PDA

View Full Version : Het nut van meerdere gitaren/back up of niet?



Marc Oblivian
21 december 2010, 11:36
Ha,

Ik zit met een dilemma (jaja...wat heb je eraan?)
Ik heb twee gitaren die ik gebruik om te giggen.
Een Heritage LP custom en een Dean USA customshop V.
De Heritage heeft duidelijk mijn voorkeur. Speelt wat lekkerder, iets vollere sound. Ligt me gewoon beter, ook qua model.
De Dean is echter ook een hele goede gitaar. Niks mis mee, klank en bespeelbaarheid gewoon top, maar ligt me gewoon (gevoelsmatig?) minder goed dan de Heritage.
Ik gebruik de gitaren in drie bands. Meestal dus de LP....daar kan ik in al de bands mee terecht. Maar met de Dean ook.
De Dean wordt dus eigenlijk veel te weinig bespeeld. Wel geprobeerd en ik heb hem ook al een tijdje, maar hij gaat eigenlijk meer als backup gitaar mee.

Ik zit nu een beetje te twijfelen of ik de Dean aan moet houden. Ik kan alles met de LP af, dus waarom een tweede/backup? Het heeft gevoelsmatig ook wat decadents: een dure gitaar hebben staan die je niet gebruikt...
Versterkend element: ik wil er nog een versterkertje bij en wat dat betreft zou het mooi uitkomen: de Dean eruit en andere versterker erbij.
Maar dan heb ik geen backup meer. De Lp heeft me echter nog nooit in de steek gelaten, dus een backup heb ik vaak voor niets mee...neemt ook alleen maar ruimte in. Daarbij: een versterker is kwetsbaarder dan een gitaar en ik heb ook nooit een reseve-amp mee.....

Om een lang verhaal kort te maken: hoe doen jullie dat?
Bespelen jullie graag meerdere gitaren of hebben jullie ook duidelijk 1 favoriet en vinden jullie dat genoeg? Nemen jullie backups mee voor een gig?
Kijk ook bv naar Neil Young...die doet eigenlijk ook alles met 1 gitaar (die ouwe custom)...

WAT IS HET NUT VAN MEERDERE GITAREN?

lcvanderhelm
21 december 2010, 11:45
Het is niet zozeer de gitaar die kapot kan gaan ,maar eerder 1 van de snaren.
Het staat echt knullig,als je tijdens het optreden,eeneens een snaar moet vervangen.

The Unforgiven
21 december 2010, 11:48
Als ik jou was zou ik toch echt die Dean erbij houden, als jij halverwege een nummer een snaar breekt heb je een probleem als je geen reserve gitaar hebt.
Ook is het altijd handig om een gitaar klaar te hebben om in een andere stemming te spelen.

Ik zou zeggen, hou die Dean erbij, je krijgt er spijt van.

interessander
21 december 2010, 11:50
Het lijkt me eerder dat je gewoon bent uitgekeken op de Dean.
Ik heb zes gitaren die ik zeker niet allemaal evenveel bespeel, drie ervan gebruik ik het meest en er gaan altijd minimaal twee mee naar een optreden.
Een backup is toch wel erg handig en zeker in het geval van gitaren met een tremolo wil je live niet het risico lopen dat je een snaar moet gaan vervangen.

Mijn advies: Ik zou de Dean verkopen en uitkijken naar een andere backup die je net zo goed bevalt als de Heritage. Ik heb een zelfde situatie gehad met een Dean V die ik nooit meer bespeelde en die heb ik toen ingeruild op een Gibson V, en die bevalt me nu erg goed.

Mr. Dynamite
21 december 2010, 11:53
Ik zou die Dean gewoon erbij houden. Misschien daar een ander setje elementen in gooien zodat je 2 sounds hebt zeg maar?

Als je hem verkoopt lever je natuurlijk wel heel wat in, dan ga ik er van uit dat je hem nieuw hebt gehaald. Maar als je het echt niet meer wat vind dan is het inderdaad jammer om hem te laten wegstoffen.

Je zou ook bijvoorbeeld een Epiphone als backup kunnen halen? als je je dean verkoopt kun je daar wel een versterker en een epi voor halen. Ik zeg maar wat hoor :ok:

ateng
21 december 2010, 11:54
Nut van meerdere (verschillende) gitaren is dat je verschillende sounds tot je beschikking hebt. Tele voor country en funky dingen, strat voor de SRV/Hendrix en LP voor de wat zwaardere werk.
Als je maar 1 soort stijl speelt heeft meerdere gitaren, voor mij, geen nut.

Het is ook of je er genoegen mee neemt met 1 gitaar want ik gebruik momenteel maar 1 gitaar (strat met humbucker in de bridge) voor verschillende stijlen. Maar mis soms dat vette LP sound voor de wat heavy stuff.

FruscianteFan
21 december 2010, 11:55
Tsjah als die gitaar je echt nooit in de steek laat, is het niet zo nuttig. Ik zie vaak genoeg optredens waarbij gitaristen geen back-up nodig hebben, en zelf heb ik het ook nog nooit nodig gehad (heb wel altijd minstens 2 gitaren in standaardstemming).

Eigenlijk vind ik het veel stoerder om te spelen zonder reservegitaar.

Harald
21 december 2010, 11:56
Zowel bij de akoestische sologigs, als bij de (elektrische) bandgigs heb ik eigenlijk altijd meer gitaren bij me. Is denk ik een overblijfsel van toen ik net begon te spelen en Harry Sacksioni met 8 verschillende gitaren zag optreden, en later iemand als David Lindley op Rockpalast, die een kleine gitaarwinkel bij zich had. Vindt het sowieso fijn dat er een gitaar is waar je op kunt terugvallen als er ellende is met een ander instrument. Maar het is toch vooral omdat al die gitaren echt anders zijn wat mij betreft.

Akoestisch heb ik tegenwoordig al snel een harpgitaar, een 12 string een resonator, en minimaal één 6 string bij me. En 2 6 snarige is soms ook wel handig omdat ik ook verschillende stemmingen gebruik. Met de band op het moment steeds 3 elektrische, eentje in open A voor slide werk, en een Epiphone Sheraton II en een Blade strat. Die twee gitaren zijn totaal verschillend. Er zijn een paar nummers in onze sets die ik soms op de ene soms op de andere speel, maar er zijn ook nummers waarbij ik heel specifiek voor een bepaalde gitaar kies. Wintertime blues speel ik op de Sheraton, Little Wing op de strat. Als we Born under a bad sign doen, hangt het van de nummers eromheen af. Liefst op de strat, maar als het extra gitaarwissels met zich meebrengt kan dat ook op de Sheraton. Krijg je wel iets ander gitaarwerk.

