PDA

View Full Version : De eerste GN Blackstar HT-1RH review. Enjoy!



pinchaholic
25 december 2010, 13:32
Hatseflats! Hij is dan eindelijk binnen in huize Holic. De Blackstar HT-1RH head. En dus tijd voor een smeuïg reviewtje! Daar gaan we…

Specs:
1 Watt valve head;
1xECC83 and 1xECC82; Two channels
Stereo MP3 / Line input;
Stereo digital reverb;
External speaker output;

Maar goed, mijn eerste buizenversterker. Ooit met een valvestate 8280 begonnen en daarna overgestapt op een V-amp 2 over een dikke stereoset met dito speakers. Ik vond het geluid en de veelzijdigheid van modelling overweldigend goed, maar mede dankzij jullie GAS-verhogende verhalen over buizen bleef ik toch altijd het gevoel houden dat ik iets mistte. Had zelfs nog nooit op een buizenversterker gespeeld en nu dus één blind besteld bij onze Teutoonse buren. Speel 60% metal, de rest is erg gevarieerd, daarnaast speel ik enkel thuis.
Heb dit speeltje al ruim een week thuis staan, maar moest voor een mijn werk naar Amerika en heb daar tandenknarsend en verlangend rondgelopen kan ik jullie vertellen.

Unboxing & Eerste indruk
Zooow, wat is ie klein. Lunchbox a-go-go-show.
De afwerking is perfect. Knoppen met lekker veel weerstand. Mooi lederen handvat. Classy hoor. Helaas geen footswitch om te schakelen tussen de twee kanalen.
Mijn vriendin vond em ‘lief’’. ....dus…:soinnocent: Aansluiten maar met de bijgeleverde kabel op mijn HarleyBenton 2x12 cab met Vintage 30’s die ik twee weken eerder al binnen had gekregen.

.http://i1106.photobucket.com/albums/h365/pinchaholic1/IMG_6105.jpg



http://i1106.photobucket.com/albums/h365/pinchaholic1/IMG_6167.jpg

http://i1106.photobucket.com/albums/h365/pinchaholic1/IMG_6184.jpg


Clean channel
Gebruikte gitaar ESP LTD EXP met EMG81 en EMG 60a (Alnico, aanrader!)
Het eerste wat mij opvalt is de respons en dynamiek. Na jaren modeling wist ik niet beter dan dat volume terugdraaien weinig effect op het geluid heeft. Dat is nu even anders zeg, hoei!

Ook natural harmonics klinken gewoon veel ..echter? Draaiend aan de ISF knop, doet mij vermoeden dat ik voornamelijk de American stand zal gebruiken. Het clean is niet super sprankelend, tranen in je ogen clean. Maar gewoon mooi clean, ook op hoog volume. De UK stand vond ik wat dof en neuzelig klinken. Gain omhoogdraaiend op het cleane kanaal is instant AC/DC. Punchy, bijtend, erg bruikbaar.

Crunch channel
Meteen de gain op driekwart gezet, reverb uit, ISF op USA, volume op een kwart.
Eerste indrukken: 1. Wat gaat ie hard. 2. Wat klinkt ie wreed!

Geen ultra-high gain, maar een gedefinieerde, behoorlijk verzadigde, droge crunch. Ideaal voor Lamb of God-achtige tunes en met de gain wat terug gedraaid een prima Guns ’n roses geluid. Palm-mutes klinken lekker strak en droog. Gain verder open draaien dan driekwart leidt niet tot meer gain, maar tot een wat dunner, meer hissy geluid. Voor het echte metal werk komt de HT-1 wat mij betreft net iets te kort. Prima, Maxon OD-808 is onderweg, heb het vermoeden dat er een Parkway Drive achtige scheur uit de HT-1 te halen is met dit pedaal. (Hier ben ik naar op zoek)

http://i1106.photobucket.com/albums/h365/pinchaholic1/IMG_6185.jpg




http://i1106.photobucket.com/albums/h365/pinchaholic1/IMG_6170.jpg


Conclusie
De HT-1 head gecombineerd met HarleyBenton 2x12 cab levert een dik, volwassen geluid op. Iets waar ik ook echt op had gehoopt na alle buzz op het web. De HT-1 head overtuigt mij het meeste op medium gain crunch, een standje wat ik normaliter niet vaak gebruik in mijn spel.

