PDA

View Full Version : Beginner



Matthijs24
21 december 2010, 19:34
Ik weet niets van recorden/opnemen. Kunnen jullie uitleg geven? Hoe doe je het? Wat heb je nodig? Enz. Alvast bedankt

gershwin5150
21 december 2010, 21:40
Dat is wel een erg algemene vraag..ik zou zeggen ga eens wat lezen via google en lees de bovenstaande topics eens door...

Matthijs24
21 december 2010, 22:29
Het lukt me echt niet om er iets van te snappen, omdat ik er echt NIETS over weet:???:

D-string
21 december 2010, 22:30
Als je de beschikking hebt over een pc met geluidskaart kun je waarschijnlijk een microfoon aansluiten (bijvoorbeeld de microfoon van een headset). Dan kun je met het windowsprogramma "Sound Recorder" een opname maken.

Ik kan eigenlijk met zekerheid zeggen dat dit niet mooi zal klinken, maar als dit lukt weet je iig dat het werkt.

De volgende stappen zijn dan het verbeteren.

Je componenten zijn.

1 computer
2 gitaar
3 microfoon (lees hier over de verschillende types (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=95961))
4 (externe) geluidskaart
5 software (neem bijv. Audacity over meegeleverde software bij een geluidskaart)

Aangezien je niet aangegeven hebt of je akoestisch of elektrisch speelt is dit een mogelijke opstelling. Op het moment dat je een output uit je gitaar hebt zou je de microfoon ook weg kunnen laten en deze rechtstreeks op een externe geluidskaart in kunnen pluggen.

Matthijs24
22 december 2010, 17:38
Oke bedankt, ik zal me er wat meer in verdiepen.

jannest
23 december 2010, 12:43
homerecording.be
is een goede site om veel kennis op te doen

vincent136
23 december 2010, 15:37
kijk hier eens http://www.tweakheadz.com/laboratory/index.html

Matthijs24
15 januari 2011, 22:47
Hmm nu even verstreken en snap er nog niets van. Helemaal NIETS. Wat ik wil:

Opnames maken! Ik wil het liefst het geluid wat uit mijn versterker komt opnemen. Dan moet ik een microfoon kopen en voor mijn versterker zetten? Die moet dan ik mijn computer? En dan moet ik een programma hebben ofzo? En moet er nog iets bij? En wat zijn dan die PreSonus Fireboxen enzo? Wat is er allemaal enzo?

Han S
15 januari 2011, 22:56
Het is toch niet zo moeilijk, je zet de microfoon voor de speaker, het snoertje in de microfooninput van je geluidskaart en je hebt een opnameprogramma nodig. Audacity is zo'n gratis programma en daar kun je een spoor aanmaken waarmee je de opname maakt. Dat kun je dan afspelen en een nieuw spoor aanmaken waar je een tweede partij opneemt.

Laga
15 januari 2011, 23:59
Je kan ook een opname apparaatje kopen als het puur om wat opnamens gaat om terug te beluisteren zonder dat je het 'ergens voor wil gebruiken'.

Je vertelt niet echt wat je doelen zijn met de opnamens?

Wij gebruiken voor bandrepetities en thuis opnamens de ZoomH2
Heerlijk apparaatje en helemaal niet moeilijk in gebruik
Google even en je vind ook nog genoeg varianten hiervan.

berolios
16 januari 2011, 02:13
zelfredzaamheid is vaak ook gewoon een mentale instelling...

jij stelt je pro-actief op --> mensen willen je helpen
jij zegt: "ik lig hier te chillen... kom me eens even alles uitleggen en vertellen wat ik moet doen" --> je krijgt wat je verdient... bijna geen input dus.

Er zijn heeeel veel sites die je stapje voor stapje uit leggen wat er allemaal bij recording komt kijken... Google is je vriend... je kunt me echt niet wijsmaken dat je EN z้lf heel goed gezocht hebt op dit soort sites EN daar HELEMAAL NIKS hebt kunnen vinden... dan kun je het niet, of wil je het niet kunnen....

Kijk.... zo makkelijk kan het zijn: http://www.google.nl/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=wat+heb+ik+nodig+om+mijn+gitaar+op+te+nemen

Als je helemaal niets weet, zul je dus tijd moeten investeren om je het eea eigen te maken... paar avondjes lekker surfen en lezen op internet dus... !!!