Backup thuislaten omdat het extra sleepwerk is vind ik eerlijk gezegd wat lui. Je weet het maar nooit. Heb hier in Epe al eens snel naar huis gefietst om een versterker te halen voor een gitarist wiens Mesa Boogie niets meer deed. It can happen to you. Zelfde geldt voor een gitaar die om wat voor reden dan ook weigert. Hals staat ineens anders door het weer, snaren brak, kan allemaal en soms onverwacht. En dan heb je net geen imbussleutel bij de hand om de hals goed te zetten. Een backup is hopelijk altijd overbodige luxe, maar die ene keer dat je het nodig hebt, en je hebt het niet bij je, hang je. Snaren, kabels, backup versterking en een backup gitaar, als het kan, doen.

Andere vraag is of die Dean de goede backup is. Misschien die Dean de deur uit en een tweede les paul als backup, dat kan ook best een tweedehands Epiphone zijn tenslotte.

macwilliams
21 december 2010, 12:13
Ik heb helemaal geen enkele reden kunnen vinden voor het hebben van een tweede gitaar....

Dweezman
21 december 2010, 12:24
Live heb ik er altijd 2 bij me. Ik speel vrijwel altijd op een Jaguar, en heb een Mustang bij me voor het geval ik een snaar breek ofzo. Je kunt echt niet een snaar gaan zitten verwisselen tijdens een show. (Zit ik in een Strat-periode, gaan er 2 Strats mee)

Voor in de studio is het een ander verhaal. Daar wil ik soms gebruik maken van verschillende sounds of smaken. Zo gebruik ik live geen humbuckers, in de studio werkt dit in onze muziek soms juist wel, en gebruik ik bv veel een Tele Deluxe en de Jag.

2 redenen om meerdere gitaren te gebruiken.

De 3e reden kennen we allemaal...

LesPaul1612
21 december 2010, 12:25
Ik zou die V dus wegdoen. Jij zegt zelf al dat die LP je nog nooit in de steek heeft gelaten, dus dat is gewoon een betrouwbaere gitaar. Als je gewoon regelmatig je snaren vervangt, is de kans op breuken tijdens een optreden echt minimaal. Als je een gitaar niet meer gebruikt, gewoon verkopen. Kun jij dan ook weer een leuke versterkert kopen:ok:.

edje kadetje
21 december 2010, 12:39
Ik zelf zou nooit zonder back-up gaan optreden!

heinz3110
21 december 2010, 12:46
Ik gebruik een andere gitaar bij elk van mijn 2 bands. Een backup neem ik niet mee, temeer omdat ik nooit snaren breek omdat ik voor elk optreden een nieuwe set erop zet. Reservegitaar had ik vroeger wel mee, maar bleek in mijn geval dus ook geheel nutteloos.

Dus als er nooit wat bij jouw breekt, en de Dean gaat toch alleen maar als reservegitaar mee, tja, waarom nog meenemen dan.

Maar verkopen? Dat is het mooie van dit soort twijfelgevallen: dan heb je 'm weggedaan. En dan een tijdje later ga je 'm missen.

zeppo
21 december 2010, 12:50
Ik heb ook iets meer gear dan normaal, maar ik vind het gewoon leuk om op verschillende gitaren te spelen. Ook tijdens optredens. In een aantal gevallen beperken de verschillen zich uitsluitend tot kleur, heel functioneel dus :seriousf:
Heb ik de blues, pak ik mijn blauwe Odyssey, ben ik blij, dan de sunburst, ben ik aggressief, neem ik de zwarte.

Nielsje
21 december 2010, 12:58
Twee gitaren, gewoon backup. Ik kan op beide gitaren het truukje wel, alhoewel ze wel (beiden strats) verschillend zijn qua speelbaarheid en geluid. Sommige nummers heb ik wel een voorkeur voor een bepaalde gitaar, maar ik probeer het aantal wisselingen binnen een set tot het minimum te beperken (0 of 1, that is).

Verder is het soort gitaren afhankelijk van de muziek die ik maak.
Dientengevolge staat de LP al tijden thuis.

geert1976
21 december 2010, 12:59
Ik neem altijd meer dan één gitaar mee, voor het geval dat en ook voor de diversiteit.

Ik bedoel Neil Young op een strat?, nee dan pak ik één van mijn Gibby's.

Ook als ik ga oefenen, gaat er altijd een single coil en een humbucker gitaar mee.

@ TS ik zou de gitaar niet wegdoen, tenzij het spelen erop je echt tegenstaat.
Dan zou ik hem verkopen en een andere back-upgitaar kopen.

Marc Oblivian
21 december 2010, 13:17
Het spelen op de Dean staat me niet tegen hoor. Nee, hij speelt en klinkt gewoon erg goed.
Maar de LP is voor mij nog even wat beter en daar kan ik alles uithalen. Ligt qua klank niet eens mijlenver uit elkaar in vgl tot de Dean, dus gewoon beide te gebruiken voor al mijn gigwerk. Een andere versterker bij geeft me bijvoorbeeld meer een afwisseling in geluid dan het verschil in sound tussen beide gitaren om even de situatie te schetsen....

En het breken van snaren....: bij het breken van een snaar maak ik het nummer gewoon af. Een snaartje erop zetten is twee minuten werk, dus dat kan best tussen de nummers door.
Tot nu toe heb ik geloof ik in al die jaren 1 of 2 keer een snaar gebroken tijden een gig:-)
Wat ik al zei: er is volgens mij een grotere kans dat een amp weigert en ik neem ook nooit twee versterkers mede....

Weet je: het probleem is dat ik ook gewoon niet een mindere gitaar terug wil kopen als de Dean weggaat. Het moet allemaal top zijn. Dus geen Epi oid erbij, dat vind ik (met alle respect) niet goed genoeg.
Maar er kan er maar 1 de beste zijn. En daar speel ik dan het liefste op.
Het gevaar is dus als ik de Dean ruil voor een veel betere gitaar dat de nieuwe beter is dan de Heritage (not likely, maar goed) en dan zit ik met hetzelfde probleem: blijft de Heritage liggen en vind ik dat weer zonde:-) Misschien maak ik zelf gewoon wel een probleem hoor.....

