PDA

View Full Version : Vintage leeftijd voor een Fender?



Noordeling38
21 december 2010, 13:22
Wanneer kun je een Fender Vintage noemen?

Maakt het wat uit of het een stratocaster of telecaster betreft?

:punk:

SaferSephy
21 december 2010, 13:36
Wanneer kun je een Fender Vintage noemen?

Maakt het wat uit of het een stratocaster of telecaster betreft?

:punk:

Vintage wordt meestal gedefinieerd als "anything vintage must be something that was new and original in its time and is now old"

In het geval van Fender wordt Vintage meestal gebruikt om de pre-CBS periode aan te duiden. Hoewel Leo de handel in 1965 al verkocht worden strats in ieder geval tm 1968 vaak nog onder pre-CBS geschaald omdat de veranderingen tot die periode puur cosmetisch waren. Qua tele's weet ik het eigenlijk niet maar volgens mij verschilt dit niet echt.

Nielsje
21 december 2010, 13:54
In het geval van Fender wordt Vintage meestal gebruikt om de pre-CBS periode aan te duiden.

En waar haal je deze wijsheid vandaan?

SaferSephy
21 december 2010, 14:03
En waar haal je deze wijsheid vandaan?

Omdat fender dit zelf ook doet. Er zijn twee modellen stratocaster die Fender "American Vintage" noemt (voorheen Vintage Reissue) welke gemodelleerd zijn naar '57 en '62 modellen (beiden pre-CBS).


Daarnaast zie je gewoon vaak dat het woord vintage in z'n algemeen bij fender producten hiervoor gebruikt wordt, maar dit staat nergens zwart op wit hoor :P

wietse
21 december 2010, 14:04
een fender van 1980 wordt ook al vintage genoemd, meestal hangt er een leeftijd aan die benaming vast, minimaal 20 jaar oud is het vaak, al zien sommigen dat anders.
dit geldt voor alles dus waarom zou het bij gitaren anders zijn?

Mufftin
21 december 2010, 14:06
Oh nog 10 jaar en dan is mijn stratocaster vintage.

SaferSephy
21 december 2010, 14:09
een fender van 1980 wordt ook al vintage genoemd, meestal hangt er een leeftijd aan die benaming vast, minimaal 20 jaar oud is het vaak, al zien sommigen dat anders.
dit geldt voor alles dus waarom zou het bij gitaren anders zijn?

Ikzelf heb een strat (mijn enige referentiekader als stratlover :P ) uit 1980 nog niet als vintage bestempeld zien staan en ook het niet geluid wat als "vintage tone" bestempeld wordt.

maar uh, mea culpa. Wat wietse zegt zal waarschijnlijk wel kloppen gezien z'n kennis en collectie. :)