Kort samengevat: het geluid van een zwaardere amp maar dan op laag volume, veelzijdig en volwassen, dit alles verstopt in een chique versterker ter grootte van een broodtrommeltje. I am a believer. :cooler:

http://i1106.photobucket.com/albums/h365/pinchaholic1/IMG_6179.jpg

Mr. Dynamite
25 december 2010, 13:47
Gaaf! Ben zelf ook wel erg benieuwd naar hoe deze klinkt. Volgens mij is hij voor thuis echt heel gaaf. En idd, wat is ie klein :o Valt echt in het niets bij die 212 :seriousf:

Hoe hard gaat zo'n ding nou eigenlijk? Als je hem voluit zet dan he. Is het een beetje te doen of is het nog steeds echt hard?

jim__
26 december 2010, 09:57
Nette review, thanks! En uiteraard gefeliciteerd met je versterker. Maxon OD808 is zeker een leuk pedaal met karakter, benieuwd of ie je bevalt!

lefthandstrat
26 december 2010, 17:38
Hartelijk bedankt voor je review. Ik ben zelf ook aan het rondkijken voor een buizenversterker(-tje) voor thuis dus jouw review kwam als geroepen.
Veel plezier met je nieuwe aankopen!

pinchaholic
28 december 2010, 17:01
Gaaf! Ben zelf ook wel erg benieuwd naar hoe deze klinkt. Volgens mij is hij voor thuis echt heel gaaf. En idd, wat is ie klein :o Valt echt in het niets bij die 212 :seriousf:

Hoe hard gaat zo'n ding nou eigenlijk? Als je hem voluit zet dan he. Is het een beetje te doen of is het nog steeds echt hard?


Ik sta versteld hoeveel herrie er uit deze 1 watter komt.
Nogmaals, dit is mijn eerste buizenbakje, nooit eerder op buizen gespeeld en nooit met een band gespeeld, dus mijn referentiekader is noppes. Hij gaat hard. Laat ik het daar op houden.

Als ik eerlijk ben komt ie bij mij tot nu toe niet boven kwart volume. Dat is dan wel met gain behoorlijk open.
....Wellicht toch maar een hotplate aansluiten.















(geintje :soinnocent:)

speedmusic
30 december 2010, 15:27
Leuke versterker zeg, ik zou er bijna mijn Vox nighttrain en Blackheart HT5 voor wegdoen. Sterker nog ik denk dat ik het nog doe ook.

Als ik mij goed weet te herinneren zijn die Benton V30 kasten toch 16Ohm, geeft dat geen problemen met de 8ohm output van je versterker?

pinchaholic
31 december 2010, 14:47
Leuke versterker zeg, ik zou er bijna mijn Vox nighttrain en Blackheart HT5 voor wegdoen. Sterker nog ik denk dat ik het nog doe ook.

Als ik mij goed weet te herinneren zijn die Benton V30 kasten toch 16Ohm, geeft dat geen problemen met de 8ohm output van je versterker?


No problemo. Aan de achterkant van de 2x12 zit een schakelaar waarmee ik kan switchen tussen 8ohm & 16ohm.

Btw. Gisteravond een tijdje clean zitten spelen, ik zie nu toch wel de mogelijkheden van het Britse kanaal. Vrij specifiek, maar een heel eigen karakter.

guitarguru
31 december 2010, 17:59
No problemo. Aan de achterkant van de 2x12 zit een schakelaar waarmee ik kan switchen tussen 8ohm & 16ohm.

Btw. Gisteravond een tijdje clean zitten spelen, ik zie nu toch wel de mogelijkheden van het Britse kanaal. Vrij specifiek, maar een heel eigen karakter.

