PDA

View Full Version : Les Paul "Blues" Bite



StephSands
23 december 2010, 14:13
Sinds een aantal maanden heb ik een Epi Lp Standard, nu zit ik eraan te denken om de pups te upgraden.
Ik ben niet tevreden met de sound die er nu uitkomt, speel voornamelijk op de neck pickup. Maar vind de sound lafjes, en veel te nasaal.
Ik speel graag blues, hou van de scherpe strat sound en ben dus op zoek naar een sound ala clapton/stevie ray vaughan/john mayer trio.

Uiteindelijk zal ik wel richting de strat gaan, ik weet echter nog niet welke strat dus dat schuif ik op de lange baan. Vandaar deze tussenoplossing.

Heb al wat voor onderzoek gedaan, qua budget kom ik uit op de pups van GFS. Lijken me goed qua prijs/sound verhouding.
Ik heb alleen last van de bomen die het zicht op het bos blokkeren.

Wie heeft er tips/ervaringen? Wellicht met soundclips?

Alvast bedankt!

Wabbie
23 december 2010, 14:43
Setje p90's? Je zult nooit echt in de buurt komen van de SRV/Mayer of de Clapton strat klank omdat die allemaal echt nogal hangen op de sound van een stratocaster.
Maar met een set P90's, of humbucker sized p90's in jou geval waarschijnlijk, kun je ook prima blues'en. Volgens mij krijgen de P90's van GFS best goede recenties. Ik heb er zelf geen ervaring mee want ik ben nog niet toegekomen aan het vervangen van de P90's in mijn Les Paul omdat ik er bijna nooit op speel.

Hotpepper01
23 december 2010, 15:42
Ik heb het voor mijn 1962 Gibson SG gezocht in een BOSS Blues driver 2, een pedaal. Ik ben daar tevreden over. Er staan wel wat clipjes van op Youtube.

macwilliams
23 december 2010, 16:00
Ik heb laatst eens twee single coils uit een strat in een epiphone LP gemonteerd en was eigenlijk aangenaam verrast hoe dichtbij de stratsound je kunt komen met een LP. Het ziet er wel niet zo mooi uit maar als het je om het geluid te doen is kun je ook twee kapjes over de elementen plaatsen.

Stratman70
23 december 2010, 16:08
Ik heb het voor mijn 1962 Gibson SG gezocht in een BOSS Blues driver 2, een pedaal. Ik ben daar tevreden over. Er staan wel wat clipjes van op Youtube.
Om eerlijk te zijn, verbaas ik me ook altijd om die "Ik ben niet tevreden met mijn sound, ik wil andere elementen." topics hier, terwijl ik zelf ook denk meer winst uit (andere) pedaaltjes dan uit elementen te halen.
Dus ik denk dat jouw tip best eens een goede zou kunnen zijn.
Zelf gebruik ik de meest verguisde elementen die er maar bestaan, als ik zo andere gitaristen mag geloven (dingen hebben geen karakter etc.), maar ben uiterst tevreden met mijn geluid (http://soundclick.com/share.cfm?id=10028113), omdat ik goede pedalen enzo gebruik.

StephSands
23 december 2010, 16:42
Om eerlijk te zijn, verbaas ik me ook altijd om die "Ik ben niet tevreden met mijn sound, ik wil andere elementen." topics hier, terwijl ik zelf ook denk meer winst uit (andere) pedaaltjes dan uit elementen te halen.
Dus ik denk dat jouw tip best eens een goede zou kunnen zijn.
Zelf gebruik ik de meest verguisde elementen die er maar bestaan, als ik zo andere gitaristen mag geloven (dingen hebben geen karakter etc.), maar ben uiterst tevreden met mijn geluid (http://soundclick.com/share.cfm?id=10028113), omdat ik goede pedalen enzo gebruik.

Goede tip zeker! Staat ook nog op de lijst, maar daar ligt mijn focus nu niet. Input is al belabberd (lees > clean in de studio), dus we starten aan het begin van de keten.

