PDA

View Full Version : ervaringen LRS roller nut



pasqual
22 december 2010, 23:33
wie heeft er ervaring met de LRS roller nut van Fender. ik zit er over te denken om zo'n aan te schaffen. zou jammer zijn als na een half jaar blijkt dat de lagertjes niet meer rollen.

groeten Pasqual.

deefke666
23 december 2010, 07:47
hey Pasqual,

Ik heb een goed jaar een stratocaster deluxe met een lrs roller nut, en als het aan mij ligt mogen alle gitaren zonder locking trem daarmee uitgerust worden...
Ik heb (tot nu toe) totaal geen last van rollertjes die vastlopen ofzo...
Het draagt volgens mij voor een groot gedeelte bij aan de stemvastheid van de gitaar, wat ook de bedoeling was van de rollernut...
Voor onderhoud gebruik ik regelmatig zo'n een klein borstel/blaasbalgje dat gebruikt wordt om fototoestellen proper te maken, zo kan er nooit iets van vuil tussen blijven zitten...

grtz d

zoon van Piet
23 december 2010, 09:57
Niet verder vertellen, maar mijn echt not-hippe en zwaar uncoole fender strat plus si al 15 jaar mn meestgebruikte gitaar..
Toen ik m kocht vond ik dat twijfelachtige ding bovenaan de hals maar raar.. net als de lace pu's. Maar ik was van plan de gitaar door te verkopen, dus what the hell..
15 jaar later zit het kreng er nog steeds op, de lace's ook.. Ik ben nog steeds van plan het te vervangen.. zodra er ook maar enig teken van onbetrouwbaarheid of slijtage zichtbaar is... maar dat kan nog effe duren.
Het is een raar ding en het ziet er niet uit. maar het werkt behoorlijk goed, als je van tijd tot tijd wat grafiet strooit.

En ik weet niet of de LSR er iets mee te maken heeft, maar ik kan me niet herinneren op deze strat ooit - in 15 jaar!- een snaar gebroken te hebben...

pasqual
23 december 2010, 17:25
mooi, dus wat jullie betreft is deze topkam betrouwbaar en stemvast? dan denk ik dat dit mijn eerstvolgende aanpassing gaat worden. de huidige topkam moet ik regelmatig smeren om onstemming tegen te gaan.
ik wacht nog ff wat meer antwoorden af ter vergelijking.
in ieder geval bedankt.

groeten Pasqual.

Tupelo
23 december 2010, 18:22
Yep helemaal da bomb, geen omkijken naar, dikke aanrader, geen slijtage, en geen gedoe meer wanneer je met snaardikte wil experimenteren.

Mr. Dynamite
23 december 2010, 18:45
Zoiets lijkt mij ook heel vet. Maar je hebt dus geen last van rollertjes die kunnen gaan resoneren?

Tupelo
23 december 2010, 18:53
Nee. --------------

pasqual
25 december 2010, 15:46
bedankt mannen voor de feedback. tot dusver nog geen negatieve ervaringen.
veranderd je geluid t.o.v. een plastic topkam?
ik ga maar eens zoeken op youtube voor een degelijk instructie filmpje voor een preciese montage. ik moet er niet aan denken dat ik een paar procentjes verkeerd zit.

oh ja...kunnen de stringretainers dan weg? dit zijn namelijk ook punten van weerstand...

groeten Pasqual.

deefke666
25 december 2010, 15:56
Van geluids veranderingen heb ik geen weet, die rollernut stond standaard al op mijn deluxe strat, dus heb ik het nooit anders gehoord
En string retainers staan er ook niet op, maar de stemmers van de drie dunste snaren staan wel lager ten opzichte van de drie dikste snaren, dus dat kan er ook wel wat mee te maken hebben

grtz d

pasqual
25 december 2010, 16:09
bedankt D,

ik heb voornamelijk last van ontstemming van de G-snaar. misschien kan ik die stringretainer dan wel weglaten zonder dat mijn snaren uit de topkam vliegen bij benden.

groeten Pasqual.

deefke666
25 december 2010, 16:15
je kan proberen he, en als je er problemen mee hebt kan je die retainer nog altijd plaatsen....

grtz d

apekop
25 december 2010, 18:04
Niet verder vertellen, maar mijn echt not-hippe en zwaar uncoole fender strat plus si al 15 jaar mn meestgebruikte gitaar..
Toen ik m kocht vond ik dat twijfelachtige ding bovenaan de hals maar raar.. net als de lace pu's. Maar ik was van plan de gitaar door te verkopen, dus what the hell..
15 jaar later zit het kreng er nog steeds op, de lace's ook..

even off topic, maar hoe klinkt zo'n strat plus eigenlijk?
heeft hij wel een beetje de klassieke strat sound?
Ik ben nog op zoek naar een nieuwe Fender strat die niet ontstemt bij intensief tremelo gebruik a la Jeff Beck. Misschien is zo'n strat plus iets voor mij.

