PDA

View Full Version : Hals verbindings gaten probleem



Hendriks
21 december 2010, 10:20
Ik ben een sukkel (ik zeg het zelf maar even) , ik heb de hals van mijn 57 RI eraf gehad en waarschijnlijk bij het monteren een schroef te hard aangedraaid en nu draait hij dus dol.
Ik kan het gat uitboren en er een duvel inlijmen ,maar ik heb ook een keer ergens gelezen (kan het niet meer vinden) dat er een andere methode is met een epoxi , hars of lijm oid om het hout weer sterker te maken.

Iemand die hier iets meer over weet?


Mischien is dit http://cgi.ebay.com/Threaded-Neck-Inserts-and-tools-kit-Strat-Tele-Bass-/230526837592?pt=Guitar_Accessories&hash=item35ac786358 ook een optie , zijn hier ervaringen mee?

HaroldA
21 december 2010, 10:31
Ik heb gehoord dat een verlijmde houtverbinding beter is dan epoxy. Ik zou voor de deuvel optie gaan!

interessander
21 december 2010, 10:37
Ik kan je ook deuvels aanraden, ik heb laatst bij een gitaar waar twee schroeven dol waren ook de gaten groter gemaakt en 6mm deuvels geplaatst met houtlijm, daarna weer even voorboren en de hals zit weer superstevig vast.

Hendriks
21 december 2010, 10:43
Dat was ook waar ik het eerste aan dacht , maar als er een eenvoudig en goed alternatief is sta ik ervoor open.

Wat is wijsheid bij het boren van het nieuwe schroefgat : net zo diep boren als de schroef is , of een paar mm minder diep zodat de punt van de schroef zich in het hout "vreet"?

Rinze
21 december 2010, 11:23
Wat ik in zulke gevallen doe is wat superlijm in het gat spuiten en dan met een saté-prikker over de wanden van het gat verdelen (ronddraaien dus, erop letten dat je hem niet even stil houdt want anders zit ie vast, is me ook al eens gebeurd :makeup: ). Uit laten harden, nog een paar keer doen en meestal is dat voldoende om weer een voldoende stevige wand te krijgen om een nieuwe schroefdraad te "tappen". Lukt niet altijd, soms is het gat te beschadigd of het hout blijkbaar niet geschikt. Maar vaak werkt het.

Hendriks
21 december 2010, 11:42
Dan ga ik dat eerst proberen , Rinze bedankt.

gengar
21 december 2010, 20:59
Ik ben geen voorstander van de secondelijm methode om de volgende reden. Secondelijm wordt een heel harde en ook brosse struktuur na het uitharden. Als je nu een schroef er in gaat draaien wordt er geen mooie draad 'getapt'.
Ik zou een epoxy hier geschikter voor vinden.
Maar ik zou eerder kiezen voor het plaatsen van deuvel en opnieuw gat boren, dat is uiteindelijk net zo goed als origineel. Als de nek vaak los moet dan zou ik de methode met de draadbussen gebruiken.
(er zijn gitaristen die dit doen met gitaren die vaak in de koffer mee moeten)

Hendriks
21 december 2010, 21:02
Wat voor epoxy zou ik hiervoor moeten gebruiken?

gengar
21 december 2010, 21:08
Ik gebruik oa de epoxy van bison, kombi professional, die vind ik echt heel goed.

Hendriks
21 december 2010, 21:12
Ik gebruik oa de epoxy van bison, kombi professional, die vind ik echt heel goed.

Thanks , dan ga ik dat eerst proberen , de 3 andere schroeven zitten muurvast dus de spanning zal ook niet al te groot worden.
O'ja hoe breng ik de epoxy aan ?

gengar
21 december 2010, 21:14
Zoals Rinze zei bijvoorbeeld. Maar de deuvel methode is constructief naar mijn mening de beste:)

Hendriks
21 december 2010, 21:20
Zoals Rinze zei bijvoorbeeld. Maar de deuvel methode is constructief naar mijn mening de beste:)

Ok , die ga ik doen als deze niet goed werkt.

gengar
21 december 2010, 21:35
Als je hem slechts een keer vast gaat draaien dan zal ook met de secondelijm de boel wel vast komen, maar als het blijvend gerepareerd moet worden loont het de moeite om het met hout te repareren.

Lowland
22 december 2010, 17:47
regelmatig krijg ik in mijn werkplaats dergelijke reparaties aangeboden. Als een hals maar vaak genoeg losgeschroefd wordt loopt iedereen de kans een keer een schroef "dol" te draaien.Klein probleem, eenvoudig te verhelpen. Geen epoxie, geen secondelijm maar een degelijk, goed passende deuvel van het liefst hetzelfde materiaal als je hals is de oplossing. Een eerder geopperde deuvel met een diameter van 6mm is prima. Markeer op je boor met bv een stukje schilderstape de diepte van het te boren gat (slordig als je door je fretboard heen boort) en lijm de deuvel met gewone witte houtlijm vast. Als de deuvel goed krap in het gat past (minder dan 0.1 mm speling) is witte houtlijm perfect. Lijm goed laten uitharden, deuvel vlek met de hals afsteken, hals op de body zetten en door het bestaande gat in de body even met een boortje het te boren gat aanzetten en je klus is bijna geklaard. De hals er weer vanaf halen, halsschroef voorboren en de hals definitief op de body bevestigen.

Succes Henk

oigun
22 december 2010, 18:48
Het nadeel van een deuvel inlijmen vind ik dat je de schroef dan in kops hout draait, hierdoor heb je kans dat hetzelfde weer gaat gebeuren...
(Dan Erlewine zweert bij de superglue methode) Als dit niet werkt kan je altijd nog een deuvel of insert inboren.

Hendriks
22 december 2010, 21:45
Ik heb een deuvel setje gehaald met een boorstopper en inmiddels de deuvel erin gelijmt ,morgen afsteken en nieuw gat boren . Het gaat weer goedkomen.

Toch wel grappig om weer verschillende oplossingen te horen.

Hendriks
23 december 2010, 15:08
Het is weer gefixt , zit weer als van tevoren.

Heren ,allen dank voor de input.