PDA

View Full Version : Ik zoek meer bite in mijn LTD



RoelSmoel
23 december 2010, 13:07
Ik heb laatst geen EMG's in mijn LTD laten zetten omdat ik genoeg had van de klank. Nu heb ik nog de kans om een setje elementen in mijn gitaar te laten zetten. Ik mis enkele dingen in het geluid: wat meer power en wat warmte.
Nu zoek ik:
Een warmere klank, en niet wollig voor in de hals.
Een element met power in de brug, dat ook redelijk clean kan.
Eventueel splitbaar, en voor de set samen wil ik niet meer dan 180 euro kwijt zijn.
SD '59 en Jeff Beck vond ik erg goed klinken, maar zijn pas weer in februari leverbaar, en het heeft trouwens ook geen haast:)

Als jullie mij een beetje kunnen helpen.. Ik speel de wat meer alternatieve muziek, maar er komt ook regelmatig wat rustigers bij kijken.

jim__
23 december 2010, 13:25
Tja, ik heb zelf de Seymour Duncan Hotrodded set, welke bestaat uit de SH-4 (inderdaad de Jeff Beck) en de SH-2N. Voldoen volgens mij aardig aan je eisen. Ik heb hem zelf ingebouwd in een Epi Les Paul in plaats van de standaard Epiphone-pickups.. Het resultaat is een stuk meer levendig geluid, en een stuk veelzijdiger dan de standaardpickups die ik niet echt geweldig vond. Ook in vergelijk met een standaard Gibson Les Paul vind ik hem iets veelzijdiger, al moet het geluid van de JB je liggen aangezien hij vrij veel midden geeft. De halspickup is wat mij betreft een topper, warm maar toch een sprankelend hoog waar je zowel in alleen de halspositie als met beide pickups veel kanten op kan, eventueel in combinatie met je tonepot.

Daarbij heb ik ze nog gesplit met Seymour Duncan Triple Shot pickupringen, waardoor je nog extra geintjes uit kan halen (uit fase, beide spoelen tappen, enz). Maar dat zou ik pas op een later stadium doen mocht je er behoefte aan hebben, hoewel ik wel al kan zeggen dat ze gesplit beide wel lekker klinken. Maar een Les Paul wordt er geen telecaster of stratocaster van, dus dat kun je alvast uit je hoofd zetten.

muziekschuur
23 december 2010, 13:30
Ik denk dat je toe bent aan PAF elementen. De EMG die zitten zeg maar in een buis die ze voor 90% vol spelen. Dus de transients (golven) botsen tegen bovenkant buis. Als je een lagere voltage elementen pakt kunnen de transients hoger zijn en heb je meer dynamiek...

http://www.thomann.de/nl/gibson_p57_classic.htm

88 euro p.st.

RoelSmoel
23 december 2010, 13:32
Hier heb ik wat aan:)
Dankjewel:)

muziekschuur
23 december 2010, 13:38
http://www.thomann.de/nl/fender_57_reissue_tele_humbucker_n.htm

De Fender humbucker is zo'n ding die je in de brugpositie zou kunnen monteren. Maar eigenlijk kun je op dit moment, als je dat wilt, het beste voor zo'n 400 euro beter een Tele scoren met twee van die humbuckers voor erbij zeg maar. De beter jaren 70 Rock (Doobie brothers, Bob Seger enzo) daar kwam je regelmatig zo'n hot rodded Tele tegen. Seth Lover, bedenker van de humbucker maakte deze voor Fender...

http://a2.images1.thomann.de/pics/prod/232713.jpg


Oeps, bijna 800 euro.... Nuja... effe ebeey erop naslaan...

http://en.wikipedia.org/wiki/Seth_Lover

Lees deze pagina over meneer Lover en zijn werk aan de humbucker. (zijn patent.)

Wabbie
23 december 2010, 14:38
Ik denk dat je toe bent aan PAF elementen. De EMG die zitten zeg maar in een buis die ze voor 90% vol spelen. Dus de transients (golven) botsen tegen bovenkant buis. Als je een lagere voltage elementen pakt kunnen de transients hoger zijn en heb je meer dynamiek...


Que? Bedoel je nu dat er langere golflengtes in kunnen met minder output? En wat bedoel je met transients? Zijn dat Transient waves iit tot Standing Waves?

NB. Ik krijg er van een werktuigbouwkundig akoestisch standpunt naar, mocht dat nog uitmaken. Ben nu bezig met stage bij vredestein op het gebied van tyre/road noise en ga straks ook afstuderen op een akoestiek-opdracht (maar die is te wazig om even snel uit te leggen)

Robdop
23 december 2010, 14:50
mischien het setje wat ik in mijn viper heb zitten proberen?
als ik het zo lees lijkt me dat een perfect setje:
Seymour Duncan Custom-5 in de brug , ’59 in de nek!

ik vindt ze heerlijk:)

muziekschuur
23 december 2010, 14:59
Een transient het begin van de aanslag van een snaar. De piek. Neem je op in een computer dan zie je die golven voor je gezicht getekend worden. Vergroot je dan het beeld zie je de golfjes steeds beter zichtbaar worden.


