PDA

View Full Version : Hendeldinges achting ding op gitaar...Waar is ie?



Bernd
12 mei 2003, 18:43
Hallo..
Ik heb een tijdje geleden al wat meer berichten geplaatst (yeah) en heb al heel wat meer geleerd over electrische gitaren. Mijn dank hiervoor. Ipv een semi acoustisch ding, heb ik toch op aanraden een tweedehandse elektrische gitaar gekocht. Een Fender Squier Stratocaster of Strat zoiets in elk geval, meteen met een grappig versterkertje van Squier SP-10. Nou.. als ik kijk op plaatjes op het internet, dan zie ik toch wel iets.. wat ik mis. Geen idee hoe het moet heten, dus ik noem het hendel. Nou is mij opgevallen, dat ik die hendel niet heb, terwijl er toch een gaatje zit, waar iets in moet(Vlakbij die metalen kam). En ik vermoed, dat deze is om het geluid lager of hoger te laten klinken. Zo niet.. dan hoor ik het wel...
Alvast bedankt!

mzzlz

Guitarfreak
12 mei 2003, 18:45
Hey!

Dat ''hendeltje'' heet een tremolo. Die zorgt ervoor dat je snaren strakker of losser gespannen word waardoor de toon hoger of lager wordt dat had je goed ja.

Greetz Jip,

Bernd
12 mei 2003, 18:47
Shit.. 3 minuten geleje geplaatst.. Tnx.. oke.. tremelo.. lol..

Maar oke.. dan heb ik die niet.. :sad:

Kan ik er zo een nabestellen? En zo ja.. Waar??

skanky
12 mei 2003, 18:49
Bij de meeste gitaarwinkels zullen ze ze wel hebben liggen

Bernd
12 mei 2003, 18:50
Hangt er ook nog iets van een prijs aan? Kan iemand een schatting geven?

Negative K3 fan
12 mei 2003, 19:01
ik heb het een keer nagevraagd en die hendeltjes zijn redeelijk duur. Je kunt beter een beetje rondvragen bij mensen of ze er nog een hebben liggen, dan moet je wel ded squier versie nemen van die zijn dunner dan de Amerikaanse versie dachtik, die Amerikaanse hendels (whammy bars) passen dus niet in jouw Squier. Veel gitaristen gebruiken ze niet omdat de voordelen niet opwegen tegen de nadeel, en het nadeel van tremolo gebruik is dat je gitaar ontstemt door het gebruik ervan, dat is wel enigzins te compenseren met grafieten zadels enzo, maar hij zal nooit helemaal zuiver blijven na flink gebruik. Als je geen floyd rose hebt.

Neals
12 mei 2003, 20:47
ik heb em niet eens meer.... zelfs nie op me floyd.

roppie
12 mei 2003, 20:49
'k heb ze wel, gebruik ze alleen nooit

(btw, is het bij een fender strat normaal dat je whammie bar nogal naar achteren helt? dat doet ie bij mij namelijk wel)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: roppie op 2003-05-12 20:50 ]</font>

wietse
12 mei 2003, 22:50
wat noem je duur ik heb een paar jaar geleden eens één gekocht voor een goedkope starfire ,gitaar effe meegenomen en proberen welke schroefdraad pakt.
koste iets van 15 gulden stond de gitaar me op 35 gulden dus in verhouding duur maar viel wel mee vond ik.

JV
12 mei 2003, 22:58
http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/Html/Images/222260.jpg

6 euro bij voxhumana in vlaardingen

Bernd
13 mei 2003, 09:49
Op 2003-05-12 19:01, schreef Negative K3 fan:
ik heb het een keer nagevraagd en die hendeltjes zijn redeelijk duur. Je kunt beter een beetje rondvragen bij mensen of ze er nog een hebben liggen, dan moet je wel ded squier versie nemen van die zijn dunner dan de Amerikaanse versie dachtik, die Amerikaanse hendels (whammy bars) passen dus niet in jouw Squier. Veel gitaristen gebruiken ze niet omdat de voordelen niet opwegen tegen de nadeel, en het nadeel van tremolo gebruik is dat je gitaar ontstemt door het gebruik ervan, dat is wel enigzins te compenseren met grafieten zadels enzo, maar hij zal nooit helemaal zuiver blijven na flink gebruik. Als je geen floyd rose hebt.


