PDA

View Full Version : distortion voor p90's



FTI
20 december 2010, 17:51
Hoi gitaarnetters,

Ik heb een Gibson LP Special DC (faded) met 2 p90's. Wat voor distortion pedal kan ik hiervoor best gebruiken? Mijn blues/rock genre wordt al heel mooi opgevangen door mijn 'lil night train. Maar zodra ik wat meer stevige rock nummers ga spelen klinkt het allemaal een beetje...err... muddy (modderig?).

Alvast bedankt.

gr.

fti

marc_o
20 december 2010, 17:56
De vraag is niet helder, wanneer je niets zegt over de rest van je set-up...
Ik speel al jaren over P-90's...
Wat wil je bereiken en wat heb je ervoor over?

Mitch
20 december 2010, 19:10
De LP Special Fadeds die ik tot nu toe bespeeld heb vond ik van nature al niet erg 'luchtig' klinken, zeker met een beetje drive wat aan de modderige kant. Je kan het dus in de specifieke pedalen gaan zoeken, je kan ook eens denken aan andere pickups die van nature helderder zijn dan de Gibson P90s.
Qua drives heb je in ieder geval iets nodig dat of het laag afkapt of het mid hoog wat benadrukt. Dan heb je dus een drive nodig met wat meer toonregeling of een parametrische of grafische EQ vóór je drive plaatsen.

FTI
21 december 2010, 10:20
De vraag is niet helder, wanneer je niets zegt over de rest van je set-up...
Ik speel al jaren over P-90's...
Wat wil je bereiken en wat heb je ervoor over?

Idd vraag was niet echt helder. Ik speel al jaren gewoon thuis en qua set up is het gewoon heel basic op dit moment (alleen de amp). Momenteel ben ik weer bezig om de must-have effecten bij elkaar te verzamelen.

Ik zoek eigenlijk een goede distortion pedal dat goed met p90's om kan gaan en was benieuwd naar wat mensen zelf gebruikten. Ik heb nog een H&K Cream Machine liggen maar m.i. is de Cream Machine niet een goede combo met P90's.

FTI
21 december 2010, 10:23
De LP Special Fadeds die ik tot nu toe bespeeld heb vond ik van nature al niet erg 'luchtig' klinken, zeker met een beetje drive wat aan de modderige kant. Je kan het dus in de specifieke pedalen gaan zoeken, je kan ook eens denken aan andere pickups die van nature helderder zijn dan de Gibson P90s.
Qua drives heb je in ieder geval iets nodig dat of het laag afkapt of het mid hoog wat benadrukt. Dan heb je dus een drive nodig met wat meer toonregeling of een parametrische of grafische EQ vóór je drive plaatsen.

Hoi Mitch... misschien is dat een goede idee. Eerst een EQ uitproberen. Ik ben hartstikke blij met de P90's, dus die zou ik niet zo snel willen vervangen.

Bedankt voor je feedback

marc_o
21 december 2010, 10:24
De vraag is ook: Welke versterker heb je nu?

Orbis
21 december 2010, 10:29
De ProCo RAT heeft wel een fijne toonregeling in de vorm van een filter. Het pedaal kan daardoor van extreem wollig naar extreem schel en alles er tussenin. Misschien dat dit wat voor je is?

FTI
21 december 2010, 12:09
De vraag is ook: Welke versterker heb je nu?

Zie eerste post. 'Lil night train NT2H. 2 watts head buizen + 10" cab. Geweldig ding.

marc_o
21 december 2010, 12:30
Zie eerste post. 'Lil night train NT2H. 2 watts head buizen + 10" cab. Geweldig ding.


Die zou ik eerst een moeten horen.....2 watt en een lekkere drive op de versterker zelf....wanneer je dat gaat boosten met een overdrive heb je wel hele grote kans dat het gaat flubberen, het heeft natuurlijk de headroom van een doperwt...

FTI
21 december 2010, 14:52
Zal wellicht aan de p90's single coil liggen. Maar voor thuisgebruik meer dan voldoende headroom... en helemaal zuiver clean speel ik toch nooit. Echt een geweldig ding voor maar 289. Echt heel blij.

Heb besloten om eerst de TS9 te kopen, dan zien of ik toch iets anders nodig heb.

... I guess wordt vervolgd zodra m'n bestelling binnen is.

gr.

fti

Mitch
21 december 2010, 15:47
Heeft in ieder geval wat laag-af en een lichte nadruk op het hoogmid dus misschien kom je daar al een aardig eind mee.
Er zit wel een verschil tussen de P90s van GIbson, zeker door de jaren heen, maar die ik op de Fadeds ben tegengekomen vond ik het brugelement altijd wel tof van, als écht niet open genoeg. De dogear die op mijn Junior zit daarentegen is weer een stuk helderder. Kortom: er is veel variatie. En zeker als je hoofdzakelijk met de drive van de amp speelt is de pickup wel redelijk bepalend voor de uiteindelijke drive sound.

zoon van Piet
21 december 2010, 15:51
Ik schakel wel eens over van strat naar LPjr en begrijp het probleem. De p90 wil nogal eens modderig worden als ie langs het pad van de strat gaat. Overdrive met een TS gaat prima, het tikkie midboost/low cut doet het goed met de P90. Distortion is een ander verhaal, mijn SD9 is heerlijk op strat, maar net niet super voor de Lp. het helpt wel als ik ze allebei aanzet, het karakter van de TS regeert dan. En die combinatie geeft wel een heftig geluid, dat ik soms tem met de volume- en toneknop op de gitaar...

FTI
21 december 2010, 16:32
Heeft in ieder geval wat laag-af en een lichte nadruk op het hoogmid dus misschien kom je daar al een aardig eind mee.
Er zit wel een verschil tussen de P90s van GIbson, zeker door de jaren heen, maar die ik op de Fadeds ben tegengekomen vond ik het brugelement altijd wel tof van, als écht niet open genoeg. De dogear die op mijn Junior zit daarentegen is weer een stuk helderder. Kortom: er is veel variatie. En zeker als je hoofdzakelijk met de drive van de amp speelt is de pickup wel redelijk bepalend voor de uiteindelijke drive sound.

Bedankt! En ik sluit natuurlijk niets uit. Op den duur ga ik wel naar de p/u's kijken. Heb nu al 65 EUR uitgegeven aan nieuwe TP Klusons. Dat heeft ook wonderen gedaan voor de stemming. Dus upgrades heeft z'n meerwaarde.

FTI
21 december 2010, 16:35
Ik schakel wel eens over van strat naar LPjr en begrijp het probleem. De p90 wil nogal eens modderig worden als ie langs het pad van de strat gaat. Overdrive met een TS gaat prima, het tikkie midboost/low cut doet het goed met de P90. Distortion is een ander verhaal, mijn SD9 is heerlijk op strat, maar net niet super voor de Lp. het helpt wel als ik ze allebei aanzet, het karakter van de TS regeert dan. En die combinatie geeft wel een heftig geluid, dat ik soms tem met de volume- en toneknop op de gitaar...

ok dan... dus toch een goede zet om eerst de TS uit te proberen en dan we shall see. Bedankt.