PDA

View Full Version : Van 4x12 naar 2x12



etemm
22 december 2010, 22:02
Aangezien ik het beu ben om elke week mijn 4x12 cab twee trappen af sjouwen, de auto in etc... ben ik aan het overwegen om mijn cab te verkopen en hiervoor een 2x12 terug te kopen.
Ik heb al veel op het forum gezocht, maar blijf toch met wat twijfels zitten.
Op dit moment ben ik tevreden over de sound die ik nu heb, maar niet over het gewicht en des te meer de omvang.
Ik speel nu over een Marshall 1960a cab met T75's en ben geinteresseerd in een 1936 cab met T75's of soortgelijk 2x12 cab (rond de 300-350 euro tweedehands).
Waar ik mijn twijfels over heb is dat ik mezelf slechter ga horen tijdens repetitie omdat het geluid dan helemaal onder je door gaat en als ik de cab op een verhoging zet dat dit verlies in het laag gaat geven.
Dat een 2x12 minder druk geeft dan een 4x12 neem ik voor lief.

Er zullen vast meerdere op dit forum van 4x12 naar een 2x12 zijn gegaan, hoe hebben jullie dit qua inlevering van geluid ervaren en heb je hier misschien toch spijt van gehad.
Voorstellen van andere cabs en andere speakercombi's zijn ook welkom dan kan ik me ook wat breder orienteren.

Gear:

http://members.upc.nl/e.toonen/4a.jpg


Muziekstijl van band: (Classic) Rock covers.

BTW: Het rack is ook aardig zwaar en lomp, dus de VHT gaat ook in een aparte 2HE case.

JohnLord
22 december 2010, 22:46
Jezelf horen tijdens repetities/optredens zou met een 212 geen probleem mogen zijn, kwestie van plaatsing van de cab. Persoonlijk vind ik speakers beter klinken en zéker niet minder druk geven als ze zwaarder worden belast en dat is wat er gebeurt als je van 412 naar 212 gaat.

morris
22 december 2010, 23:56
waarom moet het per se een Marshall 2x12 zijn? Er zijn zoveel betere 2x12 cabs die zelfs een 1960 cab doen verbleken... Kijk eens naar een PL clubcab bijvoorbeeld. Of Engl... Speel je stereo? Dan doen 2 bogner cubes het ook wel heel erg lekker. Ik weet het, wellicht allemaal boven je genoemde budget, maar als je de 1960 verkoopt is het makkelijk te doen.

groovieguitarguus
23 december 2010, 00:35
Je budget is een beetje een 'bottleneck'... een Bogner 212 Oversized is ook te gek... maar nog steeds wel 'lomp'.... Je kan kijken naar een Kool & Elfrink.
Mooie boxen... handzaam... circa 690,-.... ik heb geen idee naar de sound. Maar er zijn verschillende opties mogelijk...
Men roept ook wel... ga voor goedkoop... (al zou ik dat niet doen) b.v. http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm

Wel MET celestion Vintage speakers...

muziekschuur
23 december 2010, 02:30
Goedkoopste Harley Benton 2x12 cabje kopen en twee speakers overgooien naar je Marshall en twee Celestions in die Harley benton proppen. En dan je Marshall houden.

Don Olivier
23 december 2010, 08:27
Kool en Elfring maken fantastische 2X12 kasten. Het gekke is dat die kasten bijna net zoveel druk geven als een reguliere 4X12. Klinkt raar maar toch is het zo. Heeft denk ik te maken meet constructie en het feit dat die 2X12's diep zijn

muziekschuur
23 december 2010, 09:44
Ik zie trouwens dat je met een 7 snaar speelt. Dan zou ik een gesloten 1x12 opzoeken. Zoals een Mesa Thiele. Of een Bagend. Zijn lekker makkelijk van de trap af te sjouwen. En je kunt dan altijd een 300 watt ELectro Voice speaker erin zetten. Dan weet je zeker dat je hem niet opblaast... Ik heb zelf een berg Bagend speakers en kan ze aanraden...
Misschien is een 1x15 cabinet iets voor je. Klinkt ongebruikelijk. Maar zo ongebruikelijk is het niet. Je hebt dan wel een specifieke 15 inch speaker nodig... Voor jouw Metal (ik neem aan dat je dat speelt) zou dat wellicht een toffe keuze zijn.