Uhmmmmm... zadel?!?

Bernd
13 mei 2003, 09:52
Op 2003-05-12 22:58, schreef JV:
http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/Html/Images/222260.jpg

6 euro bij voxhumana in vlaardingen


Oke.. 6 euro.. Dat mag wel.. in vlaardingen. Hebben die gasten ook een website? Dan kan ik em bestellen ofzo. Alvast bedankt!

King_Nothing
13 mei 2003, 10:17
die hebben ze, maar dr staat al een link in je eigen tekst, maar hier is ie nog een keer:

http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/vox_store.cgi

Harry
13 mei 2003, 10:47
Op 2003-05-12 18:45, schreef Guitarfreak:
Hey!

Dat ''hendeltje'' heet een tremolo. Die zorgt ervoor dat je snaren strakker of losser gespannen word waardoor de toon hoger of lager wordt dat had je goed ja.

Greetz Jip,


/wijsneusmode/

het is een vibrato-hendel

Bernd
13 mei 2003, 11:14
Op 2003-05-13 10:17, schreef King_Nothing:
die hebben ze, maar dr staat al een link in je eigen tekst, maar hier is ie nog een keer:

http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/vox_store.cgi


Oke gast.. bedankt.. nu de final question.. Hoe weet ik of dat ding nou op mijn gitaar past? Want ik heb ergens op dit forum gelezen, dat die dingen verschillende diktes heeft. Of is zoiets universeel? Straks zit ik met een ding dat niet past.. duss.. En als die hendel een vibrato hendel is, wat is dan de tremelo. Dat ding waar de snaren op zitten?

wietse
13 mei 2003, 11:30
je moet niet op harry letten.
het is of een tremelo handel ,vibrato hendel
en soms een whammy bar zijn allemaal verschillende namen voor het zelfde ding.
ik denk dat je met squier wel aardig goed zo kan bestellen zijn tenminste bekende gitaren
voor hun.
en anders ga je met je gitaar naar de lokale gitaarboer en dan kan je passen kosten bijna overal hetzelfde je hebt natuurlijk wel dure modellen.
maar dat maakt niet zoveel verschil.

john.3001
13 mei 2003, 11:48
Op 2003-05-12 18:43, schreef Bernd:
Hallo..
Ik heb een tijdje geleden al wat meer berichten geplaatst (yeah) en heb al heel wat meer geleerd over electrische gitaren. Mijn dank hiervoor. Ipv een semi acoustisch ding, heb ik toch op aanraden een tweedehandse elektrische gitaar gekocht. Een Fender Squier Stratocaster of Strat zoiets in elk geval, meteen met een grappig versterkertje van Squier SP-10. Nou.. als ik kijk op plaatjes op het internet, dan zie ik toch wel iets.. wat ik mis. Geen idee hoe het moet heten, dus ik noem het hendel. Nou is mij opgevallen, dat ik die hendel niet heb, terwijl er toch een gaatje zit, waar iets in moet(Vlakbij die metalen kam). En ik vermoed, dat deze is om het geluid lager of hoger te laten klinken. Zo niet.. dan hoor ik het wel...
Alvast bedankt!

mzzlz


Mag ik weten wat je voor die Squier hebt betaald (want als 'tie 2e-hands is zou ik em alleen maar aannemen als ik er geld bij kreeg)...

Harry
13 mei 2003, 12:24
Op 2003-05-13 11:30, schreef wietse:
je moet niet op harry letten.
het is of een tremelo handel ,vibrato hendel
en soms een whammy bar zijn allemaal verschillende namen voor het zelfde ding.
ik denk dat je met squier wel aardig goed zo kan bestellen zijn tenminste bekende gitaren
voor hun.
en anders ga je met je gitaar naar de lokale gitaarboer en dan kan je passen kosten bijna overal hetzelfde je hebt natuurlijk wel dure modellen.
maar dat maakt niet zoveel verschil.






vibrato is het omhoog en omlaag gaan van een toon, tremolo het omhoog en omlaag gaan van het volume. Totaal verschillende dingen dus, waarbij hier OVERDUIDELIJK sprake is van vibrato.
Maar maak niet uit, luister maar niet naar deze ervaren muziekrot :razz:

Electrical Storm
13 mei 2003, 12:51
Harry heeft gelijk...

