PDA

View Full Version : Wat doen Cabinetten met je geluid?



Pirate
21 december 2010, 17:17
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe versterker voor thuis, met voornamelijk een goed clean geluid. nu leken mij de VHT Special 6 en de Blackheart little giant mij interesant. maar dan de cabinetten die je erbij kan kopen, de standaart kast erbij? of toch een andere? wat doet het met je geluid? kan je bijvoorbeeld dan die head cleaner maken?

alvast bedankt!

sjaak1990
21 december 2010, 17:37
Cleaner kan wel maar dat is dan omdat je bij efficientere speakers je amp minder hard hoeft te zetten, dus kan hij cleaner blijven.
Verder hebben het soort cabinet en de soort speaker een ENORME invloed op je versterker, echt op alles

Misery Signals
21 december 2010, 17:38
Een Greenback kastje maakt je geluid droger en cleaner, een V30 kast geeft het meer bottom, maakt vetter en meer mid. Een 4x12 doet je ampje grootser klinken dan een 1x12. Om wat random bekende dingen aan te halen. De speakers in die standaard kastjes zijn niet echt geweldig; Vox heeft een wel een Greenback zitten in die Nighttrain kastjes dacht ik.

MS

Pirate
21 december 2010, 17:46
Cleaner kan wel maar dat is dan omdat je bij efficientere speakers je amp minder hard hoeft te zetten, dus kan hij cleaner blijven.
Verder hebben het soort cabinet en de soort speaker een ENORME invloed op je versterker, echt op alles

clean kan dus, dat is mooi! zou je hier wat meer over kunnen uitleggen? waar aan kan ik zien dat hij efficiënter is?

FruscianteFan
21 december 2010, 17:53
clean kan dus, dat is mooi! zou je hier wat meer over kunnen uitleggen? waar aan kan ik zien dat hij efficiënter is?
Volgens mij door bij de specificaties van een speaker te kijken naar de gevoeligheid/sensitivity, uitgedrukt in dB's.

En verder moet je er vooral op letten dat de versterker dezelfde impedantie wil als het cabinet geeft. Dit staat in Ohms uitgedrukt op zowel de speakeruitgang van de versterker (meestal 4, 8 of 16 Ohm, of een combinatie daarvan), als op de ingang van het cabinet (vaak met de optie om bijvoorbeeld mono 16 ohm aan te sluiten, of 2 x 8 Ohm).

Mitch
21 december 2010, 17:58
Kijk bijvoorbeeld eens hier:
http://professional.celestion.com/guitar/products/alnico/spec.asp?ID=3
Daar zie je bij Sensitivity 100dB staan. Da's de gevoeligheid, of ook wel efficiëntie. Hoe hoger het getal, hoe hoger het rendement (en dat ervaar je dus als harder). Zie het een beetje als bij lampen. Bij de één stop je er 60W in en krijg je er 20W aan licht uit en de rest aan warmte, bij de andere lamp krijg je er 40W licht voor terug. Zo ook met speakers. Een meer efficiënte speaker zal dus meer geluid voortbrengen met dezelfde hoeveelheid input. Dit kan dus van belang zijn als je wat cleaner wil blijven. Vaak wordt dit verward met het vermogen (de belastbaarheid) van de speaker. Dan denken mensen dat een 100W speaker per definitie 'cleaner' klinkt dan een 50W speaker. Daar zit wel iets in, maar het hangt af van het vermogen dat je erin stopt (de kracht van de versterker dus en hoe hard je 'm hebt staan). Maar de efficiëntie van de speaker zegt meer.
Maar dan even over de échte vraag: heeft de kast ook invloed? Zeker. Het gebruikte materiaal, de afmetingen en de constructie zijn allemaal van invloed op het geluid. We hebben al eens drie 2x12 kasten naast elkaar gehad met dezelfde type speakers en ze klonken toch echt alle drie anders.
De standaard cabjes bij goedkopere (vaak ook juist de lager vermogende) amps zijn vaak niet veel soeps. Matige speaker, vezelplaat behuizing etc.
Hoe dan ook, als je zoektocht juist clean is snap ik niet zo goed wat je in de laagvermogende ampjes zoekt, tenzij het voor thuisgebruik is.