Ik ben gewoon niet een gitarist die graag op veel verschillende gitaren speelt, zelfs niet op twee.
Maar goed: een backup is wel handig (maar dus gezien mijn gebruik ook wel een beetje zonde)
Dilemma's: wat heb je eraan?

Hotpepper01
21 december 2010, 13:26
Ik heb meerdere gitaren. Die hebben elk een eigen karakter qua geluid en bespeelbaarheid. Ik vind dat nut hebben. Zelfs twee exemplaren van hetzelfde model kunnen heel anders klinken. Mijn 1990 Gibson SG klinkt en speelt echt anders dan mijn 1962 Gibson SG. Er zijn zelfs gitaristen die midden in een nummer om die reden van gitaar wisselen...
Een back-up gitaar meenemen kan nuttig zijn bij optredens en studiowerk.

barno
21 december 2010, 13:27
Ik pak graag veel gitaren mee, ik gebruik geen effecten, maar wel verschillende gitaren voor andere sounds

wat ik niet meer doe is een bigsby equiped gitaar als enige meenemen, bij een gewone vervang ik een snaar in een bluesprogressie, maar dat gaat echt niet met het klassieke bigsby gepruts :)

soup
21 december 2010, 13:43
Er zijn zelfs gitaristen die midden in een nummer om die reden van gitaar wisselen...

Zoals? Zijn waarschijnlijk enkel die 'grote' rocksterren zoals clapton en dergelijke die zoiets kunnen doen omdat hun muziek er toe dient.

Laga
21 december 2010, 13:45
Een back-up lijkt me altijd wel handig en verstandig
Zelf gebruik ik mijn 2 gitaren om diversiteit te geven aan mijn sound
Het zijn beide hele fijne en goed klinkende gitaren maar wel verschillend in sound.
En als het moet kan ik de hele set op beide gitaren spelen maar op 2 klinkt gewoon beter.

Dus ja.. als je zegt dat je je Dean laat liggen doordat je die LP lekkerder vind maar je heb geen behoefte aan een andere sound dan zou ik die Dean weg doen.
Al blijkt dat je alsnog een back/up wil kan je altijd nog een andere gitaar kopen die alleen voldoet als back-up en niet als main gitaar

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al in je vraag
Maar met een nieuwe versterker ... ga je dan 2 versterkers meenemen naar elk optreden?

Matthijs24
21 december 2010, 14:30
Je kan het ook een andere functie geven. Actie hoger, dikke snaren: slide gitaar?
Ik zeg maar wat hoor. Of voor andere stemming?
M

Marc Oblivian
21 december 2010, 14:34
@Laga: Nee hoor: dan gebruik ik verschillende amps voor de verschillende bands.
De Heritage en de Dean klinken wel een beetje gelijksoortig door mijn (momenteel enige) amp. Dus voor de variatie een andere amp zodat dezelfde gitaar in verschillende bands toch anders klinkt. Metal versus meet rock-georiënteerd: ik heb nu een Engl Powerball en zit eraan te denken om voor de rockdingen een Orange Dual Terror aan te schaffen.
Ik probeer een nieuwe aanschaf altijd heel erg te verantwoorden tegenover mezelf. De Powerball is een goeie amp en klinkt ook goed in de rockband, maar de Orange is natuurlijk meer rock, dus dat zou beter passen. Het publiek hoort het verschil natuurlijk niet eens, dus waarom zou ik het doen?
Terwijl het natuurlijk gewoon tof is om er eens wat nieuws bij te hebben en een nieuwe amp zal ook intensief gebruikt worden.
Tja...ik ben niet zo impulsief. Vandaar dat ik het wegdoen van de Dean dan een beetje als een soort "ruilmateriaal" zie....
Kan je nagaan als ik een nieuwe auto moet kopen:-):-)

Marc Oblivian
21 december 2010, 14:39
Je kan het ook een andere functie geven. Actie hoger, dikke snaren: slide gitaar?
Ik zeg maar wat hoor. Of voor andere stemming?
M

Slide speel ik niet vaak in mijn huidige bands. Het kan echter gewoon goed op de LP.
Speel thuis vaker slide, maar dan acoustisch.
Andere stemming gebeurt regelmatig, maar dat is gewoon een drop D (eigenlijk C...wij spelen nml al in D) en dat kan gemakkelijk op dezelfde gitaar, want omstemmen naar drop D of C is een fluitje van een cent zonder tremelo/FR.

titzenpitzer
21 december 2010, 14:42
Ik vertrouw op mijn andere gitarist, die neemt altijd 2 gitaren mee, mehe. Laatst tijdens een optreden in Leuven is voor de 2de keer ooit een snaar gebroken tijdens een optreden en was ik wel blij dat ik mijn maat zijn gitaar kon gebruiken.

Zelf zou ik geen 2de gitaar meer willen, ik zou het gevoel krijgen mijn tele'tje te bedriegen, ofzo.

Dus in jouw geval: verkoop de Dean, leef met je Heritage en koop een 2de versterker.

Hotpepper01
21 december 2010, 15:24
Zoals? Zijn waarschijnlijk enkel die 'grote' rocksterren zoals clapton en dergelijke die zoiets kunnen doen omdat hun muziek er toe dient.

Klopt. Ik heb het Warren Haynes van ABB in het nummer Desdemona zien doen. Die begint met een LP en gaat al vrij snel na de intro verder op een 335...

Mitch
21 december 2010, 17:47
Ik zou zelf voor een optreden waar gitaar echt mijn hoofdinstrument is niet zonder willen staan, maar als jij zelden snaren breekt en ze ook snel kan wisselen is dat niet echt een issue natuurlijk. Maar om überhaupt maar één gitaar te hebben vind ik toch echt weinig, als je ook regelmatig optreedt. Er zal net vóór die ene gig iets zijn met je gitaar, moet je er één gaan lenen of zo, blèh....
Ik snap de hang naar een tweede amp heel goed uit oogpunt van sound variatie. Vraag me alleen af of je dan ook twee amps wil meenemen naar optredens? Zwaarder dan een tweede gitaar.
Afijn, het blijft toch een persoonlijk dilemma. Ik ben zelf juist de route ingeslagen van twee vergelijkbare versterkers en een diversiteit in gitaren zoeken, maar da's dankzij een goede periode aan betaalde optredens. Als je moet kiezen tussen het één of het ander moet je gewoon goed nadenken over wat je echt nodig hebt, dan wat je zou willen en dan kijken wat je je kan veroorloven. En ook in die volgorde :D

EuroCinema
21 december 2010, 18:00
Ik heb soms reserve mee, maar vaak kies ook ik toch ook voor traveling light. Laden/lossen is bij sommige podia en festivals helaas gewoon klote geregeld. Vaak niet de schuld van de zaal maar van de gemeente.

titzenpitzer
21 december 2010, 18:11
Njah, ik heb persoonlijk maar één elektrische gitaar en één versterker maar heb het nog nooit meegemaakt dat een van beiden plots kapotski is, vlak voor een optreden. Daarnaast ken ik ook mensen genoeg die me gerust hun spullen willen lenen, dus ik zit safe ^^

ieme
21 december 2010, 18:18
Ik heb altijd backups bij me, ook akoestisch, zelfs reserve amps, zo neem ik vaak een 2e top of een pod pro mee.
1 keer zonder amp gestaan omdat iemand hem liet vallen, toen heel snel een andere van huis gehaald 30 km verderop. Was net optijd voor de gig...

