PDA

View Full Version : Wat voor hout?



FruscianteFan
20 december 2010, 15:00
Het is al zeker twee jaar zo dat er wat hout te zien is van de body van mijn Jaguar. Ze is nou eenmaal een keer gevallen. Maar tot voor kort was er weinig aan de hand, want het zichtbare hout is vermoedelijk gewoon elzen. Echter, de lakschade wordt wat groter, en daar komt iets vreemds tevoorschijn. Ik verbaas me er niet over dat/als de body uit meerdere planken bestaat, maar het ziet er wel vreemd uit...

dus, een foto gemaakt - fatsoenlijke camera, maar ik ben een leek met het toestel.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1362.snc4/163462_1636556946534_1015042028_1714609_7625348_n. jpg

Ik vraag me dus heel erg af hoe dit precies zit. Het donkere hout volgt de rand van de body, en de achterkant van de body heeft een kleur die het midden houdt tussen marmer en ikea-hout. Juist doordat het de rand van de body lijkt te volgen, vind ik het zo vreemd, maar dus ook de lichte kleur snap ik niet.

Ik moet er wel bij zeggen dat het me uiteindelijk niet uitmaakt, want het is en blijft mijn favo gitaar.

theguitarguy
20 december 2010, 16:09
is dat niet gewoon de houttekening?

Robdop
20 december 2010, 16:13
als het een fatsoenlijke camera is zet hem even op macro stand en fotografeer opnieuw.

ik zie echt geen reet:makeup:

FruscianteFan
20 december 2010, 16:32
Dank voor de tip :)

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs419.ash2/69728_1636659309093_1015042028_1714905_1711536_n.j pg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs749.ash1/164094_1636660829131_1015042028_1714914_5383216_n. jpg

G.G.
20 december 2010, 17:01
Lijkt wel een snijplank. Heb een Hondo van multiple, dus ook losse stukken en veel lijm. Wel lekker strak in het geluid. Geldt zeker ook voor deze gitaar?

fred dons
20 december 2010, 17:05
fender fineerde tot voor een paar jaar geleden (ik geloof 2006) al haar US made gitaren, dit heeft als voordeel dat het lakken sneller gaat en je krijgt geen lelijke naden als je een body uit meerdere stukken hout maakt, of dat voor japan ook geld weet ik niet maar er zijn meer fabrikanten die zo werken

FruscianteFan
20 december 2010, 17:09
fender fineerde tot voor een paar jaar geleden (ik geloof 2006) al haar US made gitaren, dit heeft als voordeel dat het lakken sneller gaat en je krijgt geen lelijke naden als je een body uit meerdere stukken hout maakt, of dat voor japan ook geld weet ik niet maar er zijn meer fabrikanten die zo werken
Maar wat is dan de fineer? Want beide stukken zitten zo direct onder de lak. Ze sluiten ook perfect op elkaar aan.

En het een Japanner die ik rond september 2006 nieuw kocht.

fred dons
20 december 2010, 17:13
het lichte stuk, dat ziet er uit als esdoorn, het donkere hout is elzen
esdoorn neemt veel minder lak op dan elzen daarom gebruiken veel fabrikanten dit als fineer

Robdop
20 december 2010, 17:15
geen dank!

het ziet er wel heel apart uit ja!
stootrandje? :sssh:

FruscianteFan
21 december 2010, 13:02
Esdoorn zou op zich best kunnen, maar ik ben esdoorn gewend van (vaak mooi getekende) tops en halzen, die bovendien wat geliger zijn dan dit. Maar dat klinkt wel plausibel...


Lijkt wel een snijplank. Heb een Hondo van multiple, dus ook losse stukken en veel lijm. Wel lekker strak in het geluid. Geldt zeker ook voor deze gitaar?
Hier moest ik even over nadenken. Direct antwoord geven kan ik namelijk niet, maar het is wel zo dat deze gitaar bijna niet resoneert. Ze is wel erg luid, maar toen ik ging experimenteren met een piëzo-element op de body, kwam er gewoon geen geluid uit. De body trilt dus nauwelijks. De klank is echter wel prachtig...

barno
21 december 2010, 13:18
het lichte stuk, dat ziet er uit als esdoorn, het donkere hout is elzen
esdoorn neemt veel minder lak op dan elzen daarom gebruiken veel fabrikanten dit als fineer

interessant, wist ik niet.
maar eigenlijk super tip, lijmnaden zijn soms heel moeilijk weg te werken. ik lak vaak dekkend op essen en da's een bitch om te fillen, dus ik ga het ook es proberen denk ik.

fred dons
22 december 2010, 08:57
fineer wordt ook vaakt gebruikt bij het refinishen van bodies waarbij een aantal cavities
gevuld zijn (pickups, extra volume/tone knoppen etc), omdat je na verloop van tijd altijd het verschil ziet in de lak tussen de gevulde cavity en de rest van het hout kun je door een een top van de body te fineren dit effect weg werken

Mitch
22 december 2010, 10:55
Ik kan Freds verhaal bevestigen. Mijn CIJ JM van rond dezelfde periode heeft ook aan de voor- en achterkant van de body een fineertje esdoorn. Licht gevlamd esdoorn zat er zelfs op!
O en een piëzo element op de body zal inderdaad weinig doen. Op solid body gitaren heb je een piëzo element nodig onder iedere snaar, dus op de zadels, om fatsoenlijk geluid te krijgen. En dan nog moet het door een pre amp heen want het is een erg zwak signaal. Conclusies over de resonantie van de body (voor zover al relevant) kun je dus op basis van dat experiment niet doen.
De vergelijking met de Hondo gaat niet op, dit zijn gewoon twee dunne stukjes fineer, geen verzameling resthout zoals dat op budget gitaren nogal eens gebeurde vroeger. Heb ook wel eens zo'n Ibanez gehad van 65 puzzelstukjes, was een felle bak.

FruscianteFan
22 december 2010, 12:12
Da's een fijne bevestiging, Mitch.

edit: wat die piëzo betreft: ik heb inderdaad ook overwogen een piëzo-brug te installeren, maar dan kom ik uit op een TOM met de verkeerde radius. Heb iets ingebouwd in de Indie en dat werkt prima, maar als je tips hebt voor een Jaguar, kom maar op ;)