Tupelo
25 december 2010, 18:16
Speelt heerlijk, hardware is super, van bodem tot top, inclusief tremelo, 't ontstemt bijna niet en de lace sensors ruizen niet, maar de hele toestand (die van mij tenminste) was te steriel. Ik vond het altijd het typische Fender Strat geluid benaderen, maar uiteindelijk de plank misslaan. Iets als Coca Cola Light zeg maar. :)

Maar mogelijk was dit exemplarisch...

pasqual
25 december 2010, 23:03
lijkt me toch echt een geval van verkeerde elementen. ik heb in een van mijn stratjes eens een setje dimarzio SC gehad maar die hebben er maar 2 weken in gezeten: klonk ongeveer als maar toch maar niet. zoals jouw cola light zeg maar....met tonerider pure vintage vond ik wél wat ik zocht.

groeten Pasqual.

apekop
26 december 2010, 10:27
Speelt heerlijk, hardware is super, van bodem tot top, inclusief tremelo, 't ontstemt bijna niet en de lace sensors ruizen niet, maar de hele toestand (die van mij tenminste) was te steriel. Ik vond het altijd het typische Fender Strat geluid benaderen, maar uiteindelijk de plank misslaan. Iets als Coca Cola Light zeg maar. :)

Maar mogelijk was dit exemplarisch...

ok, dat klinkt niet veelbelovend. Blijkbaar geven de Lace pickups dat geluid niet, tenminste dat is jouw ervaring. Ik zoek wel naar een typisch strat geluid, maar dan wel eentje die absoluut niet onstemd bij het heftige tremelo werk.

Wabbie
26 december 2010, 12:02
@ apekop

Misschien is een American Standard met graphtech zadels en een graphtech topkam iets voor je? Ik heb een Mexican Standard met die modificaties en daar kan ik toch vrij heftig de 6-punts trem gebruiken zonder dat 'ie ook maar een beetje ontstemt.

apekop
26 december 2010, 12:42
Dank voor de tip. Ik had op mijn vorige standard USA strat ook Graphtech zadels en topkam liggen. Het ontstemde een stuk minder inderdaad, maar ik vond dat de Graphtech zadels zo'n irritant 'plastic' bijgeluid hadden en de sound te veel veranderde. Ik heb na een week de Graphtech zadels er weer afgegooid en de originele zadels terug gezet. Niet dat ik zo'n miereneuker ben maar het was echt een te groot verschil. Ik had dat niet verwacht.

deefke666
26 december 2010, 12:47
als je de kans krijgt zou ik misschien eens een us deluxe strat proberen en eens kijken en horen wat je daarvan vind...
misschien zijn die noiseless pick-ups niet echt "helemaal" het traditionele strat geluid, maar ontstemmen doet ze zeker niet...
ik zou het zeker eens proberen moest je de kans krijgen

grtz d

zoon van Piet
26 december 2010, 13:25
even off topic, maar hoe klinkt zo'n strat plus eigenlijk?
heeft hij wel een beetje de klassieke strat sound?
Ik ben nog op zoek naar een nieuwe Fender strat die niet ontstemt bij intensief tremelo gebruik a la Jeff Beck. Misschien is zo'n strat plus iets voor mij.


Speelt heerlijk, hardware is super, van bodem tot top, inclusief tremelo, 't ontstemt bijna niet en de lace sensors ruizen niet, maar de hele toestand (die van mij tenminste) was te steriel. Ik vond het altijd het typische Fender Strat geluid benaderen, maar uiteindelijk de plank misslaan. Iets als Coca Cola Light zeg maar.


Ik snap dat wel.. toen ik mn Plus kocht was ik vooraf al van plan die lelijke dingen eruit te halen.. Ik had al gehoord en gelezen dat het 'net niet' was.. en had een setje duncans klaar liggen..
Maar ze zitten er nog steeds in.. misschien zijn ze minder voor het 'echte' Fendergeluid - als dat bestaat. Maar ze zijn m.i. beter in de ruigere stratsounds - en dat is wat ik doe..