Luca P
21 december 2010, 18:26
Ik heb een stuk of 10 gitaren thuis. Gewoon om dat ze mooi zijn!
:rockon:
Maar ik neem nooit meer dan 1 mee naar een optreden.
Geen zin om te sjouwen. Wel een extra setje snaren, je weet nooit.

groovieguitarguus
21 december 2010, 23:38
Ik heb ALTIJD meer dan 1 gitaar mee... Ik heb altijd flink vaak een gebroken snaar... ondanks dat de snaren altijd vers of vrij vers zijn...
(mede door harde aanslag en Funk werk)...
Nadeel is wel dat het verschillende gitaren zijn, waardoor ik wel eens zit te kloten met het verschil in Output... waardoor opeens een lead solo teveel knalt, of te laf wordt... ;-)

Michael AE
22 december 2010, 01:43
Ik speel ook nooit zonder backup(s). Heb in al die jaren zoveel meegemaakt, dat ik het risico gewoon niet meer wil nemen. Okay, ik sjouw wat meer, maar dat maakt me echt niet uit. Inderdaad net als Ieme meerdere gitaren en altijd twee amps.

Als je een snaar breekt en je moet er tussendoor een nieuwe opzetten, vind ik dat persoonlijk een beetje lullig en kneuterig overkomen. Je wil toch een beetje een professionele uitstraling als gitarist/band neem ik aan. Bovendien heb je in Nederland vaak van die festivalletjes zonder een degelijke soundcheck en als je spul dan ineens niet werkt, sta je mooi voor schut. Je bandleden zullen het ook niet erg leuk vinden als er kostbare speeltijd af gaat op het moment dat er iets kapot is of niet goed werkt.

Die andere versterker zou ik in jouw situatie ook zeker overwegen, maar ik zou effe doorsparen, zodat ik in elk geval altijd een reservegitaar hebt. Als er iets aan je Heritage gerepareerd moet worden, kan hij zomaar een aantal dagen/weken bij de reparateur liggen. Ik zou dan absoluut niet zonder gitaar willen zitten.

Ik denk echter dat jij je keuze allang gemaakt hebt aan je reacties te lezen. :D

Triggy
22 december 2010, 08:14
Een of twee... Ik heb er meer dan dertig en ik speel niet eens in een band...:soinnocent:
Vroeger wel gedaan en had door de veelzijdigheid van het repetoire meerdere gitaren staan.
Maar als de setlist met 1 gitaar afgewerkt kan worden, waarom niet?
Vooral doen waar je je zelf het lekkerst bij voelt.

Little Jay
22 december 2010, 09:29
Ik heb jarenlang in vet betaalde en behoorlijk profi bruilofts- en feestbands gespeeld en dan kan je het naar de klant toe niet verkopen dat je amp het even niet doet. Ook een snaar verwisselen is dan best lullig en die knapt altijd vlak voor je vette solo, dus.... ja, toen had ik altijd backup: een Fernandes Strat als backup voor m'n Fender en in m'n setup zat een mesa boogie V-twin pedaal en dat heeft een speaker-simulated output om direct in de PA te pluggen.

Tegenwoordig doe ik enkel nog jazz en het betere jazzgroove werk en speel ik op een ES-333 met een setje 0.012. Daar heb ik nog nooit een snaar op gebroken en ik neem daarom nooit een backupgitaar mee. In de 19 jaar dat ik optreed is het me ooit één keer gebeurd dat een draadje loskwam van de input (omdat 'ie los zat en draaide) dus ik ben niet echt bang dat m'n gitaar het opeens niet meer zou doen vanwege electronicaproblemen of zo.

Voor m'n versterker neem ik altijd wel een backup mee, een klein transistor-ampje (meeste optredens die ik doe zijn zonder PA), maar da's echt om in noodgevallen dan toch een beetje door te kunnen spelen (wel met een veel minder geluid dan).

Wicked Willy
22 december 2010, 09:47
Een backup gitaar is toch echt wel noodzaak, zeker bij langere optredens. Ik heb er altijd 2 bij me (vroeger zelfs 4). Gebruik de gitaren door elkaar heen (heb bij elk nummer een vaste gitaar), maar ze zijn ook beide naast elkaar inwisselbaar/bruikbaar voor alle songs.

ieme
22 december 2010, 10:04
Een backup gitaar is toch echt wel noodzaak, zeker bij langere optredens. Ik heb er altijd 2 bij me (vroeger zelfs 4). Gebruik de gitaren door elkaar heen (heb bij elk nummer een vaste gitaar), maar ze zijn ook beide naast elkaar inwisselbaar/bruikbaar voor alle songs.

Deed ik ook, coveren van enter sandman wil niet op een Tele... Althans, vind een lp er beter bij passen...

EuroCinema
22 december 2010, 10:08
Ik heb ALTIJD meer dan 1 gitaar mee... Ik heb altijd flink vaak een gebroken snaar... ondanks dat de snaren altijd vers of vrij vers zijn...
(mede door harde aanslag en Funk werk)...


Hmm, da's toch niet normaal hoor Guus. Ik zou de brugzadeltjes etc. eens controleren. Ik heb in mijn oude funkband hele avonden alleen maar stevig staan "chucken" met .10 snaartjes, en er nooit 1 gebroken. Tegenwoordig speel ik die slagjes trouwens een stuk beheerster, en ik houd de "chuck" op 3 snaren, dat deden al die Amerikanen bij James Brown en de Meters etc ook altijd.)

