PDA

View Full Version : Beginnersvraag over ontstemmen van gitaar



tomionusb
21 december 2010, 10:52
Beste allemaal,

Dat een gitaar ontstemt door kou of warmte is me bekend.
Maar mijn simpele beginnersgitaar ontstemt snel, vaak na een kwartiertje spelen al.

Vraag is nu of het helpt om de kruiskopschroefjes en de 6-kantige plaatjes vaster te draaien bij de stemmechanieken.

Wat ik precies bedoel is te zien in de bijgevoegde afbeeldingen.

http://www.pcsupport-zwolle.nl/IMAG0052.jpg

http://www.pcsupport-zwolle.nl/stemkn.jpg

Heb ook nog zitten denken om er betere snaren op te zetten.

Ijselrobo 07
21 december 2010, 10:57
hey,,

om wat voor een gitaar gaat het?
als het bijv. een squier van de goedkoopste serie is, dan ontstemt die inderdaad snel.
maar zijn dit foto's van jouw gitaar?
dan is het verstandig om er nieuwe snaren op te leggen, want die zien er wel heel erg roestig uit.

Grtz.
Ijselrobo 07

tomionusb
21 december 2010, 11:18
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het is een Ion Discover USB gitaar.
Uiterlijk is ie gekopieerd van een strat.
Ding koste 129,- euro, dus ik ben me ervan bewust dat het niet zo heel veel soeps zou kunnen zijn. Maar eerst moet ik weten of het gitaar spelen me bevalt, alvorens ik een duurdere koop.

Nieuwe snaren ga ik i.i.g. doen. Maar helpen de genoemde schroeven ook?

Martijn-w
21 december 2010, 11:24
Ik denk dat de tremolo ook niet echt meehelpt. Gebruik je die veel?

j-op
21 december 2010, 11:26
Zitten de schroeven die je aanwijst los? Ze horen namelijk vast te zitten. De schroef in het eerste plaatje houdt de knop van het stemmechaniek op z'n plaats, dus die heeft geen invloed op de stemvastheid. De moer in het tweede plaatje zorgt ervoor dat het mechaniek goed vastzit. Als die echt heel erg los zit (en het asje scheef trekt) heeft het wel invloed op de stemming, maar zo ver heb ik het nog nooit zien komen.

Bram+
21 december 2010, 17:05
Het is misschien verstandig om alle schroefjes van je gitaar goed vast te draaien, dat kan alleen maar helpen. Allemaal los kan trouwens ook, dan past ie makkelijker in de kliko :crazyhappy: Andere mogelijk oorzaken van stemlosheid: vastlopende snaren bij de topkam, een brakke tremolo(afstelling) zoals martijn al opperde of brakke hardware in het algemeen, oude (goedkope) snaren, etc. Even laten nalopen kan wonderen doen, maar ik weet niet of het de moeite waard is, want ik ken die dingen niet.