PDA

View Full Version : Yamaha APX500 goed?



hildetje
22 december 2010, 17:10
Goeiedag,
Ik ben een meisje van 13 jaar en speel ongeveer een jaar gitaar, met name Neil Young, Nirvana, the Beatles etc.
Mijn vraag was, of een Yamaha APX 500 een goede gitaar voor mij is, ik heb ook een versterker; een Roland cube 30X. Weten jullie of deze gitaar makkelijk voor me is, en of het een mooi geluid geeft bij mijn versterker?
Alvast bedankt! :)

muziekschuur
22 december 2010, 17:20
Wil je acoustisch spelen ?

Je wil geen Fender Strat ofzo?
Op het podium is een acoustische gitaar een moeilijk ding. Als je het doet neem dan ook een dop voor je klankkast. Dan gaat hij minder snel rondzingen.

Fingerpick
22 december 2010, 20:28
De APX series van Yamaha zijn "slimline" modellen, dit heeft tot gevolg dat als je louter akoestisch speelt er maar een iel geluidje uit komt door het gebrek aan bodyvolume.
Ik had zelf ooit even een APX 7A , maar wou ze vlug weer kwijt wegens : akoestisch het magere geluid, en de dikke plastic ring rond de soundhole die in de weg zat.
'k moet er wel bij vertellen dat het instrument in over een akoestische versterker echt tot zijn recht kwam. Een Cube 30 van Roland klaart de klus niet vrees ik.
Als je bij Yamaha wil blijven, ga dan eens kijken bij de CPX Compass modellen

Gera
22 december 2010, 22:04
Ik heb er een en vind het een handzame gitaar, makkelijk met de ingebouwde tuner maar onversterkt is geluid voor thuis prima maar als je er meer mee wil dan moet je hem versterken.
Ik heb een spiderjam die ik voor zowel electrisch als ook de apx 500 gebruik.
die is 75 watt en prima daarvoor.

Lodedsvd
22 december 2010, 22:24
laat mijn neef nu juist een yamaha apx 500 hebben, en jawel, ook een roland cube 30. ik vind de gitaar wel leuk maar die twee in combinatie vind echt maar niks.

hildetje
22 december 2010, 23:40
Bedankt voor de reacties, ik weet ook niet of versterkt wel de goede optie voor me is?
Ik heb al wel een elektrische gitaar, en ja ook een akoestische. Mijn vader krijgt mijn akoestische omdat hij ook gaat beginnen met gitaar spelen (het is een beginners gitaar), en aangezien ik toch vaker mijn akoestische pak wou ik dus weer een akoestische ;) Maar wat zijn de opties als je versterkt akoestisch doet? Is het dan meer voor de verschillende opties die je kan gebruiken of meer voor als je wil optreden? Want het optreden is in mijn geval zeker niet de bedoeling..
Dus nog een vraag, wel versterkt of toch niet?
Alvast bedankt

Dennis4all
23 december 2010, 00:01
Kijk anders eens voor een semi-akoestische gitaar, heb je het beiden.

Heerlijk voor te oefenen voor als je buren thuis zijn, en als ze weg zijn inpluggen en rocken.

Maar ik heb ook een western voor als ik ga kamperen ofzo, dan heb ik weinig last van zand enzo.

suc6 ermee

Lodedsvd
23 december 2010, 08:37
Als het toch voor thuis is zou ik voor niet versterkt kiezen, kan je meer spenderen aan je gitaar

beruk
23 december 2010, 08:45
Als het toch voor thuis is zou ik voor niet versterkt kiezen, kan je meer spenderen aan je gitaar
+11 Ga dan voor een full body, heb je helemaal geen versterking nodig!

Harald
23 december 2010, 09:08
Gok dat onversterkt spelen voor jou het handigst is. Versterkt spelen met een akoestische thuis is eigenlijk alleen leuk als je wat galm wilt toevoegen. En als je dat doet zou ik het niet met zo'n cube doen. Voor een akoestische gitaar heb je toch eigenlijk een akoestische gitaarversterker nodig voor een beetje leuk resultaat.