Maar anders heb ik ook nog wel een tremolo (/vibrato whatever) voor je liggen, ik ga mijn brug toch vast zetten. Hij komt van een Mexicaanse Fender, ik weet niet of die WEL in je Squiertje passen?

Bernd
13 mei 2003, 13:16
Op 2003-05-13 11:48, schreef john.3001:


Op 2003-05-12 18:43, schreef Bernd:
Hallo..
Ik heb een tijdje geleden al wat meer berichten geplaatst (yeah) en heb al heel wat meer geleerd over electrische gitaren. Mijn dank hiervoor. Ipv een semi acoustisch ding, heb ik toch op aanraden een tweedehandse elektrische gitaar gekocht. Een Fender Squier Stratocaster of Strat zoiets in elk geval, meteen met een grappig versterkertje van Squier SP-10. Nou.. als ik kijk op plaatjes op het internet, dan zie ik toch wel iets.. wat ik mis. Geen idee hoe het moet heten, dus ik noem het hendel. Nou is mij opgevallen, dat ik die hendel niet heb, terwijl er toch een gaatje zit, waar iets in moet(Vlakbij die metalen kam). En ik vermoed, dat deze is om het geluid lager of hoger te laten klinken. Zo niet.. dan hoor ik het wel...
Alvast bedankt!

mzzlz


Mag ik weten wat je voor die Squier hebt betaald (want als 'tie 2e-hands is zou ik em alleen maar aannemen als ik er geld bij kreeg)...



Uhmm.. hoe bedoel je? Is ie zo slecht dan? Gast.. Ik begin net.. Ik ben blij dat dat ik dit ding kon kopen voor 200 euro incl. versterktje, snoertje, hoesje, nieuwe snaartjes. En hij is nog onbeschadigd. Dus ik vind het voorlopig best zo. Als ik er wat meer over weet, verkoop ik dit ding gewoon, en koop ik wel een betere. Voor mij komt er voorlopig genoeg geluid uit, en ik ben al helemaal in de wolken met dat ding, omdat je die geluidjes een beetje kan vervormen. Dus laat dit jongetje even blij zijn met zijn nieuwe speelgoed... :razz:

Bernd
13 mei 2003, 13:21
Op 2003-05-13 12:51, schreef Electrical Storm:
Harry heeft gelijk...

Maar anders heb ik ook nog wel een tremolo (/vibrato whatever) voor je liggen, ik ga mijn brug toch vast zetten. Hij komt van een Mexicaanse Fender, ik weet niet of die WEL in je Squiertje passen?


Ik zou em wel willen overkopen. Maarja.. dan moet ie ook nog ff passen :razz:. Alleen meppel.. Dat is toch ergens in het noorden van het land? :S En is dan je brug vastzetten.. Welk voordeel heeft dat dan? Ik weet namelijk nog niet welke muzieksoort ik ga spelen, dus ik probeer zo'n Btje van alles. Maar sommige nummers worden met mollen geschreven. Bv. Bb.. Ik weet daarvan, gewoon alles naar beneden gooien, en dan is ie goed.. Moet hoe doe je dat dan met een Ab? Dan zet ik welliswaar me 3 vingers wat lager, maar dan kan ik ook maar 3 snaren aanslagen. Tenzij er weer een speciale manier is hiervoor... :S

Harry
13 mei 2003, 13:36
Op 2003-05-13 13:21, schreef Bernd:


Op 2003-05-13 12:51, schreef Electrical Storm:
Harry heeft gelijk...

Maar anders heb ik ook nog wel een tremolo (/vibrato whatever) voor je liggen, ik ga mijn brug toch vast zetten. Hij komt van een Mexicaanse Fender, ik weet niet of die WEL in je Squiertje passen?


