PDA

View Full Version : Voor welke frets kies je ?



BLUEWEY
20 december 2010, 16:43
Hoi allemaal,

stel.., je gaat zelf bouwen/herfretten, of niet.., maar je komt voor de fret keuze te staan. Hoe kies je de frets en waarom juist die frets ??

Er zijn nogal wat verschillende soorten en types. Fine/medium jumbo/jumbo/hoog/laag/dik/dun en verschillende soorten legeringen en ga zo maar door...,
Vox H. heeft daar o.a. een aardige uitleg over, maar 'n beetje beperkt.

Al mijn gitaren hebben verschillende soorten frets en binnenkort sta ik zelf voor die keus i.v.m. mijn zelfbouw akoestische steelstring en ben zodoende aan het rond snuffelen. Vind dit 'n moeilijk onderwerp en hoop op wat reacties.. svp

groetjes :)

Edit; met "of niet..," bedoel ik, dat je dus ook in de winkel een gitaar vanwege een bepaalde soort fret kunt kopen.

G.G.
20 december 2010, 19:27
Dunlop 6100 volgens mij. De dikste, hoogste frets. Gewoon omdat ik dan het minst hoef te knijpen (speel op erg dikke snaren) en dus de minste kramp krijg.

ernieman
20 december 2010, 19:30
huh? Hoe hoger je fret, hoe harder je de snaar toch moet induwen om tegen het fretboard aan te krijgen?

st.robot
20 december 2010, 19:36
je snaar met het fretbord toch helemaal niet raken? anders moet ik dringend anders leren spelen. Ik heb tot nu toe meestal 6105 frets gebruikt, medium geloof ik dat dat zijn. waarom? geen idee, maar ik vind ze wel fijn spelen

grtz

lcvanderhelm
20 december 2010, 19:37
en waarom moet je de snaar tegen het fretboard aan duwen?

Zjef
20 december 2010, 20:53
Moest je een snaar tegen de toets duwen, wat zou de point dan zijn van scalloped frets?

Bij mij hangt soort frets af van de gitaar. Zelf gebruik ik vaak Dunlop 6230. Maar voor elektrisch heb ik graag dikke 6150's.

barno
20 december 2010, 21:04
Ook een mod heeft recht op een vergissing :)

Ik gebruik meestal medium frets of small/vintage size. heb ook wel gitaren met dikke jumbo's: dat speelt heel makkelijk, maar geeft iets minder snap in de klank. is ook minder accuraat, tenzij ze heel goed gecrownd zijn (unlike gibson, die ze gewoon plat schuurt, waardoor al de moeite om de fretslots perfect tot op de tiende mm in te zagen tevergeefs is...)

Plant
20 december 2010, 21:10
Moest je een snaar tegen de toets duwen, wat zou de point dan zijn van scalloped frets?

De toets is dan 'scalloped', niet de frets toch :???:

http://blog.azahan.com/wp-content/uploads/2007/02/scallop.jpg

Zjef
20 december 2010, 21:38
De toets is dan 'scalloped', niet de frets toch :???:

http://blog.azahan.com/wp-content/uploads/2007/02/scallop.jpg

Ik bedoelde scalloped fretboard. My mistake :soinnocent:

BLUEWEY
20 december 2010, 21:48
Zag gisteren bij Sanderltd z'n Framus Nashville dat ie volgens mij jumbo frets erop heeft zitten. Die lijken me fijn spelen.., maar die zijn toen, mid jaren '70 miss "in" geweest. Zo weet ik, dat momenteel medium jumbo nogal "in" is.
Wat ik me kan herinneren van Vox H. wat ik toen gelezen heb is, dat jumbo moeilijk te intoneren schijnt te zijn.. Ze hebben daar wel 'n hele waslijst aan frets. Maak maar es de juiste keus..., damn.., is toch wel belangrijk ! :dontgeti:

Zijn er miss verschillende soorten voor verschillende stijlen van spelen ??
En zo ook voor verschillende types gitaren ??

D3nnis
20 december 2010, 21:57
Ik kan me niet heel veel verschil in speelcomfort voorstellen bij de diverse fretmodellen, behalve het al eerder genoemde eerder raken van de toets met je vinger bij lagere frets.

