PDA

View Full Version : HOGD: Een Ibanez RG560 scheurijzer



HaroldA
21 december 2010, 12:41
Ik heb een tijdje geleden mijn oude, Japanse RG al aan een verbouwing onderworpen, maar nooit iets over gepost...

Gekocht in 1992 bij Musica aan de Geldropseweg in Eindhoven voor fl 1224,- als mijn eerste echte gitaar. Hij begon z'n leven als SSH tegenhanger van deze gitaar, "Neon Purple" dus:

http://www.ibanezrg.org/wp-content/uploads/2010/06/-44802606216446030-79x106.jpg

Eind jaren 90 heeft hij een keer een klap gehad en was er een heel stuk lak scherp afgebroken bij de arm rest en dat paars kon toen ook niet meer (dacht ik) dus alle lak er af en met kwast(!) en een potje verf mat zwart gemaakt. Kon ik er gelijk een HSH van maken. Daarna ging mijn band uit elkaar... (heeft geen verband met elkaar ;))

Begin deze eeuw heb ik een paar jaar geen gitaar gespeeld en toen ik het in 2003/2004 weer oppakte kreeg ik een steeds grotere hekel aan die stomme Floyd Rose trem. Altijd gezeik met het wisselen van snaren en een snaar breken was helemaal klote (alles ontstemt). Als je net wat verder moest stemmen dan je fijnstemmers toelieten was je ook weer de zak: toplock open en 2 snaren vals.

Enfin, begin dit jaar de stof eraf gepoetst en aan het klussen geslagen.

Ik had via eBay een single ply H slagplaat besteld met 1 volume potmeter. De trem heb ik "dive only" vastgezet met 2 alu hoekprofielen, 2 moertjes en een bout. Setje 011-070 er op, SD Invader er in, stemmen in B (of droppen naar A) en scheuren maar! :ok:

Genoeg gezeik: foto's!

http://img.sait.nl/gitaarnet/rg/total.jpg
http://img.sait.nl/gitaarnet/rg/body.jpg
http://img.sait.nl/gitaarnet/rg/fr.jpg

YannickH
21 december 2010, 13:08
zo die ziet er best wel lekker uit!

vulvasonic
21 december 2010, 13:17
Lekker!
Ik had er persoonlijk alleen een ander slagplaatje op gegooid. Drie-laags zwart, of juist mat zwart. Toch mooi. En nou maar weer raggen!!! :blast:

HaroldA
21 december 2010, 13:20
Lekker!
Ik had er persoonlijk alleen een ander slagplaatje op gegooid. Drie-laags zwart, of juist mat zwart. Toch mooi. En nou maar weer raggen!!! :blast:

De slagplaat is dezelfde kleur als de rest van het plastic (control plate, trussrod cover, etc) alleen nog iets te "nieuw" ;)

interessander
21 december 2010, 13:30
Zeker een leuk scheurijzer zo, en mooie DIY tremstopper!

ieme
21 december 2010, 13:40
Raggen maar

allochthomas
21 december 2010, 14:58
lekkere beukgitaar! Hoe bevalt die SD invader?

HaroldA
21 december 2010, 15:20
lekkere beukgitaar! Hoe bevalt die SD invader?

Die is lomp! ;)

Waar ik met mijn SG/Super Distortion (DP209) een flinke medium gain heb heb ik met dezelfde spullen en de RG echt een high gain geluid!

Ik zou 'm in geen enkele andere gitaar willen hebben en hij is ook absoluut niet geschikt voor wat subtieler werk, maar in de RG met dikke snaren en laag gestemd: :ok:

allochthomas
21 december 2010, 15:41
Lomp is denk ik een understatement:seriousf:

Als ik er 1tje goedkoop 2dehands kan krijgen wil ik hem eens in mijn strat zetten voor drop D(ik speel toch punk dus subtiel is niet nodig)

ThomasL
21 december 2010, 18:00
Maar het blijft een Ibanez...:dontgeti:

Bram+
21 december 2010, 19:09
Maar het blijft een Ibanez...:dontgeti:

http://www.southwestregulators.com/forums/images/smilies/smiley_finger.gif Up yours http://www.southwestregulators.com/forums/images/smilies/smiley_finger.gif


Anyway, eeuwig zonde van de paarse finish. Iedere keer dat iemand een neonkleurige gitaar refinisht, sterft er ergens een kitten. Uiteraard wel een lekker no nonsense plankje nu en die tremsetter ziet er ook vakkundig uit :ok:

ThomasL
21 december 2010, 20:34
http://www.southwestregulators.com/forums/images/smilies/smiley_finger.gif Up yours http://www.southwestregulators.com/forums/images/smilies/smiley_finger.gif

Anyway you like it!:mmmm:

Mesjoggah
21 december 2010, 21:41
Die tremsetter is echt netjes, die ga ik mooi namaken voor in mijn RG550LTD purple neon!

budje
21 december 2010, 21:48
ik vind t een mooie ibanez, en dat zeg ik niet vaak

HaroldA
21 december 2010, 22:12
Anyway, eeuwig zonde van de paarse finish. Iedere keer dat iemand een neonkleurige gitaar refinisht, sterft er ergens een kitten.

Ter compensatie heb ik nog een Ibanez Neon Purple SR 1000 bas, al gaat die in 2011 wel in de verkoop. Gaat er dan ook iets of iemand dood? :chicken:

mokumhum
22 december 2010, 10:44
Hallo.

Leuke tremstopper ! Zoiets heb ik ook nodig voor een JS100 die ik ga verbouwen.

Kun je de specs van de tremstopper hiervoor geven ?


Grts
Mokumhum

HaroldA
22 december 2010, 10:57
Kun je de specs van de tremstopper hiervoor geven ?

Nou, ehm...

