PDA

View Full Version : Roadmap / Overgangsakkoorden / Akkoordprogressies



D-string
21 december 2010, 13:32
Ik ben nu bijna een jaar bezig met lessen. Binnen deze lessen krijg ik tips voor speeltechnieken maar ook muziektheorie. Omdat ik graag zoveel mogelijk tijd wil besteden aan het spelen (en daarbij het gebruikmaken van de oren van mijn leraar) heb ik tot nu toe het grootste deel van de theorie dmv zelfstudie gedaan. Waarbij ik in de lessen dan de praktische invulling van deze theorie kreeg en waarbij eventuele vragen werden beantwoord.

Hiervoor heb ik het boek Music Theory for Guitarists: Everything You Ever Wanted to Know But Were Afraid to Ask (http://www.amazon.com/Music-Theory-Guitarists-Everything-Wanted/dp/063406651X) gebruikt. Een boek waar ik erg tevreden over ben en wat ik nog steeds als een naslagwerk gebruik. Inmiddels lijkt mijn behoefte naar theorie echter groter te zijn dan de titel van het boek doet vermoeden.

Ik zit nu met een aantal begrippen/gebieden met een klok-klepel verhaal.

- Roadmap. Bij sprongen van een kwint zijn er standaard veranderingen van de terts en de septiem, als ik me niet vergis valt dit onder een onderwerp met de naam roadmap. Ik ben echter niet in staat om hier iets over te vinden via google.
- Overgangsakkoorden. Zowel op het forum als via google kan ik informatie vinden over het gebruik van overgangsakkoorden. Ik kan hier echter geen compleet verhaal van maken. Ik speel dan bijvoorbeeld Bb13 - Bb7#5 - Eb9 omdat ik dit zo geleerd heb, idem voor dim akkoorden op de weg terug.
- Akkoordprogressies. ik ken er wel een aantal en gebruik deze ook (I IV V, I VI II V, I V VI IV etc.), maar wanneer gebruik je wat en wat zijn de effecten ervan. Liefst met voorbeelden van bekende liedjes/bijgevoegde audio CD.

Dit was de introductie, dan komt hier de vraag:

Waar vind ik volledige informatie over drie bovengenoemde onderwerpen (en mogelijk meer wat ik nog tegen ga komen). Dit mag in de vorm zijn van een referentie naar een boek, een topic die ik gemist heb, online uitleg of geschreven tekst (een reply).

NB. ik verwacht niet dat iemand een uitleg zal geven over alle onderwerpen, zet daarom even bij je post waar je over schrijft.

terrasbeest
21 december 2010, 15:07
Als ik je goed begrijp kunnen al jouw vragen samengebundeld worden in één:
' Voice Leading'.

Op zichzelf is het geen makkelijk onderwerp, zeker niet om over te schrijven, en het hangt nauw samen met ' hoe' je speelt.

Je mag het onderwerp Voice Leading niet enkel terugbrengen tot akkoorden IMO, maar de connectie behouden met je single lines, ik denk dat dit tot een beter begrip zal leiden als je beiden samen ' bestudeert'.

Alvast een paar zoektermen waar je wat kan aan hebben :

Target notes,Approach notes, passing notes, Appoggiaturas,Auxiliaries,Cambiatas,Echappee,Suspe nsion notes....op je weg zal je mogelijk nog andere termen tegenkomen die je mogelijk nog verder zullen helpen en inspireren.

Maak wèrk van je akkoorden( triads ), zorg dat je ze alle overal kan spelen op je fretboard en in alle omkeringen : het is minder lastig dan het lijkt, maar je moet er de tijd voor nemen en het echt doen.
Zoek ook maar eens op 'non-functioning dominant chords', ' secondary dominants'....

Je hebt méér aan je oren ( spelen) dan aan je ogen ( erover lezen ).
Lezen doe je ' later'.

D-string
21 december 2010, 16:02
Bedankt voor de snelle reactie, je hebt aan aantal termen gegeven waar ik zeker wat mee kan. Ik moet mezelf nu echt inhouden om hier niet direct helemaal in te duiken. Als ik zoek via google kom ik op sites waar je eindeloos van begrip naar begrip door kan klikken ;)

Het liefste heb ik het nog steeds in een boek zodat ik dit in de trein/op visite bij de schoonouders rustig door kan nemen en ik daarna ook nog een naslagwerk heb. Het boek "Voice Leading for Guitar" lijkt nu voor mij een stap in de goede richting, ik zal hier later deze week nog eens goed naar kijken.

Ik zal je tip van het "lezen doe je later" in mijn achterhoofd houden, maar ik ben bang dat ik dit toch niet tegen kan houden. Mijn gitaarspel zie ik als iets wat staat op drie pijlers. 1. het spelen zelf 2. gehoor 3. theorie
Ik heb hierbij het idee dat je het onnodig moeilijk voor jezelf maakt als je met één pijler te ver vooruit gaat of juist met één erg achter blijft. Toch ben ik bereid om te investeren in de theorie omdat ik dit vaak doe als ik niiet in staat ben om te spelen/gehoor te trainen. Zelf werk ik nu ook hard aan het trainen van mijn gehoor omdat deze ver achter ligt op de andere twee. De triads zitten er opzich al redelijk in aangezien ik regelmatig speel met/op een ukelele met 12 frets. Ik heb mezelf daarom aangeleerd om de algemene akkoorden op een aantal movable voicing te leren, deze gebruik ik ook steeds vaker op mijn gitaar (of icm gitaarspel).

terrasbeest
21 december 2010, 16:40
Ik doe het op dit forum mss te nadrukkelijk overkomen als zou ik ' iets' tegen theorie hebben, dus als dat de indruk is : nee dus.
Ik blijf wel altijd beweren dat je op een punt moet komen ( niet het vertrekpunt dus ) dat alle theorie kan samengevat worden op een paar velletjes papier.
Als je nog nooit gehoord hebt van melodisch mineur bvb,zal je wss nooit weten of iemand mel min speelt of niet, en zal je het ook nooit proberen. ' Iemand' zal moeten wijzen op- bij gebrek aan een beter woord : ' het Concept '. Daar kan je mee aan de slag, maar als je het niet ' in je oren' hebt, zal je niet eens merken als iemand anders dat speelt: dat bedoel ik met eerst je oren.
Er zijn honderden van die ' concepten',en over elk van die concepten zijn honderden boeken geschreven, en die moet je zien samen te vatten op die paar velletjes. Dat kan pas als je die dingen kan terugbrengen tot de eenvoudigste essentie : 12 noten.

Er zijn op dit forum al een paar topics geweest waar we heel erg ons best hebben gedaan, en waar de dingen al tot op dat niveau zijn teruggebracht.
Mss toch eens ( her) lezen. Ik herinner er mij er eentje , heb het teruggezocht,kijk even naar de filmpjes die ik heb gepost.Erg duidelijk.:ok:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=140034&page=2

Funkicker
2 januari 2011, 17:18
Roadmap? nog nooit van gehoord, maar je beschrijft guidetones, als je daarop zoekt vind je ongetwijfeld alle stemvoeringsregels, probeer dan daarmee zoveel mogelijk akkoordprogressies uit te schrijven in de meest correcte stemvoering

voor overgangsakkoorden moet je vooral denken aan tussendominanten, tussensubdominanten, substituties en voorhoudingen

akkoordprogessies liggen meestal vast, je kan wel substitueren
om ze te begrijpen moet je ze opdelen in hun functies, tonica subdominant en dominant, door tertsverwandschap kom je uit op dubbele functies, dan luister je hoe t voor jou klinkt. ik zou beginnen met functionele harmonie