Ik gebruik graag grote frets (0150 bij stewmac), want als ik dan iets verklooid heb, kan ik nog een keer goed vlakken, voor ze te laag zijn om er nog iets mee aan te vangen :-D

ernieman
20 december 2010, 22:38
Ach ja, modereren is niet hetzelfde als alles weten he.
Ik speel dan ook al jaren geen electrisch gitaar meer, en waarschijnlijk heb ik dan de verkeerde techniek voor nylonsnaar en ukulele...
Mea Culpa!

ellisvertellis
20 december 2010, 23:02
Voor mij zijn de jumbofrets zoals op een Les Paul Studio onprettig om op te spelen; ik ben vintage of medium gewoon en dan doet het gewoonweg pijn bij een "akkoordenslide", elke fret die je op je weg tegenkomt "bots" bij mij tegen mn vingers.
Verder denk ik dat het een kwestie van gewoonte is, maar ik zal toch niet snel voor jumbo opteren.
Ook waar is dat vintage (dunne) frets idd sneller op zijn, en da's dan weer een behoorlijk nadeel (tenzij je zelf kan herfretten natuurlijk).

aaronstonebeat
20 december 2010, 23:42
Ik ben ook een liefhebber van de hoogste en dikste frets die ik kan krijgen (ik geloof dat 1,4 mm het hoogste is, ik vergeet die 6000-nummers altijd); ik denk vooral vanwege het speelgemak, vooral bij bends met vibrato. Enig ongemak, zoals het gehobbel bij slides, neem ik graag voor lief. Het went en je vingertoppen worden er alleen maar resistenter van. Wel doe ik mijn stinkende best om ze allemaal zo zorgvuldig mogelijk af te ronden; want wat Barno zegt is waar: de precisie waarmee je de fret slots zaagt, gaat volkomen verloren als je dat niet goed doet.

Ik ben net weer een hals aan het herfretten, mede vanwege (niet slechts) de hoogte van de frets.

BLUEWEY
20 december 2010, 23:43
Ach ja, modereren is niet hetzelfde als alles weten he.
Ik speel dan ook al jaren geen electrisch gitaar meer, en waarschijnlijk heb ik dan de verkeerde techniek voor nylonsnaar en ukulele...
Mea Culpa!

Ligt er miss ook aan wat je speelt.., dus miss is je techniek niet fout..

En denk dat ik miss wel weet wat jij bedoeld ernieman.., want mijns inziens bedoelde je miss, dat tijdens bendings de vingertop idd het fretboard raakt, omdat je dan tamelijk diep moet indrukken. Dus niet zozeer de snaar raakt 't fretboard, maar de vingertop. Dat gebeurd n.l. bij mij nogal es. Dus zodoende heb ik ook altijd erg graag een goed glad toetsenboard.
Dan remt m'n vinger niet zo af tijdens de bending. Doe altijd bendings met 1 vinger ! Dus hoe hoger de frets dan, des te minder je top het board raakt en natuurlijk minder afremming..


Voor mij zijn de jumbofrets zoals op een Les Paul Studio onprettig om op te spelen; ik ben vintage of medium gewoon en dan doet het gewoonweg pijn bij een "akkoordenslide", elke fret die je op je weg tegenkomt "bots" bij mij tegen mn vingers.
Verder denk ik dat het een kwestie van gewoonte is, maar ik zal toch niet snel voor jumbo opteren.
Ook waar is dat vintage (dunne) frets idd sneller op zijn, en da's dan weer een behoorlijk nadeel (tenzij je zelf kan herfretten natuurlijk).

Dit vind ik ook wel belangrijk om te weten want.., juist tijdens het soleren.., iets waar m'n passie ligt.., merk ik ook dat "botsend" gevoel, omdat ik erg graag over de snaar heen roets/glij. En dat botsen wat ik dan voel, staat me tegen, want het remt juist 'n beetje af.., is nie fijn !!

Maar dat vintage sneller op is..; kun je dan geen harder soort fret nemen ??

aaronstonebeat
21 december 2010, 00:00
Maar dat vintage sneller op is..; kun je dan geen harder soort fret nemen ??

