PDA

View Full Version : Semi-akoestische basgitaar



joppiesausjob
22 december 2010, 20:09
Hallo,

misschien een beetje domme vraag,
maar is er een heel groot verschil in geluid tussen een semi-akoestische basgitaar en een normale basgitaar?
Ik wil nl. een nieuwe basgitaar aanschaffen en heb een mooie semi-akoestische gezien. Maar als dit geluid erg anders is schaf ik een andere aan.
Kan iemand me hiermee helpen?

Groet Job

Basvarken
22 december 2010, 22:07
Nee het verschil is niet erg groot.
Bij sommige is het akoestische aspect zelfs nagenoeg verwaarloosbaar.
Hangt er een beetje vanaf welk merk en model je het over hebt.

RUIS
22 december 2010, 22:16
Mits je met een semi-akoestische niet een electro-akoestische bedoelt.

Tunes
23 december 2010, 07:58
Nee het verschil is niet erg groot.
Bij sommige is het akoestische aspect zelfs nagenoeg verwaarloosbaar.
Hangt er een beetje vanaf welk merk en model je het over hebt.

???? ik ben werkelijk verbaast.
Dus ik kan zomaar elke bas nemen en er zit nagenoeg geen verschil in ?

Kan ik potverdomme al mijn bassen wel wegdoen en er 1 overhouden.

kamiel
23 december 2010, 09:23
Laten we gewoon zeggen dat elke bass (en gitaar trouwens ook) zijn eigen geluid heeft, maar dat het geluid van een semi-akoestische zeker ook bruikbaar is. inpluggen die handel, en luister of het je bevalt!

Basvarken
23 december 2010, 12:08
???? ik ben werkelijk verbaast.
Dus ik kan zomaar elke bas nemen en er zit nagenoeg geen verschil in ?

Kan ik potverdomme al mijn bassen wel wegdoen en er 1 overhouden.


Nou, zoals ik ik schreef; het hangt af wat voor merk en welk model je hebt.
Of eigenlijk zijn er zoveel factoren die de sound beïnvloeden dat je zo'n algemene vraag niet echt kunt beantwoorden zonder meer te weten over de twee vergeleken bassen.

Wat voor elementen, is het één element of twee, waar zit(ten) die, wat voor hout is de body, wat voor hout is de hals, heeft de bas een doorlopende middenbalk of is ie echt helemaal hol, wat voor brug, etc, etc.

Maar in z'n algemeenheid durf ik wel te beweren dat een semi-akoestische bas toch vooral klinkt als een electrische bas. Het akoestische aspect -of karakter- is in de versterkte sound nauwelijks terug te vinden. Of het zou de gevoeligheid voor feedback moeten zijn...

Gretsch 5120
23 december 2010, 17:04
Ik denk dat Basvarken daar idd een punt heeft...

Ik heb zelf het gevoel dat de meeste semiacoustische bassen zo klinken omdat ze 9 van 10 keer een short scale hals hebben.

Door die kortere snaarlengte zijn de snaren wat flexibeler, is de klank anders en speel je er daardoor anders op (plus de kortere hals nodigt uit tot meer melodisch spel; in mijn geval dan).

Het is wel zo dat mijn Epi Rivoli door zijn enkele element (mudbucker/Dimarzio One) wel een specifiek stofzuigergeluid heeft. Weinig definitie, maar het "douwt" als een gek. Erg makkelijk te mixen, omdat het geluid overal "onderdoor" gaat; je komt nooit in de clinch met bv de gitaar.

Luca P
23 december 2010, 18:32
Mits je met een semi-akoestische niet een electro-akoestische bedoelt.


De Hofner van Paul McCartney is een lekker ding.
(de bas, niet Paul!)

Tunes
27 december 2010, 09:35
Nou, zoals ik ik schreef; het hangt af wat voor merk en welk model je hebt.
Of eigenlijk zijn er zoveel factoren die de sound beïnvloeden dat je zo'n algemene vraag niet echt kunt beantwoorden zonder meer te weten over de twee vergeleken bassen.

Wat voor elementen, is het één element of twee, waar zit(ten) die, wat voor hout is de body, wat voor hout is de hals, heeft de bas een doorlopende middenbalk of is ie echt helemaal hol, wat voor brug, etc, etc.

Maar in z'n algemeenheid durf ik wel te beweren dat een semi-akoestische bas toch vooral klinkt als een electrische bas. Het akoestische aspect -of karakter- is in de versterkte sound nauwelijks terug te vinden. Of het zou de gevoeligheid voor feedback moeten zijn...

Aha op die manier, dan moet ik je gelijk geven.