DemolitionColorScheme
23 december 2010, 10:04
Voor jouw Metal (ik neem aan dat je dat speelt) zou dat wellicht een toffe keuze zijn.
Het zegt onderin z'n post dat de band waarin hij speelt (Classic) Rock speelt. ;)

etemm
23 december 2010, 11:24
Al met al bedankt voor jullie reacties, ik ga eens rondkijken voor een 2x12 cab.

Deze heb ik nu opp mijn lijstje staan:

Marshall 1936
ENGL Pro
Kool & Elfring
PL Clubcab


Jezelf horen tijdens repetities/optredens zou met een 212 geen probleem mogen zijn, kwestie van plaatsing van de cab. Persoonlijk vind ik speakers beter klinken en zéker niet minder druk geven als ze zwaarder worden belast en dat is wat er gebeurt als je van 412 naar 212 gaat.

Ok, dit wist ik niet, dit neemt wel mijn twijfels weg. Ik zou inderdaad ook de cab een beetje schuin zetten met een standaard of tegen de muur.


waarom moet het per se een Marshall 2x12 zijn? Er zijn zoveel betere 2x12 cabs die zelfs een 1960 cab doen verbleken... Kijk eens naar een PL clubcab bijvoorbeeld. Of Engl... Speel je stereo? Dan doen 2 bogner cubes het ook wel heel erg lekker. Ik weet het, wellicht allemaal boven je genoemde budget, maar als je de 1960 verkoopt is het makkelijk te doen.

Nee het hoeft niet persee een marshall te zijn, deze staan wel veel tweedehands te koop, over de PL clubcab heb ik veel positieve reacties gelezen en schijnen ook wat lichter qua gewicht te zijn dan de reguliere 2x12.


Je budget is een beetje een 'bottleneck'... een Bogner 212 Oversized is ook te gek... maar nog steeds wel 'lomp'.... Je kan kijken naar een Kool & Elfrink.
Mooie boxen... handzaam... circa 690,-.... ik heb geen idee naar de sound. Maar er zijn verschillende opties mogelijk...
Men roept ook wel... ga voor goedkoop... (al zou ik dat niet doen) b.v. http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm

Wel MET celestion Vintage speakers...

Daarom wil ik ook voor tweedehands gaan, dat scheelt aanzienlijk in de prijs, mijn 1960a cab verkopen of inruilen voor een 2x12, moet toch wel te doen zijn.


Goedkoopste Harley Benton 2x12 cabje kopen en twee speakers overgooien naar je Marshall en twee Celestions in die Harley benton proppen. En dan je Marshall houden.

De bedoeling is dat ik de 4x12 wil verkopen


Kool en Elfring maken fantastische 2X12 kasten. Het gekke is dat die kasten bijna net zoveel druk geven als een reguliere 4X12. Klinkt raar maar toch is het zo. Heeft denk ik te maken meet constructie en het feit dat die 2X12's diep zijn




Ik zie trouwens dat je met een 7 snaar speelt. Dan zou ik een gesloten 1x12 opzoeken. Zoals een Mesa Thiele. Of een Bagend. Zijn lekker makkelijk van de trap af te sjouwen. En je kunt dan altijd een 300 watt ELectro Voice speaker erin zetten. Dan weet je zeker dat je hem niet opblaast... Ik heb zelf een berg Bagend speakers en kan ze aanraden...
Misschien is een 1x15 cabinet iets voor je. Klinkt ongebruikelijk. Maar zo ongebruikelijk is het niet. Je hebt dan wel een specifieke 15 inch speaker nodig... Voor jouw Metal (ik neem aan dat je dat speelt) zou dat wellicht een toffe keuze zijn.