Overigens was ik als gezegd ook van plan de LRS te vervangen, wegens uncool. Ook niet gedaan, maar heb wel geïnformeerd. Daarbij bleek dat de LRS echt anders is dan een standaard kam: het startpunt van de snaar ligt halverwege de kam ipv aan het begin, bij vervanging door een gewone kam zou dat ding dus net iets verplaatst moeten worden tov de plaats van de LRS. Ik weet niet hoe dat zit bij een vervangende LRS, maar ik zou er zeker rekening mee houden, want anders... is de hele gitaar vals...

Wabbie
26 december 2010, 13:29
Dank voor de tip. Ik had op mijn vorige standard USA strat ook Graphtech zadels en topkam liggen. Het ontstemde een stuk minder inderdaad, maar ik vond dat de Graphtech zadels zo'n irritant 'plastic' bijgeluid hadden en de sound te veel veranderde. Ik heb na een week de Graphtech zadels er weer afgegooid en de originele zadels terug gezet. Niet dat ik zo'n miereneuker ben maar het was echt een te groot verschil. Ik had dat niet verwacht.

Hmm, okee jammer. Ik hoor weinig verschil tussen de oude zadels en mijn graphtech zadels. Te gebruik de graphtech zadels die maar voor een gedeelte uit carbon bestaan(alleen het stuk waar de snaar over het zadeltje glijdt) voor de rest zijn ze gewoon van staal. Misschien dat dat nog uitmaakt.

apekop
26 december 2010, 22:54
mijn Graphtech zadels waren inderdaad geheel van carbon.
zoals deze dus: http://www.graphtech.com/product-218-2/

apekop
27 december 2010, 11:23
de nieuwe deluxe strat heeft ook een roller nut, gek genoeg heeft alleen de HSS versie een roller nut, helaas de SSS versie niet vreemd genoeg.
lijkt me een zeer toffe gitaar:
http://www.fender.com/products/americandeluxe/models.php?prodNo=011910

iWishmaster
27 december 2010, 11:31
Mijn Fender Strat Deluxe HSS (met LSR en SCN pickups) is sinds 3 jaar mijn favoriete gitaar. LSR in combinatie met locking tuners heeft (in mijn ogen) alle voordelen van een locking nut en geen van de nadelen. Nooit meer een gitaar met locking nut voor mij! Overigens heeft de nieuwe strat deluxe een andere routing voor de S1 switch (op mijn oudere uitvoering is die ook vrij onnutig) en het nieuwe model heeft een compound radius hals. Vooral dat laatste spreekt me wel aan, toch eens testen ...

deefke666
27 december 2010, 11:33
hear hear ;)
volledig akkoord

grtz d

apekop
27 december 2010, 12:06
dat klinkt veelbelovend!staat hoog op mijn lijst van te proberen gitaren in 2011. Iemand enig idee waarom allen de HSS versie de LSR roller nut heeft?
Ik snap nog niet wat het S-1 systeem nu precies doet op die nieuwe versie.

iWishmaster
27 december 2010, 16:40
dat klinkt veelbelovend!staat hoog op mijn lijst van te proberen gitaren in 2011. Iemand enig idee waarom allen de HSS versie de LSR roller nut heeft?
Ik snap nog niet wat het S-1 systeem nu precies doet op die nieuwe versie.

Waarom alleen de HSS dat heeft, geen idee ...

Voorheen maakte de S-1 switch wat extra mogelijkheden qua switching: zoals serie / parallel. Nu zal het in welke positie van de schakelaar dan ook, de brugpickup er in serie bijzetten. Dat resulteert dus in meer volume en een prikkender geluid: soort van passieve soloboost in feite. Niet echt heel nuttig als je het mij vraagt, maar wellicht voor sommige mensen handig.

apekop
28 december 2010, 09:23
heeft de brug humbucker bij een HSS versie niet sowieso (zonder de S-1) al iets meer volume dan de twee single coils?
Bij de SSS versie kan ik me wel voorstellen dat het handig is, omdat een brug single coil soms nog wel eens wat zachter kan klinken dan de andere single coils.

deefke666
28 december 2010, 09:36
ja klopt helemaal, die humbucker geeft inderdaad wat meer volume dan de single coils, bij mij heb ik de pick-ups een beetje van hoogte veranderd zodat het verschil minimaal is....

