PDA

View Full Version : Brug vastzetten of extra veer voor dikkere snaar



ThaBluesBreaker
20 december 2010, 12:08
Hallo menschen,

Op mijn fender classic player 60īs heb ik momenteel .10 snaren zitten. Ik wil eens proberen met .11 te spelen omdat ik dat ook op mijn telecaster heb en omdat ik het wat meer body wil geven omdat ik altijd een zekere vrees heb dat ik mijn snaren breek tijdens het spelen.

Op de telecaster ging dit vrij makkelijk dankzij ene vaste brug. Maar op de fender classic player 60īs zit een brug die op slechts 2 punten is bevestigd:

hhttp://keepgear.com/site_media/upload/products/60/198_800x600.jpg

Hierdoor zou de brug scheef komen te staan als ik er een grotere spanning op zet --> .11

Dat betekent dus of ik zet de brug vast, dat wil ik dan doen door een stuk hout of ander materiaal er tussen te zetten aan de achterkant. Maar liever doe ik dit niet en wil ik gewoon dat de spanning op de brug weer in balans komt.

Vraag is hoe krijg ik dat weer goed? Ik heb dit namelijk nog nooit gedaan. Er zitten nu 3 veren in. Plaats voor 4 (geloof ik)

lcvanderhelm
20 december 2010, 12:16
Bij 011 snaren,kan je inderdaad beter voor een extra veer gaan.
OP de achterkant van de tremolo zie je 2 grote houtschroeven.
Hiermee kan je de stand van de tremelo afstellen.

RS-Rik
20 december 2010, 16:44
Alst goed is zitten die veren aan een soort ding met haakjes dat weer met 2 schroeven de body in gaat. Die zou je ook nog kunnen aandraaien, staan je veren strakker.

Je moet daarna de reutemeteut wel opnieuw afstellen en misschien moet je even zoeken naar de juiste strakheid. Verders, je kunt de schroeven gerust weer wat "losser" draaien tis niet zo dat als ze eenmaal te strak zitten ze dat altijd moeten blijven.


Mijn grote tip blijft, als je die pook toch niet gebruikt, zet de brug vast met een licht wigvormig stukje hout. Gewoon met geweld erin rossen heb ik ook gedaan werkt prima.

G.G.
20 december 2010, 17:06
leg op je body, onder de achterkant van de tremelo wat bankpasjes etc totdat dat stapeltje klem zit. Draai de schroeven aan de binnenkant strakker of plaats een extra veer. Verwissel een voor een de snaren en draai dan de twee schroeven aan de achterkant langzaam losser totdat de pasjes ertussenuit vallen. Daarna een voor een de intonatie controleren.

Super simpel en idiot-proof.

ThaBluesBreaker
20 december 2010, 20:11
Over die veren gesproken ik heb eens zitten kijken op thomann.de, maar ik zie dat er verschillende zijn.

De lengte van de veren is die bij alle gitaren gelijk bijvoorbeeld, welke type veer past bij deze gitaar?

Hij lijkt in vorm heel erg op deze: http://www.thomann.de/nl/goeldo_tremolofeder_standard.htm

Maar is die ook even groot dat is de vraag?

G.G.
20 december 2010, 20:55
Die gewone veer is prima. Als je denkt dat ie qua lengte en sterkte wat afwijkt, dan plaats je hem gewoon een beetje in het midden.

thomas_lc
20 december 2010, 21:23
Off topic , Wat een bloedmooie stratocaster :lovelove:

ThaBluesBreaker
20 december 2010, 22:30
Ja he Sonic Blue mijn favo kleur :lovelove: :strat:

vulvasonic
21 december 2010, 00:27
Ja he Sonic Blue mijn favo kleur :lovelove: :strat:

Ook de mijne. Sonic Blue met rosewood toets en Black One-piece Maple. Beide heb ik niet en meer strats dan de 3 die ik heb, heb ik ook niet nodig. Maar steeds als ik er 1 in die combi zie krijg ik last van GAS. Je wordt bedankt. :)

ThaBluesBreaker
22 december 2010, 19:14
Ik heb het gedaan! Een extra veer erbij en de schroeven ietsjes losser (Hoe lang zijn die schroeven eigenlijk?)

Dan nog 1 vraagje, is het noodzakelijk om de schroef die in de hals zit wat strakker te draaien ivm hogere spanning van de .11 snaren. Of hoeft dat niet per se?

universe777
22 december 2010, 19:42
Over die veren gesproken ik heb eens zitten kijken op thomann.de, maar ik zie dat er verschillende zijn.

De lengte van de veren is die bij alle gitaren gelijk bijvoorbeeld, welke type veer past bij deze gitaar?

Hij lijkt in vorm heel erg op deze: http://www.thomann.de/nl/goeldo_tremolofeder_standard.htm

Maar is die ook even groot dat is de vraag?

Er zijn gitaren met een lange en een korte cavity. Dus ook lange en korte veren. Een korte veer in een lange cavity is eigenlijk te ver uitgerekt om zijn werk goed te doen.
Er zijn ook zogenaamde Power-springs die hebben wat meer trekkracht.

ThaBluesBreaker
23 december 2010, 13:13
Ik heb het gedaan! Een extra veer erbij en de schroeven ietsjes losser (Hoe lang zijn die schroeven eigenlijk?)

Dan nog 1 vraagje, is het noodzakelijk om de schroef die in de hals zit wat strakker te draaien ivm hogere spanning van de .11 snaren. Of hoeft dat niet per se?

Wabbie
23 december 2010, 14:44
Hoeft niet per se. De hals van mijn mex begon pas moeilijk te doen toen ik naar een set 012-056 in E ging. 011 trok 'ie prima.