Zoek een akoestische die je mooi vindt klinken en die goed speelt/goed af te stellen is. De feel van de nek en vorm van de klankkast moeten je liggen, en qua sound moet het zonder versterking leuk zijn.

Pickup in de gitaar kan trouwens wel handig zijn om snel een opname te maken, maar dat klinkt bij de budgetpickups sowieso niet echt tof. Voor oefendoeleinden, om zelf eens terug te luisteren hoe je speelt (aanrader) kun je ook gewoon een filmpje maken met een fototoestel of telefoon. Dat hoeft geen studiokwaliteit te zijn. Voor goede opnames heb je of goede microfoons nodig, of een goede pickup, en dat laatste zou ik altijd combineren met microfoon als het even kan.

muziekschuur
23 december 2010, 09:19
Ik denk dat een Ovation iets voor je is.

http://www.thomann.de/nl/ovation_cc24s4_celebrity.htm

Dat zijn heel mooie gitaren van eigenlijk een beroemd merk. Je ziet heel veel country zangers met zo'n ovation op het podium. En het klinkt heel heel goed.

Er zijn ook nylon snaar gitaren met pickup. Ik heb zelf een handgebouwde spaans snarige gitaar met pickup en die klinkt als een zonnetje.

Tegenwoordig kun je ook voor "relatief weinig" (Het is toch duizend gulden) een echte Martin aankopen. Deze is ook met element;
http://www.thomann.de/nl/martin_guitars_lx1e.htm

Ik had een wat kleinere gitaar uitgezocht omdat je een meisje bent. En dan zou een jumbo gitaar wellicht onhandig zijn.
Bij zo'n gitaar hoort overigens wel een stevige koffer;
http://www.thomann.de/nl/thomann_western_gitarren_case.htm
44 eurootjes.
Straplocks kan ik je ook aanraden;
http://www.thomann.de/nl/warwick_security_straplocks_chrome.htm
En een strap;
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_ledergurt_padded_braun.htm

De straplock is een slotje dat over de gitaarband aansluiting klikt. Daarmee kan de strap nooit van het klipje afpicken waardoor onverwacht je gitaar valt. Zo'n acoustische gitaar hoeft maar een keer goed te vallen en je kan weer sparen voor een nieuwe. Dus beter meteen een paar eurootjes meer.... Maar goed, da's mijn bescheiden mening.

Kiezen tussen een Ovation en een Martin? Poe.... Acoustisch zal de Martin heel organisch acoustisch klinken. Zeg maar een mooie houtkleur. De Ovation heeft een ringeling in de toon. Echt een staalsnarige heldere klank. Die je, als je hem hoort, van talloze opnamen terug kan halen. Speel je slag dan is de Ovation waarschijnlijk jouw ding. Speel je meer melodie lijnen dan denk ik dat de Martin jouw gitaar zou kunnen zijn.

Ik zou zeggen, Pa mee, Ma mee en op naar Thomann in Duitsland om even die gitaren in je hand te hebben. Die Martin kan je bijvoorbeeld niet bij Feedback vinden. En het is een gitaar die vroeger niet te vinden was onder de 1800 gulden. Zeg maar 900 euro. Maar 500 euro is nog steeds veel te veel geld om te besteden aan iets wat niet bij je past. Dus ik zou toch even gaan testen...

Al zou ik die Martin toch wel blind durven bestellen... En die Ovation ook. Beiden zijn heel goede keuzes en van beiden heb ik nog nooit een slecht exemplaar in mijn handen gehad... Echt. En istie echt niet goed kan die natuurlijk zo terug....

hildetje
23 december 2010, 12:09
Heel erg bedankt!
Ik weet nu ongeveer waar ik moet zoeken, ik ga denk ik toch voor een 'gewone' akoestische, ik denk dat ik deze vakantie maar even naar de gitaarwinkel ga, hij kan me denk ik verder op weg helpen..
Bedankt! :D