PDA

View Full Version : Staggered poles



Jilles
20 december 2010, 20:31
Hallo allemaal,

Voor mn zelfbouw heb ik een tijdje terugeen nieuw setje Schaller locking tuners gekocht. Nu ben ik erachter gekomen dat ik geen normale tuners heb gekregen, maar een setje met staggered poles. Balen, dit was niet vermeld bij de koop.

Maargoed, wat is het idee achter die staggered poles? Het lijkt mij van weinig nut bij een kop onder een hoek?

Groeten,
Jilles

barno
20 december 2010, 21:00
kan ook geen kwaad denk ik.

is idd om de hoek naar de verste tuners wat scherper te maken bij een recessed headstock. enfin dat dacht ik toch

Plant
20 december 2010, 21:19
Staggered is idd. bedoeld om bij een headstock die niet onder een hoek staat alle snaren ongeveer dezelfde knik te laten maken vanaf de topkam. Bij niet-staggered mechanieken zitten er dan van die 'string-trees' op de headstock bij de dunste snaren (verste mechanieken), maar dat levert weer extra wrijving en extra kans op ontstemming op bij (vintage) trem gebruik.

Als je een headstock onder een hoek hebt i.c.m. staggered tuners, maken de snaren naarmate ze dunner worden een grotere knik vanaf de topkam.

Jilles
20 december 2010, 22:31
Hee, bedankt voor de reacties. De headstock is symmetrisch.
In principe sta ik nu dus voor de keuze om de lage en de hoge E een grotere hoek te laten maken, of de D en de G een grotere hoek te laten maken.
Tsja, of het wat uitmaakt is een tweede.. Ik denk dat ik voor de E en de e ga.

Plant
20 december 2010, 23:38
O ja, ik ging even uit van een Fender-style headstock, met de mechanieken alle 6 aan 1 kant op een rij. Da's volgens mij het enige type headstock waarop staggered tuners worden gebruikt.

Jilles
21 december 2010, 00:21
Ja, ik baal er ook een beetje van dat ik het nu pas zie.. Het is niet echt iets wat meteen opvalt als je de verpakking ziet. Ik heb 2 korte, 2 lange, en 2 middellange 'poles' in het setje zitten. (Doet het gebruik voor een symmetrische headstock vermoeden?) Ik weet 't niet.
Maargoed, ik heb besloten om ze er gewoon op te zetten. 't Kan volgens jullie niet echt kwaad begrijp ik.
Bedankt voor de hulp! ;)

Jilles

barno
21 december 2010, 00:45
O ja, ik ging even uit van een Fender-style headstock, met de mechanieken alle 6 aan 1 kant op een rij. Da's volgens mij het enige type headstock waarop staggered tuners worden gebruikt.

je hebt ook 2X3 verlaagde headstocks zonder angle zoals op harmony en supro enz... recenter voorbeeld ken ik nu even niet.

D3nnis
21 december 2010, 09:54
Het verschil is zo minimaal, dat je er nauwelijks iets van ziet als je ze gewoon gebruikt op je angled headstock. Ik heb Sperzel staggered dingen gebruikt bij een 4 om 3 kop, en het hoekverschil tussen de snaren onderling is vele malen kleiner dan het hoekverschil dat snaren bij een niet-angled kop met snaargeleiders maken.