PDA

View Full Version : TC2290 of Eclipse



moscowits
26 december 2010, 06:48
Welke is het meest aan te raden als gitaar effect?

Michael AE
26 december 2010, 16:45
Ik heb ze beiden, maar ze zijn niet te vergelijken.

De 2290 heeft mooiere delays en de modulatie effecten zijn ook prachtig. Hij is echter wel mono. De Eventide kan veel extremer, heeft veel meer effecten en heeft stereo delays, maar klinkt wat klinischer en minder goed qua delays en modulatie.

Het is dus maar net wat je wil. Ik kan niet meer zonder mijn 2290, maar de eclipse gebruik ik meer in de studio dan voor gitaar. Ik vind het beiden prachtige apparaten, maar mijn voorkeur gaat absoluut uit naar de 2290.

moscowits
26 december 2010, 18:43
Bedankt voor je inbreng.
Mijn voorkeur ging ook al naar de tc, omdat de sound altijd voorop staat en niet de hoeveelheid aan effecten.
Maar hoe zit het met de bediening? Ik heb gelezen dat hij nogal complex in elkaar zit. Ik ben niet echt een geluid engineer.

Michael AE
26 december 2010, 19:56
De 2290 is erg simpel te bedienen. Alles is direct toegankelijk en je kunt moeiteloos elke parameter meteen aanpassen. Het wordt pas lastig als je bepaalde zaken met midi wil bedienen, maar ook dat is geen kwantumfysica als je de handleiding er bij hebt. Eén keer instellen en je bent klaar.

De Eclipse is een ander verhaal. Ook deze is best simpel, maar veel onoverzichtelijker en het is een interface waar je enorm aan moet wennen. De 2290 is veel intuïtiever.

Nogmaals, de delay van de 2290 is NIET stereo, maar je hebt wel panning opties en pingpong delay. De klank is echter niet te versmaden en is voor mij de mooiste en meest organische digitale delay.

Succes!

moscowits
26 december 2010, 22:36
Dat de effecten en parameters direct kunnen worden bediend is een grote plus.
En dat ie, naar het schijnt, alle versterkers nog beter laat klinken zegt ook wel wat. Ik hoop deze week nog een tc te bemachtigen. Ben benieuwd....
Laat mijn bevindingen nog wel weten.

ruezzz
27 december 2010, 06:25
Ik heb ze ook beide, eigenlijk zou ik ze niet willen vergelijken.
Als je, zoals MAE al zegt, puur voor een hele goede delay gaat is de 2290 uiteraard top!
De Eclipse beheerst eigenlijk dezelfde delays en bijbehorende parameters maar klinkt inderdaad ietsje minder lekker en wat klinischer en je moet wat dieper in de menu's graven om aanpassingen te doen.

Wat ik niet direct uit je post haal is wát je precies zoekt, je hebt het over wat beter is als gitaar-(multi?)effect. In de 2290 zitten eigenlijk alleen delays + modulatie.
Een tremolo, pitch/harmonizer, galmen haal je niet uit de 2290.

Dus - uit nieuwsgierigheid - welke sounds en stijlen wil je ermee kunnen spelen?
Hoe ziet je verdere setup er uit?

Ik zag op Marktplaats overigens een 2290 staan voor 1500 ex BTW, dat vind ik aardig fors.
Gaan ze al voor deze bedragen?

P.S. (@MAE) als je het hebt over een organische delay (die ook je amp nog es drie keer zo dik laat klinken - zeker een AC30: heb je al eens een Korg SDD-3000 gecheckt?

Michael AE
27 december 2010, 08:04
Hey Ruezz,

Nee, nog nooit gecheckt! Heb je er zelf 1? Ben heel benieuwd!

ruezzz
27 december 2010, 20:17
@MAE
Yep, is een van de eerste digitale delays.
De mojo van het ding is eigenlijk de pre-amp (uiteraard ook de delays en modulatie) die met name op een VOX AC30,
maar ook op Marshalls heel erg lekker warm en dik klinkt.
De Korg heeft 10 presets die je middels up and down (met een pedaal) kan selecteren.
Geen midi dus nog.

De pre-amp sectie is tegenwoordig ook in pedaalvorm te krijgen.
Hieronder twee voorbeelden.

http://www.psionicaudio.net/products/triad_overview.htm of

http://trabantland.wordpress.com/category/diy-guitar-effect-pedal-projects/sdd-3000-preamp-clone/

Beetje offtopic allemaal, maar omdat topicstarter spreekt over een delayapparaat dat je versterker lekkerder laat klinken moest ik de Korg ff noemen...