En nu uit die luie stoel en ga zelf eens goed aan de slag met zoeken :hippie:!

Succes ermee...

Matthijs24
16 januari 2011, 10:41
Ja ik heb veel gekeken hoor:dontgeti:.
Maar bij alles wat ik tegenkom staan al dingen die ik niet weet. BIj uitlegsites is het al vanzelfsprekend dat je bepaalde dingen weet, wat ik dus NIET weet:speed:.

savale
16 januari 2011, 10:59
Ja ik heb veel gekeken hoor:dontgeti:.
Maar bij alles wat ik tegenkom staan al dingen die ik niet weet. BIj uitlegsites is het al vanzelfsprekend dat je bepaalde dingen weet, wat ik dus NIET weet:speed:.

als je nou eens begent om uit te leggen wat die "bepaalde dingen" zijn dan zul je misschien ooit nog een opname kunnen maken...

berolios
16 januari 2011, 12:02
Ja ik heb veel gekeken hoor:dontgeti:.
Maar bij alles wat ik tegenkom staan al dingen die ik niet weet. BIj uitlegsites is het al vanzelfsprekend dat je bepaalde dingen weet, wat ik dus NIET weet:speed:.

Hoe oud ben je eigenlijk? Dat zie ik niet terug in je profiel.
Ik krijg namelijk het sterke vermoeden dat je niet heel oud bent en niet echt ervaren in het jezelf redden op internet.... het is gewoon niet zo dat als je weet hoe je moet zoeken op internet dat je echt NIETS verder komt... dan wil je het niet zeg ik dan... maar als je niet beter weet zou het cool zijn als iemand je een keer enigszins uitlegt hoe je handig kunt zoeken op internet....

Dus daarom een wrijf over het hart en nog wat algemene zoektips waar je veel aan zult hebben (hoop ik). Want als je later je beroep wilt maken van muziek... dan zul je jezelf toch aan moeten leren wat het inhoudt om je jezelf wat bij te brengen...

'Sneeuwbalonderzoek' is een bekende term in de academische wereld en dat werkt zeker goed bij internetonderzoek:

Je start met het zoeken naar een interessante publicatie die relevant is voor je onderzoek.
Daarin lees je termen/ stellingen die ook weer interessant zijn.
Die gebruik je dan weer in een nieuwe zoek-opdracht
Dat doe je een (groot) aantal keer achter elkaar en voila ! je weet waar jouw vakgenoten over praten en welke verbanden er zijn tussen ideeen/ termen/ stellingen.



Voorbeeld:

Google eens op 'hoe moet ik beginnen met gitaar opnemen', dan kom je vast wel wat relevante sites tegen
Als je dus op een uitlegsite bijvoorbeeld de term 'microfoon' tegen komt, kun je vervolgens Googlen op 'microfoon + gitaar'.
Dan kom je weer op een nieuwe site uit waar je bijvoorbeeld de term 'converter' tegen komt. Google dan vervolgens op 'converter + opnemen' of iets dergelijks.


De truc hierbij is dat je steeds beter wordt in het kiezen van je volgende zoektermen. Probeer zeker ook eens meerdere zoektermen tegelijk (of een paar keer net even iets andere termen in verschillende zoekacties achter elkaar) en kijk eens in de resultaten t/m pagina 20 ipv alleen de eerste drie hits.

Waar ik ook goede ervaringen mee heb zijn de 'for Dummies' boeken. De titel suggereert dat het voor domme mensen is, maar dat is zeker niet het geval. Die boeken hebben als uitgangspunt dat iemand die totaal geen achtergrond heeft in een bepaald vakgebied het boek goed door kan werken...

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/home-recording-for-musicians-for-dummies/1001004006203980/index.html

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/pc-recording-studios-for-dummies/1001004002408756/index.html


En ook voor verdere tips hoe het beste naar informatie op internet te zoeken zijn er veel sites... Google is je vriend !!

Succes.

Han S
16 januari 2011, 12:30
Bovendien zijn er veel recordingforums op het gebied van home recording, met veel subforums over specifieke zaken als Adobe Audiotion/Cool Edit Pro, om er een te noemen en als je daar een tijdje gaat lurken kom je alles tegen wat je wilt weten. Je bent namelijk lang niet de enige recording noob.

