PDA

View Full Version : Probleempje met eindbuis



rudolf
22 december 2010, 09:53
Ik heb een probleempje met één van mijn eindbuizen.

Het volgende gebeurd er:

Ik zet de versterker aan op standby, even op warmen. Ik kijk of alle buisjes gloeien. Soms gloeien ze meteen allemaal, maar vaak gloeit er 1 van de 2 eindbuizen niet. Altijd dezelfde. Ik heb het rooster er aan de achterkant tijdelijk af gelaten.

Tik ik zachtjes met iets tegen de buis die niet gloeit dan is het probleem meestal gefixt. Helpt dit niet dan probeer ik de buis wat op en neer te bewegen met de hand en een papiertje ivm vette vingers. Dan is het probleem altijd verholpen.

Ik dacht eerst dat het misschien door het vervoeren komt, dat ie los trilt ofzo. Dit is niet het geval want als ik de versterker uitzet en niet verplaats en na een paar minuten weer aanzet is de kans groot de de buis weer niet gloeit.

Wanneer de buis niet gloeit mis ik ook een deel vermogen. De versterker gaat een stuk zachter dan.

Alle buizen zijn in augustus vervangen, versterker is in de tussentijd bijna alleen thuis gebruikt, omdat we met de band even 3 maanden stil hebben gelegen. Sinds een maand zijn we weer aan het repeteren en toen is me het probleem eigenlijk pas per toeval opgevallen, dus het kan zich al langer voordoen.

Kan ik zelf nog iets doen voordat ik er mee terug ga naar de winkel? En mocht ik teruggaan kan ik nog iets van garantie claimen?

G.G.
22 december 2010, 11:31
Als je de 2 eidbuizen omwisselt... Verplaatst dan ook het probleem? Ja... Dan moet het in de buis zitten. Nee... Dan ergens in het circuit. Brakke buisvoet? Gamele soldeerverbinding? Lijkt een mechanisch kwaaltje.

rudolf
22 december 2010, 12:12
Dat zou ik eens moeten proberen. Ik weet eigenlijk niet goed hoe je ze eruit haalt. Klikken ze vast?

sjaak1990
22 december 2010, 13:07
Gewoon eruit trekken.

Klinkt als een slecht contact

cluseau
22 december 2010, 13:17
Kan ik zelf nog iets doen voordat ik er mee terug ga naar de winkel? En mocht ik teruggaan kan ik nog iets van garantie claimen?

Mogelijkheden:
1 Kapotte buisvoet, komt niet zo vaak voor maar is niet uit te sluiten.
2 Slechte soldering (als de buizen in de print gesoldeerd zijn)
3 Onderbreking in de buis zelf, dit komt nog minder vaak voor.

Je maakt de grootste kans op optie 2, het is dan de vraag of je garantie kunt claimen omdat je de tech niet kan verwijten dat de conditie van de print slecht is en jij alleen opdracht hebt gegeven de buizen te vervangen. Je zou van mij wel garantie krijgen omdat ik vind dat je dat hoort te checken.

Wissel eerst de buizen om zoals GG zegt en kijk of de fout mee verhuist. In dat geval is het (heel uniek) optie 3.

Frans.

sjaak1990
22 december 2010, 13:27
Grappig heb punt 3 wel een keer gehad, was dus heel zeldzaam, vond het toen ook gek en ging ook eerder uit van punt 1 en 2 of een smerige buisvoet

cluseau
22 december 2010, 13:34
Grappig heb punt 3 wel een keer gehad....

Bizar, zelf maar één keer meegemaakt met een beeldbuis. Zo zie je dat je het nooit kan uitsluiten. Tenslotte steken de pinnetjes gewoon door het glas en zijn ze inwendig gepuntlast.

G.G.
22 december 2010, 20:35
Wat voor een versterker gaat het eigenlijk om? Is ie inwendig van een printplaat voorzien of is ie point to point gesoldeerd (bordje met metalen lipjes of pennetjes waar alles op/omheen gesoldeerd zit).

rudolf
22 december 2010, 22:00
TSL 601 combotje, zit met metalen lipjes idd.

't probleem lijkt op dit moment verholpen. Ik heb de buizen eerst omgedraaid, toen deed ie het nog steeds niet. Alleen als ik 'm goed aanduuwde dan gloeide ie op. Probleem moest dus bij de buis liggen. Alle pinnetjes effe goed schoongemaakt met een papiertje. Op het binnenste pinnetje zat wat vettigheid/viezigheid. Daarna weer teruggezet en hij brande meteen.

Tot nu toe blijft ie het doen.

/me keeps fingers crossed

Maargoed weet in ieder geval dat het de buis is en niet de versterker, omdat ie het na het verwisselen met die ander in eerste instantie ook niet deed.


Stel nou, dat ie het morgen weer niet doet... Dan ga ik terug met die buis naar de winkel om garantie te claimen, of eventueel een nieuwe halen. Moet ik dan meteen 2 nieuwe kopen en moet het zooitje dan weer gebiasd worden? Dat zou wel gaar zijn iig.

cluseau
22 december 2010, 22:37
Stel nou, dat ie het morgen weer niet doet... Dan ga ik terug met die buis naar de winkel om garantie te claimen, of eventueel een nieuwe halen. Moet ik dan meteen 2 nieuwe kopen en moet het zooitje dan weer gebiasd worden? Dat zou wel gaar zijn iig.