Het is gewoon een 6 snarige gitaar gestemt in EADGBe, voorheen speelde ik veel hardrock en metal (soms nog thuis) maar nu (classic) rock covers in de band.

johanb
23 december 2010, 11:32
Heb je ook overwogen je huidige cap in twee stukken te maken ,je sound blijft, het gewicht word de helft.

etemm
23 december 2010, 15:23
Heb je ook overwogen je huidige cap in twee stukken te maken ,je sound blijft, het gewicht word de helft.

Nou nee, dan moet ik de cab echt gaan verbouwen, opnieuw tolexen dat zoek ik niet.

ME.
23 december 2010, 19:11
Zou gewoon opzoek gaan naar een goed 2x12. Heb zelf een ENGL2x12 die eigenlijk niet onderdoet voor mijn ENGL4x12.

JohnLord
25 december 2010, 13:15
Die ervaring heb ik ook.

tommus42
25 december 2010, 13:20
Ah, okee, en thuis de achterkant eruit schroeven, kan ie veel zachter.

JohnLord
25 december 2010, 13:54
Klopt, maar open/closed back geeft ook verschil in druk. Het is maar net wat je prettig vindt.

etemm
25 december 2010, 20:13
Bedoelen jullie dan de ENGL 2 x 12" PRO Slanted E212VH en hoeveel moeten deze kosten tweedehands?
Ik weet alleen niet of de V30 speaker echt iets voor me is maar dat is een kwestie van uitproberen.

Deze had ik ook gezien op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/406246713
Twijfel alleen over de speakercombinatie en de prijs vind ik wat aan de hoge kant.

ME.
25 december 2010, 21:12
Bedoelen jullie dan de ENGL 2 x 12" PRO Slanted E212VH en hoeveel moeten deze kosten tweedehands?
Ik weet alleen niet of de V30 speaker echt iets voor me is maar dat is een kwestie van uitproberen.

Deze had ik ook gezien op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/406246713
Twijfel alleen over de speakercombinatie en de prijs vind ik wat aan de hoge kant.



Volgens mij heeft ENGL maar 1 type 2x12, die met V30's. Denk dat die tweedehands rond de 400-450 moeten kosten (gokje)

JohnLord
25 december 2010, 21:26
Dat kun je op de ENGL site makkelijk checken. Ik geloof dat er ook een vertikale slanted 212 is. Tweedehands is die denk ik niet zo gemakkelijk te vinden.

etemm
25 december 2010, 22:32
Dat kun je op de ENGL site makkelijk checken. Ik geloof dat er ook een vertikale slanted 212 is. Tweedehands is die denk ik niet zo gemakkelijk te vinden.

Ja, die verticale heb ik ook gezien, staat er ook eentje op marktplaats, maar vind ik niet zo mooi. De gewone 2x12 van Engl vind ik mooier.
Alleen het gewicht 32 kg is deze een beetje te versjouwen in je eentje van twee trappen af???
Hij zal wel wat handzamer zijn dan mijn 4x12, maar weegt maar 6 kilo lichter.

Ik heb niet zoveel ervaring met de V30 speaker, wel eens over gespeeld in de winkel (Marshall 1960AV cab) daar heb ik toen mijn vorige versterker mee getest (JVM410H).
Op fora's lees veel verschillende verhalen over de V30, smaken verschillen natuurlijk. Sommige spreken over een irritant midden (nasaal) geluid en losser laag dan bijv. de T75's (al wordt de V30 veel in metal gebruikt) en andere vinden het weer een geweldige speaker.
Maar het lijkt mij dat dit dan ook weer te maken heeft met de contructie van het cabinet.

