PDA

View Full Version : Ruis in versterker



Guitar(ist)
25 december 2010, 23:28
Heey mensen,

Ik heb een Squier affinity met een Fender Frontman 15 G versterker. Als ik daarvan de drive select aan zet, en het volume een beetje hard zet komt er een onzettende harde ruis uit. Waar kan dat aan liggen? Ik heb nog een fabrieks kabel, moet ik die dan vervangen om die ruis eruit te halen?

HELP!

Jasper.
25 december 2010, 23:34
Je hebt hier tog nog een ander topic over? Kun je daar niet beter in verder gaan?

Guitar(ist)
25 december 2010, 23:45
Jaah alleen daar reageert niemand op, dus ik probeerde het op een andere manier.

D-string
25 december 2010, 23:55
Mogelijk kun je wat meer informatie geven door de volgende dingen te doen.

Je hebt je gitaar al aan de versterker en de versterker wat harder staan, waarbij je de ruis kan horen.

1. leg je hand eens op de snaren zodat je goed contact maakt, maar sla geen snaren aan. Heb je dan nog ruis of is het dan voorbij/minder?

2. draai je volumeknop op je gitaar eens zachter, gaat de ruis weg met het wegdraaien van het volume of blijft deze?

edit. 3. ik neem aan dat je de gewone setup met 3 SC's hebt. Als dit niet zo is, laat het dan even weten.

Guitar(ist)
27 december 2010, 13:07
1. Ik heb me hand op de gitaar gelegd dit maakte geen verschil.
2. Ik heb standaard mijn volume knop op mijn gitaar op 10 staan ( dat is het hoogst wat de gitaar heeft) dit doe ik omdat er dan zonder drive select bijna tot geen ruis is en als de drive select hard aan staat is de ruis wat minder. Als ik juist mijn volume knop op laag draai gaat de ruis juist toenemen. Hij wordt naarmate harder totdat ie bij 1 is dan wordt de ruis heel hoog van geluid.
3. Ja, ik heb de normale sc.

aaronstonebeat
27 december 2010, 13:31
Het lijkt me allemaal volstrekt normaal, volgens mij is het ook al eerder gezegd.

Als je het volume terugdraait, komt een deel van de weerstand van die potmeter in serie te staan met de signaalkant van het circuit; dat geeft een klein brommetje.

Als er geen enkel verschil is in brom als je de snaren aanraakt, zou het kunnen dat de snaren niet met de aarde van de gitaar zijn verbonden.

Als je je versterker aansluit op een ongeaard stopcontact, zul je geheid meer brom hebben dan wanneer je een geaard stopcontact gebruikt.

In onze omgeving bevinden zich veel veroorzakers van brom: oa, TV's, monitoren, TL-verlichting. Zit je in de buurt van je PC te spelen?

Als het goed is, heb je minder brom met de schakelaar van je gitaar in de standen 2 en 4 omdat er dan twee spoelen tegelijk zijn ingeschakeld die werken als een 'humbucker'.

Elke elektrische gitaar vangt brom op, dat is onvermijdelijk; als ze dat niet deed, kon ze ook geen geluid van de snaren hoorbaar maken. Als je de versterker harder zet (en zo'n 'drive select' is niet meer dan een voorversterker die harder staat), wordt niet alleen het gitaargeluid maar ook de brom harder.

The Bertman
27 december 2010, 13:43
Je hebt al een topic.
Je post in het verkeerde subforum.
Ik sluit de zooi.