PDA

View Full Version : Oefeningen voor ritme training.



ThaBluesBreaker
20 december 2010, 13:06
Naast goeie noten spelen is het vrij handig als je ritmisch sterk bent zodat het niet als een warrig boeltje klinkt maar lekker strak. Zelf oefen ik af en toe met een metonoom en ga dan 1/4 1/8 triolen 1/16 afwisselend spelen.

Maar ik zou wel wat meer leuke oefeningen willen weten die jullie kennen!

terrasbeest
20 december 2010, 13:11
Nummers spelen ?

aaronstonebeat
20 december 2010, 14:12
Ik heb een hele tijd dingen geoefend met de metronoom steeds sneller. Wie zal het niet doen?

Het is ook leuk om het ding eens belachelijk langzaam te zetten en te ervaren hoe je gevoel voor timing dan is. Die van mij gaat tot 32 bpm; da's langzaam hoor :blast:

EuroCinema
20 december 2010, 14:52
Ik zet een ouwe James Brown plaat op en probeer Catfish Collins zo lang mogelijk exact te dubbelen. Altijd weer slecht voor het ego, en goed voor de strakheid. :ok:

ThaBluesBreaker
20 december 2010, 17:44
Ik doe ook vaak:

4 tellen als standaard en daarna halveer ik de klik dus dat je alleen nog maar de 2 en de 4 hebt bijvoorbeeld. Dat is ook al wat lastiger weer en daarna volgende stap is 1 klik, maar dat doe ik nog niet vaak :seriousf:

Funkicker
2 januari 2011, 17:29
probeer de metronoom ns op 1 van de 4 tellen te zetten, of op 1 van de syncopen

beste oefening die ik ooit heb gedaan is van het blad zingen terwijl je een backbeat knipt met je vingers, de andere hand kan het ritme meetikken of (op laag tempo) een volle shuffle tikken. vergt even oefening om t tegelijk te kunnen maar het doet wonderen

je kan natuurlijk ook gewoon ritmes tegen elkaar in tikken,
probeer bijv. een standaard clave met je ene hand en met de andere -al dan niet verschoven- kwart of halve triolen, wat je wil, alles kan

oja en met die oefening die je noemt, probeer de stappen van afwisseling groot te maken dus bijv van hele noten naar 16den naar halve triolen ipv heel half kwart 8ste etc.
probeer t ook zonder metronoom (wel eerst 4 tikken) op te nemen en kijk hoe dicht je bij de metronoom blijft

Martijn-w
2 januari 2011, 17:59
Naar mijn mening zit ritme ook voor een groot deel al in jezelf. Met oefenen kan je het hooguit wat perfectioneren.