PDA

View Full Version : Speaker voor Mesa 22+ combo



even
22 december 2010, 15:45
Wie heeft er een goede tip? De orginele Mesa/Celestion speaker was in mijn oren helemaal niets, vlak, doods en veel te veel middentonen. Ik heb er twee jaar lang een Celestion Alnico Blue in gehad maar vind deze te weinig body hebben in deze kleine behuizing. Nu heb ik er een Celestion G12H30 vintage in zitten. Deze heeft wel meer body en is minder schel maar heeft teveel Celestion "midden" als je begrijpt wat ik bedoel. Ik zoek een warme open klank met de nodige body maar ook helder hoog.
De Blue heb ik trouwens in mijn Mesa Thiele gehangen en dit is toch wel een beetje de klankkleur die ik zoek. Deze speaker klinkt zoveel anders in de Thiele dan in het combo. Ik heb zeker geen hekel aan de "Celestion sound" maar het combo van de 22+ is gewoon erg klein en dat vergt een andere aanpak van de speaker.
Muziekstijl; pop en rock, veel overdrive sounds met FX, maar geen metal klanken.

jerome
27 december 2010, 11:40
Ik zou zeggen een Celestion G12-65
Maar die heeft misschien ook wel meer ruimte nodig..;)

Thijssie
27 december 2010, 11:54
Bij mijn weten kwam de studio .22(+) stock met een eminence (gb12) en niet met een celestion.

Ik heb indertijd redelijk wat speakers geprobeerd in de studio .22+, en vond die stock speaker eigenlijk het beste van allemaal.

even
27 december 2010, 17:36
Ik heb geen idee wat de standaardspeaker was. Ik heb zelf zitten denken aan een Greenback. Ik vind de "houten klank" wel prettig klinken in een Marshall Bluesbreaker van een kennis maar ik heb geen idee wat de speaker zou doen in de boogie. Kan je me vertellen welke speakers je in het verleden nog meer hebt gebruikt, en vooral wat je er van vond.

Thijssie
28 december 2010, 09:49
Ik heb geen idee wat de standaardspeaker was. Ik heb zelf zitten denken aan een Greenback. Ik vind de "houten klank" wel prettig klinken in een Marshall Bluesbreaker van een kennis maar ik heb geen idee wat de speaker zou doen in de boogie. Kan je me vertellen welke speakers je in het verleden nog meer hebt gebruikt, en vooral wat je er van vond.
Celestion Greenback vond ik met een Mesa een "no go", terwijl ik dat bij een Marshall de ultieme speaker vind. Clean was wel okay, maar met vervorming werd het ontzettend modderig in het laag. Ook is het rendement niet erg hoog en ik vond hem niet hard genoeg gaan in bandverband.

Jensen C12N, geen echt fijne speaker. Hard, koud en pinnig.

Celestion V30, zeer fijne speaker icm met Mesa alhoewel er zo'n vermoeiend randje in het midhoog zit. Vooral de dynamiek vond ik tof als je met veel vervorming speelt. Nadeel van de V30 is dat er een "doods klinkend midden" achter uit komt in een open back. Dat had ik opgelost door het plankje wat achterin de combo zit, dubbel zo groot te maken. Dus aan de achterkant was nog maar voor 15cm aan de bovenkant open.

Eminence GB12, de stock speaker (als black shadow door Mesa gelabeled) deed me qua uiterlijk erg aan de GB12's denken die ik had liggen. (Zelfde chassis, zelfde conus) Dus ik heb ze geswitched en geen enkel verschil. Dus dat verhaal op de site van Mesa (special build for Mesa) is dikke vette marketing crap.
Anyway, ik vond die speaker het, het beste doen in de studio .22+. Lekker dikke onderkant, veel dynamiek en toch een beetje de "greenback vibe" in het hoog. (Natuurlijk lang niet zo "muzikaal" als een echte oude greenback, zoals Eminence wil doen geloven).

Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Nijmegen woont, mag je er wel een proberen, ik heb er nog 2 op zolder liggen....

even
29 december 2010, 09:17
Heel erg bedankt voor je uitgebreide review en het aanbod, maar ik woon in Utrecht en dat is me net even te ver. Ik ga me toch eens meer verdiepen in Eminence. Als boogie destijds die speaker heeft gekozen als stock dan zal dat ook wel een goede reden hebben. Een jaar of 8 geleden had ik een Fender Blues Deluxe. Ik gebruikte alleen de eindtrap en de standaardspeaker maar deze was zeker niet slecht in mijn oren en volgens mij ook een Eminence. Maar dan uiteraard met Fender logo.