grtz d

apekop
28 december 2010, 09:56
Ik draai op een strat ook altijd de brug single coil pickup een stuk dichter bij de snaren om het volumeverschil enigszins te compenseren. Naar mijn idee krijg je het nooit helemaal weg. In dat geval zou die S-1 switch wel handig zijn.
Bij een brug humbucker lijkt me het juist weer te veel van het goede als je de S-1 switch aanzet.

deefke666
28 december 2010, 10:08
ik gebruik die s1 switch eigenlijk nooit, ik vind die geluiden minder goed dan de traditionele schakeling...
Wel ben ik erover aan het denken om de brughumbucker te vervangen door iets met wat meer ballen, maar ik ben er nog niet helemaal uit welke pick-up het zal worden...
En dan misschien ineens de volume potmeter op de plaats van de bovenste toon potmeter zetten en de andere toon knop als master tone te gebruiken, die volume knop staat een beetje in de weg voor mij...

grtz d

Thiez
12 maart 2011, 16:35
Even een oud topic omhoog halen.

Ik ben voor mijn zelfbouw ook aan het twijfelen over een rollernut aangezien ik waarschijlijk regelmatig het tremelo ga gebruiken. Er komt een stel lockingtuners op.
Echter zit ik met het probleem een 16" fretboard radius te hebben. De LRS rollernut is 12" maar nu zag ik bij guitarsupplies deze rollernut en die ik een stuk vlakker. Iemand ervaring met deze rollernuts?

http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=rollernut-black&action=article&group_id=10000118&aid=2504&lang=NL

pasqual
12 maart 2011, 22:17
ik heb deze eens gebruikt voor een zelfbouw stratje en echt goed is ie niet. de rollertjes zijn niet gelagerd en rollen dan ook niet goed. daarbij springen de snaren erg gemakkelijk uit de gleufjes bij benden vlak bij de topkam.
en je zal ook bij deze nut erg goed moeten meten net zoals bij de LRS rollernut. spaar dan een beetje door voor de orginele.
dit topic is trouwens van mij en ik heb nog steeds geen LRS gekocht. ik heb nog steeds de orginele plastic topkam. die heb ik wel iets ruimer gemaakt zodat de snaren minder weerstand ondervinden en ik "smeer" 'm regelmatig met een mengsel van naaimachine olie gemengd met grafietpoeder ( niet ovedrijven natuurlijk-zwarte vingers! ).
dit werkt vooralsnog goed. uiteindelijk is het een kwestie van zo weinig mogelijk weerstand want dit bepaald de mate van ontstemming.

Thiez
12 maart 2011, 22:25
Ik denk dat ik dan ook de rollernut oversla. De reden dat ik geen LRS koop is dat dit 12" radius is en ik heb 16" radius.
Dan wordt het gewoon een iets dieper uitgevijlde graphtech of een zelfgemaakte bone nut.

pasqual
12 maart 2011, 23:41
je moet de topkam niet zozeer dieper maken maar ruimer. goed opletten wat je doet! de snaar moet wel de onderkant van de inkeping blijven raken. nogmaals: het is een kwestie van zo weinig mogelijk weerstand. de nummer 1 reden van ontstemming bij strats is dat de snaar knelt in de topkam na gebruik van de tremelo zodat de snaar niet terugkomt in de orginele toon ( meestal een fractie hoger ). het is geen makkelijk klus om je topkam ruimer te maken zonder dieper te gaan. ik heb het toen gedaan bij een nieuwe topkam dus die moest toch dieper en dan is het makkelijker.

Thiez
13 maart 2011, 15:09
Ik snap idd wat je bedoeld. Ik zei dieper omdat ik dan een 12" nut pak waar ik een 16" van maak. Dus komen de middelste snaren iets dieper te liggen.

Powderfinger
24 september 2013, 22:26
Op mijn American Deluxe strat zitten ze ook. Ik was er altijd heel erg tevreden over, maar nu blijft de D snaar plotseling maar verschuiven. De snaar zit nog wel in het gleufje, maar niet goed in het midden. Gevolg: stemming blijft niet gelijk + snaar klinkt dof/afgekapt.

Heeft iemand dat al eens meegemaakt? Speelt echt niet lekker als je steeds de snaar terug moet duwen.

Edit: Het is al opgelost. Normaliter deed ik de snaren er op deze gitaar altijd kriskras op en dat ging altijd goed met deze nut en locking tuners. Nu zat 'ie andersom en daardoor was de hoek net iets te scherp, waardoor de snaar niet goed in het gleufje bleef zitten.