PDA

View Full Version : Rosewood en Maple, het verschil?



Ijselrobo 07
23 december 2010, 13:43
Hey allemaal,

Wat is het verschil tussen een gitaar met een Rosewood fretboard, en een Maple fretboard?
Want ik heb nu alleenmaar gitaren met een Rosewood fretboard (Blade Dayton, Fender Lonestar, EKO S-300)
En speelt het ook anders als je Rosewood gewend bent?

Grtz.
Ijselrobo 07

Maleco
23 december 2010, 13:58
Klinkt anders, voelt anders aan..
wat wil je met deze info?

ThaBluesBreaker
23 december 2010, 14:10
Men zegt dat maple wat feller is en rw warmer, het zijn minimale toonverschillen.

Ijselrobo 07
23 december 2010, 14:19
@Maleco: Ik ben erover aan het denken, om over een tijdje (zomer 2012) weer een nieuwe gitaar te gaan kopen -met o.a. geld van mijn 18e verjaardag in die zomer- die beter is dan mijn Lonestar Stratocaster,
Dus daarom ben ik nu al aan het kijken naar verschillende mogelijkheden.
Mogelijkheden in soorten hout, soorten configuratie, soorten gitaren, passief of actieve pup's enz. enz.
En de Fender Am. Deluxe series (http://www.fender.com/products/americandeluxe/models.php?prodNo=011910) vindt ik wel interessant.
Maar bij die serie zijn gitaren met rosewood en met maple nekken...

En ja, ik weet het, 2012 lijkt lang, maar als ik nu begin te sparen, heb ik in 2012 meer geld voor een goede gitaar. (voor wie economie (heeft)

Grtz.
Ijselrobo 07

Wabbie
23 december 2010, 14:32
Gewoon testen en je niet blind staren op dit soort details. Een gitaar moet als totaal beeld goed klinken. Als je dat doet merk je vanzelf wel waar je naar toe neigt voor bepaalde dingen (zoals dus de houtsoort vd toets).
Ik zou als ik jou was op de strat-meeting een aantal strats met rosewood en maple naast elkaar testen en kijken wat jij er van vindt.

RoelSmoel
23 december 2010, 14:55
@Maleco: Ik ben erover aan het denken, om over een tijdje (zomer 2012) weer een nieuwe gitaar te gaan kopen -met o.a. geld van mijn 18e verjaardag in die zomer- die beter is dan mijn Lonestar Stratocaster,
Dus daarom ben ik nu al aan het kijken naar verschillende mogelijkheden.
Mogelijkheden in soorten hout, soorten configuratie, soorten gitaren, passief of actieve pup's enz. enz.
En de Fender Am. Deluxe series (http://www.fender.com/products/americandeluxe/models.php?prodNo=011910) vindt ik wel interessant.
Maar bij die serie zijn gitaren met rosewood en met maple nekken...

En ja, ik weet het, 2012 lijkt lang, maar als ik nu begin te sparen, heb ik in 2012 meer geld voor een goede gitaar. (voor wie economie (heeft)

Grtz.
Ijselrobo 07

Ik zou eens wat verder kijken dan Fender, Blade, G&L ofzo ook mee pakken.
En je hebt trouwens geen economie nodig om te snappen dat als je langer spaart, je meer geld hebt:chicken:

Ijselrobo 07
23 december 2010, 16:59
Ik zou eens wat verder kijken dan Fender, Blade, G&L ofzo ook mee pakken.
En je hebt trouwens geen economie nodig om te snappen dat als je langer spaart, je meer geld hebt:chicken:

ik heb m'n zin schijnbaar niet goed afgemaakt... er moest iets staan dat dat 'koopkracht' betekende :seriousf:
maar ik zal op de strat meeting eens gaan vergelijken.

ennu, ik kijk ook wel verder dan fender en blade, maar mijn probleem is dat ik voordat ik ga testen altijd gitaren opzoek die ik wil testen, maar dat er daar dan altijd eentje bij is die mijn voorkeur heeft, en 3 van de 4 keren dan wordt het ook de gitaar die mijn voorkeur had ;)

RoelSmoel
23 december 2010, 17:01
Logisch dat je een gitaar koopt die jou bevalt..
Gewoon ergens zonder vooroordelen vanalles uit de rekken halen en dat uit gaan proberen:)

Ijselrobo 07
23 december 2010, 18:23
Logisch dat je een gitaar koopt die jou bevalt..
Gewoon ergens zonder vooroordelen vanalles uit de rekken halen en dat uit gaan proberen:)

zal ik de volgende keer doen als ik in een muziekzaak kom,
en die volgende keer zal best snel komen denk ik;
want als je op school duits hebt gekozen, heb je voordeel dat de leraren duits vaker uitstapjes naar duitsland maken, dus als de vakantie voorbij is, ga ik eens met puppie oogjes vragen of we naar köln gaan.. dan moet ik eventjes 20-30 min. in een groep naar wat gezeik staan luisteren, en dan mag je van ongeveer 16:00u. tot ongeveer 20:30u. door de stad rennen, wat voor mij dus betekent naar musicstore rennen. :seriousf:

en nu ik er toch over bezig ben, nog even snel twee vraagjes:
- Welke gitaren MOET ik van jullie testen? (ik houdt van alle muzieksteilen, behalve dat echte harde metal :stop:)
- Heeft iemand ooit de "Fender American Deluxe Strat® HSS Olympic Pearl" getest? (even op dit linkje (http://www.fender.com/products/americandeluxe/models.php?prodNo=011910) klikken ;)) Of weet een winkel in NL/DU/BE waar ze ze verkopen?

EuroCinema
23 december 2010, 19:18
Ik vind dit een groot verschil. Ik heb een rosewood en een maple tele naast elkaar gehad. De feel en de sound waren heel verschillend. Een goede bekende heeft een rosewood en maple strat en daarvoor geldt hetzelfde. Zeker testen: Fender Baja/Classic Players.

Eko
25 december 2010, 13:50
Een maple neck heeft iets meer tophoog. Het lijkt wat helderder te klinken allemaal. Rosewood is er na een paar jaar ( eind jaren 50) opgezet omdat maple ( zeker bij beroeps ) sneller slijtplekken vertoonde. Het bleek dat het iets minder schel klonk en kreeg een aparte schare liefhebbers. Ook voelt het anders aan. Een gelakte hals of een geschuurde hals kun je voelen aan je vindertoppen.
Het geheel is trouwens eigenlijk maar marginaal en hangt er vanaf of je gehoor goed is , snaren nieuw zijn , kabels goed en meer van dat soort zaken. Voor mensen die lang spelen is het vaak na enkele tonen al duidelijk.

Basileia
25 december 2010, 14:19
Tsja, ik ben er niet helemaal zeker van, maar ik heb gehoord dat maple een wat lichtere, wit/gelige kleur heeft, en rosewood een stuk donkerder is. Meer bruinachtig, kan tegen zwart lopen. Hoop dat je er wat aan hebt.

BLUEWEY
25 december 2010, 19:24
Het is in dit geval idd moeilijk uit te leggen, maar persoonlijk vind ik het prettig om beide exemplaren te kunnen bespelen, vanwege de afwisseling die toch wegens sound verschil aanwezig is.

Klank op zich, is soms nog steeds een beetje moeilijk te omschrijven..., zijn we nog ontdekkende in.. Lekker uitproberen.

TimoSomers
25 december 2010, 19:29
Maple heeft inderdaad meer tophoog, vooral meer bite en naar mijn mening meer 'soul' (levendigere sound).
Tis maar net wat je wil.