Marc Oblivian
22 december 2010, 10:17
Ik snap de hang naar een tweede amp heel goed uit oogpunt van sound variatie. Vraag me alleen af of je dan ook twee amps wil meenemen naar optredens?

Nah, die amps gebruik ik dan voor verschillende bands. Ik gebruik nu mijn Engl voor alle bands, maar wil de Orange meer voor de rock-georiënteerde dingen gaan gebruiken.

Marc Oblivian
22 december 2010, 10:24
Ik denk echter dat jij je keuze allang gemaakt hebt aan je reacties te lezen. :D

Heheh...ja, dat lijkt wel zo als ik het teruglees.
Stomme is dat ik het verder wel kan betalen hoor: amp erbij en de Dean aanhouden.
Als ik hem alleen weer zo zie staan en ik weet dat ik er niet vaak op speel, dan vind ik het weer zonde om hem aan te houden.
Gisteren weer even erop gespeeld en hij klinkt toch lekker.
Ik denk dat ik er gewoon nog even aan afstelbeurtje tegenaan gooi, want de actie kan wel wat lager. Helpt ook weer. Wegdoen kan altijd nog...
Een amp erbij (de Orange of misschien een JCM 800) voor het rockgebeuren komt er waarschijnlijk sowieso wel.
Was overigens helemaal vergeten dat ik ook nog een oude London City buizenbak heb staan met een klein defectje.
Denk dat ik die ook maar even na laat kijken zodat die ook weer bruikbaar is.
Wat kan een mens toch een hoop spullen hebben.....

Rinze
22 december 2010, 10:31
Ik neem altijd een backup gitaar mee, heb nu twee dezelfde. Er kunnen ook andere dingen mis gaan met een gitaar dan een gebroken snaar.

Helaas heb ik geen twee versterkers die geschikt zijn voor het huidige bandje, maar streef er naar om voor alles (dus ook snoeren e.d.) een reserve mee te zeulen. Toch knap lullig wanneer je een optreden doet en halverwege niet verder kunt door een defect...

De tweede gitaar blijft gewoon gestemd en wel in de hoes, staat dus niet te pronk.

groovieguitarguus
23 december 2010, 00:41
Hmm, da's toch niet normaal hoor Guus. Ik zou de brugzadeltjes etc. eens controleren. Ik heb in mijn oude funkband hele avonden alleen maar stevig staan "chucken" met .10 snaartjes, en er nooit 1 gebroken. Tegenwoordig speel ik die slagjes trouwens een stuk beheerster, en ik houd de "chuck" op 3 snaren, dat deden al die Amerikanen bij James Brown en de Meters etc ook altijd.)

Tja.... ieder zijn stijl... ;-)...

Mijn gitaarleraar.... en dat is zeker niet de eerste de beste.... had altijd als motto 'Het is je moeder niet'.... :blast:

Ik speel ook altijd met dikke plectrums... en speel al 20 jaar op deze manier... afleren is volgens mij net als stoppen met roken.
Daarom ben ik maar nooit gaan roken. ;-)

Oja... gitaren waar het op mis gaat.... Valley arts met Floyd... afgeronde zadels.... Heritage 535 met Shaller Roller bridge.... Les Pauls... Mij maakt het niet uit... !

TimoSomers
23 december 2010, 00:48
Ik zou ECHT niet het podium op stappen zonder back up.
Ik breek nogal veel snaren, en dan sta je daar cool te wezen zonder back up gitaar.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik nagenoeg al mijn gitaren evenveel bespeel, ze zijn allemaal waanzinnig vet en bijzonder kieskeurig en mierneukerig gekozen, dus wellicht scheelt dat ook.
Maar nogmaals, ik zou niet het podium op gaan zonder back up gitaar, extra buizen, podje miss. voor de zekerheid.

FruscianteFan
23 december 2010, 00:59
Ik heb jarenlang in vet betaalde en behoorlijk profi bruilofts- en feestbands gespeeld en dan kan je het naar de klant toe niet verkopen dat je amp het even niet doet. Ook een snaar verwisselen is dan best lullig en die knapt altijd vlak voor je vette solo, dus.... ja, toen had ik altijd backup: een Fernandes Strat als backup voor m'n Fender en in m'n setup zat een mesa boogie V-twin pedaal en dat heeft een speaker-simulated output om direct in de PA te pluggen.

als je vlak voor (of tijdens) een knallende solo een snaar breekt heb je sowieso een probleem...

Ik vond Broken Social Scene het wel mooi oplossen, trouwens. Die spelen met 3 tot 5 gitaristen ofzo, en hebben een gitaar of 6 bij zich. Dus eigenlijk altijd wel 'n back up, en de afgelopen twee keer dat ik ze zag, braken ze de nodige snaren...

vulvasonic
23 december 2010, 01:05
Ik neem meestal twee extra gitaren mee. En dat terwijl ik vrijwel nooit een snaar breek. Maar je weet het nooit natuurlijk. 1 backup zou in principe voldoende moeten zijn, maar als er 3000 man naar je staan te kijken en je moet nog anderhalf uur spelen en er breekt een snaar, dan voelt het toch niet prettig als je die tijd met je 'reserveplank' moet zien door te brengen. Vandaar 3 gitaren. Die drie zijn overigens geen kopieën van elkaar. De enige overeenkomst die ze hebben is een humbuckertje in de brugpositie. Dus het geluid zal hoe dan ook iets anders zijn, maar een drastisch verschil is het niet. En het meerendeel van het publiek hoort toch niet het verschil tussen een Gibson ES-347 en een Fender Telecaster met een Little '59 in de brug. De output van de eerste is weliswaar groter, maar met een beetje extra volume maak je dat zo weer goed. En het diepe laag van de ES valt ook nog wel te compenseren (zeker als je een goede geluidsman hebt die daar op in weet te spelen).

Nu is het materiaal dat we spelen niet bepaald fijnzinnig. Dat scheelt dus ook. Ik zou me meer zorgen maken als ik afhankelijk zou zijn van een goed op stemming blijvende jengelstengel, want dan zou ik een gitaar te kort komen. :D

Pepe
23 december 2010, 01:32
Als het podium vrij klein is, wat in een kroegje al heel gauw het geval is, dan laat ik de backup gewoon in de bus. Het hangt ook sterk van de setting af. Voor Paradiso laat je niks aan het toeval over, in cafe De Dikke Tiet gaat het wat informeler toe en dan hoeft het geen Flash Gordon show te zijn. Je plopt eens een biertje open tijdens een intro, je flirt met de bardame tijdens een solo en als je even tijd nodig hebt voor een nieuwe snaar dan babbelt de zanger een anekdote bij elkaar over de barre tocht die barrer wordt naarmate de gitarist meer tijd nodig heeft.
Ik weet het, barrer is geen goed Nederlands maar dat dondert onze zanger niet.

vulvasonic
23 december 2010, 01:49
In café De Dikke Tiet wil ik het ook nog wel eens doen met 1 backup. En die durf ik dan ook nog wel in de koffer te laten liggen. Maar die backup heb ik voor mijn gemoedstoestand toch nodig. Temeer daar ik een gruwel ben in het vervangen van snaren.