Als ik op een drum sla dan is het eerste gedeelte zo'n 106 of 112 db. Daarna resoneert het naar zeg maar 90db en zwakt dan snel af. De eerste twee samples geven vaak de transient weer. Dat is het hardste van de golf.

Hoe meer windingen hoe harder het uitgestuurde signaal (voltage) hoe hoger de golven. Tot de blokgolf ontstaat. De volledige wave vorm valt buiten het stroombereik van de input en de bovenkant wordt afgevlakt... Hoe langer het vlak blijft hoe minder dynamiek we ervaren/waarnemen.

Wabbie
23 december 2010, 15:02
Een transient het begin van de aanslag van een snaar. De piek. Neem je op in een computer dan zie je die golven voor je gezicht getekend worden. Vergroot je dan het beeld zie je de golfjes steeds beter zichtbaar worden.


Als ik op een drum sla dan is het eerste gedeelte zo'n 106 of 112 db. Daarna resoneert het naar zeg maar 90db en zwakt dan snel af. De eerste twee samples geven vaak de transient weer. Dat is het hardste van de golf.

Hoe meer windingen hoe harder het uitgestuurde signaal (voltage) hoe hoger de golven. Tot de blokgolf ontstaat. De volledige wave vorm valt buiten het stroombereik van de input en de bovenkant wordt afgevlakt... Hoe langer het vlak blijft hoe minder dynamiek we ervaren/waarnemen.

Ahh, okee nu snap ik het. Helder, thnks!

almarvk
23 december 2010, 15:03
Gewoon die JB erin en gaaaaan!! :zz:

RoelSmoel
23 december 2010, 15:11
Gewoon die JB erin en gaaaaan!! :zz:

Jij hebt ze ook in die EC400 van je? Kun je de sound een beetje omschrijven?

Rinze
23 december 2010, 15:19
In de tussentijd zou je met de huidige pups nog eens kunnen experimenteren. Zet ze eens wat lager, wat hoger, kijk wat dat voor verschil maakt.

almarvk
23 december 2010, 15:33
Jij hebt ze ook in die EC400 van je? Kun je de sound een beetje omschrijven?

Pfoe, omschrijven vind ik altijd lastig.
Ik vind het een pup met veel output, gedefinieerde sound en goed geschikt voor rock/hardrock/metal. Vrij veel hoog en strak.

RoelSmoel
23 december 2010, 15:48
In de tussentijd zou je met de huidige pups nog eens kunnen experimenteren. Zet ze eens wat lager, wat hoger, kijk wat dat voor verschil maakt.

Dat heb ik ook al gedaan, maar veel maakt het niet uit.

@almar, precies wat ik zoek:)

Sanderltd
23 december 2010, 16:21
Wat ik zelf ook een hele goeie pickup vind voor de brugpositie, is de TB11 van SD.
Klinkt een stuk warmer dan die schelle JB's (ben er zelf persoonlijk niet zo'n grote fan van), maar klinken toch erg snijdend. Je zou de sound kunnen vergelijken met die van Eddie Van Halen, of een Paf voor "grote jongetjes". :p

Ik heb ze zelf in mijn strat zitten, en voor die gitaar klinken ze erg goed. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik niet zeker weet of ze even goed zouden klinken in een volledig mahonie gitaar. Maar toch zou ik ze niet over het hoofd zien. De tb11 wordt redelijk onderschat denk ik soms.

RoelSmoel
25 december 2010, 13:23
Zo.. Ik ben uitgekomen bij een Seymour Duncan Hot Rodded setje, met Jeff Beck in de brug en een Jazz in de hals.
Ik wil deze dan ook nog evt laten splitten (ik heb al een schakelaar in mijn gitaar zitten), en als ze op tijd leverbaar zijn..:)

Exi
25 december 2010, 13:53
mischien het setje wat ik in mijn viper heb zitten proberen?
als ik het zo lees lijkt me dat een perfect setje:
Seymour Duncan Custom-5 in de brug , ’59 in de nek!

ik vindt ze heerlijk:)
+1
Toen je het gewenste geluid van de neck pickup beschreef, dacht ik onmiddellijk SD '59!
Custom-5 is een superlekkere pickup voor Les Paul types.

De JB en Jazz zijn op zich ook wel lekker, maar die klinken weer moderner (haast sterieler?)
Als je op zoek bent naar PAF achtige pickups zou ik dus voor de '59 en Custom 5 gaan.