Dan moet je roestvrij staal nemen; maar daarvan gaan jij en je gereedschap niet blij worden.

Wees een kerel (man of vrouw) en hard jezelf, je vingers toch, af :D
Ik heb met veel dingen die ik aanvankelijk onprettig vind de ervaring dat ik ze na verloop van tijd juist ga waarderen; zelfs missen als ze er niet zijn. Zoals dat gehobbel over de frets: het is wel iets dat je een oriëntatie geeft zonder dat je hoeft te kijken.
Ja, een geoefend gitarist kan zo snel tellen :supercool:

BLUEWEY
21 december 2010, 00:21
Dan moet je roestvrij staal nemen; maar daarvan gaan jij en je gereedschap niet blij worden.

Wees een kerel (man of vrouw) en hard jezelf, je vingers toch, af :D
Ik heb met veel dingen die ik aanvankelijk onprettig vind de ervaring dat ik ze na verloop van tijd juist ga waarderen; zelfs missen als ze er niet zijn. Zoals dat gehobbel over de frets: het is wel iets dat je een oriëntatie geeft zonder dat je hoeft te kijken.
Ja, een geoefend gitarist kan zo snel tellen :supercool:

Jaaa..., maar nou ff wel 'n belangrijke vraag.., meneer de hobbelist...; Speelt gij ook akoestisch ??

En tellen doe ik nie meer...., speel op gevoel en gehoor.. :D ;)

aaronstonebeat
21 december 2010, 00:25
Ja zeker wel, ik speel ook akoestisch.

Ik heb al heel lang een oud spaans gitaartje in de restauratie waarop inmiddels ook jumbo-frets zitten. Als het zover is, laat ik graag weten hoe dat bevalt.

Danieldg
21 december 2010, 00:45
Ik heb op m'n zelfbouw erg dunne/lage fretjes. Als je je vinger ook maar een klein beetje fout zet heb je al buzz. Je moet er accuraat op spelen, maar dat is enkel in je voordeel. Op m'n volgende zelfbouw ga ik iets hogere frets zetten. Lijkt me buiten speelgemak ook interessant qua eventuele vlak-beurten.

@barno: tegenwoordig PLEK'D Gibson hun gitaren, wat een vooruitgang! Probeer idd maar eens een gitaar deftig te intoneren als de snaar een mm contactoppervlak heeft per fret, en dit dan ook nog eens varieert per fret. Niet leuk!

BLUEWEY
21 december 2010, 01:08
Ik heb op m'n zelfbouw erg dunne/lage fretjes. Als je je vinger ook maar een klein beetje fout zet heb je al buzz. Je moet er accuraat op spelen, maar dat is enkel in je voordeel. Op m'n volgende zelfbouw ga ik iets hogere frets zetten. Lijkt me buiten speelgemak ook interessant qua eventuele vlak-beurten.

Maar hoe bepaal jij dan welke ??


@barno: tegenwoordig PLEK'D Gibson hun gitaren, wat een vooruitgang! Probeer idd maar eens een gitaar deftig te intoneren als de snaar een mm contactoppervlak heeft per fret, en dit dan ook nog eens varieert per fret. Niet leuk!Nou begrijp ik dus ook ff mooi dit "probleempje".., lijkt me idd bepaald niet aangenaam..., Maar heeft het formaat v.d. fret ook iets met de hoogte v.d. snaar te maken i.v.m. intonatie ??

PS; jouw handtekening is wel lachen...:seriousf:

aaronstonebeat
21 december 2010, 01:23
... heeft het formaat v.d. fret ook iets met de hoogte v.d. snaar te maken i.v.m. intonatie ??


Wat mij betreft helemaal niets. De actie = de afstand tussen de snaren en de bovenkant van de frets.

BLUEWEY
21 december 2010, 01:28
Wat mij betreft helemaal niets. De actie = de afstand tussen de snaren en de bovenkant van de frets.

Toch heb ik met m'n Strat's weldegelijk het belang van hoogte bemerkt met het intoneren van die schatjes..