Ik weet niet of iemand de 1960a en de engl 2x12 eens naast elkaar heeft gehoord en wat de verschillen een beetje zijn?

tnijland
26 december 2010, 09:45
Er zijn zoveel betere 2x12 cabs die zelfs een 1960 cab doen verbleken... Kijk eens naar een PL clubcab bijvoorbeeld. Of Engl... Speel je stereo? Dan doen 2 bogner cubes het ook wel heel erg lekker.

Helemaal mee eens! Ik heb zelf al een paar jaar 2x Paul Lenders Clubcab 2x12": die klinken superstrak en zijn compact en licht in gewicht.

etemm
26 december 2010, 10:31
Helemaal mee eens! Ik heb zelf al een paar jaar 2x Paul Lenders Clubcab 2x12": die klinken superstrak en zijn compact en licht in gewicht.

Je ziet PL clubcabs niet zo vaak tweedehands voorbij komen, wat is hier ongeveer de prijs van, tweedehands en nieuw?
Wat is het gewicht van deze cab ongeveer?
En verhoud deze cab zich met een Engl 2x12 V30?
Zowel clean als crunch (classic rock).

even
26 december 2010, 11:19
2 x 1 x 12" is nog makkelijker te vervoeren. En je kan beide kastjes zo positioneren dat je jezelf altijd hoort.

JohnLord
26 december 2010, 12:01
2 x 1x12 is per stuk iets lichter, maar samen wel een stuk groter en zwaarder dan 2x12. Bovendien geeft 212 wat meer druk dan 2 x 1x12. Je kunt ze wel onafhankelijk van elkaar positioneren, maar in de praktijk zet iedereen zijn cabs gewoon recht op elkaar.

the sure thing
26 december 2010, 14:16
Handig, zo'n 2x12 lijstje:
http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/AAAoverzicht2x12cab.jpg

etemm
26 december 2010, 21:06
Zekers handig zo'n lijstje.
Zó die Engl is echt zwaar voor zijn afmetingen.
Had ook niet verwacht dat de 1936 één van de grotere zou zijn.

Stel dat in alle cabs dezelfde speakers zouden zitten, wat kan je dan zeggen over de sound t.o.v. de afmetingen en massa.

ME.
26 december 2010, 21:25
Zekers handig zo'n lijstje.
Zó die Engl is echt zwaar voor zijn afmetingen.
Had ook niet verwacht dat de 1936 één van de grotere zou zijn.

Stel dat in alle cabs dezelfde speakers zouden zitten, wat kan je dan zeggen over de sound t.o.v. de afmetingen en massa.

De 1936 is een vrij grote cab. Volgens mij zitten de speakers er ook ongeveer diagonaal t.o.v. elkaar in.

Over het algemeen is meer massa beter. De "betere" cabs zijn waarschijnlijk niet voor niets zwaarder dan de andere.

forceps
26 december 2010, 21:47
Nee hoor, in de 1936 zitten de speakers gewoon horizontaal. Het is in feite de oversized versie van de 1922 en klinkt een stuk voller en dikker.

the sure thing
26 december 2010, 21:56
Nee hoor, in de 1936 zitten de speakers gewoon horizontaal. Het is in feite de oversized versie van de 1922 en klinkt een stuk voller en dikker.Nou.... Ik heb de 1936 gehad en op papier heeft ie een behoorlijke inhoud. Ik vind m alleen niet zo strak/diep klinken als bijvoorbeeld de Brunetti, die ik ook heb gehad. Ik ben weer overgestapt naar de Bogner OS. Ergo: het bouwmateriaal/bouwwijze (zie dus ook gewicht) heeft zeker invloed op het geluid.

JohnLord
26 december 2010, 22:21
De 1936 is een vrij grote cab. Volgens mij zitten de speakers er ook ongeveer diagonaal t.o.v. elkaar in.

Over het algemeen is meer massa beter. De "betere" cabs zijn waarschijnlijk niet voor niets zwaarder dan de andere.