FlameDude
26 december 2010, 21:25
Gewoon die JB erin en gaaaaan!! :zz:
Zei je nou, JB?

http://img402.imageshack.us/img402/6261/ltdm50blkscopy.jpg
:seriousf:

RoelSmoel
26 december 2010, 22:01
Zei je nou, JB?

*stom plaatje*
:seriousf:

Jeff Beck, leeghoofd :stop:

ShredTallicA
26 december 2010, 22:04
Niet zo aangebrand roelliepoellie :soinnocent:

Jasper.
26 december 2010, 22:06
Officieel betekent de afkorting ook niet Jeff Beck. Maar Jazz en Blues volgens mij.

Leeghoofd :p

RoelSmoel
26 december 2010, 22:11
Officieel betekent de afkorting ook niet Jeff Beck. Maar Jazz en Blues volgens mij.

Leeghoofd :p

Jazz/Blues indeed.
Hij wordt overal Jeff Beck genoemd, vandaar de verwarring.

Maar Justin Bieber is kut, alles linken met Justin Bieber is kleuterachtig:D

casper innosence
26 december 2010, 22:12
Ik heb in mijn Viper (esp std) en mij ec 1000 allebei een Seymour Duncan Duncan Custom (SH5) op de brug, en bij de ec ook een '59 in de nek (de Esp Viper heeft geen nek pu meer). Deze combi klinkt als n motherfocker..

RoelSmoel
26 december 2010, 22:15
Nouja, wat er momenteel scheelt:
Ik zoek meer hoog, wat strakheid (kan ook aan mijn spel liggen, op mijn Wolfgang heb ik er geen last van), een bepaalde sprankel zoek ik, wat die JB dus heeft. Het halselement ben ik nog niet uit, ik kan natuurlijk goedkoper uitkomen en gewoon een Hot Rodded setje kopen, en dan met allemaal fase, splitcoil en andere schakelaars gaan werken, is ook leuk:)

FlameDude
27 december 2010, 00:41
Jeff Beck, leeghoofd :stop:
Wow, echt? :O

RoelSmoel
5 januari 2011, 19:26
Zo.. De elementen zijn vanmorgen besteld, dus ik kan er niet meer onderuit. Volgende week heb ik een Hot Rodded setje van Seymour Duncan in mijn gitaar zitten, een SH4 (JB) in de brug en een SH2n (Jazz) in de halspositie. Ik wil ze ook splitbaar maken dmv een push-pull potmeter die al in mijn gitaar zit.
Ben benieuwd.

rpl
5 januari 2011, 20:22
bite (http://www.youtube.com/watch?v=I408w7nhdGY)

:D

RoelSmoel
6 januari 2011, 15:26
Mijn elementen zijn er.. Jippie!

Martijn-w
6 januari 2011, 15:35
Een transient het begin van de aanslag van een snaar. De piek. Neem je op in een computer dan zie je die golven voor je gezicht getekend worden. Vergroot je dan het beeld zie je de golfjes steeds beter zichtbaar worden.


Als ik op een drum sla dan is het eerste gedeelte zo'n 106 of 112 db. Daarna resoneert het naar zeg maar 90db en zwakt dan snel af. De eerste twee samples geven vaak de transient weer. Dat is het hardste van de golf.

Hoe meer windingen hoe harder het uitgestuurde signaal (voltage) hoe hoger de golven. Tot de blokgolf ontstaat. De volledige wave vorm valt buiten het stroombereik van de input en de bovenkant wordt afgevlakt... Hoe langer het vlak blijft hoe minder dynamiek we ervaren/waarnemen.

Je bedoelt dus gewoon clipping.

Tankman
6 januari 2011, 15:52
Mijn elementen zijn er.. Jippie!

Voordeel is nu dan weer, dat als ze alsnog niet bevallen je of weer een andere setje kan proberen (en dan heb je hier een potentiele koper voor iig je JB) of zet je de gitaar met de element upgrade weer op marktplaats voor iets meer dan je hem eerst erop had.

Nu eerst uitvoerig testen en even laten weten wat je ervan vondt.

Exi
6 januari 2011, 15:58
Tja, jammer dat je niet in de USA woont, want dan kun je zo vaak je wilt je pickups weer opsturen naar Ome Seymour en om een ander setje vragen:D

Maar misschien heb je nu wel het geluid gevonden dat je zocht. Ben benieuwd.:ok:

RoelSmoel
6 januari 2011, 16:51
Ze moeten alleen nog ingebouwd worden, dan kan ik pas oordelen.