Weet eerlijk gezegd niet of het ook zo zal zijn met akoestisch en of de dikte v.d. frets iets zal uitmaken .. ?

aaronstonebeat
21 december 2010, 01:34
Je moet bij het fretten de laagst mogelijke druk uitoefenen op de snaar; zeker bij dikke frets en helemaal als je dan met dunne snaren speelt. Vanaf 0,10'' of 0,11'' maakt dat wat minder uit; maar toch: bij het fretten niet harder drukken dan nodig en bij bends vooral evenwijdig aan de frets drukken, ook niet harder omlaag dan nodig is om de snaar klinkend te houden.

BLUEWEY
21 december 2010, 01:42
Hoe bepaal jij wat voor 'n soort fret je wilt ? Blijft het 'n gok of "kijk je niet zo nouw" ?

aaronstonebeat
21 december 2010, 01:49
Wel, ik wil ze hoog zodat ik met mijn vingers zo ver mogelijk van het hout van de toets blijf en dik zodat ik het gehobbel zoveel mogelijk kan minimaliseren (hoe smaller, hoe meer dat het richels worden). De dikste en hoogste die ze hebben dus.
Ik wil niemand zeggen dat het zo moet, het is puur mijn eigen voorkeur.

BLUEWEY
21 december 2010, 01:52
Da's waar ook !
Maar dat is voor electrisch..,

Zou jij voor akoest. hetzelfde beredeneren ?

Jouw beredenatie lijkt me :ok:

aaronstonebeat
21 december 2010, 01:59
Voor akoestisch zou ik hetzelfde denken, denk ik hetzelfde. Maar daarop zijn de snaren meestal flink dikker (hoewel ik zelf graag elektrisch speel op 0,11'')

Maar het zijn allemaal gewoon gitaren, elektrisch of akoestisch; ik zie het verschil niet zo. Vals is vals, stroef is stroef.

BLUEWEY
21 december 2010, 02:07
oke, thx man.., i'm going 'flat'

Alvast bedankt allemaal :makeup: en hoop nog wat verder door te kunnen 'filosoferen' hierover.

De ervaringen tellen..

grtz

Mattia
21 december 2010, 23:35
Hogere frets vergen een lichtere aanslag, maar zijn wel 'makkelijker' te pakken. Je kan wel iets te makkelijk de boel uit stemming mikken.

Echte breede frets heb ik nooit prettig gevonden; Ik gebruik meestal StewMac draad, veelal 148 (medium) of de 152 (medium/higher) om iets meer hoogte te hebben. Prima voor zowel akoestisch als electrisch. Mijn Warmoth stratje heeft vintage draad, mijn eerste gitaar jumbo draad, en ik merk dat voor mij de gulden middenweg letterlijk er tussenin zit. Breeder draad heb ik in huis (149, wide/medium), maar vooral voor wie dat echt wil en/of m'n toekomstige basgitaar.

Lowland
23 december 2010, 13:51
Laten we maar bij het begin beginnen, niemand kan voor jou kiezen welk fretdraad je nodig hebt. Welk geluid wil je horen, welk gevoel wil je voelen tijdens het spelen zijn vragen die je bij het kiezen in het achterhoofd moet houden. Als richtlijn wil ik je het volgende meegeven;
- met hoge frets kan je gemakkelijker je snaren "benden"
- hoge frets geven meer sustain
- hoge frets zijn gemakkelijker af te werken
- lage frets voelen lichter aan tijdens het spelen
- een nek met lage frets voelt iets dunner
- met lage frets "slide" je gemakkelijker over je nek

Een goede keuze (maar blijft persoonlijk) zou zijn medium-tall fretdraad met een breedte van .084" tot .100" en een hoogte van .045" tot .050". Pak gewoon eerst je andere gitaren erbij en voel/hoor wat jou favoriet qua frets is.

Dan nog een bruikbare tip.
buig en vlak (met een fret-bender) je fretdraad een aantal keer voor gebruik. Je fretdraad wordt zodoende aanzienlijk harder en geeft meer sustain. 12% nikkel/zilver voor nylon snaren en 18% nikkel/zilver voor stalen snaren.