Als backup voor mijn versterker gebruik ik tegenwoordig alleen nog maar de Koch Pedaltone. Vroegàh was dat nog anders. Toen speelde ik over een Vox AC30 en een 1960A Marshall cabinet. Als eerste backup had ik dan een Marshall JCM2000 top, als tweede backup een Marshall JCM900 combo en tenslotte dus de Pedaltone. Sinds we geen roadies meer hebben voor onze backline is dat wel veranderd. :D

Pepe
23 december 2010, 02:21
Ja, zo gaan die dingen. In de heldendagen stond er altijd een vast setje in de bus en er waren roadies. Jongens die zelf niet in een bandje zaten en voor een paar bieren en dronken dellen graag wat kasten op en neer tilden.
Waar zijn die jongens gebleven?
Enniewee. De oude Pepe heeft het nu zo voor mekaar gewiekst dat ie zijn amp, zijn effecten en twee gitaren in 1 loopje kan maken. Niet dat ie er veel mee loopt hoor. Van de voordeur naar de bus of taxi en hetzelfde loopje van de ingang naar het podium. Want sjouwen, daar is Pepe veel te fijngevoelig voor met zijn artistiekerige vingertjes.
Vroeger was dubbele apparatuur professioneel, tegenwoordig denk Pepe daar heel anders over.

EuroCinema
23 december 2010, 10:10
Tja.... ieder zijn stijl... ;-)...

Mijn gitaarleraar.... en dat is zeker niet de eerste de beste.... had altijd als motto 'Het is je moeder niet'.... :blast:

Ik speel ook altijd met dikke plectrums... en speel al 20 jaar op deze manier... afleren is volgens mij net als stoppen met roken.
Daarom ben ik maar nooit gaan roken. ;-)

Oja... gitaren waar het op mis gaat.... Valley arts met Floyd... afgeronde zadels.... Heritage 535 met Shaller Roller bridge.... Les Pauls... Mij maakt het niet uit... !

:seriousf: Man, wat zal jij dan tekeer gaan op die dingen! Tja, afleren is inderdaad lastiger dan iets leren, zeker als je zolang speelt als wij (ik ook sinds '86 of zo). Kun je thuis nog zo netjes spelen, in the heat of the moment komen al die ouwe gewoontes snel weer boven.

EuroCinema
23 december 2010, 10:12
Ja, zo gaan die dingen. In de heldendagen stond er altijd een vast setje in de bus en er waren roadies. Jongens die zelf niet in een bandje zaten en voor een paar bieren en dronken dellen graag wat kasten op en neer tilden.
Waar zijn die jongens gebleven?
Enniewee. De oude Pepe heeft het nu zo voor mekaar gewiekst dat ie zijn amp, zijn effecten en twee gitaren in 1 loopje kan maken. Niet dat ie er veel mee loopt hoor. Van de voordeur naar de bus of taxi en hetzelfde loopje van de ingang naar het podium. Want sjouwen, daar is Pepe veel te fijngevoelig voor met zijn artistiekerige vingertjes.
Vroeger was dubbele apparatuur professioneel, tegenwoordig denk Pepe daar heel anders over.

John Scofield breekt een snaar in Paradiso. Zegt-ie tegen bassist George Porter: "where's the guy that hands you a new guitar?" Porter: "Only rock bands have that guy". :) Moest-ie de snaar toch even zelf verwisselen met een paar duizend man op z'n vingers kijkend.

barno
23 december 2010, 10:42
Er is trouwens een podiumwet die zegt dat je garantie een snaar breekt net die ene keer dat je geen backup meehebt.

Ik heb eens twee snaren tegelijk gebroken in de intro van een festivalgig voor 2000 man. dan ben je niet blij als je geen volwaardige backup bijhebt. Had ik toen wel bij, maar slechts een, dus de rest van de gig toch met licht handremgevoel uitgespeeld. Nu gaan er voor grote gigs minstens drie gitaren mee.

zoon van Piet
23 december 2010, 10:55
Ik breek nooit snaren ( ff afkloppen..), maar heb altijd een reservegitaar bij me. Sinds ik twee jaar terug bij een act jazzgitaar ging spelen, neem ik zelfs een tweede jazzer mee als reserve. Die is nog nooit gebruikt onstage.. en gezien mijn 0.12 set zal het waarschijnlijk nooit gebeuren.

Ik hou mezelf voor dat dit professioneel is. Scofield zal vast ook tot dat inzicht zijn gekomen na Paradiso..

Maar ik neem bij die act maar een 12snaar mee, terwijl ik thuis een heel aardig tweede exemplaar heb. Nou kan het bij 12 snaren wel wat hebben, elfsnarig gitaar klinkt ook goed. Maar toch..

Harald
23 december 2010, 11:13
John Scofield breekt een snaar in Paradiso. Zegt-ie tegen bassist George Porter: "where's the guy that hands you a new guitar?" Porter: "Only rock bands have that guy". :) Moest-ie de snaar toch even zelf verwisselen met een paar duizend man op z'n vingers kijkend.

Thumbs up for Porter :D

Pat Kirtley had het in Raalte tijdens het middagconcert. Deed het leuk, maakte er gewoon een showtje/workshop snaren vervangen van. Bij een publiek dat sowieso voornamelijk uit gitaristen bestaat wil dat nog wel lukken. Het was alleen net iets pijnlijker toen hij 's avonds bij het avondconcert in dezelfde zaal, en wetende dat een groot deel van het publiek er 's middags ook al gezeten had, alweer een snaar brak... :chicken: Nu is de beste man profi genoeg om zich daar niet door uit het veld te laten slaan, maar je voelt toch mee op zo'n moment :makeup:

Pepe
23 december 2010, 13:17
Van nood een deugd maken, de overtreffende trap van professionalisme en backups.
Ik heb Evan Johns wel eens een snaar zien breken, maakte niks uit, bleef gewoon doorspelen. Even later, weer een snaar. Doorspelen. Hij draaide zijn E snaar helemaal naar beneden, ging op zijn Deluxe zitten, trok zijn schoenen en sokken uit en trok die sokken over zijn handen. De band tikte af en hup, daar ging het weer, de ene lick na de andere.