Ze zitten er horizontaal in, iets onder het midden zoals bij de bogner OS.
Zwaarder betekent niet automatisch beter, dat is een persoonlijke kwestie. Zwaarder betekent wel beter geconstrueerd en strakker qua sound.

forceps
26 december 2010, 23:10
Nou.... Ik heb de 1936 gehad en op papier heeft ie een behoorlijke inhoud. Ik vind m alleen niet zo strak/diep klinken als bijvoorbeeld de Brunetti, die ik ook heb gehad. Ik ben weer overgestapt naar de Bogner OS. Ergo: het bouwmateriaal/bouwwijze (zie dus ook gewicht) heeft zeker invloed op het geluid.

De 1936 klinkt voller en vetter dan de 1922 in mijn ervaring.
De Brunetti ken ik persoonlijk niet, een Mesa Roadking of Rectifier cab lijkt me wel wat, maar dan heb je het weer over een heel ander prijskaartje.... :(

the sure thing
27 december 2010, 00:02
Van alle 2x12 cabs die ik heb gehad, was de Vernet 2x12 MK II de best klinkende. Ik heb nog steeds spijt dat ik die heb weggedaan. Laten bouwen bij Vernet zou nog een optie kunnen zijn, ze zijn ook zeker betaalbaar! Nilelsje heeft mijn Vernet nu.

De Bogner OS is een zeer goede 2e en eerlijk gezegd vind ik die qua uiterlijk ook errug mooi.

De Brunetti vind ik zeer goed klinken en 2e hands zeer schappelijk te betalen. Ook zeer handelbaar qua formaat.

sjaak1990
27 december 2010, 02:15
De Brunetti vind ik zeer goed klinken en 2e hands zeer schappelijk te betalen. Ook zeer handelbaar qua formaat.

Heb het vaker genoemd maar om miskopen te voorkomen, je moet degene hebben met de metalen handvatten, die met de plastic handvatten is van spaanplaat en rotzooi, die met metalen handvatten van berkenplex, en die is erg goed!
De slechte versie gaat goedkoop weg, de andere is een stuk meer waard. Heb die met plastic handvatten gehad en vond hem erg krasserig, had tegelijkertijd die met metalen handvatten dus kon ze goed vergelijken.

En overstap 4x12 naar 2x12, ik ben van een Marshall 1960a naar een Brunetti 2x12 met v30s gegaan, de Brunetti geeft zelfs wat meer druk en is verder op alle fronten beter.
Mijn algemene ervaring vergelijkbare 2x12 vs. 4x12 is dat een 2x12 wat directer is, minder drukkend in het laag en strakker, 2x12s klinken op volume toch een stuk minder groots dan een 4x12.

sjaak1990
27 december 2010, 04:29
Over die bogner OS, als het om de maat en het gewicht gaat...dan zit je bijna gelijk aan een Marshall 4x12. Het geluid valt over te discussieren, de cab klinkt wel groots en geeft veel druk.

toneblo
27 december 2010, 06:50
kuch..kuch sig, kuch.. kuch

etemm
27 december 2010, 08:57
Als ik het lijstje van 2x12 cabs kijk, is qua afmetingen inhoud en gewicht de 1936 vrijwel gelijk aan de vernet, omdat het gewicht gelijk is vind ik vreemd dat hier zoveel geluidverschil in zit, de constructie kan dan misschien wel anders zijn maar het materiaal (dikte) zal dan niet zoveel verschillend zijn.
Zou het kunnen dat hier de speakers de boosdoener zijn dat de 1936 volgens jullie veel slechter klinkt?
Heeft iemand de 1936 met v30's wel eens gehoord en klinkt dit veel beter dan met de T75's.

Ik vraag dit ook omdat ik een aanbod heb gehad om mijn 1960a cab te ruilen met een 1936 met bijbetaling van 75 euro en hij komt hem ook nog brengen.
Ik zou dan een tweedehands een V30 speaker kunnen kopen en deze combineren met de T75, of beide speakers vervangen met V30's.