Thijssie
21 december 2010, 18:16
Een Greenback kastje maakt je geluid droger en cleaner
Greenbacks clean? :confused:

Davinnikechnie....

guitarguru
21 december 2010, 18:37
Thuis kom je toch nooit in de problemen met je cleane headroom met 5 watt ampjes?? Of speel je daar heel erg hard soms??

FruscianteFan
21 december 2010, 18:45
Hangt ervan af, want die kleine Voxjes, maar ook de Jet Cities zijn niet clean te krijgen...

Thiez
21 december 2010, 18:53
Greenbacks clean? :confused:

Davinnikechnie....

dat vind ik ook niet idd. Greenbacks geven juist een randje aan je sound. Zit een hoog randje aan die speaker wat hem smerigheid/scheur geeft. V30 klinkt veel cleaner voor distortion. Veel strakker.

Pirate
21 december 2010, 19:29
Thuis kom je toch nooit in de problemen met je cleane headroom met 5 watt ampjes?? Of speel je daar heel erg hard soms??

nee ik speel inderdaad niet echt hard, maar toch vind ik het fijn om er meer over te weten, en zeker niet te snel een overstuurd geluid te krijgen.

maar het is dus hoe meer watt hoe meer cleane headroom?

dus het verschil tussen deze?
http://www.thomann.de/nl/blackheart_bh112.htm
en deze?
http://www.thomann.de/nl/vht_special_speakercabavsp112vht.htm
is dus dat de eerste meer cleane headroom heeft?


en hoe zit het met 8ohm 120watt en (op dezelfde kast) 2x60watt stereo?

guitarguru
21 december 2010, 19:33
nee ik speel inderdaad niet echt hard, maar toch vind ik het fijn om er meer over te weten, en zeker niet te snel een overstuurd geluid te krijgen.

maar het is dus hoe meer watt hoe meer cleane headroom?

dus het verschil tussen deze?
http://www.thomann.de/nl/blackheart_bh112.htm
en deze?
http://www.thomann.de/nl/vht_special_speakercabavsp112vht.htm
is dus dat de eerste meer cleane headroom heeft?


en hoe zit het met 8ohm 120watt en (op dezelfde kast) 2x60watt stereo?

Kun je niet zondermeer zeggen zo. Lees bovenstaande van Mitch nog eens goed. De sensitivity is hierin een meer bepalende factor, en die ken ik niet van deze door jou genoemde speakers..

edit: die waardes zou je natuurlijk wel op kunnen zoeken ergens op het net.

FruscianteFan
21 december 2010, 19:35
Er staat daar niets bij over efficiëntie...

8 ohm 120 watt betekent dat je er een versterker op kunt aansluiten van hooguit 120 watt, die een 8 ohm uitgang heeft. 2 x 60 watt houdt in dat je twee aparte versterkers kunt aansluiten, beide maximaal 60 watt. Als een kast beide mogelijkheden heeft, dan kun kiezen voor 1 amp over alle speakers, of 2 amps aansluiten op dezelfde kast - mits de impedantie overeenkomt en de versterker niet meer vermogen heeft dan de speakers aankunnen.

Pirate
21 december 2010, 19:52
maar als je dus een 5watt amp heb zul je bij langena niet over die 120watt heen gaan, dus zal de speaker gewoon clean blijven? ik probeer wat op te zoeken of dat efficentie maar ik kan er niks over vinden.

wat zouden jullie aanraden als een goede speakerkast die goed clean blijft? en een 1x12 of een 2x12? want voor mij is het allemaal nog hocus pocus...

