PDA

View Full Version : Toonladders



Nocki
6 januari 2002, 13:36
Hoi.
ik ben nu een beetje aan het kijken op het net voor toon ladders
ehh... mixalogisch pentatonisch weet ik veel hoe het heet.
het probleem is dat het allemaal engels is en er te veel vaktermen worden gebruikt.
weet iemand een site waar ik al die toon ladders kan vinden overzichtelijk begrijpbaar en goed.
het liefst nederlands maar het mag ook in het engels als het niet te doorspekt is met moeilijke vaktermen...

ik ken de pentatonische nu wel maar de rest ook nog...
of mischien heef6t iemand een digitaal boekje ofzo. ik hoor het wel.

alvast bedankt.
Nocki

Dirk_Hendrik
14 augustus 2003, 15:35
Deze was van 6 januari 2002. Meer dan anderhalf jaar verder en geen enkele reactie!!!


:D kick ook eens iets ouds omhoog! :D

thijsov
14 augustus 2003, 15:54
die gast heeft zich gerigristeerd op mijn verjaardag

cool nocki :-D

bert k
14 augustus 2003, 20:15
Deze was van 6 januari 2002. Meer dan anderhalf jaar verder en geen enkele reactie!!!


:D kick ook eens iets ouds omhoog! :D

Schandalig...gewoon ff op gitaarnet zoeken. http://www.gitaarnet.nl/magazine/solo/solo/blues5.php3

Mithrandir
14 augustus 2003, 20:32
Ik gok dat Nocki ondertussen wel wat verder is en dat ie wel weet hoe je mixolydisch schrijft.

Maar toch leuk om die oude topics weer eens te zien :)

Mitch
14 augustus 2003, 22:11
Zoals ik al zei, it's the latest fashion

willem1940
15 augustus 2003, 02:09
Ik las er een op een ander forum:
do-re-mi-fa-sol-la-dil-doooooooooooooo!

Dirk_Hendrik
15 augustus 2003, 11:09
Zoals ik al zei, it's the latest fashion
:-D

Raffel
15 augustus 2003, 12:22
tegenwoordig heet dat zeker mixolydisch :D

Nocki
21 augustus 2003, 23:08
dit is leuk.... een hele tijd geleden gepost idd. maar ik ken ze nu en mixolydisch kan ik nu ook schrijven en begrijpen...

ze zijn echt geweldig die toon ladders en je kan er een hoop mee.

Nocki


ps. omdat er niet op gereageerd is ga ik er maar vanuit dat ik de enige ben op giotaarforum die ze kent... :-D :-D :-D

willem1940
21 augustus 2003, 23:28
Trompettisten Miles Davis en Chet Baker heb ik mooie dingen horen doen die overwegend in zulke categorie vallen.

Af en toe hoor ik er vooral in de jazz wel meer die zo manoeuvreren, alleen weet ik natuurlijk niet zeker of ze zelf weten dat daar zulke benamingen bijhoren; het is een kwestie van WEGLATEN van tonen.

Ik denk dat het alleen maar mogelijk is dat dit mooi klinkt dank zij de moderne 12-tonen-schaal. Als iedereen alleen maar echt 5 tonen (letters) had kon je onvoldoende accoorden maken voor een behoorlijke begeleiding. Een melodie moet ook wel "ondersteund" worden en dat kon je met de oude instrumenten echt vergeten in vergelijking met nu.

Let maar eens op wat een goede kerkorganist allemaal bijzet om de tamelijk veel voorkomende "Griekse" psalm-melodieën (protestantse kerken) min of meer eetbaar te maken.

Trouwens, het ongeveer 7-tonig Gregoriaans ligt ook lang niet iedereen, als je je realiseert dat dan in een veronderstelde C-toonladder majeur-accoorden van bijvoorbeeld E, A en D onbestaanbaar/ onvolwaardig waren.

bert k
22 augustus 2003, 14:47
Dit is echt gewauwel eerste klas. Als je er niks van afweet moet je niet posten, nu sta je voor gek.

Raffel
28 augustus 2003, 10:02
ja ik ken dan wel een paar toonladders, maar ik ben dan weer zo'n 'hoe ging dat ook al weer'-mannetje

Kitaarhiero
28 augustus 2003, 11:11
Ik ken de griekse toonladders een beetje globaal maar ik gebruik ze bijna nooit bewust.

Raffel
28 augustus 2003, 13:25
ik zit vast in mineur en de blues ladder :|

Nocki
28 augustus 2003, 13:40
hoef je niet in vast te zitten. pak de harmonische mineur erbij en je bent het mannetje. al zou je alleen maar elke 3e maat de harmonische mineur erdoor heen gooien zou je al super klinken... en grote stappen nemn ipv hele laddres is al voldoende.
bv steeds een tooon overslaan...

Nocki