PDA

View Full Version : Gibson SG: welke humbuckers?



synopticon
20 december 2010, 10:37
Geachte forumleden!

Een vraagje: tot voor kort speelde ik voornamelijk op een Les Paul (met vrij veel distortion) en een Telecaster (voor cleane stukken). Om live niet van gitaar te hoeven wisselen, heb ik onlangs twee Gibson SGs gekocht, die ik echt geweldig vind.

Alleen: de Seymour Duncan Jeff Beck pickups, die in de Les Paul prima klonken, klinken NIET AL TE BEST in de SGs!

SGs lijken van zichzelf al veel hoogmidden lijken te hebben en de Jeff Beck's benadrukken dat fors. Het geluid wordt met distortion heel schel en nasaal , en pingelig en dun als ik clean speel. De originele elementen klonken warmer en voller, maar lang niet agressief genoeg :)

Dus: wie heeft er een suggestie voor een goeie vervanger voor de Jeff Beck? Kom maar op AUB!

Qua spel en geluid: denk aan Dimbag Darrell, Richard Kruspe, Michael Amott, Geordie Walker (Killing Joke) maar bijvoorbeeld ook Troy van Leeuwen en Robert Fripp. Ik zoek dus een typisch Metalgeluid maar dan net iets warmer.

Voor de volledigheid: ik gebruik een ENGL 530 Preamp, Mesa Poweramp en een cab met 2x Celestion Vintage 30 en 2x GT-70. Ook niet de minst schelle combinatie denkbaar :)

Alvast bedankt!!!

HUESSEN
20 december 2010, 10:43
Heb een Gibson 500T uit mijn Flying V naar mijn SG overgezet.Dit klinkt vol en niet schel.Over een Engl Fireball trouwens.........

synopticon
20 december 2010, 10:55
Top, bedankt! Heeft die Gibson 500T een redelijk hoge output?

HaroldA
20 december 2010, 11:22
SD Super Distortion. Rauwe scheur zonder fel te worden.

HUESSEN
20 december 2010, 11:38
Top, bedankt! Heeft die Gibson 500T een redelijk hoge output?

Ik dacht dat deze elementen de hoogste output hebben wat Gibson elementen betreft.En ik kan het alleen vergelijken met het orginele 490T element en vindt het een hele verbetering.
http://www0.epinions.com/review/Gibson_500T_Humbucker_Pickup/content_429022613124

Bijl
20 december 2010, 11:53
Ik denk dat je met een Seymour Duncan Invader ook een heel eind komt.

HaroldA
20 december 2010, 11:58
Ik denk dat je met een Seymour Duncan Invader ook een heel eind komt.

Da's wel een hele lompe pickup. Harder dan dat gaat bijna niet in een passief element.

Bijl
20 december 2010, 12:47
Een invader is wel lomp, maar die doet het prima als je wil kinken als Richard K of Michael Amott met een SG :rockon:

synopticon
20 december 2010, 13:02
Bedankt voor de suggesties! Heel tof...

De shortlist so far...

Gibson 500 T
Seymour Duncan Invader

Heb wat reviews gelezen, zijn allebei hele goeie opties...

De Seymour Duncan Custom schijnt ook een goeie keuze te zijn.

silenus
20 december 2010, 14:40
Seymour Duncan '57 Classic in de nek
en een Seymour Duncan '57 Classic Plus in de brug

HaroldA
20 december 2010, 14:42
Seymour Duncan '57 Classic in de nek
en een Seymour Duncan '57 Classic Plus in de brug

Dat zijn toch PAF clones? Volgens mij geven die niet het typische metalgeluid waar de TS naar op zoek is...

universe777
20 december 2010, 15:09
Seymour Duncan '57 Classic in de nek
en een Seymour Duncan '57 Classic Plus in de brug
Nou, dat lijkt me niet... Da's veel te vintage.

De genoemde superdistortion is echt een aanrader. En een Duncan Custom is ook niet vies. Heb beide in mahonie planken gehad en ze scheuren als een malle.

De Gibson Dirty-fingers is ook letterlijk een hele vieze.

Robdop
20 december 2010, 16:06
ik heb in mijn viper(soort van sg kloon) van esp/ltd in de brug een custom 5 van seymour duncan zitten en in de neck een '59. dit is een erg lekkere combinatie!

die custom 5 wilt wel scheuren hoor!:seriousf:

synopticon
22 december 2010, 08:55
Dank voor alle suggesties!

Heb inmiddels een Seymour Duncan Invader besteld, ga 'm binnenkort inbouwen en ben erg benieuwd :)

Mitch
22 december 2010, 11:03
De Custom heeft ook wel een piekje in het mid hoog hoor, zou ik niet doen. De '57s van Gibson hebben dan misschien minder output, maar hebben wel een duidelijker midlaag. Zou voor een SG wel eens heel fijn uit kunnen komen. Ik weet niet of op beide SGs dezelfde elementen moeten komen, maar als er een beetje verschil in mag zitten (zoals in de oude LP/Tele setup) dan zou het wel eens een leuke combi kunnen zijn.

synopticon
28 december 2010, 15:36
Dag allen,

Inmiddels zit er een Seymour Duncan Invader op een van de SGs. Ik vind 'm geweldig. Zowel clean als distorted klinkt 'ie prima. Een aanrader voor elke SG-bespeler :)

Over m'n ENGL/MESA stack klinkt de gitaar lekker dik, fel en lomp, maar hij behoudt genoeg definitie, zelfs met werkelijk stompzinnige hoeveelheden gain. Het blijft klinken als een gitaar, zeg maar, en niet als een betonmolen die een cirkelzaag probeert op te eten, zoals je met sommige andere pickups wel eens kunt hebben :)

Ik heb nog een VOX AC50 stack staan, en toen ik daar over speelde klonk de SG weer heel anders, maar ook geweldig. Nogal duur en 'vintage'.

Ben nog aan het dubben of ik de 2e SG ook van een Invader ga voorzien, of toch wat anders proberen... Kan nu in ieder geval van twangy-maar-vol clean naar METTUL gaan zonder van gitaar te wisselen...

Nogmaals dank voor de tips. Seymour Duncan Jeff Beck kopen, anyone? ;)