Basileia
21 december 2010, 20:00
maar als je dus een 5watt amp heb zul je bij langena niet over die 120watt heen gaan, dus zal de speaker gewoon clean blijven? ik probeer wat op te zoeken of dat efficentie maar ik kan er niks over vinden.

wat zouden jullie aanraden als een goede speakerkast die goed clean blijft? en een 1x12 of een 2x12? want voor mij is het allemaal nog hocus pocus...

De speakerkast heeft bar weinig met de cleanheid van je geluid te maken. Het gaat er in ieder geval bij buizenversterkers om dat je je eindbuizen niet overstuurt. Een versterker die max 5 watt kan leveren zal sneller oversturen dan eentje die 120 watt kan leveren. Het verhaal over de efficiëntie van de speaker houdt in dat een speaker met een hogere efficiëntie minder vermogen heeft om een bepaald geluidsniveau te halen dan een speaker met lagere efficiëntie. Dit houdt dus in dat je harder kunt gaan terwijl je clean blijft omdat je versterker minder vermogen hoeft te leveren, en dus minder snel zal oversturen. De maximale belastbaarheid van een speaker in watt heeft hier niks mee te maken, buiten dat het niet verstandig is om je 120 watt amp die lang clean blijft op een 25 watt speaker aan te sluiten. De grootte van de kast heeft wel degelijk invloed op het geluid, maar niet op de mate van overstuurdheid hiervan.

Pirate
21 december 2010, 20:14
De speakerkast heeft bar weinig met de cleanheid van je geluid te maken. Het gaat er in ieder geval bij buizenversterkers om dat je je eindbuizen niet overstuurt. Een versterker die max 5 watt kan leveren zal sneller oversturen dan eentje die 120 watt kan leveren. Het verhaal over de efficiëntie van de speaker houdt in dat een speaker met een hogere efficiëntie minder vermogen heeft om een bepaald geluidsniveau te halen dan een speaker met lagere efficiëntie. Dit houdt dus in dat je harder kunt gaan terwijl je clean blijft omdat je versterker minder vermogen hoeft te leveren, en dus minder snel zal oversturen. De maximale belastbaarheid van een speaker in watt heeft hier niks mee te maken, buiten dat het niet verstandig is om je 120 watt amp die lang clean blijft op een 25 watt speaker aan te sluiten. De grootte van de kast heeft wel degelijk invloed op het geluid, maar niet op de mate van overstuurdheid hiervan.

oke, bedankt! dus ik zoek een speakerkast met speakers die 5watt of meer hebben en een lage efficientie? heb je hier voorbeelden van? of wat zijn de bekende cleane speakers/cabs?

Basileia
21 december 2010, 20:27
Een gemiddelde gitaarspeaker kan zo tussen de 25 en 75 watt aan. Je zoekt juist een speaker met een hoge efficiëntie, omdat je zo weinig mogelijk vermogen wil gebruiken, want dan is het risico op oversturende buizen zo klein mogelijk. Ik denk dat de meeste gitaarspeakers elkaar op dit vlak niet zo veel ontlopen. Het lijkt me een beter plan om naar een speaker te zoeken waarvan het geluid je bevalt. Alle speakers kleuren je geluid nog aardig, beetje meer hoog, beetje minder hoog, dat werk. Wat dat betreft kan ik je niet verder helpen, maar als je zelf eens gaat testen en nog even wacht op de meningen die hieronder zonder twijfel veelvuldig geventileerd gaan worden, kun je vast zelf een aardig oordeel vormen. Niks zo subjectief als een mooi geluid.

Misery Signals
21 december 2010, 20:28
Huh? Een Greenback trekt net hoog weg aan het geluid? Ik weet niet welke speakers jullie gehad hebben, maar een nieuwe versie Greenback doet je sound toch pakken cleaner klinken, droger, minder nadempend, meer je spel articulerend?