Heb er niet veel verstand van, maar een cab die 8 én 16 Ohm mono aankan bestaat niet. Zullen wel 2 speakers van 8 ohm inzitten. Als je die in serie zet, dan heb je 16 ohm. Als je ze parallel schakelt heb je 4 ohm. Nooit 8 ohm. Wél 2 x 8 ohm stereo natuurlijk. Dan zou je dus eigenlijk alleen 1 speaker kunnen aansturen met je versterker (8 ohm speaker-output), volgens mij. Anders heb je een 'mismatch'. Komt er niet geluid uit maar 1 speaker dan??
Hoe heb je e.e.a. dan aangesloten?

FruscianteFan
31 december 2010, 18:17
Als je nou ff bij thomann kijkt, zie je dat-ie mono 8 ohm is en stereo 16 ohm.

guitarguru
31 december 2010, 18:20
Dan gaat het dus helemaal goed......

edit: TS had natuurlijk ook aan kunnen geven, dat de kast 8 ohm mono en 2x16 ohm stereo is..... maar alla, speulen met um!!

DFTPOL
1 januari 2011, 01:31
Goede review!

Ik heb gisteren de Ht-1 combo gekocht zonder reverb en dat is allemaal jou schuld! :dontgeti: Gas!!! :cheerup:

pinchaholic
7 januari 2011, 16:11
Goede review!

Ik heb gisteren de Ht-1 combo gekocht zonder reverb en dat is allemaal jou schuld! :dontgeti: Gas!!! :cheerup:


Ha goed man! Erg hoor GAS :ok:
Zou eens iets aan gedaan moeten worden. Gratis Feedback kadobonnen of zo.

Anyways, Maxon OD808 is binnen. Met rode koontjes naar boven gerend, Drop C bijl ingeprikt, Maxon aan, en toen... ...
Mmmh, is dit alles?® Waar zijn teh brootalz?
Even serieus, had hier meer van verwacht. Merk amper verschil, iets fizzy'er, ietsje mid-boost, verlies in laag.

Settings: amp gain 75%, OD808: Overdrive 10%, Tone 40%, Balance 60%. (Common metal setting naar wat ik lees)
Ga dit weekend heul veul tweaken. Iemand nog tweaktips?

PS Wellicht een open deur, maar zou het kunnen dat een tube screamer op een versterker met maar twee buizen niet zo bar veel effect heeft?

YannickH
7 januari 2011, 16:33
is het tegenwoordig in om versterkers op brooddoos formaat te maken?

SunnMustang
7 januari 2011, 16:41
Pinaholic, zou je dan niet de drive laag houden en de level flink omhoog?

pinchaholic
7 januari 2011, 17:42
Pinaholic, zou je dan niet de drive laag houden en de level flink omhoog?


Ha! Dat heb ik juist.
http://hk.image.auctions.yahoo.com/users/5/2/1/5/heungjilwah-img435x580-1195114213m112290355-5.jpg


@CobAlexi: Lunchbox-fest indeed.

pinchaholic
31 januari 2011, 20:29
Nou, de wittebroodsweken zijn voorbij en ik kijk nu toch wat kritischer naar de HT-1R Head.
Voor alle duidelijkheid het is echt een prima amp, maar een aantal dingen heb ik toch wat moeite mee.

Te weinig laag.
Ik heb een gevarieerde muzieksmaak, maar speel zo'n 60% metal. Hoewel de HT-1 aardig wat gain heeft heb ik er toch een tubescreamer voorgehangen om het geluid wat strakker te krijgen. Helaas trekt dit behoorlijk wat laag weg, laag wat ik niet op de versterker kan compenseren. Daarbij haal ik toch niet de gainverzadiging die ik zoek.

Hij gaat misschien toch iets te hard voor thuis..
Have mercy. Please. Ik weet dat mede-forummers thuis op triple recto's spelen enzovoort,maar ik zet em in de praktijk vrijwel nooit hoger dan 35% volumewise en twijfel of ik er wel alles uithaal wat er in zit.


Twee vragen:
1. kan het zijn dat een tubescreamer weinig effect heeft op deze versterker met twee buizen?

2. Zou een eq (bijv MXR EQ) het gemis aan OEMPF kunnen compenseren?


Mucho thanks.

kobus
1 februari 2011, 21:33
om er alles uit te halen, zou de combo versie beter zijn voor thuis?

sjaak1990
1 februari 2011, 21:56
Tubescreamer->strakkere bas>minder umpf
Kleine eindtrap->minder umpf (over het algemeen)
Mindere kwaliteit cab->minder umpf

Dit alles samen...+dat de umpf van bands als parkway drive van bas+drums komt met een bulderende peavey 5150 op de achtergrond.

