PDA

View Full Version : Verschillende types Fender Champ



Chroxy
22 december 2010, 16:56
voor mijn rijtjeshuis ben ik op zoek naar een versterker, die thuis iets lekkerder klinkt. In de band speel ik met Ac30's en 50 watt Marshall en thuis wil dit absoluut niet lekker gaan.

Ook omdat ik opzoek ben naar totaal iets anders (Fender), viel mijn oog eigenlijk op de Fender Champ'jes, die je veel op ebay en marktplaats ziet langskomen.

Echter zie ik door het 'bos' de bomen niet meer, van de narrowpanel 5E1 en 5F1, tot de black en silverface.. Heb persoonlijk nie zo'n interesse in een modernere '80's champ-variant. Ik wil een simpele, low-watt Fender amp, oldschool-vintage.

Logischerwijs zijn de latere modellen (black/silverface) breder in te stellen met een treble/bass knop, maar wat zijn de andere verschillen? Breekt de ene sneller op dan de ander, etc? Shoot!

Ik ben met name op zoek naar een Champ, als clean platform, die op laag volume lekker vol klinkt, itt geknepen 50+watt versterkers, gewoon een fijne, net-niet-cleane sound.

master99
22 december 2010, 17:53
Het is maar hoe luid je een huiskamer/rijtjeshuis geluidsniveau vindt. Ik heb enkele SF en BF Champs en VibroChamps. Allemaal gaan ze te hard om op mijn idee van huiskamerniveau te oversturen. Dus opbreken van een champ na 22:00 uur 's avonds in een rijtjeshuis .. no way dat dat huiskamerniveau is.

Wil je toch opbreekverschijnselen op laag geluidsniveau, dan raad ik een fx-pedaal of power attenuator aan.

Gr,
erik

driftkop
22 december 2010, 20:17
Misschien is de Fender Champion 600 wat voor je?

Chroxy
22 december 2010, 20:44
bedankt voor de reacties.

Ik spreek echter nergens over de wens tot opbreken, echter de vraag wanneer een '60/'70's champ opbreekt. Opbreken is juist niet gewenst, ik heb liever een cleane basis waar ik overdag mee kan spelen.

@master, in hoeverre verschillen de BF en SF champ's van elkaar? Is dit verwaarloosbaar en welke vind je het fijnst en waarom?

@driftkop. bedankt, maar ik ga liever voor een vintage champ, dan een modern chinees, cheap-ass variant.

cluseau
23 december 2010, 09:51
.....in hoeverre verschillen de BF en SF champ's van elkaar? .....

Verschillen zijn niet groot vwb je wensen. Een 6V6 eindtrap is goed voor zo'n 6Watt output voor hij lekker gaat oversturen. Iets dergelijks geldt ook voor een SE EL84 eindtrapje. Deze vermogens zijn al gauw te hard voor in de huiskamer. Er zijn vele mogelijkheden om dat doel te bereiken. Misschien een eenvoudig ampje kopen op MP en deze (omschakelbaar) om laten bouwen naar een laag vermogen.

Frans.

edit
Ehhh, begrijp ik het nu niet goed of......

Ik spreek echter nergens over de wens tot opbreken

Breekt de ene sneller op dan de ander, etc? Shoot!
/edit

beruk
23 december 2010, 09:55
Misschien is de Fender Champion 600 wat voor je?
Als ik die helemaal open heb staan, horen ze dat op 20 meter van mijn huis...:soinnocent:

Midwolda
23 december 2010, 10:19
In dit rijtjeshuis staat een SF VibroChamp uit 1978, 6 Watt, met een Weber Alnico Sig-8S speaker.
Volume meestal op drie, op vijf worden de buren wakker en op acht bellen ze aan.
Op zes is het geluid nog steeds strak en clean, vooral met singlecoils natuurlijk.
M'n LP Studio heeft van zichzelf al behoorlijk veel power en dat merk je dan ook duidelijk.
Wil je eerder break-up van je geluid, dan volstaat het om er een cleanbooster voor te hangen,
een iets hogere ingangsspanning hoor je direkt terug door de speaker, ook met het volume op drie.
Treble en Bass staan bij mij vastgeroest op standje negen, altijd goed.
Van zo'n ding ga je nooit spijt krijgen, dit is dè versterker voor thuis, onverslaanbaar!
Zorg wel dat je er èèn te pakken krijgt waar niet te veel (liefst niets) aan gemod is...

Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat er een 8" speaker in zit,
je mist soms de strakheid van een 10" of de push van een 12", zeker op hogere volumes.
Je hebt wel de mogelijkheid om er een cab aan te hangen i.p.v. de ingebouwde speaker.
Moet je wel even een snoer met een tulpstekkertje maken (of de jackinput in de amp vervangen).
Maar voor de rest... :lovelove:

Edit: ook leuk: experimenteren met verschillende buizen.
Heb nu een Philips JAN 12at7 in V1 (daardoor lang clean) en de rest is van TAD.
Maar hij reageert erg duidelijk op andere buizen, kun je goed je sound mee zoeken.