Matthijs24
16 januari 2011, 12:31
Haha ik heb geen problemen met op internet zoeken hoor. Ik weet wel altijd waarop ik moet zoeken en wat ik weg moet laten ;).

MaxVMH
16 januari 2011, 12:41
Wees dan op z'n minst duidelijk in wat je wilt en wat je budget is ...

-Shure SM57: microfoon, €100
-Alesis iO2 Express (audio interface = goede geluidskaart met geoptimaliseerde microfooningangen) met Cubase LE 5 (opnamesoftware), €100
-Sennheiser HD-201: hoofdtelefoon, €20
-microfoonkabel (XLR-XLR), €5

Met dat kan je al vrij goed beginnen. En kom nu niet af met 'wat is een audio interface', dat kan je gerust op Google zoeken ;)

berolios
16 januari 2011, 12:42
Haha ik heb geen problemen met op internet zoeken hoor. Ik weet wel altijd waarop ik moet zoeken en wat ik weg moet laten ;).
Dan houdt het op en WIL je dus niet.
Want deze opmerking staat 180 graden haaks op alles wat je hier in dit topic tot nu toe tentoon spreid.

ik ben er klaar mee...


owja... graag gedaan nog...

vincent136
16 januari 2011, 15:30
Mijn complimenten voor Berolios trouwens! Super dat je de moeite neemt om zo duidelijk iets uit te leggen en mensen op weg helpt.. ik zou er het geluld niet voor hebben

Matthijs24
17 januari 2011, 21:03
Wees dan op z'n minst duidelijk in wat je wilt en wat je budget is ...

-Shure SM57: microfoon, €100
-Alesis iO2 Express (audio interface = goede geluidskaart met geoptimaliseerde microfooningangen) met Cubase LE 5 (opnamesoftware), €100
-Sennheiser HD-201: hoofdtelefoon, €20
-microfoonkabel (XLR-XLR), €5

Met dat kan je al vrij goed beginnen. En kom nu niet af met 'wat is een audio interface', dat kan je gerust op Google zoeken ;)

He bedankt! Ik zal eens in de producten duiken!:hippie:

Matthijs24
17 februari 2011, 17:01
Oke ik snap er nu iets meer van. Misschien wat aanvullingen over verbeteringen?
Ik zal zeggen wat ik wil. Ik wil goede kwaliteitsfilmpjes zetten op Youtube. Zo als bijvoorbeeld dit:

http://www.youtube.com/watch?v=wbbclFkYmso

Zijn producten worden eronder gezet maar daar word het niet uitgelegd. Ik neem aan dat ik een microfoon voor mijn versterker moet zetten. Daar zijn verschillende types in en daar is een sticky voor dus dat is hier niet van belang, eerst de basis. Die microfoon moet met een XLR snoer naar mijn computer? Ik heb geen XLR ingang in de computer, dat is het eerste probleem. Maar daarna gaat het naar de computer. Dan wil ik het beeld en het geluid apart opnemen. Het geluid gaat dus via die microfoon. Dan moet ik een progamma. Wat zou het beste zijn denken jullie? Niet heel ingewikkeld maar wel goed. En dan het beeld. Ik heb een camera en welk programma gebruik ik dan daarvoor? En als ik met de camera opneem heb ik ook geluid van de camera en dat wil ik niet, dus ik weet ook niet hoe dat moet enzo. En hoe moet ik het beeld en het geluid samenvoegen en hoe zorg ik dat het gelijk gaat lopen??

Dus nu graag vragen op deze antwoorden, zou echt super zijn. Heb ik ook verkeerde dingen gezegd?
Overige vragen:

Mensen hebben toneports/fireboxen enzo, is dat erg nodig en hulpvol?
Mijn computer is volgens mij niet super. Ik wil goede kwaliteit, moet dan ook de computer van goede kwaliteit zijn? En geluidskaarten?

Ik zou jullie zooooo dankbaar zijn, loop al maanden in een jungle van informatie rond:seriousf:

Exi
17 februari 2011, 17:28
Als je nu eerst eens gaat googlen op zijn gebruikte producten kom je al een eind verder.