Idd zou ik dan een nieuw gematched setje claimen en niet accepteren dat er één buis wordt vervangen.

En idd opnieuw bias inregelen.

Frans.

rudolf
29 december 2010, 13:31
Probleem is dus niet opgelost. Ben er gisteren achter gekomen dat de buis ook gewoon uitvalt tijdens het spelen. Wordt tijd dat ik er eens een reparateur naar laat kijken. Clean kanaal doet af en toe ook raar. Geen idee of het een in verband staat met het ander.

Ik wil niet meer teruggaan naar de winkel waar ik normaal heen ga. Elke keer als ik daar iets laat repareren of afstellen kan ik terug omdat het niet goed gedaan is.
Heeft iemand tips voor een goede reparateur omgeving eindhoven / Den Bosch / Zuid-oost Brabant? Hoe is de reparatiedienst van feedback?

cluseau
29 december 2010, 13:37
Probleem is dus niet opgelost. Ben er gisteren achter gekomen dat de buis ook gewoon uitvalt tijdens het spelen.

Is na het omwisselen de fout meeverhuist of is het nog steeds dezelfde lokatie welke uitvalt?

Frans.

guitarnijboer
29 december 2010, 14:24
Ik denk dat je voor 100% zeker kunt stellen dat je een paar nieuwe buisvoeten nodig hebt. Een probleem in de buis zelf lost zich niet op door aanduwen. Buizen die uit de voeten vallen (zelfs al heb je de klemmen die ze op de plaats houden niet goed vastgemaakt) mag niet gebeuren. Het kan gewoon goed zijn dat de rek er uit is. Letterlijk. De veer contacten blijven dan te ruim open staan. Ik lees wel eens dat mensen ze terug buigen, maar dit is een zeer tijdelijke oplossing.

Buisvoetjes kosten de wereld niet, alleen als je het niet zelf kunt kan het demonteren en solderen aan de versterker wel wat aan uurloon gaan kosten.
Duurzame buisvoeten vinden valt niet altijd mee. Er is veel crap te koop: Chinese buisvoeten met veel te dunne contacten / ongeglazuurde keramische voeten etc. Verzilverde contacten lijkt leuk, maar ik heb er in gitaarversterkers alleen negatieve ervaringen mee. Zilver oxideert ook en zilveroxide geleid geen stroom.

rudolf
29 december 2010, 16:28
Is na het omwisselen de fout meeverhuist of is het nog steeds dezelfde lokatie welke uitvalt?

Frans.

Jah de fout is mee verhuisd

cluseau
29 december 2010, 16:32
Jah de fout is mee verhuisd

In dat geval is het zinloos om in je versterker te gaan zitten spitten en ligt het aan de buis. Zeldzame klacht. Toch mee teruggaan of zelf oplossen door een setje te kopen en (laten) biassen. Aan de andere kant als je zegt dat de buizen er zo uitvallen is dat niet gezond natuurlijk maar lijkt me hier niet de oorzaak.

Frans.

rudolf
29 december 2010, 19:59
Geen idee hoe dat ter sprake is gekomen maar die buizen zitten ram vast. Krijg ze er met moeite uit. Daar kan het niet aan liggen. Het moet dus iets met de buis te maken hebben idd.

cluseau
29 december 2010, 20:34
Geen idee hoe dat ter sprake is gekomen.

Post 11, als je maar snel genoeg leest zou je kunnen denken dat er "de buis er gewoon uitvalt" staat. Dit heeft guitarnijboer waarschijnlijk zo geinterpreteerd en ik ben daar klakkeloos mee verder gegaan, mijn excuus. Blijft de conclusie hetzelfde, buizen vervangen en biassen

Frans.

rudolf
30 december 2010, 11:45
hehe

dan ga ik eerst maar eens contact zoeken met de winkel die de buizen van de zomer heeft vervangen. Kijken of daar nog wat mee te regelen valt, aangezien ik het idee heb dat 't probleem zich al veel langer voordoet. Gaat me toch gauw weer 100 euro kosten als ik het bonnetje van de vorige keer zo zie.

Thanks voor je adviezen cluseau.

rudolf
3 januari 2011, 23:14
hmmmmzz

volgens mij klapt zojuist de HT-zekering. Nog geen tijd gehad om 'm na te laten kijken. Ik zet 'm aan. Check effe of de buisjes werken. Dat deden ze. Ik wil gaan spelen. *plop* *flits* weg geluid.

zucht...

volgens mij zijn nu beide buizen kapot.

komt wel heel ongelegen allemaal aangezien ik net een nieuw bandje erbij heb.

rudolf
14 januari 2011, 15:27
Probleem is inmiddels opgelost. 2 nieuwe eindbuizen erin en een nieuwe zekering gehaald.

Vorige keer zaten er JJ's in volgens mij. Nu van Tube amp doctor. Niet verwacht dat er zoveel verschil in zou zitten. Deze zijn veel veel helderder en maken er niet zo'n brei van. :ok:

rudolf
22 januari 2011, 20:11
Wow toch wel een weekje van kunnen genieten :(

Volume valt net weg en doet niks meer. Begin aardig te twijfelen aan de kunde van degene die elke keer aan mijn versterker sleutelt.