JimmY41
1 januari 2011, 13:25
Meestal werk ik de solo's zelf uit. MP3 importeren in een programma waarmee je de snelheid kan aanpassen. Noot voor noot uitschrijven, kun je vergelijken met leren voor een toets. Als je zelf de samenvatting maakt en leert werkt dat veel beter dan dat je een samenvatting van internet haalt en leert. Werkt voor mij prima, zo krijg je ook beter door hoe solo's in elkaar zitten ed. :rockon:

woodmum
1 januari 2011, 15:21
Nou bedankt allemaal.. ik ga er weer eens goed voor zitten...

Crazy_Redd
6 januari 2011, 19:28
wat ik doe is wel tabs gebruiken maar dan via guitar pro. dan selecteer ik het stukje solo waar ik mee begin, dus bijv. de eerste lick. deze oefen ik vantevoren uiteraard.

als het stukje dan in mn hoofd zit speel ik het af in guitar pro en speel ik net zo lang mee tot het strak klinkt, en goed in mn hoofd zit.

wat wel zeer veel meehelpt is de kennis van toonladders. dan begrijp je ook waarom een solo op die manier gespeeld is.