Of een Engl 2x12 kopen als ik mijn huidige cab kan verkopen voor 300 euro en voor de Engl 100 euro bij leggen.

the sure thing
27 december 2010, 09:58
De Vernet is TOTAAL anders qua constructie, houtsoorten en speakerplaatsing dan de 1936. Ze zijn echt niet te vergelijken.

forceps
27 december 2010, 10:53
Zou het kunnen dat hier de speakers de boosdoener zijn dat de 1936 volgens jullie veel slechter klinkt?
Heeft iemand de 1936 met v30's wel eens gehoord en klinkt dit veel beter dan met de T75's.


Marshall 1936 is gemaakt van MDF (tenminste de JCM900 serie). De oudere JCM800 zijn volgens mij van plywood. Ik heb zelf een MDF uitvoering en vind die in combinatie met de T75's wat boxy en nasaal klinken. Heb een speaker geruild met een V30 en dat was wel een verbetering. De plywood versies (zoals jouw 1960) schijnen een minder nasaal karakter te hebben.

Maar ook hier geldt: luister zelf, want smaken verschillen.

etemm
27 december 2010, 11:14
Ok, duidelijk. Dan kan ik waarschijnlijk beter voor de Engl gaan dan. Dan ben ik ongeveer evenveel kwijt als de ruil met de 1936 en daarbij los 2x v30's te kopen.
Ik twijfel alleen nog omdat jullie engl als zodanig strak beschrijven en dat mischien een iets losser geluid geschikter is voor de muziek wat ik speel en een super strak geluid mischien hiervoor te klinisch gaat klinken. Maar hij lijkt me zeker het proberen waard.
In ieder geval super bedankt voor jullie reacties. Het is me nu allemaal een stuk duidelijker geworden.

sjaak1990
27 december 2010, 17:36
Ik twijfel alleen nog omdat jullie engl als zodanig strak beschrijven en dat mischien een iets losser geluid geschikter is voor de muziek wat ik speel en een super strak geluid mischien hiervoor te klinisch gaat klinken. Maar hij lijkt me zeker het proberen waard.


De ENGl 4x12 en 2x12 met v30's die ik getest heb vond ik aardig kil klinken. Erg goede cabs, heel goed gebouwd, maar ik vond ze wat te strak, meer metal dan rock. Voor detuned metal heel erg geschikt of om een versterker te temmen, maar als je een iets lossere sound wilt zou ik bijvoorbeeld een orange 2x12, bogner os en een brunetti 2x12 testen (half open-back kan voor jou ook interessant zijn).

Liquid_Metal
27 december 2010, 18:30
De ENGl 4x12 en 2x12 met v30's die ik getest heb vond ik aardig kil klinken. Erg goede cabs, heel goed gebouwd, maar ik vond ze wat te strak, meer metal dan rock. Voor detuned metal heel erg geschikt of om een versterker te temmen, maar als je een iets lossere sound wilt zou ik bijvoorbeeld een orange 2x12, bogner os en een brunetti 2x12 testen (half open-back kan voor jou ook interessant zijn).

Daar ben ik het mee eens en da's juist waarom ik voor een ENGL PRO cab ben gegaan. Het 412 cabinet klonk vele malen vetter dan de 212, maar da's eigenlijk vooral merkbaar als je ze naast elkaar hoort. En zoals ik al eerder heb gezegd, hoe meer speakers je stapelt, hoe beter het klinkt, dus tien 412s klinken nog beter.
Ik snap niet waarom de TS classic rock speelt met een ENGL SE en sevenstring gitaar. Dat doet mij ook vermoeden dat je richting metal gaat. Maar goed, da's off-topic.
Qua cabinets moet je toch gaan beluisteren wat jouw oren fijn vinden. Ik kan je vertellen dat een 212 minder tof klinkt dan een 412, maar verder wel erg veel voordelen heeft.