Ik zou em wel willen overkopen. Maarja.. dan moet ie ook nog ff passen :razz:. Alleen meppel.. Dat is toch ergens in het noorden van het land? :S En is dan je brug vastzetten.. Welk voordeel heeft dat dan? Ik weet namelijk nog niet welke muzieksoort ik ga spelen, dus ik probeer zo'n Btje van alles. Maar sommige nummers worden met mollen geschreven. Bv. Bb.. Ik weet daarvan, gewoon alles naar beneden gooien, en dan is ie goed.. Moet hoe doe je dat dan met een Ab? Dan zet ik welliswaar me 3 vingers wat lager, maar dan kan ik ook maar 3 snaren aanslagen. Tenzij er weer een speciale manier is hiervoor... :S


een barree-A in de 5e positie een halve toon lager, er staan hier wel ergens websites vermeld met akkoorden.

Bernd
13 mei 2003, 13:57
shit man! Het werkt ook nog!!! Bedankt!

Neals
13 mei 2003, 17:12
Op 2003-05-13 12:24, schreef Harry:


Op 2003-05-13 11:30, schreef wietse:
je moet niet op harry letten.
het is of een tremelo handel ,vibrato hendel
en soms een whammy bar zijn allemaal verschillende namen voor het zelfde ding.
ik denk dat je met squier wel aardig goed zo kan bestellen zijn tenminste bekende gitaren
voor hun.
en anders ga je met je gitaar naar de lokale gitaarboer en dan kan je passen kosten bijna overal hetzelfde je hebt natuurlijk wel dure modellen.
maar dat maakt niet zoveel verschil.






vibrato is het omhoog en omlaag gaan van een toon, tremolo het omhoog en omlaag gaan van het volume. Totaal verschillende dingen dus, waarbij hier OVERDUIDELIJK sprake is van vibrato.
Maar maak niet uit, luister maar niet naar deze ervaren muziekrot :razz:





Dan moet je niet gaan zeiken richting de adviesgevers maar richting fender, die noemden het ding een tremelo in 1950, en het is idd der verkeerde benaming, een volumeknop heeft meer recht op die naam/

Bernd
13 mei 2003, 22:41
Op 2003-05-13 17:12, schreef Neals:


Op 2003-05-13 12:24, schreef Harry:


Op 2003-05-13 11:30, schreef wietse:
je moet niet op harry letten.
het is of een tremelo handel ,vibrato hendel
en soms een whammy bar zijn allemaal verschillende namen voor het zelfde ding.
ik denk dat je met squier wel aardig goed zo kan bestellen zijn tenminste bekende gitaren
voor hun.
en anders ga je met je gitaar naar de lokale gitaarboer en dan kan je passen kosten bijna overal hetzelfde je hebt natuurlijk wel dure modellen.
maar dat maakt niet zoveel verschil.






vibrato is het omhoog en omlaag gaan van een toon, tremolo het omhoog en omlaag gaan van het volume. Totaal verschillende dingen dus, waarbij hier OVERDUIDELIJK sprake is van vibrato.
Maar maak niet uit, luister maar niet naar deze ervaren muziekrot :razz:





Dan moet je niet gaan zeiken richting de adviesgevers maar richting fender, die noemden het ding een tremelo in 1950, en het is idd der verkeerde benaming, een volumeknop heeft meer recht op die naam/



[/Verwarringheidsveiligemodusmicroflopwindhooserror]

Okee.. nu word het wel errug vaag... Ik houd het gewoon op hendel... :razz:

[/Verwarringheidsveiligemodusmicroflopwindhooserror]

Sicky61
25 mei 2003, 19:26
Hendel??? zoon ding heet een GIERPOOK !!!

Bernd
25 mei 2003, 20:25
Op 2003-05-25 19:26, schreef Sicky61:
Hendel??? zoon ding heet een GIERPOOK !!!


Gierpook weer... Nu heb ik verschillende namen gehoord! :S WAT IS HET NOU?!?!?!

the man with the tele
25 mei 2003, 20:41
whatever reageer niet op al die lui noem het zoals je wilt, want zoals je ziet snapt iedereen wat je bedoelt!

Bernd
25 mei 2003, 23:06
Op 2003-05-25 20:41, schreef the man with the tele:
whatever reageer niet op al die lui noem het zoals je wilt, want zoals je ziet snapt iedereen wat je bedoelt!


Idd.. Ik noem het hendel. Vibrato.. klinkt het beste vind ik..