Wabbie
6 januari 2011, 17:03
nou, soldeerbout en bakken met die handel dan ;)

Exi
6 januari 2011, 17:05
Ah, van de gedachten alleen al krijg ik kriebels. Het ruikt ook zo lekker!:chicken:

iWishmaster
6 januari 2011, 17:08
Ik denk dat je toe bent aan PAF elementen. De EMG die zitten zeg maar in een buis die ze voor 90% vol spelen. Dus de transients (golven) botsen tegen bovenkant buis. Als je een lagere voltage elementen pakt kunnen de transients hoger zijn en heb je meer dynamiek...

http://www.thomann.de/nl/gibson_p57_classic.htm

88 euro p.st.

Een transient is een verloop van een golf door de tijd: je bedoelt denk ik de maximale output (Vpp) van de pickup. Het feit dat dit resulteerd in meer dynamiek komt door de oversturing van de buizen en/of transistors in je versterker.


Que? Bedoel je nu dat er langere golflengtes in kunnen met minder output? En wat bedoel je met transients? Zijn dat Transient waves iit tot Standing Waves?

NB. Ik krijg er van een werktuigbouwkundig akoestisch standpunt naar, mocht dat nog uitmaken. Ben nu bezig met stage bij vredestein op het gebied van tyre/road noise en ga straks ook afstuderen op een akoestiek-opdracht (maar die is te wazig om even snel uit te leggen)
Frequentie = 1 / golflengte. Dus langere golflengtes zou een vervorming van frequentie betekenen: knappe pickup die dat voor elkaar krijgt ... Staande golven is weer een heel ander verhaal.


Een transient het begin van de aanslag van een snaar. De piek. Neem je op in een computer dan zie je die golven voor je gezicht getekend worden. Vergroot je dan het beeld zie je de golfjes steeds beter zichtbaar worden.

Als ik op een drum sla dan is het eerste gedeelte zo'n 106 of 112 db. Daarna resoneert het naar zeg maar 90db en zwakt dan snel af. De eerste twee samples geven vaak de transient weer. Dat is het hardste van de golf.

Hoe meer windingen hoe harder het uitgestuurde signaal (voltage) hoe hoger de golven. Tot de blokgolf ontstaat. De volledige wave vorm valt buiten het stroombereik van de input en de bovenkant wordt afgevlakt... Hoe langer het vlak blijft hoe minder dynamiek we ervaren/waarnemen.

Een pickups kan per definitie geen blokgolf creëren: een trilling is altijd een sinus. Alleen versterkers, zoals buizen en transistoren kunnen 'clippen'. Het is dus een samenspel tussen pickup en versterker: meer output van de pickup, hoe eerder de versterker gaat oversturen (en dus eerder een blokgolf maakt).


Ahh, okee nu snap ik het. Helder, thnks!

Niet om lullig te doen, maar ik vond het wel grappig: jullie vertellen allebei vanalles door elkaar, waar beide natuurkundig gezien eigenlijk niks van klopt en aan het eind komen jullie beide tot dezelfde (juiste!) conclusie :???:.

RoelSmoel
6 januari 2011, 17:21
nou, soldeerbout en bakken met die handel dan ;)

Ik laat het even met hulp doen:)
Onder begeleiding zegmaar.. Komt goed.. Kan hopelijk zondag al.

RoelSmoel
13 januari 2011, 18:29
Ze zitten erin...
Wat een sound!:ok:
Precies wat ik zocht!

ShredTallicA
13 januari 2011, 18:31
En nu voorlopig:

Shut up and play yer guitar?!! ;)

Jasper.
13 januari 2011, 18:32
Mooi zo! Aan de andere kant was die ibanez RG eerst ook precies wat je zocht :p
Nee hoor, ik geloof je wel. Maar hopen dat ze zo goed blijven.

RoelSmoel
13 januari 2011, 18:43
En nu voorlopig:

Shut up and play yer guitar?!! ;)

Zoiets ja..

Tankman
13 januari 2011, 18:47
Ze zitten erin...
Wat een sound!:ok:
Precies wat ik zocht!

En nu iets uitgebreider? Hoe klinkt het? Misschien een filmpje? En in vergelijking met je EVH?

Mitch
13 januari 2011, 19:25
Stevige output, clean ook mooi, moet warm zijn, helder, niet wollig, meer bite.... allemaal zo tegenstrijdig als de pest en dan op een doodsaaie Jazz/JB set uitkomen :chicken: Fijn dat je blij bent, maar een verrassende ontknoping is het wel!

RoelSmoel
13 januari 2011, 19:59
Komt nog wel eens.. Volgende week begint mijn toetsweek dus ik heb even andere zorgen (en cijfers die opgehaald moeten worden:makeup:).

RoelSmoel
14 januari 2011, 20:02
Vanmiddag op de repetitie uitgeprobeerd, en is goedgekeurd:cheerup: