PDA

View Full Version : Ervaringen met de Dual Terror?



Marc Oblivian
21 december 2010, 14:52
Ik zit met de gedachte te spelen om naast mijn Engl een wat meer rockgeoriënteerde amp te kopen.
Ben wat wezen testen en dat beperkte zich eigenlijk tot de Vintage Modern en de Orange Tiny Terror.
De VM was niet echt mijn ding (wat is dat toch met mij en Marshall?). Een beetje te bassig, niet makkelijk een lekkere strakke rockscheur uit te krijgen. Op zich vreemd, want dat zou erin moeten zitten.
Ligt vast aan mij/mijn gitaar, alhoewel de verkoper het ook even probeerde en die kreeg er niet echt een betere sound uit. Ik denk dat hij gewoon loeihard moet.

Allright. Toen dus de TT. Op aanraden van de verkoper. Ik zou hem zelf niet gekozen hebben, zo'n klein broodrooster...daar verwacht je niet veel van.
Maar verbazingwekkend genoeg zat daar wel de rockcrunch/scheur met voldoende strakheid en definitie in die ik lekker vind klinken.
Allen: meer dan 15 watt geeft hij niet en dat is niet genoeg voor mijn bands.
Nu zag ik dat de Dual Terror 30 watt levert en oa beschikt over hetzelfde kanaal. Daarbovenop nog een fat channel. Kan ik mooi gebruiken voor solokanaal. Heb hem even aan de tand gevoeld en het klinkt erg lekker.
De 30 watt is ook wel genoeg lijkt mij.

Maar: de hamvraag: hoe houden deze bakkies zich in bandverband? Prikken ze vwb voicing een beetje makkelijk door de mix?
Ik weet: de ene band is de andere band niet, maar ik vind het erg lastig te boordelen in een muziekzaak, dus enige referentie ipv geen is mooi meegenomen.

Vandaar: graag gebruikerservaringen!!!

NB: ik bedenk me ook dat ik nog steeds eens een tweedehandse JCM800 moet proberen, maar ik kan het toch niet makkelijk vinden met Marshall.........

Mr. Dynamite
21 december 2010, 19:02
Hmm, ik zou die VM niet zo meteen afschrijven.
Een maat van me heeft hem ook, en op bandvolume zit er echt wel een mega vette scheur in! Op laag volume is hij niet zo geweldig, ik ga er vanuit dat je onder het 'breaking point' speelde zoals we dat noemen. Daarboven komt hij ineens los, dan heb ik het over de 50 watter trouwens.

Op wat voor cab stond hij? Ik kan het bassigere niet herkennen, dat vind ik juist niet. Lekker bijtende scheur juist. :dontgeti:

Orange is vet, ik heb ooit eens een rockerverb getest op aanraden van de verkoper. Hier had ik echt helemaal niks van verwacht (voor mij stond het in verband met stoner/britpop achtig) maar was echt verbaasd.

Verder kan ik je niet helpen :soinnocent:

guitarguru
21 december 2010, 19:29
Heb zelf de 100 watt VM gehad, en vond het een onding. Vond het clean nog het mooist wat deze Marshall te bieden had, gek genoeg. Die Master kon gewoon niet open, ook niet op bandvolume. Dan klinkt die scheur nergens naar. Ook lastig in te stellen met die 2 volumeknoppen. Of te zompig in het laag of te krasserig in het hoog. 3 x niks...

Oh, sorry.........nee geen ervaring met TT...

Marc Oblivian
22 december 2010, 10:10
Die VM was overigens een combo. Inderdaad wat zompig, maar misschien deed ik wel wat verkeerd hoor.... Ik zoek meer een bijtende scheur/crunch. Die heeft de Orange wel meer vind ik.
Heb wel 1 keer een Dual Terror live gehoord. Was onlangs op Speedfest. Gitarist van een bandje uit Eindhoven (de 101's) dat er speelde had er 1 op het podium staan. Klonk wel lekker in mijn beleving. De Soldano van de andere gitarist overheerste alleen een beetje, maar die vond ik weer te schel.
Zal ze eens mailen voor hun ervaringen....

master99
22 december 2010, 16:40
Marc,

Om terug te komen op je 'hamvraag'; mijn ervaring is dat het heel erg af hangt van welke speaker/speakerkast je gebruikt. Vooral het midden & midden-hoog (directheid) gaat wat verloren als je in een band speelt in vergelijking met je gitaargeluid zonder band. En dat is ook weer afhankelijk van de rest van de band. Als jou bassist met distortion speelt, dan heb je veel meer 'last' van hem dan als hij alleen lekker bromt.
Een Dual Terror kan met de juiste speaker een heel best bandgeluid produceren, maar dat is lastig te beoordelen als je nu juist zonder band je geluid beoordeelt. Kies dus een speaker/speakerkast die zonder band zeker over voldoende reserve in het midden en midden/hoog beschikt.

Groet,
Erik

Marc Oblivian
27 december 2010, 13:22
Okee. Mijn ervaring is eigenlijk net iets anders. Het middengebied van het gitaargeluid is nu juist hetgene wat volgens mij in bandverband wel overeind blijft. Bas en hoog worden vaak weggesnoept/overstemd door enerzijds het laag van de bas en anderszijds het hoog van bekkens.
Een goed middengebied in een versterkersound is dus nodig voor een goede hoorbaarheid in een band.
Volgens mij zit dat bij de Dual Terror wel goed, maar het is altijd handig om gebruikerservaringen te horen....

muziekschuur
27 december 2010, 13:28
30 watt zou plenty moeten zijn. Boven de 15 watt buizen wordt het speakercabinet/speakerkeuze in bandverband vaak belangrijker (al zijn veel mensen daar niet mee bezig, al kopen veel mensen weer wel een grafische eq in een pedaaltje. Dus dat zegt wel weer wat).

bartjo
27 december 2010, 13:32
Ik heb hier een Vintage Modern 2266 staan, op een Harley Benton G212 Vintage met Celestion Vintage 30 speakers. Gisteren op Master 1,5 gespeelt, en op dit volume klinkt de versterker vrij rommelig en geknepen, overigens vind ik de cleans op dit niveau weer erg mooi.

Vanavond ga ik weer met de VM repeteren, en ik weet niet hoe bij jullie een bandrepetitie eraan toegaat, maar bij mij kan de MV gewoon naar 6 a 7 open en dit zijn de niveau's waarbij hij gaat schreeuwen. Heb ooit een Tiny Terror uitgeprobeerd, maar als je ooit iets met cleans wilt gaan doen zou ik voor de VM gaan, mits je geen moeite hebt met het draaien aan knoppen on-stage.

Er komt misschien een sound-demo vanavond. Moet nog even kijken hoe ik dat ga aanpakken. Ik zit erg aan een attuenator te denken. Oordeel niet over de VM op basis van muziekwinkelvolume, je doet haar tekort.

Marc Oblivian
27 december 2010, 15:58
Ik ben niet van plan iets cleans te gaan doen, dus wat dat betrft geen cleankanaal nodig. Overigens is de Dual Terror goed clean te krijgen door met de volumeknop van de gitaar te spelen. Vrij dynamische amp.
Tja, wat de VM betreft: als die pas op 7 goed gaat klinken, dan zou ik dat wel een probleem vinden. Dan staat hij toch wel wat te hard voor in de band. En dat terwijl wij best op behoorlijk hoog volume spelen, maar de VM op 7 is erg hard. Zal men je op kleine podia ook niet in dank afnemen.
15 watt van de Tiny Terror is daarentegen weer te weinig. Qua volume is de 30 watt van de Dual Terror hoogstwaarschijnlijk wel genoeg.
Ik zat alleen nog met de vraag of hij qua voicing makkelijk in de bandmix ligt, vandaar de vraag naar de gebruikers van deze versterker.