Michael AE
27 december 2010, 21:12
Te gek! Ik zal zeker eens gaan kijken of ik er 1 kan vinden om te testen.

Bedankt voor de tip!

Liquid_Metal
27 december 2010, 22:13
Vooral aan de mannen die de Eventide en TC kennen: waarom zou je niet voor een moderne delay unit gaan? Zoals een G-Force, G-Major2, Nova Delay of TimeFactor?
De Eventide is toch veel moderner dan de 2290? En dan nog klinken de delays van de 2290 beter?

Michael AE
27 december 2010, 22:47
De delays uit de 2290 zijn nog niet overtroffen. Dat heeft o.a. te maken met de 1 Mhz sample rate.

Leg een 2290 naast een GForce (die heb ik ook) en het verschil is opzienbarend. De GForce vond ik weer beter dan de GMajor. De Eventide Eclipse komt het dichtste in de buurt en is weer beter dan een GForce, maar is wat klinischer dan de 2290.

Het mooiste van de 2290 is dat hij je spel totaal niet in de weg zit, ook niet als je veel delay gebruikt. De modulatie is ook niet te versmaden. Erg mooi. Bovendien is hij voor een digitale delay heel dynamisch en heel open. Je moet het horen om het te snappen. Je mag gerust eens langskomen om hem te testen, of ik neem hem een keer mee naar een meeting.

DemolitionColorScheme
27 december 2010, 23:26
De delays uit de 2290 zijn nog niet overtroffen. Dat heeft o.a. te maken met de 1 Mhz sample rate.

Het mooiste van de 2290 is dat hij je spel totaal niet in de weg zit, ook niet als je veel delay gebruikt. De modulatie is ook niet te versmaden. Erg mooi. Bovendien is hij voor een digitale delay heel dynamisch en heel open. Je moet het horen om het te snappen. Je mag gerust eens langskomen om hem te testen, of ik neem hem een keer mee naar een meeting.
Ik heb eigenlijk altijd weleens een 2290 in actie willen horen.

Michael AE
27 december 2010, 23:36
Je bent welkom! Is wel een eindje rijden, maar goed. ;)

Liquid_Metal
28 december 2010, 10:24
Je maakt mij ook wel erg nieuwsgierig. Misschien iets moois voor na mijn stage in Denemarken (dus dat wordt >Juni).

LordRiffenstein
28 december 2010, 10:43
ALs het je puur om de delays gaat dan moet je de D-Two testen. Behalve die SDD-3000 maakt Korg ook nog een schitterende DL8000R, ook een fantastische delay.

dml
28 december 2010, 12:16
ALs het je puur om de delays gaat dan moet je de D-Two testen. Behalve die SDD-3000 maakt Korg ook nog een schitterende DL8000R, ook een fantastische delay.

+1, al is het wel "maakte", helaas. De DL8000R is, samen met de AM8000R, een erg ondergewaardeerde unit. Heb ze beide gehad, had ze achteraf gezien nooit weg moeten doen.

Liquid_Metal
15 januari 2011, 16:46
Even een topic bumpen want ik heb vandaag de Eventide Timefactor getest. Lastig in te stellen en ik had niet veel tijd, dus het was nogal factory-preset. Het blijkt dat een van mijn huisgenoten er ook een heeft dus ik kan 'm binnenkort iets uitgebreider testen.
Ik was echter niet heel erg onder de indruk. Het klonk prima maar zonder directe AB-vergelijking met mijn G-Major2 kan ik niet zeggen wat er beter klinkt. Ik mis namelijk niet echt iets met de GM2.
@LordRiffenstein: waarom de D-Two?

LordRiffenstein
16 januari 2011, 11:56
@LordRiffenstein: waarom de D-Two?

Omdat dat na de 2290 een van de beste delays is die je kan kopen imho. Ik heb er lang eentje gehad en hoewel ik heel tevreden ben met de GForce en de delays maar soms mis ik de D-Two.

Het is gewoon een zeer uitgebreide, zeer goed klinkende delay unit.

Liquid_Metal
16 januari 2011, 12:07
Omdat dat na de 2290 een van de beste delays is die je kan kopen imho. Ik heb er lang eentje gehad en hoewel ik heel tevreden ben met de GForce en de delays maar soms mis ik de D-Two.

