PDA

View Full Version : belachelijk gedoe met slappe snaren en harde aanslag



V!N
12 mei 2003, 18:58
juist ..

Als ik de snaren op mijn gitaar of bas eens wat slapper zet om lager te kunnen klinken, dan is dit geen porum als ik eens wat harder aansla.
Met harder bedoel ik dan ook echt flink wat harder, windmills van Pete Townshed en dat soort capriolen.
De toon vliegt meteen een kwart-toon omhoog een AARGH ! het wordt zo vals als een kraai :S

Een dikker set snaren is niet het antwoord op dit probleem gebleken. Weet iemand hier iets ?

hoofd
12 mei 2003, 19:18
Goh, hier schiet me zo wat voor de hand liggende antwoorden binnen waar je denk ik niet op zit te wachten:
A) niet zo hard aanslaan
B) niet lager stemmen
C) wil je wel hard aanslaan en lager stemmen -> dikkere snaren gebruiken

Ik snap je probleem ook niet echt, en ook niet waarom dikkere snaren het antwoord ook niet zijn gebleken? Anders kan je misschien een floyd overwegen om op stemming te blijven, als dat het probleem is....verder weet ik het ook niet.

Barret Wallace
12 mei 2003, 20:16
koop een baritone ofzo..

telecastermaster
12 mei 2003, 20:24
Wat voor een gitaar heb je??? Of beter: wat voor een stemmechniken heb je? Mijn ervaring met ontstemmen van gitaren is nl. dat het meestal aan de stemmechanieken ligt. Anders zou je kunnen proberen een setje Schallers te installeren.

groeten,

peter

V!N
13 mei 2003, 11:24
Volgens mij heb ik me een beetje ongelukkig uitgedrukt.

Ik bedoel dat bij het aanslaan de toon omhoog vliegt en daarna weer daalt. De snaren vibereren dan zo hevig dat ze zo hard trekken en ze hoger klinken en langzaam weer naar de juiste toon gaan:
'peeeeeuuuwww', een beetje het idee van de intro van Black Sabaths Iron Man, maar dan wel wat sneller.

Probeer het maar eens, al met alle spul een halve toon omlaag en dan flink aanslaan.

Van 0.09 naar 0.10 heeft niet geholpen en 0.10 vind ik al nauwelijks meer lekker soleren.


mtlhead, je hebt gelijk, dit zijn geen antwoorden op het probleem. :smile: evengoed bedankt voor de moeite van het posten


De gitaar voor dit stuntwerk is een Gibson met tune-o-matic brug en niet de originele stemsleutels, maar een stuk fijnere Schallers. De stemming op zich blijft hiermee perfect.

Op bootlegs en video's van the Who hoor ik niet dat rare valse, dus het moet mogelijk zijn om te windmolenen zonder vals te klinken.

moretel
13 mei 2003, 12:08
String Pull ??

Harry
13 mei 2003, 12:13
aaah, de windmolentruuk. Net doen alsof je hard aanslaat maar het vervolgens niet doen....

sebass
13 mei 2003, 12:20
Lock nut kan ook wel helpen.

V!N
13 mei 2003, 12:20
"String Pull ??"


Dat is een wedgie/billensplijter die je uitvoert op 15-jarige BrEeZaH-sletjes ?

V!N
13 mei 2003, 12:30
"aaah, de windmolentruuk. Net doen alsof je hard aanslaat maar het vervolgens niet doen...."


Dus Pete is een acteur volgens jou .. kan best, maar het gaat er hier nu om hoe ik rag.

En reken maar dat dat niet mis is (flink raak zelfs !

V!N
13 mei 2003, 12:32
"Lock nut kan ook wel helpen."


Nee, na een paar keer aanslaan is niet ineens de hele stemming vals. Leest het stukje over 'peeeeeuuuwww' hierboven nog maar eens.

hoofd
13 mei 2003, 12:39
Ik snap je probleem nu wel, en het komt gewoon doordat de snaren erg slap hangen. Kan je wel een locking nut oid gebruiken, maar dat helpt je snaren niet op een acceptabele spanning te brengen. Beste ideeen zijn dan toch dikkere snaren (dan leer je maar 's werken op je gitaar) of een baritone kopen.
Het is toch niet voor niets dat men dikkere snaren voor lage stemmingen gebruikt, je moet de spanning wel goed op pijl houden.

Overigens kan je ook proberen zo dicht mogelijk bij de brug aan te slaan i.p.v. bij de hals bijvoorbeeld. Bij de brug trilt de snaar namelijk wat minder dan. Maar goed, niet echt een oplossing lijkt mij.

moretel
13 mei 2003, 12:41
String pull ontstaat door de aantrekkingskracht van de magneetpooltjes van de elementen,
als de magneetjes/elementen te hoog staan kunnen die de snaren iets aantrekken waardoor de toon hoger wordt.
Het zou kunnen, doordat je je gitaar lager stemt is de snaar slapper is dan op normale stemming. Proberen waard om er eens naar te kijken, op mijn site kun je artikeltjes vinden over juiste hoogte van de elementen en staat een en ander ook uitgelegt daaromtrent.