PDA

View Full Version : Welk multi-effect pedaal?



djnenm
25 december 2010, 14:41
Hey allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuw multi-effect.
Op het moment heb ik de boss me-50, deze heeft onderhand een defect en ik ben niet zo blij met de distortion, ik krijg er nooit het geluid uit wat ik wil.

Nu ben ik een beetje rond gaan kijken naar verschillende ( boss gt's, vox tonelabs, line 6) alleen zie ik door de bomen het bos niet echt meer zeg maar.

Zijn er een aantal die jullie me kunnen aanraden of juist afraden?

overigens wil ik met het pedaal de mogelijkheden van effecten een beetje uitpluizen ( u2 e.d)

Alvast bedankt!

Ciao Nick

The Unforgiven
25 december 2010, 15:19
Dat hangt vooral af van je budget, we kunnen wel pedalen van 1000 euro aanwijzen, maar als jij dat er niet voor over hebt kan je met die tips ook niets.

Ik zou persoonlijk voor de TC Electronic Nova System gaan, met name omdat deze naast de digitale effecten ook een analoge overdrive heeft.

http://www.thomann.de/nl/tc_electronic_nova_system.htm

djnenm
25 december 2010, 15:46
Je hebt helemaal gelijk, ik was vergeten me budget erbij te zetten ;) ik zat zelf te denken rond de € 150,- tot 200,- nieuw of 2dehands.

Trouwens iedereen nog fijne dagen

djnenm
26 december 2010, 12:04
iemand anders nog ideeen?
Alvast bedankt

UnDefined
26 december 2010, 12:59
Line 6 M9?
Zal wel ergens rond de 200-250euro 2dehands liggen dacht ik.

Prachtpedalen die M9 en M13.
Ja beschrijven kan ik niet echt maar ik vind alles goed aanwezig: er vallen goede distortions/overdrives uit te halen en reverbs en delays zijn er ook in overvloed en zelfs modulation effecten die je nooit zal gebruiken...

Gewoon erg degelijk apparaat met van alles wat erin en dat voor een degelijke prijs.

djnenm
27 december 2010, 10:37
Ik heb die m9 en m13 pedalen ook mogen aanschouwen, helaas zie ik ze 2ehands eerder voor 280-300 staan, dit is mij iets teveel.

Nu heb ik de mogelijkheid een gt-3 voor € 125,- te kopen
Of een zoom g7.1 voor € 175,- inclusief flightcase

Zijn dit ook leuke pedalen of erg beperkt?

edje kadetje
27 december 2010, 11:30
wil je versterkermodellen of niet?

oftewel wil je hem in combinatie met een gitaarversterker gebruiken?

djnenm
27 december 2010, 19:52
hey
ik ga het pedaal bij de coverband gebruiken maar ook met koptelefoon

Mufftin
27 december 2010, 20:18
Persoonlijk vind ik de zoom zeer goed klinken. Alleen de headphone out klinkt niet zo geweldig.

JohnLord
27 december 2010, 22:19
Als je ook je overdrive er uit wilt halen zou ik elk multi-effect van Boss mijden. Maar bv. een gt6 met daarnaast een goed overdrivepedaal is wel een alternatief. Kan binnen je budget.

onrust nv
29 december 2010, 10:48
Ik zou persoonlijk voor die door maxon gebouwde multi racks van ibanez gaan(1979/83) die klinken voor mijn het mooist. Lekker analoog, niet van die digitale rekenmachines.

djnenm
1 januari 2011, 14:39
bedankt voor jullie reacties en een goed nieuwjaar ;)

Maar een gt-3 met een goed overdrive pedaal kan wel dus?

Mitch
1 januari 2011, 16:55
Een GT3 kan, maar dan moet je 'm echt alleen voor de delays en modulatie gebruiken. Of eigenlijk alleen voor de delays. Persoonlijk vind ik een analoog overdrive pedaal niet echt meer lekker klinken als 't signaal daarna alsnog door een ouder model met A/D D/A converters moet, maar dat zal deels een smaakkwestie zijn. Als ik echter lees dat de drives uit de ME50 je niet kunnen bekoren heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat deze optie je ook niet echt gaat bevallen.
De Vox Tonelabs hebben een stuk natuurlijker klinkende overdrives aan boord trouwens. Voor het stevigere werk de latere Zoom multi effects, zeker de 9.2 maar ik weet niet of die al binnen je budget vallen.

djnenm
1 januari 2011, 20:03
okey daar heb ik wat aan!super! ik zag ook een zoom g7.1 voor €175,- zou dit dan wat zijn?

Henri H
1 januari 2011, 23:42
Ik heb die m9 en m13 pedalen ook mogen aanschouwen, helaas zie ik ze 2ehands eerder voor 280-300 staan, dit is mij iets teveel.

Nu heb ik de mogelijkheid een gt-3 voor € 125,- te kopen
Of een zoom g7.1 voor € 175,- inclusief flightcase

Zijn dit ook leuke pedalen of erg beperkt?Bied gewoon 's €200,-.
Misschien heb je 'm daar dan voor?

Wat iedereen hier al zegt: geen overdrives uit BOSS/Roland multi-effecten gebruiken, klinkt gewoon (net) niet.
Hoewel, ik vond de amp models van mijn (ex-)GT-8 wel lekker klinken over mijn PC speakers, maar over mijn buizen-amps was het 3x niks.
De Tonelabs, L6's en Zooms schijnen beter te klinken, heb er geen ervaring mee.

