PDA

View Full Version : Afscherming slagplaat en de invloed op je elementen.



RelicBert
19 december 2010, 21:51
Op mijn strat zitten DiMarzio's, Area elementen. Klinken best goed, maar ik heb de indruk dat het beter zou moeten kunnen.
Ik heb ook een oude Squier en die klinkt eigenlijk veel meer zoals een strat zou moeten klinken, ondanks dat hier van die eenvoudige goedkope elementen in zitten.

Het verschil tussen beide gitaren is, is dat de slagplaat van de Strat is voorzien van aluminium folie als afscherming, de Squier heeft dit niet.

In hoeverre zou deze folie van invloed kunnen zijn op de werking en het geluid van de elementen?

Een element maakt een magnetisch veld van de zuidpool naar de noordpool, om het element heen. De snaar zit in dit magnetisch veld. Wanneer de snaar trilt, vaneranderd dit magnetisch veld en probeerd te spoel dit te compenseren, waardoor een wisselspanning ontstaat, die wij versterken.
Zo werkt een element toch ongeveer?

Die afscherming zit dan toch ook in het magnetisch veld? Zie foto's:

http://www.xs4all.nl/~amphora/vintagestrat/images/elec2.jpg
http://www.xs4all.nl/~amphora/vintagestrat/images/elec3.jpg

Natuurlijk kan ik de boel verbouwen en zo wat testen, maar er is vast wel iemand die hier meer over kan vertellen, ben heel benieuwd naar de reacties.

Gr.
Bert

lollol
19 december 2010, 22:46
Het zal best wel invloed kunnen hebben op je geluid, maar dat is niet waarom je squier meer als een strat klinkt.
Dat komt omdat DiMarzio's meervoor rock/metal zijn, het zijn gewoon hele andere pickups:sssh:

RelicBert
19 december 2010, 23:07
Dat komt omdat DiMarzio's meervoor rock/metal zijn, het zijn gewoon hele andere pickups:sssh:

De DiMarzio Area 58 en 61 zijn medium output humcanceling strat elementen die zeker niet voor metal geschikt zijn, rock kun je over discusieren. Wanneer je de geluidsvoorbeelden op de site van DiMarzio beluisterd, zul je horen dat deze elementen behoorlijk "strat" klinken.

Natuurlijk klinken verschillende elementen verschillend, maar het lijkt meer of ik "iets" mis, vooral in het hoog. Geluid is altijd moeilijk uit te leggen natuurlijk. Vooral in de tussenstandjes is het goed hoorbaar, het is lang niet zo neuzig als een strat zou moeten klinken.

Indiedennie
19 december 2010, 23:08
Aluminium en koper wat vaak gebruikt wordt voor afscherming is volgens mij niet magnetisme beinvloedend en heeft het dus ook geen invloed op de sound (denk ik).
dus ik denk dat lollol gelijk heeft

RelicBert
19 december 2010, 23:30
Tja, nou lees ik net op het Fender Stratocaster Forum iemand die schrijft:

Call it crazy but I remove the aluminium pickguard that comes installed under the pickguards of my 62 Strat reissues.They are supposed to reduce hum but I find the guitar actually sounds best without it!!!I don't detect more hum as a result but I do hear a better tone.It seems to me that the shielding interferes with the tone...thinning it out somewhat.The tone seems somewhat woodier to my ears without the shield pickguard
En dat is dus ook zo'n beetje wat ik bedoel.
Iemand nog ideeën?

jutter
19 december 2010, 23:33
Afscherming heeft wel degelijk invloed op je geluid. Als je alles goed geïsoleerd hebt, heb je minder last van brom of bijgeluiden. Doordat je geluid nu 'cleaner' is heb je een ander/schoner geluid. Veel gitaristen prefereren om deze reden juist geen afscherming.

jutter
19 december 2010, 23:34
Je was me net voor....

RelicBert
19 december 2010, 23:50
Afscherming heeft wel degelijk invloed op je geluid. Als je alles goed geïsoleerd hebt, heb je minder last van brom of bijgeluiden. Doordat je geluid nu 'cleaner' is heb je een ander/schoner geluid. Veel gitaristen prefereren om deze reden juist geen afscherming.

Minder last van brom of bijgeluiden. Dat is zeker waar, maar ik denk eigenlijk niet dat het is wat ik bedoel. Zal binnenkort toch de folie is onder de slagplaat weghalen. Kan het nog niet helemaal verklaren.