Het kan me niet schelen hoe snel je licks in wat voor exotische modus kan spelen over je Customshop/Boutique amp, een sok is spannender.

tidalwave_sideburns
23 december 2010, 14:02
Ik heb wel eens tijdens een optreden een snaar gebroken, zweethanden+ bigsby=5 minuten, :D. Ook wel eens technische mankementen gehad met m'n versterker, geen pretje.

Ik heb maar 1 gitaar, dus niet veel keus, maar ben momenteel met een reservegitaar bezig, duurt nog wel even voordat die helemaal speelklaar is, maar goed, uiteindelijk moet ik die gitaar kunnen pakken als ik een snaar breek of single coils beter geschikt zijn voor een bepaald nr.

Voor de TS: verkoop die Dean en koop een gitaar die wel mee kan met je nr 1 gitaar.

Nobler
27 december 2010, 10:39
Ik breek nog wel eens een snaar tijdens een optreden, ook wel eens een snaar die er nog niet lang op zit. Ik maak dan ook meestal het nummer af, maar vindt het voor de voortgang in het optreden wel lekker als ik mijn al gestemde backup kan pakken voor ik met het volgende nummer begin.

Ik maak geen gebruik van verschillende gitaren voor verschillende nummers, maar dat is een persoonlijk iets natuurlijk. De backup is echt voor wanneer er iets met mijn 'nummer 1' gebeurt.

Toch neem ik niet altijd een backup mee, daar kan ik allerlei redenen voor hebben, maar de eerder genoemde podiumwet klopt wel, volgens mij breek ik vaker een snaar als ik géén backupgitaar bij me heb.

Overigens vind ik dat snaarbreuk niet het enige is waar je bang voor moet zijn. Wat bijvoorbeeld als je voor het optreden de boel aansluit en je gitaar geeft geen signaal, dus een gebroken soldeerverbinding in de gitaar. Of, zeker als je een LP hebt, een nachtmerriescenario: je gitaar valt om en de kop breekt ... Dan kun je het optreden verder wel schudden.

Als backup neem ik soms mijn 'nummer 2' mee, maar ook wel eens een heel eenvoudig Squiertje. Als het nodig is is alles beter dan niks. Als het je om het 'dood kapitaal' zou gaan wat in de Dean zit zou je die kunnen verkopen en van de opbrengst eerst een tweedehands Squire of iets dergelijks kunnen kopen en de rest aan de extra versterker besteden.

Trouwens, ik neem niet alleen graag een backup gitaar mee, maar ook een backup versterker, backup gitaarriem, meerdere backup snoeren en een backup tubescreamer voor als mijn multieffect het een keer zou begeven.

Little Jay
27 december 2010, 11:57
Trouwens, ik neem niet alleen graag een backup gitaar mee, maar ook een backup versterker, backup gitaarriem, meerdere backup snoeren en een backup tubescreamer voor als mijn multieffect het een keer zou begeven.

Jeetje.... ik vind het juist zo lekker dat ik tegenwoordig naar de gig kan wandelen met gitaar op de rug en m'n ampje in de hand. ;-) Maar ja, ik sta dan ook niet in de Arena natuurlijk........

Algemene conclusie is hier denk ik dat 't van 't soort optreden afhangt of en wat voor back-up je meeneemt.

Bijl
27 december 2010, 12:12
Het is niet zozeer de gitaar die kapot kan gaan ,maar eerder 1 van de snaren.
Het staat echt knullig,als je tijdens het optreden,eeneens een snaar moet vervangen.

Nou ik weet wel een paar goede redenen:

1. zie hierboven, dikke +1
2. Een Dean USA customshop V is vééééél te cool om te verkopen. Hang 'm lekker aan de muur ofzo. Mooier dan kunst!
3. Je krijgt er spijt van, maar dat weet je pas als het te laat is.
4. Als je 'm nieuw had gekocht lever je alleen maar in. Dus als je niet krap bij kas zit, lekker houden.
5. Misschien komt er een dag dat je ineens die Dean een fijnere gitaar vind. Bij mij stond al 5 jaar lang een Jackson stof te verzamelen en die wordt na een pickup upgrade straks mijn favoriete gitaar. Mijn Ibanez Universe die ik al 17 jaar heb, heb ik nu 1 jaar niet bespeeld omdat ik naar 6 snaren ben overgestapt maar je eerste gitaar verkoop je niet zomaar :rockon:

vinni
27 december 2010, 21:26
Er gaan altijd twee gitaren mee.
Gewoon voor de zekerheid.

Het zijn ook twee identieke gitaren. (PRS Singlecuts)
Net wel een PRS DC3 erbij dus dat wordt weer een luxe dilemma.
Maar goed....

Overigens....breek eigenlijk nooit snaren.
Wel eens een hele tremolobrug uit een gitaar gerukt.
Was tijdens een repetitie en had toevallig nog een gitaar bij me.
Ook wel eens een doorgedraaide sperzel of schaller tuner gehad.
Tja....dan wordt het ook lastig.

Sinds kort ook op pad met een reserve amp. Toch een paar keer
problemen gehad.

Vinni

Saf
27 december 2010, 22:22
Ik neem als basssist ook altijd een back-up gitaar mee. Het altijd een totaal verschillend instrument als het instrument wat ik voor die avond als main-axe uit heb gezocht.

Jaren terug nam ik meestal drie bassen mee. Maar toen brak door een erg agressieve speelstijl zo regelmatig snaren dat, dat geen overbodige luxe is.

De laatste tijd brak ik met gigs eigenlijk nooit meer een snaar maar toch vind ik het fijn een back-up te hebben. En anders alleen al voor mezelf om eens een twee of derde set op een andere bas te kunnen spelen.