Gear and software used:
Ibanez JS 1200 CA
Ibanez JSA10 BK
Peavey envoy 110
Zoom GFX-8
Vox Satchurator
Vox Time Machine
Boss NS-2

Sony Vegas Pro 9
POD Farm
Ableton Live 7
Sony HDR-SR 11 Full HD Camera
Line 6 UX-1 toneport

De microfoon gaat (als je geluidskaart geen xlr ingang heeft) naar een interface. In zijn geval de Line 6 UX-1 Toneport. Een interface is ook tegelijk een geluidskaart, dus je kunt je speakers ook aan de interface aansluiten.
Het signaal vanuit de interface heeft hij opgenomen met Ableton Live 7.

Beeld heeft hij gedaan met de Sony HDR-SR 11 Full HD Camera en Sony Vegas Pro 9 software.
Binnenin die software kan hij dus waarschijnlijk het geluid van zijn camera muten of het is sowieso al gemute en het geluidsspoor vanuit Ableton onder het beeld neerzetten. Dit kun je volgens mij ook gewoon in Windows Movie Maker oid doen.

Even heel simpel uitgelegd.

Matthijs24
17 februari 2011, 17:31
Dankjewel, dit is al super. Ik kan natuurlijk ook wel zelf die dingen bedenken, maar omdat ik er zoooo weinig vanaf weet ben ik toch bang dat ik iets totaal verkeerds denk.

LesPas89
17 februari 2011, 20:14
Als ik Matthijs z'n verhaal lees, samen met z'n Youtube filmpje, denk ik dat hij met een audio interface wel gelukkig zal worden.

Die man in het filmpje heeft z'n sound, zo te lezen, gecreeerd met Pod Farm en opgenomen in Ableton. Het principe van zo'n apparaat is simpel: je plugt je gitaar in een interface (in zijn geval een UX1 van Line 6). Deze gaat via USB naar je computer, waar je met software je sound kan bewerken (Pod Farm). Met programmatjes als Abelton of Reaper kan je dan opnemen.

Ik heb zo'n UX1, en voor een thuisgitarist als ik is het ideaal spul.

Exi
17 februari 2011, 20:27
Die man in het filmpje heeft z'n sound, zo te lezen, gecreeerd met Pod Farm en opgenomen in Ableton.
Waarom staat er dan een versterker en een hele zut aan pedalen in zijn used gear lijst...
Misschien heeft hij Podfarm(blegh) alleen gebruikt voor een reverbje of delay.

Spelen via de computer (amp modeling dus) doe ik zelf ook en het is voor thuis eigenlijk wel ideaal ja. Geen amp nodig, je kan zo een koptelefoon inpluggen. Ik heb het als volgt opgelost:
Gitaar -> Interface (TC Desktop Konnekt 6 (http://www.tcelectronic.com/DesktopKonnekt6.asp)) -> Cubase met: TS-999 Tubescreamer (http://www.guitarampmodeling.com/viewtopic.php?f=1&t=13011), NRR-1 pre-amp (http://www.guitarampmodeling.com/viewtopic.php?f=96&t=12311&start=0), LeCab2 (http://www.guitarampmodeling.com/viewtopic.php?f=95&t=12440) met Marshall IR's en Post EQ -> M-Audio AV40 monitoren.

Mn software is dus gratis, maar klinkt z้้r OK:)

Matthijs24
17 februari 2011, 20:34
Dankjullie:crazyhappy:!
Ik wil het graag wel met mijn versterker doen.

Opvallend is dat de persoon in het filmpje een relatief goedkope versterker heeft in verhouding tot zijn andere spullen. Maar klinkt toch lekker.

Een UX1 dan. Software dus. Ableton?
Zo'n podfarm heb ik dan ook niet nodig.

Maar samenvoegen vind ik nog wat lastig te begrijpen. Ook lastig vind ik hoe het gebeurd met de achtergrond muziek. Hoe moet dat? Wat neemt de achtergrond muziek op waar ik op meespeel?

Exi
17 februari 2011, 20:41
Podfarm en Ableton krijg je gratis bij die UX-1: http://line6.com/podstudioux1/
Dus dat is weer mooi meegenomen:)
In Ableton (Ik heb er nog nooit mee gewerkt, maar ik neem aan dat het vergelijkbaar is met Cubase wat ik gebruik) kun je de (achtergrond)muziek openen en meespelen en opnames maken.
Je kunt verschillende sporen maken en dus ook bijvoorbeeld Bass, Rhythm en lead-gitaar achtereenvolgens opnemen om ze zelf een nummer te maken.
Misschien kun je wat demo's van de producten op youtube opzoeken. Ik denk dat je dan een beter beeld krijgt van hoe het werkt.