@wabbie, thanks die zie ik vaker voorbij komen. Ook in combinatie met Classic 59's... neig er naar om deze combo uit te proberen met P90's in de neck

Lexvandoef
23 december 2010, 17:13
Ik heb ook een setje humbuckers van GFS gehad en vond het eerlijk gezegd niet veel soeps (zeker achteraf gezien). Redelijk middelmatig qua sound (iets beter dan de stock epi pups) en plat qua dynamiek en feel. Lag ook wel een beetje aan de gitaar hoor (epi lp).

Inmiddels heb ik nu wel een lp met pups waar je precies dat lekkere glazige heldere soundje haalt uit de halspup. Er zit nu een setje Sheptone Paf Tributes in.
Het is nog geen strat, maar na hem vandaag in mijn funk/soul bandje gebruikt te hebben ipv mijn strat/tele ben ik overtuigd. Er komt zo'n lekker clean soundje uit, dikker dan een strat (lp dik zeg maar), maar wel met een lekkere glazige heldere sound. Mooie belletjes. Zijn geen GFS en ook duurder dan GFS maar wel veel en veel beter. Ze zijn niet belachelijk duur trouwens, tweedehands prijs is ongeveer de nieuwprijs van bv een setje seymour duncans, maar dan wel veel lekkerder.

Misschien heb je niet zo veel aan mijn advies :P, maar goedkoop is, mijns inziens, echt duurkoop.

barno
23 december 2010, 17:54
Om eerlijk te zijn, verbaas ik me ook altijd om die "Ik ben niet tevreden met mijn sound, ik wil andere elementen." topics hier, terwijl ik zelf ook denk meer winst uit (andere) pedaaltjes dan uit elementen te halen.
Dus ik denk dat jouw tip best eens een goede zou kunnen zijn.
Zelf gebruik ik de meest verguisde elementen die er maar bestaan, als ik zo andere gitaristen mag geloven (dingen hebben geen karakter etc.), maar ben uiterst tevreden met mijn geluid (http://soundclick.com/share.cfm?id=10028113), omdat ik goede pedalen enzo gebruik.

als je een degelijke cleane sound wil, zijn goede pickups imo wel een must. En liefst icm een degelijke gitaar. Een prutpickup upgraden met pedalen: kan mss voor distortietoestanden enz... maar een betere cleane sound haal je er niet uit (tenzij je van digitale randjes houdt).

synopticon
28 december 2010, 15:42
Heb ooit een Epiphone Custom LP voorzien van Deymour Duncan Jazz en JB pickups en dat scheelde echt 100%. Prima setje voor blues, indie en classic rock-geluiden. Die standaardelementen waren iig echt HORRIBLE... terwijl de gitaar zelf niet eens zo gek was.

munkie
28 december 2010, 16:09
SD P-Rails misschien?

jerome
28 december 2010, 17:09
Ik heb laatst eens twee single coils uit een strat in een epiphone LP gemonteerd en was eigenlijk aangenaam verrast hoe dichtbij de stratsound je kunt komen met een LP. Het ziet er wel niet zo mooi uit maar als het je om het geluid te doen is kun je ook twee kapjes over de elementen plaatsen.

Grappig, heb ik ook met m'n zelfbouw explorer gedaan, althans alleen het nekelement heb ik vervangen door een single coil.
Ik kon het bluesy-single-coil-Hendrix/SRV-soundje niet missen...
Ik heb het (te) grote element gat zwart gemaakt en de single coil in een zwarte element ring gehangen.
Dan vind ik het niet eens zo lelijk staan en er komt een heerlijke sound uit die echt wel richting strat gaat.
Nu moet ik er wel bij vertellen dat de hals en de toets van maple is en geschroefd is.
Daar heb ik toen expres voor gekozen omdat ik het heldere fender soundje wilde combineren met de vette sound van een Gibson met een mahonie body...
Ik moet alleen nog eens die witte humbucker zwart spuiten, geen pan zo... :soinnocent:
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/explorer.jpg