Het is gewoon een zeer uitgebreide, zeer goed klinkende delay unit.

Dan is dat voor mij misschien ook een optie. De G-Major2 past me op dit moment ook heel goed maar ik wil toch wel voor een dedicated delay unit gaan. En een 2290 is waarschijnlijk te zeldzaam én boven m'n budget.
Als het zover is zoek ik natuurlijk ook een andere unit voor chorus/flanger (andere dingen gebruik ik eigenlijk niet uit de GM2). Enig idee hoe goed die effecten zijn uit de Lexicon MPX G2? Die zou ik aan willen schaffen voor de wah-mogelijkheden. Als er goede chorus/flanger in zitten is dat mooi meegenomen.
Aan de andere kant, waarom eigenlijk de GM2 vervangen... :P

dml
27 januari 2011, 19:35
Nog een paar golden oldies, dedicated 19" delays:
-Sony D7
-Roland SDE330

DemolitionColorScheme
28 januari 2011, 11:15
Nog een paar golden oldies, dedicated 19" delays:
-Roland SDE330
Was dat niet een multi-FX?

dml
28 januari 2011, 19:50
Was dat niet een multi-FX?

Nope. Je had de SDE330 voor delay, de SRV330 voor reverb en de SDX330 voor chorus, flanger, phaser, enz. Misschien bedoel jij de RSP550?

Liquid_Metal
29 januari 2011, 09:18
Nope. Je had de SDE330 voor delay, de SRV330 voor reverb en de SDX330 voor chorus, flanger, phaser, enz. Misschien bedoel jij de RSP550?

Jongens jongens, ik zal een hoop moeten gaan testen :P. Maar ik blijf het apart vinden dat het bestaan van rack gear zo moeilijk te achterhalen is. Ik ben nog nooit een grote overzichtelijke lijst tegengekomen.

dml
29 januari 2011, 11:11
Jongens jongens, ik zal een hoop moeten gaan testen :P. Maar ik blijf het apart vinden dat het bestaan van rack gear zo moeilijk te achterhalen is. Ik ben nog nooit een grote overzichtelijke lijst tegengekomen.

Tja, rackgear is natuurlijk al jaren niet meer "hot". Als je bijv. pas na de midden jaren '90 bent gitaar gaan spelen, dan heb je het hele rack-era niet echt meegemaakt, dan is er inderdaad nog veel (ouwe shit) te ontdekken.

Ook leuk: Peavey ProFex (II) of TubeFex.

ateng
3 februari 2011, 00:44
Omdat dat na de 2290 een van de beste delays is die je kan kopen imho. Ik heb er lang eentje gehad en hoewel ik heel tevreden ben met de GForce en de delays maar soms mis ik de D-Two.

Het is gewoon een zeer uitgebreide, zeer goed klinkende delay unit.
Heb nog steeds de D-two en ook nog steeds happy. Heb ook sinds kort een DL4 maar moet zeggen dat ik de D-two toch lekkerder vind klinken.
Moet wel zeggen dat ik me nog niet helemaal heb verdiept in mijn DL4 want als ik Landau en Mayer hoort dan heb ik zoiets van... DAMN!

dml
3 februari 2011, 08:48
Sinds gisteren weer in het bezit van een Korg DL8000R en sinds vorige week een AM8000R. Een gevoel van thuiskomen ;)

Liquid_Metal
3 februari 2011, 09:36
Sinds gisteren weer in het bezit van een Korg DL8000R en sinds vorige week een AM8000R. Een gevoel van thuiskomen ;)

Vet. Ik overweeg zelf om voor een TC Electronic M3000 (of 2000) te gaan. Nieuw 1k dus die zijn tweedehands vast voor een mooie prijs te vinden.

Lex81
28 december 2011, 12:15
Ik heb nog een vraag over de TC 2290:
De 2290 heeft een analog/dry signalpad. Maar een Suhr Minimix ism met moderne fx (zoals een GMajor) heeft via de Minimix toch ook een analog/dry signalpad.
Wat is dan het voordeel nog aan de TC2290, wanneer je deze 'kwaliteit' ook kan bereiken met een externe mixer?


En heeft de TC 2290 een dualdelay-mode, zoals in de GMajor? (=2 verschillende delays tegelijkertijd op 1 monokanaal)