LesPas89
17 februari 2011, 23:33
Een UX1 dan. Software dus. Ableton?
Zo'n podfarm heb ik dan ook niet nodig.

Maar samenvoegen vind ik nog wat lastig te begrijpen. Ook lastig vind ik hoe het gebeurd met de achtergrond muziek. Hoe moet dat? Wat neemt de achtergrond muziek op waar ik op meespeel?

UX1 is de hardware (audio interface). Pod Farm en Ableton zijn de software. Overigens vind ik de 'blegh' bij Pod Farm niet terecht. Voor waar het voor bedoeld is (simuleren), is het zeer degelijke software. Een echte (buizen)versterkersound mag je niet verwachten.

Ik denk dat jij het beste een programma als Reaper kan gebruiken. Veel vriendelijker in gebruik dan Ableton. Dus stel jij wilt Sultans of Swing (ik noem maar wat) naspelen:
Je zet je backingtrack in Reaper -> je creeert een 'Sultans of Swing-sound' met Pod Farm -> opnemen met Reaper.

Even heel zwart wit dan. Wil je het perfectioneren, dan wordt het allemaal wat ingewikkelder.

Matthijs24
18 februari 2011, 06:10
Oke dan word de backing track niet opgenomen, die staat al in het bestand van Reaper waar je overheen speelt, en het geluid door de speakers is alleen voor jezelf? Maar hoe kun je horen of je hard genoeg enzo staat in verhouding tot de backing track, aangezien dat in de computer zit. Koptelefoon?

LesPas89
18 februari 2011, 12:16
Oke dan word de backing track niet opgenomen, die staat al in het bestand van Reaper waar je overheen speelt, en het geluid door de speakers is alleen voor jezelf? Maar hoe kun je horen of je hard genoeg enzo staat in verhouding tot de backing track, aangezien dat in de computer zit. Koptelefoon?

De backingtrack moet ook gewoon afgespeelt worden, dus dit geluid komt ook uit je speakers, samen met je gitaargeluid. Je kan hem in Reaper natuurlijk wel gewoon zachter zetten of muten, als je dat wilt.

Hoe je je gitaargeluid in de backingtrack terug wil laten komen kun je met Reaper allemaal zelf instellen. Ik raad je aan om wat tutorials op Youtube te kijken, dat zal veel duidelijk maken.

Exi
18 februari 2011, 13:22
Overigens vind ik de 'blegh' bij Pod Farm niet terecht. Voor waar het voor bedoeld is (simuleren), is het zeer degelijke software. Een echte (buizen)versterkersound mag je niet verwachten.
Ik ben gewoon te verwend denk ik :)
Bij NRR-1 mag je de buizen-dynamiek dus wel verwachten. Deze pre-amp reageert hetzelfde als een buizenversterker. Volumeknop op gitaar lager -> clean. Hard aanslaan vs zacht aanslaan etc. Heel overtuigend.
En dat gecombineerd met Impulse Responses is een heerlijke warme "buizensound". Het vervangt natuurlijk niet een buizenversterker op oorlogssterkte, maar op huiskamervolume is het super.

Mbt het recorden met een backing: Je kan inderdaad gewoon meespelen met de backingtrack. Je neemt het dan op op een ander spoor. Na het opnemen kun je je gitaargeluid nog helemaal veranderen: harder, zachter, EQ-en en als je het had opgenomen met bv podfarm, dan kun je zelfs je gitaargeluid nog helemaal veranderen. Zo kun je ervoor zorgen dat het perfect klinkt.:ok:

Edit: Nog even iets opgenomen met mn crappy Vintage Les Paul: Soundclick (http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=10024888&q=hi&newref=1) :satisfie:
Maar 1 mono-spoor om niet te lang bezig te zijn, dus het klinkt een beetje dood. Normaal neem ik meerdere sporen op en die pan ik dan naar links en rechts.