Suces

Lowland
23 december 2010, 13:52
succes met dubbel c bedoel ik

Jilles
23 december 2010, 14:01
Voor mijn zelfbouw heb een een tijdje terug ook fretdraad gekocht bij Vox Humana. (Tot mijn grote verassing werd het ook nog voor me voorgebogen in de gewenste radius, Hoezee voor Vox Humana!)
Maargoed, ik had in mijn hoofd: medium dikte maar dan wel wat hoger. Toen ik daarmee aankwam werd mij gevraagd of ik weleens een gitaar had gefret.
Jilles: Euh, nee.
Daarna werd mij aangeraden om gewoon voor medium te gaan, dat wat ook op mijn eigen gitaar zit. Dit gaf volgens de verkoper het minste problemen bij het fretten. Nu heb ik Vox best wel hoog zitten dus ik ben hiermee maar naar de kassa gegaan.

BLUEWEY
23 december 2010, 17:45
Voor mijn zelfbouw heb een een tijdje terug ook fretdraad gekocht bij Vox Humana. (Tot mijn grote verassing werd het ook nog voor me voorgebogen in de gewenste radius, Hoezee voor Vox Humana!)
Maargoed, ik had in mijn hoofd: medium dikte maar dan wel wat hoger. Toen ik daarmee aankwam werd mij gevraagd of ik weleens een gitaar had gefret.
Jilles: Euh, nee.
Daarna werd mij aangeraden om gewoon voor medium te gaan, dat wat ook op mijn eigen gitaar zit. Dit gaf volgens de verkoper het minste problemen bij het fretten. Nu heb ik Vox best wel hoog zitten dus ik ben hiermee maar naar de kassa gegaan.

Maar als 't goed is, spreek je hier dus over fretdraad voor je zelfbouw basgitaar ?
Weet eerlijk gezegd ook niet of er iets verschil zit tussen bas of 'gewoon'

Een kleine toelichting op mijn zelfbouw gitaar; het wordt 'n iets bredere shortscale 25" neck met minimaal 47mm aan de nut, dus er zal wat minder spanning op de snaren komen zitten, en ik zal hoogstw.lijk met .012 gaan spelen. Ze wordt ook versterkt, want dat is m'n voorkeur.

Jilles
23 december 2010, 17:50
Oh nee hoor mijn zelfbouw betreft een gewone elektrische gitaar. Wat ik wilde zeggen met mijn comment was dat de keuze van fretdraad ook enigszins samenhangt met de ervaring van de bouwer. (in mijn geval, blijkbaar, wel.)
Heb je al foto's van het ontwerp of iets dergelijks op het forum staan? Lijkt me wel leuk om eens te bekijken. :)

BLUEWEY
23 december 2010, 17:57
Oh nee hoor mijn zelfbouw betreft een gewone elektrische gitaar. Wat ik wilde zeggen met mijn comment was dat de keuze van fretdraad ook enigszins samenhangt met de ervaring van de bouwer. (in mijn geval, blijkbaar, wel.)
Heb je al foto's van het ontwerp of iets dergelijks op het forum staan? Lijkt me wel leuk om eens te bekijken. :)

Ahh.., elektrisch..

Poffedikkie Jilles.., heb je die over 't hoofd gezien.., :)

Mijn eerste Auditorium 000 etc

grtz

Jilles
23 december 2010, 18:03
Ohh bedoel je díe, Bluewey? Ik weet niet waarom, maar ik zat met mijn hoofd juist weer bij de elektrische gitaren. Nee die heb ik niet over het hoofd gezien hoor, ik vind je rozet trouwens wel gaaf.

BLUEWEY
23 december 2010, 18:08
Ohh bedoel je díe, Bluewey? Ik weet niet waarom, maar ik zat met mijn hoofd juist weer bij de elektrische gitaren. Nee die heb ik niet over het hoofd gezien hoor, ik vind je rozet trouwens wel gaaf.

Hey tof man.., dank je ! Vind jouw basgitaar ook helemaal te gek !

suc6 ermee.., maar dat komt wel goed zag ik.

Jilles
23 december 2010, 19:36
Ha! wacht maar tot je ziet hoeveel snaren hij wel niet krijgt! :hippie: