PDA

View Full Version : Last van duim na veel spelen barré's



zzrick600
20 december 2010, 16:48
Goedemiddag dames en heren,

Sinds korte tijd zit ik in een bandje en dat bevalt erg goed. Vooralsnog is het bandje pas net opgericht en spelen we vrij makkelijke liedjes... Wat me erg opvalt, is dat ik na het spelen van liedjes met veel barré's, veel last krijg van m'n linkerduim. Omdat dat het spelen veel minder leuk maakt, wil ik hier natuurlijk vanaf komen.

Dus komt dit bij jullie ook bekend voor? Is het een kwestie van slechte techniek? Verkeerde houding? Of is het iets wat getraind moet worden?

Ik hoor graag jullie ervaringen!!

Rick

Terminus
20 december 2010, 17:11
Je zet waarschijnlijk te veel kracht, op een goed afgestelde gitaar hoef je, zeker met je duim, maar weinig kracht te zetten.

Kimaka
20 december 2010, 19:53
Dit is een heel herkenbaar probleem...ik heb het zelf namelijk ook altijd, en tot nu toe nog geen oplossing gevonden

budje
20 december 2010, 19:59
thuis eens rustig proberen met niet teveel kracht zetten, en ook op letten: je hoeft niet altijd elke keer alle 6 de snaren te gebruiken, scheelt in kracht zetten.

D-string
20 december 2010, 20:02
Ik heb in het begin ook gehad. Creep van Radiohead was het eerste liedje wat ik volledig in barré speelde. Tijdens het liedje werd het snel erger waardoor ik vaak het liedje niet uit kon spelen. Ik stopte daarbij dus als het pijnlijk werd.

Door dit vaker te doen werd het snel beter en al vrij snel had ik hier geen last meer van. Bij mij kwam dit vooral doordat ik alles hard in moest drukken om het goed te laten klinken. Door oefening is 1. het indrukken van de snaar makkelijker geworden omdat de spieren getraind zijn 2. het indrukken gecontroleerder en dus niet meer zo hard (en krampachtig) 3. gerichter

Hoe je een barré goed moet zetten kun je met de zoekfunctie in veel topics terugvinden. Belangrijk hierbij is dat je niet het zachte deel van je vinger gebruikt maar een deel van de zijkant (omdat het vlees zacht is en de zijkant hard).

Succes ermee en met doorzetten kom je er wel, maar vooral niet forceren.

Buzzel
21 december 2010, 15:19
Ik heb in het begin ook gehad. Creep van Radiohead was het eerste liedje wat ik volledig in barré speelde. Tijdens het liedje werd het snel erger waardoor ik vaak het liedje niet uit kon spelen. Ik stopte daarbij dus als het pijnlijk werd.

Door dit vaker te doen werd het snel beter en al vrij snel had ik hier geen last meer van. Bij mij kwam dit vooral doordat ik alles hard in moest drukken om het goed te laten klinken. Door oefening is 1. het indrukken van de snaar makkelijker geworden omdat de spieren getraind zijn 2. het indrukken gecontroleerder en dus niet meer zo hard (en krampachtig) 3. gerichter

Hoe je een barré goed moet zetten kun je met de zoekfunctie in veel topics terugvinden. Belangrijk hierbij is dat je niet het zachte deel van je vinger gebruikt maar een deel van de zijkant (omdat het vlees zacht is en de zijkant hard).

Succes ermee en met doorzetten kom je er wel, maar vooral niet forceren.

Ik had vroeger ook last bij het spelen van creep! Je hoeft vaak lang niet zo hard te drukken dan dat je denkt dat nodig is en natuurlijk heb je naar enige oefening al een stuk minder last van je duim :ok:

Splendid
1 januari 2011, 13:19
Veel barrè`s hoef je vaak niet eens echt als barrè te spelen. Ik pak vaak gewoon de bovenste snaar met mn duim, en de rest dan met mn andere vingers, dit vind ik veel relaxter spelen, en ik heb naar mijn idee meer vrijheid en mogelijkheden met mn vingers. Dit werkt misschien niet voor iedereen, maar het is een mogelijkheid:)

Funkicker
2 januari 2011, 16:57
probeer ns te oefenen zonder je duim, merk je dat ie helemaal niet nodig is, en kan je m gewoon laten rusten op de hals, zo niet is je actie echt te hoog