Ik heb 2 alu hoekprofieltjes op elkaar gezet en daar een gat voor de bout doorheen geboord. Paar moertjes om de bout op z'n plaats te houden en het overbodige profiel weggezaagd/gevijld. Het geheel in de body schroeven: klaar!

Schade: €0,00. (ik had alles nog liggen)

zoon van Piet
22 december 2010, 11:30
Iets voor Het beste Idee van nl, die tremsetter. geniaal eenvoudig en volgens mij zelfs makkelijk om te bouwen tot een variabele stop, met een veer en minus een moer (rechtergaatje groter boren).

Wel opvallend dat ik de laatste tijd steeds meer al-dan-niet-ouwe superstrats zie opdagen. Tien jaar geleden wilde je nog niet dood gevonden worden met zo'n ding, nu is het weer helemaal hip! ;)
Zal ik de mijne ook maar weer eens van zolder halen..?

HaroldA
22 december 2010, 11:38
Wel opvallend dat ik de laatste tijd steeds meer al-dan-niet-ouwe superstrats zie opdagen.

Nou, die Floyd Rose blijft klote: intonatie klopt nog niet en is echt een hele avond werk om te fixen.

"Stemmen, intonatie checken, snaar er af, blokje verplaatsen, snaar er op" en dat X keer voor 6 snaren. :(

zoon van Piet
22 december 2010, 11:46
Nou, die Floyd Rose blijft klote: intonatie klopt nog niet en is echt een hela avond werk om te fixen.

"Stemmen, intonatie checken, snaar er af, blokje verplaatsen, snaar er op" en dat X keer voor 6 snaren. :(

oja... ik ben alweer genezen en laat de mijne nog even op zolder!

HaroldA
22 december 2010, 11:50
oja... ik ben alweer genezen en laat de mijne nog even op zolder!

Er zijn wel Floyds waar dat makkelijker gaat, maar bij die van mij is het echt klote. Wat zou ik graag een vaste brug op deze gitaar gehad hebben.

macwilliams
22 december 2010, 13:08
Dat is een geslaagde metal morfosis :ok:

Jasper.
22 december 2010, 13:14
Ik vond dat neon purple mooier :makeup: Maar ik hou wel van felle kleurtjes

HaroldA
22 december 2010, 13:14
Ik vond dat neon purple mooier :makeup: Maar ik hou wel van felle kleurtjes

Dat Neon Purple is meer dan 10 jaar geleden al verwijderd, kan ik nu niets meer aan doen...

minoin
22 december 2010, 15:52
Nice! Die oude Japanse RG's met oude Edge trems zijn mooi man. Hoewel ik de dikke kracht van een Mahogany body mis in de RG's, zijn het supergitaren voor het geld.

Ik vind je metamorfose overigens ook vet! Al had ik er een Blackout ingepropt :D

HaroldA
22 december 2010, 15:54
Ik vind je metamorfose overigens ook vet! Al had ik er een Blackout ingepropt :D

Hebben die stroom nodig? Indien ja: :stop:.

minoin
22 december 2010, 15:59
Hebben die stroom nodig? Indien ja: :stop:.

Hahaha, die cavity is geen probleem in een gitaar met dergelijke metamorfose. En de tone, heeeeerrlijk :D Ik vind dat veel beter klinken dan een Invader, uit eigen ervaring.

HaroldA
22 december 2010, 16:01
Hahaha, die cavity is geen probleem in een gitaar met dergelijke metamorfose. En de tone, heeeeerrlijk :D Ik vind dat veel beter klinken dan een Invader, uit eigen ervaring.

Ruimte is het probleem niet maar ik ga echt geen batterij in een gitaar stoppen, zeker niet als hij het zonder niet doet!

Jasper.
22 december 2010, 16:04
Ik heb anderhalf jaar EMGs in mijn ibanez gehad. De batterij die erin zat was nog van de vorige eigenaar. En toen ik ze wegdeed was de batterij nog niet op. Dus dat valt best wel wat mee.

HaroldA
22 december 2010, 16:08
Ik heb anderhalf jaar EMGs in mijn ibanez gehad. De batterij die erin zat was nog van de vorige eigenaar. En toen ik ze wegdeed was de batterij nog niet op. Dus dat valt best wel wat mee.

Nee, want ik ben iemand die de kabel er in laat zitten. Ik kan bijvoorbeeld ook niet onthouden dat ik mijn multimeter na gebruik weer uit moet zetten.

Als hij een "motion detection" zou hebben zou het kunnen: detectie via kabel? :stop:

Jasper.
22 december 2010, 16:11
:p herken ik, maar ik liet hem er ook heel vaak inzitten, vooral toen ik het nog mijn enigste gitaar was. Anders vervang je hem om het half jaar? Gewoon uit voorzorg.

HaroldA
22 december 2010, 16:14
:p herken ik, maar ik liet hem er ook heel vaak inzitten, vooral toen ik het nog mijn enigste gitaar was. Anders vervang je hem om het half jaar? Gewoon uit voorzorg.

Weet je wat? Ik laat de SD Invader er gewoon in zitten! Geen gezeik met batterijen en gaat ook hard. :ok:

mesaman
22 december 2010, 18:54
dat intoneren is heel makkelijk.als je weet wat je doet is het zo gedaan.
verder vind ik de gitaar erg mooi!ik ken er nog zo een!

t wachten is op intressander@

HaroldA
22 december 2010, 23:19
dat intoneren is heel makkelijk.als je weet wat je doet is het zo gedaan.

Ik weet wel hoe het moet: stemmen, intonatie checken, snaar(spanning) er af, imbus van blokje los, blokje verplaatsen, blokje weer vast zetten, stemmen, intonatie checken. En dat X keer voor 6 snaren.