Als je een strak geluid wilt uit een buizenamp wil je geen eindbuizen oversturing dus denk ook geen eindbuisje oversturing.

Tankman
1 februari 2011, 22:43
2. Zou een eq (bijv MXR EQ) het gemis aan OEMPF kunnen compenseren?




Ik weet niet of dit bij de HT-1 ook zo gaat werken, maar ik heb weleens op een HT-40 of 60 gespeeld, weet echt niet meer welke van de twee. Ik vond de amp heel wat...uhm...oempf missen. Ik was er die dag om equalizers te testen, dus heb ik een MXR 6-band EQ in de effectsloop gegooid met een goede midscoop. En ja hoor, daar was de oempf. Ik heb uiteindelijk de 10-band gekocht, omdat die stiller was. Uiteindelijk heb ik de speaker van mijn amp gewisseld en is de MXR nu eigenlijk een beetje overbodig, of moet ik hem gaan gebruiken als booster voor solos oid. Ach, ik zie wel als ik weer in bandformatie kan spelen.

caliban
2 februari 2011, 00:04
Een sub-15-watt amp die een gigantische metalscheur heeft, denk ik dat gewoon nog niet gemaakt wordt... Tenzij digital

big dooley
2 februari 2011, 01:35
metalscheur is over het algemeen een berg preamp oversturing met een clean blijvende eindtrap...
daarom is een 100 watter zo lekker

hoe hard zo'n HT1 kan? met V30's zo'n 100dB op 1 meter afstand theoretisch gezien

nico verduin
2 februari 2011, 07:39
2. Zou een eq (bijv MXR EQ) het gemis aan OEMPF kunnen compenseren?


Nope,
Je hebt gewoon te weinig power om dat te realiseren.

Metalheart
3 februari 2011, 20:53
oempf creeer je idd met 100 watt buizen op tenminste 1 4x12 met v30's...
als je meer watts op die 2x12 van je zet, krijg je het ook wel...

voor PW drive sounds heb je dat wel nodig...

maar toch... de HT-5 head heb ik vorige week getest op greenbacks, gloeiende gloeiende, da's dus wel behoorlijke oempf op relatief netjes volume...
komend weekend is de HT-5 in mijn bezit hoop ik .... :)

pinchaholic
23 februari 2011, 21:37
Besef me zojuist twee dingen:

1 Heb nog een Boss metalzone liggen. Die ga ik zo opsnorren, ontsmetten en inpluggen. Verwacht er niet al te veel van. Maar toch... je weet maar nooit

2 Ik heb een collega met een arsenaal aan pedaaltjes, heeft ook vast wel een EQ liggen die ik een weekendje mag misbruiken.

Dus binnenkort een update over het wel en wee mbt de invloed van EQ op mijn Blackstarretje. ..en eventueel een succes story van de MT-2 (don't hold your breath..)

Kortom: The quest voor de allesverzengende, murensmeltende gain uit een 1watt buizentopje op slaapkamervolume mét voldoende OEMPF gaat doorrrrrrrrr! :D


PS zou dit een leuke upgrade zijn? http://thetubestore.com/blackstar-ht-1.html

andoni
24 februari 2011, 13:59
Leuk zoektochtje, dat ontken ik niet... maar je gaat er nooit komen.

Pompende bassen zuipen vermogen, toch als ze strak moeten klinken, zoals bij hakkende palm mutes. En het punt van zo'n 1 Watt brooddoos is net van het vermogen zeer laag te houden zodat de eindtrap overstuurt op redelijk volume.

Wil je de broekspijpen doen wapperen, heb je vermogen en bijhorend speaker-geweld nodig, zo simpel is het.
Heb je je ooit al afgevraagd waarom buizen metal amps altijd 50 Watt of meer zijn? Waarom laag-wattage buizen-amps altijd gericht zijn op clean-met-een-randje-sounds of vunzige classic rock-sounds? Welja, mijn punt is duidelijk denk ik. Black Sabbath en andere toestanden uit de oude doos gaan zeker werken (en hebben zelfs baat bij dat vunzig oversturende eindtrap-soundje), maar moderne hakketakke/pomperdepomp/bulderdebulder-metal, nope.