MS

Mitch
21 december 2010, 20:29
De speakerkast heeft bar weinig met de cleanheid van je geluid te maken. Het gaat er in ieder geval bij buizenversterkers om dat je je eindbuizen niet overstuurt. Een versterker die max 5 watt kan leveren zal sneller oversturen dan eentje die 120 watt kan leveren.


oke, bedankt! dus ik zoek een speakerkast met speakers die 5watt of meer hebben en een lage efficientie? heb je hier voorbeelden van? of wat zijn de bekende cleane speakers/cabs?

Ik zou het hele topic nog eens goed en rustig lezen, want dit is nu de tweede post die je exact verkeerd om interpreteert.

Pirate
21 december 2010, 20:36
Een gemiddelde gitaarspeaker kan zo tussen de 25 en 75 watt aan. Je zoekt juist een speaker met een hoge efficiëntie, omdat je zo weinig mogelijk vermogen wil gebruiken, want dan is het risico op oversturende buizen zo klein mogelijk. Ik denk dat de meeste gitaarspeakers elkaar op dit vlak niet zo veel ontlopen. Het lijkt me een beter plan om naar een speaker te zoeken waarvan het geluid je bevalt. Alle speakers kleuren je geluid nog aardig, beetje meer hoog, beetje minder hoog, dat werk. Wat dat betreft kan ik je niet verder helpen, maar als je zelf eens gaat testen en nog even wacht op de meningen die hieronder zonder twijfel veelvuldig geventileerd gaan worden, kun je vast zelf een aardig oordeel vormen. Niks zo subjectief als een mooi geluid.

oke bedankt voor de hulp, ik ga nog maar verder zoeken en uitproberen.

Thijssie
21 december 2010, 21:00
Huh? Een Greenback trekt net hoog weg aan het geluid? Ik weet niet welke speakers jullie gehad hebben, maar een nieuwe versie Greenback doet je sound toch pakken cleaner klinken, droger, minder nadempend, meer je spel articulerend?
Niet, niet niet !

Echt niet....

Thiez
21 december 2010, 21:17
Huh? Een Greenback trekt net hoog weg aan het geluid? Ik weet niet welke speakers jullie gehad hebben, maar een nieuwe versie Greenback doet je sound toch pakken cleaner klinken, droger, minder nadempend, meer je spel articulerend?

MS

Ik heb bij mijn engl blackmore een V30 en een greenback kast gehad. De V30 maakt de versterker heel metal. De versterker op zich is al strak en met de V30 is dat nog eens een keer strak. Je hebt een midboost met de speaker die opzich wel lekker is en klinkt maar het strakke maakt hem minder lekker voor rock.
Met de greenback kast kreeg ik veel meer een rocksound. Smeriger randje eraan. Ik moest wel even mijn EQ wat anders afstellen maar hij klinkt vind ik minder strak dan een V30. Er zit meer laag in een greenback en meer hoogmid/hoog vind ik.

the sure thing
21 december 2010, 22:13
Ik heb de V30 en "de" greenback (i.c. de G12M-25!!!!!!) vaak naast elkaar gehoord.

De V30 heeft meer hoog en meer laag dan de G12M-25. De G12M-25 heeft minder hoog en minder laag dan de V30, maar meer midden. De V30 is een strakke maar soms "kille" speaker, de G12M-25 klinkt "wolliger", minder gearticuleerd maar wordt vaak wel als "warmer" ervaren dan de V30.

De V30 vind ik het meest geschikt voor hardrock, metal en erger, de G12M-25 voor clean, blues en rock. Met een "drop-D" stemming (of nog lager, 7 snaren met een lage B) blijft de G12M-25 eigenlijk nergens meer, dan heb je zeker de V30 nodig.

De G12H-30 (vaak ook als greenback aangeduid) is weer een heel ander soort speaker. Een soort van V30, maar dan wat warmer!

Mitch
22 december 2010, 11:05
Drop D kan makkelijk met een M25 maar dan wel met rock gain, niet metal gain.