Matthijs24
20 februari 2011, 20:29
Zo, jullie hebben heel erg geholpen. Nu moet ik nog weten welke ik moet kopen. Er zijn zoveel verschillen in prijzen dat ik weet niet wat mijn budget moet zijn. Ik wil echt goede opnames maken. Geen kraakjes enzo, helder en alles. Maar het hoeft niet het meest professionele spul te zijn. Dus, een toneport van Line 6 of toch een Firebox ofzo? En als het een toneport is, dan een UX1 of UX2, UX8? Wat voor Mic? Ik hoor veel dingen over de Trion 7000 van Cad, is dat wat voor mij? En wat raden jullie nog meer aan? Bedankt.

guhlenn
21 februari 2011, 10:18
Zo, jullie hebben heel erg geholpen. Nu moet ik nog weten welke ik moet kopen.
Wat je moet kopen hangt af van wat je wilt gaan doen. Dus, wat wil je gaan doen?

LesPas89
21 februari 2011, 13:05
Zo, jullie hebben heel erg geholpen. Nu moet ik nog weten welke ik moet kopen. Er zijn zoveel verschillen in prijzen dat ik weet niet wat mijn budget moet zijn. Ik wil echt goede opnames maken. Geen kraakjes enzo, helder en alles. Maar het hoeft niet het meest professionele spul te zijn. Dus, een toneport van Line 6 of toch een Firebox ofzo? En als het een toneport is, dan een UX1 of UX2, UX8? Wat voor Mic? Ik hoor veel dingen over de Trion 7000 van Cad, is dat wat voor mij? En wat raden jullie nog meer aan? Bedankt.

Een Line 6 Studio GX kost nog geen 100 euro. Dit aparaat is specifiek voor gitaar (geen ingang voor een mike). Dit is overigens geen Toneport, maar een Studio POD. Dit is een door Line 6 vertbeterde versie van de Toneport.
Verschillen tussen de GX, UX1 en UX2 zitten hem vooral in de ingangen.

Als je hem koop krijg je er prima software bij. Met Pod Farm 2 kun je je geluid maken, met programma's als Ableton Live en Riffworks kun je opnemen. Geen geld als je ziet wat er allemaal mogelijk is met zo'n apparaat.

harrie-beton
21 februari 2011, 13:56
Niet de GX. Mijn advies zou zijn de ux1, deze heeft ook een XLR ingang voor een microfoon en dan kan je twee dingen doen:
-Je eigen versterker opnemen als je een microfoon hebt.
-Gitaar direct in de line6 en gebruik maken van de speaker simulatie zoals deze door line6 is ontwikkeld. Dit ken je onder de naam "modeling".

Over gitaarversterkers opnemen met microfoon: Denk er niet te licht over. Het geluid dat uit je versterker komt opnemen is niet makkelijk. Goed mikken met een statief.
Er zijn allerlei haken en ogen, ten eerste spelen veel gitaristen hard en dat klinkt al heel wat(t) maar als je dat op een opname terug hoort op een laag volume dan hoor je andere dingen. Onze oren hebben een natuurlijke compressie bij hoge volumes. Microfoons niet.
Veel gitaristen beoordelen de versterker op een paar meter afstand. Een microfoon zit er enkele centimeters er vanaf en dat geeft soms een verassend verschil.

Voor thuisgebruik is modeling heel geschikt maar als je een zeer goede gitaarversterker hebt kan je het met microfoon ook zeker proberen.

We hoeven geen discussie over wat nu beter is, die zijn er genoeg geweest. Lees eerst dat maar eens. Het is een kwestie van techniek, klank, smaak en traditie. Een discussie over wat nou beter is, modeling of "the real thing" is weinig vruchtbaar gebleken.

Matthijs24
27 februari 2011, 16:42
Oh, tsja. Bedankt, wil het toch met de mic proberen. Ik had het onderwerp over microfoons gelezen. Maar wat is het beste voor thuisgebruik? Ik wil een simpele goede microfoon. Niet superprofessioneel maar geen rotzooi. Ik weet niet wat een normaal bedrag is maar kan je voor €100 of minder iets fatsoenlijks krijgen?

Exi
27 februari 2011, 16:49
Voor precies 100 Euro heb je de Shure SM-57. ษen van de meest gebruikte microfoons bij het opnemen van versterkers en andere instrumenten en gewoon een degelijk ding.

Matthijs24
27 februari 2011, 19:35
Dan zal die het worden!
Jammer dat het allemaal zo veel geld bij elkaar kost om op te nemen haha. Want je hebt er pas wat aan als het allemaal compleet is.