Chroxy
23 december 2010, 11:37
@cluseau Excuses voor de verwarring. ZOals gezegd ben ik op zoek naar een cleane basis voor thuis, liefst Fender en iets dat op laag niveau prima klinkt. Mijn vraag is of er verschil is tussen de 5e1 en 5f1 tweed versies en de BF en SF's, oa op het gebied van wanneer hij opbreekt (is dit op 1, 3, 7 etc), blijkt bijvoorbeld de BF en SF eerder op te breken, dan ga ik liever voor een tweed variant.

@ midwolda, je verwoord precies wat ik zoek. Ik begrijp dus goed dat op acceptabel volume, je met zowel strat als een agressievere LP clean blifjt en een lekker geluid hebt, niet zo geknepen als 50watt buizenversterkers die zacht staan..?

Midwolda
23 december 2010, 12:44
Het voordeel van de VC vind ik dat je 'm lekker kunt sturen met de volumeknop van de gitaar.
Ook bij een agressieve Les Paul, de pots even terug naar zeven en hij blijft clean, ook met de amp op zes.
Wat ik al zei over die cleanbooster, maar dan de andere kant op... ;)

Een geknepen 50Watt buizenamp klinkt heel anders.
De VC klinkt altijd open, je hoort ook bij laag volume al dat het een 100% buizenversterker is
door de attack en de dynamiek die nou eenmaal buizen eigen is.
Misschien dat een Jensen speaker (ook vaak als vervanging gebruikt) de hele boel
nog wat langer clean houdt dan een Weber, maar daar heb ik geen ervaring mee.
De stock speaker (Oxford?) valt een beetje tegen, haalt zeker niet het beste uit de versterker.

master99
23 december 2010, 13:03
Cluseau heeft min of meer al antwoord gegeven op het verschil tussen een BF en SF Champ. Niet veel verschil als je beperkt hun volume open zet. Wel weer verschil in aanschafprijs. Over de Tweeds Champs kan ik je niet vertellen; geen ervaring. je zal wel meer pegels op tafel moeten leggen.

Ik begrijp nu dus dat je op zoek bent naar een goede basis sound, maar niet de zaak wil laten opbreken. Helemaal met Midwolda eens; van een SF of BF Champ ga je geen spijt krijgen. Werkt lekker met pedaaltjes, goede toonregeling en de SF nog prima vindbaar en betaalbaar. ook een fijne amp om met buisjes te experimenteren.

p.s. ik heb nog wel 1 .. of 2 of 3 Champs SF-jes voor je.

geert1976
23 december 2010, 13:43
voor mijn rijtjeshuis ben ik op zoek naar een versterker, die thuis iets lekkerder klinkt. In de band speel ik met Ac30's en 50 watt Marshall en thuis wil dit absoluut niet lekker gaan.

Ook omdat ik opzoek ben naar totaal iets anders (Fender), viel mijn oog eigenlijk op de Fender Champ'jes, die je veel op ebay en marktplaats ziet langskomen.

Echter zie ik door het 'bos' de bomen niet meer, van de narrowpanel 5E1 en 5F1, tot de black en silverface.. Heb persoonlijk nie zo'n interesse in een modernere '80's champ-variant. Ik wil een simpele, low-watt Fender amp, oldschool-vintage.

Logischerwijs zijn de latere modellen (black/silverface) breder in te stellen met een treble/bass knop, maar wat zijn de andere verschillen? Breekt de ene sneller op dan de ander, etc? Shoot!

Ik ben met name op zoek naar een Champ, als clean platform, die op laag volume lekker vol klinkt, itt geknepen 50+watt versterkers, gewoon een fijne, net-niet-cleane sound.

Ik ga volledig met de mening van Midwolda mee:

Ik heb zelf thuis een Fender Champ Silverface uit 1976, prima klein buizenversterkertje.
Bij mij staat de volume op 3 en dan heb je een prima beheersbaar geluid (treble en bass staan bij mij altijd op 7)
Als ik één van mijn Gibson in plug blijft het geluid mooi helder en vervormt niet, zelfs niet op standje 6/7 (volume op je gitaar iets terugdraaien)
Voor een licht randje gebruik ik meestal een overdrive pedaaltje en voor zwaardere vervorming pak ik mijn Hao Rust Driver.
Pedaaltjes is ook iets wat dit kleine versterkertje goed slikt.

Een goede Champ is wel te vinden voor bedragen tussen de E 350,00 a E 450,00 en voor dat geld krijg je een waanzinnig goed versterkertje:ok: