PDA

View Full Version : Soldeerbout kapot



martijno
26 december 2010, 00:44
Hallo
Er is een stuk van de punt van mijn soldeerbout afgebroken
Nou is de vraag of ik hem gewoon weer recht kan slijpen of moll ik dan de heele stift ?
Mvg.
Martijn

Mattia
26 december 2010, 00:48
Hallo
Er is een stuk van de punt van mijn soldeerbout afgebroken
Nou is de vraag of ik hem gewoon weer recht kan slijpen of moll ik dan de heele stift ?
Mvg.
Martijn

Kan je niet gewoon een nieuwe tip kopen?

jan jansen
26 december 2010, 08:53
Hallo
Er is een stuk van de punt van mijn soldeerbout afgebroken
Nou is de vraag of ik hem gewoon weer recht kan slijpen of moll ik dan de heele stift ?
Mvg.
Martijn

Hangt er van af...als je zo`n soldeerpistool gebruikt....goei hem gelijk weg..(warmtekanonnen).Als je een soldeerbout heb kan je de punt gewoon rechtvijlen of zoals mattia zegt koop een nieuwe tip...de oude zit met een schroefje vast en vervang je zo.
Ik heb trouwens in een jaar of 30 nog nooit een vervangen...Gewoon 3 verschillende bouten met verschillend wattage gebruiken...dat voorkomt ook dat componenten te warm worden en doorbranden.

JJ:rockon:

martijno
26 december 2010, 11:11
Ik heb gewoon zo'n weller 15 watt electronica bout
Maar als ik gewoon de punt kan slijPen zou dat wel makkelijk zijn

no 1 hops
26 december 2010, 13:16
Ik heb gewoon zo'n weller 15 watt electronica bout
Maar als ik gewoon de punt kan slijPen zou dat wel makkelijk zijngewoon proberen, en wil het niet dan kun je voor weller meestal wel losse punten kopen.
blijkt dat moeilijk dan heb je voor een 20 euro een simpel regelbaar soldeer station van velleman waar je jaren mee toe kan

Broodjekaas
26 december 2010, 13:27
Ik heb zo'n oranje ding van weller gehad.

Volgens mij hebben soldeerbouten een coating op de punt, die ervoor zorgt dat je die makkelijk schoon kan houden met het sponsje en alles. Ik had mijn weller verkeerd schoongemaakt (schuursponsje), en een weekje later was de punt bruin van de roest :(. Niet meer schoon te maken.

Nu gebruik ik een 15-euro soldeerstation die het perfect doet.