Een GT-3 wordt over het algemeen wel beschouwd als één v.d. betere BOSS multi-effects, maar wordt meestal alleen voor de delays en modulatie gebruikt.
Ik vond de delays, reverbs en ook de chorus van zowel de GT-5 als ook de GT-8 zeer goed bruikbaar.
De GT-8 had ook een leuke acoustic simulator, vond ik ook erg bruikbaar.

djnenm
3 januari 2011, 16:39
okey dan heb ik nog 1 laatste vraag
Ik heb op het moment een zoom g7ut1 ( €175) of een Line 6 POD XT Live (€200,-) op het hoog.

Welke zou van deze 2 het beste zijn?:lp:

dml
3 januari 2011, 17:01
Blijkbaar ben ik één van de weinigen die wel een zeer bruikbaar geluid uit een GT-8 kan halen, ook overstuurd. Ik gebruik 'm zelfs live, gaat rechtstreeks de mixer in en gebruik twee goedkope actieve Behringer luidsprekers (B210D) als monitoring. Het is al vaker gezegd, het kost erg veel tijd om er een goed geluid uit te krijgen maar als je dat lukt, dan heb je aan de GT-8 een wereldapparaat. En dat voor nog geen 200 euro.

Chocola
3 januari 2011, 18:15
Hmmm, ik heb niet veel ervaring met de wat oudere multieffectpedalen, ben zelf op zoek en heb in de afgelopen maanden behoorlijk wat getest. Heb ME-50 (ooit gehad, geen lekkere DS en OD), GT-8, ME-25, M9 (minder), Pod XT (en ook 2.0 en zo) en Tonelab ST uitvoerig getest.

Ik zou op dit moment zelf voor de Vox gaan, om de simpele reden dat ik de DS en OD er het lekkerst op vind klinken. Aan de andere kant vind ik de Line6 en verschillende BOSSjes weer beter met delay en zo, klinkt toch wat lekkerder. Tegelijk vond ik die BOSS pedalen qua OD niet erg overtuigend, maar dat kan aan mijn instellingen hebben gelegen. Ik gebruik veel OD en DS dus dan zou dat natuurlijk de obvious choice zijn.

Overigens ook even de reden vertellen waarom ik de ST niet gekocht hebt: hij heeft maar 2 voetknoppen. Ik wil eigenlijk zonder al teveel moeite enkel verb of delay uit en aan kunnen zetten, of een booster, of OD/DS... You get the point. En ja zoals het een echte Nederlander betaamd: dat voor zo min mogelijk geld. Boss viel af vanwege de sounds die ik er niet uit kreeg (en die ik wel wil hebben) maar had wel meerdere footswitches. De Vox heeft de sounds maar niet de switches... Dilemma's :(. Dus ik heb besloten om door te sparen :). Wellicht wordt het dan ooit een Nova System (al zijn die meteen twee keer zo duur als de ST). Overigens heb ik die ook geprobeerd en ik moet zeggen: die klinkt erg goed, en dat terwijl ik amper wat aan de stock settings had veranderd (wat bij die BOSS wel anders was...).

In ieder geval, hopelijk heb je hier iets aan. Als jij de missende voetpedalen niet erg vind dan zou ik persoonlijk voor de Vox gaan, of doorsparen voor een M9, Nova of ander high(er)-end pedaal. Hoewel ik zelf maar heel even op de M9 gespeeld heb (en niet uitvoerig getest dus) ben ik meer onder de indruk van de Nova, toch hoor ik superpositieve geluiden over de M9 dus het kan geen kwaad om die ook te proberen ;).

edit: nog wel even opmerken dat je bij de Nova en M9 een apart expressionpedal nodig hebt (volume en expressie). Komt dus nog bij die 450-500 euro.

djnenm
3 januari 2011, 23:23
okey dankje dankje!

Nog andere meningen? reacties:strat:

edje kadetje
4 januari 2011, 09:51
Blijkbaar ben ik één van de weinigen die wel een zeer bruikbaar geluid uit een GT-8 kan halen, ook overstuurd. Ik gebruik 'm zelfs live, gaat rechtstreeks de mixer in en gebruik twee goedkope actieve Behringer luidsprekers (B210D) als monitoring. Het is al vaker gezegd, het kost erg veel tijd om er een goed geluid uit te krijgen maar als je dat lukt, dan heb je aan de GT-8 een wereldapparaat. En dat voor nog geen 200 euro.

plus één.

Zelfde werkwijze. Goede geluiden van ultra clean (roland jazz chorus), via buizen clean van twin reverb, crunch, overstuurd, tot meer moderne overstuurde geluiden.

Je moet investeren, dat is duidelijk, maar dan heb je ook wat.

even
4 januari 2011, 17:56
Nova system van Tc Electronic. Maar alleen als je iets zoekt om voor de input te zetten. uitstekende analoge overdrive die zich kan meten met de beste losse pedalen en prima fx. Het ding heeft geen insert, hou daar rekening mee. Bij BAX shop nu al voor 399,-. Ik heb er twee jaar geleden nog 750,- voor betaald maar ben nog steeds dik in mijn sas met dit apparaat.

djnenm
9 januari 2011, 14:44
Hey allemaal,

Ik heb de line6 pod xt live uitgeprobeerd en meteen gekocht.
Ondanks dat ik het allemaal nog even moet uitzoeken ben ik al erg content met het geluid.
Bedankt voor jullie hulp!
Slotje?

Ciao nick

muziekschuur
9 januari 2011, 16:32
Danelectro pedalen...... en een voeding. Dan een koffertje uit de bouwmarkt, plankje, klitteband.... voila.

De FAB serie is aantrekkelijk denk ik.

FAB distortion = 18 euro.

http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?xsid=5f77f23ad84d6232bf7f2440c3310 dfc&sw=danelectro+fab

Hier de hele rits. En voor 38 euro een koffertje met voeding. Makkelijk, licht en fun.
Dit icm een buizencombo;
http://www.thomann.de/nl/laney_cub12r.htm

315 euro.... En voila... Fun.