DFTPOL
24 februari 2011, 21:04
Tja, je zult geen pompende bassen er uit krijgen..
..Maar!

Met een EQ kom ik best een heel end.
Luister maar, is altijd het proberen waard!

http://dl.dropbox.com/u/14475912/Samples%20HT-1.mp3

Eerste is zonder, Tweede keer is met.
Met een EQ van;

125Hz 7 dB
350Hz 4 dB
750Hz 4 dB
6000Hz -3 dB :)

pinchaholic
25 februari 2011, 14:01
Tja, je zult geen pompende bassen er uit krijgen..
..Maar!

Met een EQ kom ik best een heel end.
Luister maar, is altijd het proberen waard!

http://dl.dropbox.com/u/14475912/Samples%20HT-1.mp3

Eerste is zonder, Tweede keer is met.
Met een EQ van;

125Hz 7 dB
350Hz 4 dB
750Hz 4 dB
6000Hz -3 dB :)


Sweet. Mucho thanks!

Zit op mijn werk en kan nu nog niet luisteren. :(
Weldra reactie vanaf thuiskantoor onder genot van Duveltje & sigaretje:cooler:

Kingfisher
25 februari 2011, 14:38
Tja, je zult geen pompende bassen er uit krijgen..
..Maar!

Met een EQ kom ik best een heel end.
Luister maar, is altijd het proberen waard!

http://dl.dropbox.com/u/14475912/Samples%20HT-1.mp3

Eerste is zonder, Tweede keer is met.
Met een EQ van;

125Hz 7 dB
350Hz 4 dB
750Hz 4 dB
6000Hz -3 dB :)

En dat komt allemaal uit die brooddoos? Sweet.

pinchaholic
15 maart 2011, 22:38
Sweet. Mucho thanks!

Zit op mijn werk en kan nu nog niet luisteren. :(
Weldra reactie vanaf thuiskantoor onder genot van Duveltje & sigaretje:cooler:

Excuus voor de late reactie. Inmiddels twee weken en een lekkere vakantie in caribische sferen verder..:soinnocent:

Anyways, nogmaals enorm bedankt voor het posten van de sample. Als ik heel eerlijk ben vind ik de tweede sample, ondanks het toevoegen van meer laag, niet verschrikkelijk veel beter klinker. Iets zompiger ofzo, ligt wellicht aan het feit dat het mp3 blijft. Hoe dan ook, prima sound hoor! :rockon:

Twee vraagjes:
1. Gebruik als je thuis speelt altijd de EQ?
2. Merkte je toen je voor het eerste de EQ aansloot duidelijk verschil?


Thx!

DFTPOL
3 april 2011, 18:26
Excuus voor de late reactie. Inmiddels twee weken en een lekkere vakantie in caribische sferen verder..:soinnocent:

Anyways, nogmaals enorm bedankt voor het posten van de sample. Als ik heel eerlijk ben vind ik de tweede sample, ondanks het toevoegen van meer laag, niet verschrikkelijk veel beter klinker. Iets zompiger ofzo, ligt wellicht aan het feit dat het mp3 blijft. Hoe dan ook, prima sound hoor! :rockon:

Twee vraagjes:
1. Gebruik als je thuis speelt altijd de EQ?
2. Merkte je toen je voor het eerste de EQ aansloot duidelijk verschil?


Thx!

Ja, meestal wel, maar ik heb de versterker meer gekocht om een beetje op te nemen enzo, dus ik gebruik vaak alleen de Emulated Out.

Ja, maar het is niet heel veel beter dan zonder. :)

marter544
3 april 2011, 19:41
Zonder EQ is ie 10 keer beter naar mijn mening..

MjS
3 april 2011, 20:41
Zonder EQ inderdaad beter. Heb zelf een HT-20 top, die Blackstars hebben een verdomd goede emulated out!