JohnLord
27 december 2010, 18:40
Niet mee eens, als je bij wijze van spreken 40 speakers aan zou sluiten die elk 1 of 2 watt vermogen voor de kiezen krijgen, dan klinkt het voor geen meter. Oftewel: speakers moeten serieus belast worden willen ze goed klinken. En classic rock op een ENGL kan prima hoor.

etemm
27 december 2010, 20:30
Daar ben ik het mee eens en da's juist waarom ik voor een ENGL PRO cab ben gegaan. Het 412 cabinet klonk vele malen vetter dan de 212, maar da's eigenlijk vooral merkbaar als je ze naast elkaar hoort. En zoals ik al eerder heb gezegd, hoe meer speakers je stapelt, hoe beter het klinkt, dus tien 412s klinken nog beter.
Ik snap niet waarom de TS classic rock speelt met een ENGL SE en sevenstring gitaar. Dat doet mij ook vermoeden dat je richting metal gaat. Maar goed, da's off-topic.
Qua cabinets moet je toch gaan beluisteren wat jouw oren fijn vinden. Ik kan je vertellen dat een 212 minder tof klinkt dan een 412, maar verder wel erg veel voordelen heeft.

Om even de verwarring uit de wereld te helpen, de ibanez die ik heb is geen 7 -string, maar gewoon een 6-string (RG2550) en best wel breed inzetbaar voor meerdere stijlen muziek maar dat terzijde.
De Engl pre-amp die ik heb is gewoon de rack versie van de ENGL SE top, en is ook breed inzetbaar echt niet alleen voor metal. We spelen niet alleen classic rock maar ook gewoon de modernere rock covers, rock van de eind jaren 70 tot nu, best breed genre dus. Misschien dat ik het eerder niet helemaal duidelijk hebt vermeld, bij deze dus.

Wel bedankt voor je bijdrage. Ik ga gewoon wat verschillende cabs uitproberen.

Bijl
27 december 2010, 21:13
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar je wil dus niet dat het geluid onder je door gaat en dat je jezelf niet hoort.

Je kan een horizontale 2x12 kopen en die op een standaard voor combo's zetten, dan hoor je jezelf nog beter als met een slant 4x12 of slant 2x12. Ik heb wegens ruimtegebrek mijn stack weggedaan en een 1x12 combo gekocht met zo'n standaard en ik wou dat ik dat meteen zo had gedaan. Een stack is zinloos gesjouw voor niks en de lokale kroeg is er ook niet blij mee bij gigs. :crazyhappy:

vinni
27 december 2010, 21:35
Heb een tijdje met een ENGL 4X12 slanted met V30's gespeeld.
Nou geef mij maar een goeie 2X12. In mijn oren klinken die beter omdat
de speakers harder moeten werken. Een 4X12 klink alleen goed als die hard kan.

Speel nu over een Portcity OS2X12 met een M75 en H75 van Scumback en da's echt de beste cab die ik ooit gehoord heb.

Heb trouwens nog wel een Kool&Elfing 2X12 voor de liefhebber!

De portcity heb ik z.g.a.n. in Griekenland tweedehands op de kop getikt.
Nieuw importeren inclusief de scumbacks is te duur.

Vinni

Liquid_Metal
27 december 2010, 22:05
Niet mee eens, als je bij wijze van spreken 40 speakers aan zou sluiten die elk 1 of 2 watt vermogen voor de kiezen krijgen, dan klinkt het voor geen meter. Oftewel: speakers moeten serieus belast worden willen ze goed klinken. En classic rock op een ENGL kan prima hoor.

Daarmee heb je gelijk, maar op het volume dat ik dat heb getest (212, 412, 2x412) hadden alle speakers een enorme workload.