(meestal ook om ze zo allemaal eens live te kunnen laten "schitteren")

Zelfs een hele tijd als back-up head een kustom bassIII top meegesleept. Daar ben ik mee gestopt. Mocht de top het begeven dan speel ik dan maar alleen via DI door en moet de geluidman maar wat meer via monitor terug laten komen.

jerome
27 december 2010, 23:27
Ik zit ook nog wel eens te twijfelen, zal ik wel of niet een back up gitaar meenemen.
Maar dan denk ik altijd weer aan 2 optredens dat ik geen back up bij me had. Bij het ene optreden was m'n volumepot plotseling overleden. Moest ik op een vreemde geleende gitaar spelen.
Bij het andere optreden brak ik 2x een hoge E omdat er een braam op het zadeltje bleek te zitten. Een partij lopen klooien, zag er lekker professoneel uit... :soinnocent:

Saf
27 december 2010, 23:34
doet me denken aan het eerste optreden zonder die back up amp. Sound check ging geniaal. Optreden willen we beginnen en een boem en weg bassman hartstikke dood. Dan sta je echt we leven te vloeken.

Wabbie
27 december 2010, 23:49
Ik neem altijd een backup gitaar mee naar optreden. Als het even uitkomt vraag ik meestal aan een van mijn vrienden of hij mijn gitaartech wil zijn als ik een snaar breek. Altijd handig als er iemand even snel een snaar voor je kan wisselen terwijl je op je backup verder speelt, zodat je na 1 a 2 nummers weer kunt terug switchen naar je Number One.

Marc Oblivian
28 december 2010, 10:51
Even heel wat anders: nemen jullie ook wel eens back-up bandleden mee?
Je leest soms wel eens over bassisten die te dronken zijn om nog een noot te spelen of zangers die vlak voor een optreden verdwijnen op zoek naar geestverruimende middelen.
You can never be too sure....

Update: de Dean blijft voorlopig gewoon. Deze of volgende week even kijken naar een ampje:-)

Liquid_Metal
28 december 2010, 11:03
Ik speel live in E-tuning, C-tuning en met sevenstring. Er gaan dus drie gitaren mee. Als ik een snaar breek op een van de gitaren kan ik met wat improvisatie een andere gitaar gebruiken (E>7, 7>E, C>7 met capo).

Rinze
28 december 2010, 11:11
Ik neem altijd een backup gitaar mee naar optreden. Als het even uitkomt vraag ik meestal aan een van mijn vrienden of hij mijn gitaartech wil zijn als ik een snaar breek. Altijd handig als er iemand even snel een snaar voor je kan wisselen terwijl je op je backup verder speelt, zodat je na 1 a 2 nummers weer kunt terug switchen naar je Number One.

Tja, dat kan. Maar...

Ooit een eerste optreden van een bandje in Vera in Groningen met bevriende broederband erbij als hoofdprogramma. Met de gitarist van die band afspraken gemaakt om elkaars gitaar te gebruiken en snaren erop te zetten in geval van calamiteiten. Toen ik door de zenuwen in het eerste nummer een snaar brak bleek hij én te dronken én het licht te slecht om met de toen gangbare stemapparaten de boel fatsoenlijk op stemming te brengen. Dus kreeg ik na twee nummers mijn eigen gitaar weer terug maar wel rete-vals :makeup:

Later nog eens zoiets gehad met een roadie die niet vertrouwd bleek met toplock systemen. Die wilde dus voor het optreden nog even mijn gitaren stemmen en bleef maar aan de stemmechanieken draaien.

Sindsdien vertrouw ik alleen op mezelf.

iWishmaster
28 december 2010, 11:48
Of je verkoopt je Dean en koopt er een eenvoudige Les Paul bij als backup? Een oude pre-lawsuit bijvoorbeeld, prima gitaren voor het geld.

Wabbie
28 december 2010, 11:55
Tja, dat kan. Maar...

[verhaal]

Sindsdien vertrouw ik alleen op mezelf.

Ja daar heb je een punt. Meestal is het dezelfde kameraad die met me mee gaat naar optredens. Ik speel op Fenders, dus geen geklooi met nieuwerwetse bruggen ;). Licht kan een probleem zijn, maar daar heb je mag-lites voor natuurlijk.

vinni
28 december 2010, 12:00
Even heel wat anders: nemen jullie ook wel eens back-up bandleden mee?
Je leest soms wel eens over bassisten die te dronken zijn om nog een noot te spelen of zangers die vlak voor een optreden verdwijnen op zoek naar geestverruimende middelen.
You can never be too sure....

Backup bandleden?.....neuh.....

Backup groupies is een ander verhaal! :blast:
Als de één is afgewerkt dan ehh......

Vinni

FruscianteFan
28 december 2010, 12:41
Tja, dat kan. Maar...

Ooit een eerste optreden van een bandje in Vera in Groningen met bevriende broederband erbij als hoofdprogramma. Met de gitarist van die band afspraken gemaakt om elkaars gitaar te gebruiken en snaren erop te zetten in geval van calamiteiten. Toen ik door de zenuwen in het eerste nummer een snaar brak bleek hij én te dronken én het licht te slecht om met de toen gangbare stemapparaten de boel fatsoenlijk op stemming te brengen. Dus kreeg ik na twee nummers mijn eigen gitaar weer terug maar wel rete-vals :makeup:

Later nog eens zoiets gehad met een roadie die niet vertrouwd bleek met toplock systemen. Die wilde dus voor het optreden nog even mijn gitaren stemmen en bleef maar aan de stemmechanieken draaien.

Sindsdien vertrouw ik alleen op mezelf.
Ik heb één keer opgetreden met een roadie, en die zou mijn gitaren stemmen. Deed-ie ook, maar doordat het vertrouwen er nog niet helemaal was en ik nu eenmaal gewend ben te stemmen, schoten we er niks mee op.

Die roadie is later onze bassist geworden en dat werkt een stuk beter.

Nobler
28 december 2010, 12:46
Even heel wat anders: nemen jullie ook wel eens back-up bandleden mee?

Wij zijn braaf genoeg voor de afspraak dat we niet dronken worden tot het optreden is afgelopen.

Het komt wel eens voor dat onze bassist vanwege zijn werk op het laatste moment niet kan of niet op tijd kan zijn. Dan is onze vorige bassist gelukkig vaak wel bereid bij het optreden aanwezig te zijn en voor de zekerheid zijn spullen mee te nemen zodat hij in kan vallen indien nodig.

pietvanbuiten
28 december 2010, 22:42
ik wil altijd graag de mogelijkheid hebben om een reservegitaar te kunnen pakken bij
snaarbreuk of storing.
Maar dan wel een gitaar met dezelfde configuratie en dezelfde pickups.
Daarom heb ik altijd twee strats met elk een humbucker in de brugpositie bij me.
Ik wil niet ineens een heel ander geluid hebben........