Zoals in mijn sig te zien is heb ik ook een ENGL SE en die zijn inderdaad erg veelzijdig. Ik ben zelf echter vooral fan van de zware kanalen en vind clean en crunch erg fijn om mee te werken. Als ik echter voornamelijk clean en crunch zou gebruiken, zou ik persoonlijk misschien toch voor een andere amp gaan. Het voelt echter niet als een compromis.

etemm
27 december 2010, 22:09
Heb een tijdje met een ENGL 4X12 slanted met V30's gespeeld.
Nou geef mij maar een goeie 2X12. In mijn oren klinken die beter omdat
de speakers harder moeten werken. Een 4X12 klink alleen goed als die hard kan.

Speel nu over een Portcity OS2X12 met een M75 en H75 van Scumback en da's echt de beste cab die ik ooit gehoord heb.

Heb trouwens nog wel een Kool&Elfing 2X12 voor de liefhebber!

De portcity heb ik z.g.a.n. in Griekenland tweedehands op de kop getikt.
Nieuw importeren inclusief de scumbacks is te duur.

Vinni

Nooit van gehoord van portcity en van scumback, weer wat geleerd.
Ik vind de prijs nog wel meevallen van de scumback speakers, als ze waarmaken wat er op hun site staat, dan lijkt me dat geld wel waard.

vinni
27 december 2010, 22:18
Nooit van gehoord van portcity en van scumback, weer wat geleerd.
Ik vind de prijs nog wel meevallen van de scumback speakers, als ze waarmaken wat er op hun site staat, dan lijkt me dat geld wel waard.


Vergeet de transport en invoerrechten niet.....

Vinni

JohnLord
27 december 2010, 22:47
Daarmee heb je gelijk, maar op het volume dat ik dat heb getest (212, 412, 2x412) hadden alle speakers een enorme workload.



Mmmm...

8 V30's zijn totaal voor 480 watt belastbaar. Wat voor amp heb je wel niet gebruikt dan. Je SE voluit is dan 12,5 watt per speaker, een belasting van niks.

vinni
27 december 2010, 22:56
Of je nou een 4X12 of een 2X12 volledig belast....
In beide gevallen wordt je totaal doof en je zult het nooit gebruiken.
Een non-discussie dus. Overigens wattage?....en what about rendement?

Als je nou het geluid vergelijkt van een 4X12 met een 2X12....kijk....
Dan ben je zinnig bezig.


Vinni

JohnLord
27 december 2010, 23:01
Geen non-discussie. Een V30 die 50 watt verwerkt klinkt totaal anders dan een die 12,5 watt verwerkt.

etemm
1 januari 2011, 21:28
Allemaal nog de beste wensen voor 2011 !!!!

Sinds gisteren ben ik eigenaar van deze 2x12 cab.

http://members.upc.nl/e.toonen/6.jpg

http://members.upc.nl/e.toonen/8.jpg

http://members.upc.nl/e.toonen/7.jpg

Het is een 2x12 OS cab van Tube Amp Doctor.
Afmetingen: 76,0 x 61,0 x 30.5cm en gemaakt van baltic birch.

Gisteren even vergelijken naast de 4x12 erst met volledig gesloten achterkant en daarna met gedeeltelijk open achterkant.
Wat klinkt dit goed zeg, veel voller/beter dan de marshall.

Ga hem binnenkort in de repetitieruimte nog uitgebreid testen met gesloten achterkant en met gedeeltelijk open achterkant.
Thuis klinkt het allebei erg goed maar voor thuis heeft de open achterkant wel mijn voorkeur.

Ben helemaal blij dus...
Bedankt voor jullie inputs!!!

Hier nog een plaatje:

http://members.upc.nl/e.toonen/9.jpg

JohnLord
1 januari 2011, 22:31
Gefeliciteerd!

Liquid_Metal
2 januari 2011, 17:24
Gefeliciteerd! Lekker vintage cloth ook.
ik heb niets gezegd :P

Jan Buurman
2 januari 2011, 18:14
http://members.upc.nl/e.toonen/7.jpg



:chicken: :chicken:

Liquid_Metal
2 januari 2011, 19:25
:chicken: :chicken:

Die post snap ik niet (zie edit :soinnocent:)