Arvoitus
20 december 2010, 05:30
Minder last van brom of bijgeluiden. Dat is zeker waar, maar ik denk eigenlijk niet dat het is wat ik bedoel. Zal binnenkort toch de folie is onder de slagplaat weghalen. Kan het nog niet helemaal verklaren.
Die extra storing/ruis die je krijgt is (voor velen) een onderdeel van het vertrouwde gitaargeluid.

Vergelijk het met de nieuwe digitale telefonie (VoIP), VoIP heeft van zichzelf geen kiestoon en is 100% ruis en kraakvrij. Maar doordat het geen ruis heeft raken mensen het "telefoon gevoel" kwijt, ze missen juist dat wat ze normaal gesproken irritant vinden.

Yooxa
22 december 2010, 11:07
De DiMarzio Area 58 en 61 zijn medium output humcanceling strat elementen die zeker niet voor metal geschikt zijn, rock kun je over discusieren. Wanneer je de geluidsvoorbeelden op de site van DiMarzio beluisterd, zul je horen dat deze elementen behoorlijk "strat" klinken.

Natuurlijk klinken verschillende elementen verschillend, maar het lijkt meer of ik "iets" mis, vooral in het hoog. Geluid is altijd moeilijk uit te leggen natuurlijk. Vooral in de tussenstandjes is het goed hoorbaar, het is lang niet zo neuzig als een strat zou moeten klinken.


Was het niet zo dat echt start elementen dat niet hadden?

guitarnijboer
22 december 2010, 13:16
Er zijn heel veel elementen gemaakt door de jaren heen die allemaal pretenderen 'het stratgeluid' maar dan zonder brom te kunnen produceren. Geen van allen kunnen deze claim waarmaken. Jij weet natuurlijk niet hoe de samples zijn opgenomen... exitertje erbij...

Of het nu de noiseless Semarium Cobalt PU van Fender zijn of de (ook door Bill Lauwerens gemaakte) single coils in mijn ZION of de Lace sensor (ook in samenwerking met Bill) of de 'U' ultrasonic PU uit Duitsland (u raad het al ... ook van Bill) Het is allemaal een variatie op het zelfde thema: een extra humcanceling spoel toevoegen. (En in de sensor PU's extra magneten die de stringpull opheffen)

Al deze veranderingen hebben invloed op het geluid en ik ben nog niet een keer zo'n element tegengekomen wat daadwerkelijk precies klonk als een Fender single coil. (die onderling ook wel eens verschillen trouwens, maar dat terzijde) Het is allemaal: 'klinkt als' en 'lijkt op', maar over het algemeen hebben ze wat meer output en raak je hoog kwijt. Door de magneten zwakker te maken kun je deze twee effecten weer wat opheffen, maar het blijft anders.

Daarbij vraag ik mij af wat er eigenlijk bromt aan een Fender. Ik heb er nauwelijks last van zelfs met flinke oversturing.

RelicBert
29 december 2010, 01:10
Er zijn heel veel elementen gemaakt door de jaren heen die allemaal pretenderen 'het stratgeluid' maar dan zonder brom te kunnen produceren. Geen van allen kunnen deze claim waarmaken. Jij weet natuurlijk niet hoe de samples zijn opgenomen... exitertje erbij...

Of het nu de noiseless Semarium Cobalt PU van Fender zijn of de (ook door Bill Lauwerens gemaakte) single coils in mijn ZION of de Lace sensor (ook in samenwerking met Bill) of de 'U' ultrasonic PU uit Duitsland (u raad het al ... ook van Bill) Het is allemaal een variatie op het zelfde thema: een extra humcanceling spoel toevoegen. (En in de sensor PU's extra magneten die de stringpull opheffen)

Al deze veranderingen hebben invloed op het geluid en ik ben nog niet een keer zo'n element tegengekomen wat daadwerkelijk precies klonk als een Fender single coil. (die onderling ook wel eens verschillen trouwens, maar dat terzijde) Het is allemaal: 'klinkt als' en 'lijkt op', maar over het algemeen hebben ze wat meer output en raak je hoog kwijt. Door de magneten zwakker te maken kun je deze twee effecten weer wat opheffen, maar het blijft anders.
Ik kan me prima vinden in bovenstaande beweringen. Toch denk ik dat er meer uit mijn elementen te halen moet zijn, de DiMarzio's dus.

Vandaag de boel maar eens open geschroeft en de folie onder de elementen weggehaald. Helaas blijft de lijm grotendeels aan de slagplaat zitten en niet aan de folie . . .

Nadat de boel weer in elkaar gezet was en de element hoogte weer afgesteld was, maar eens een luistertestje gedaan.

Het geluid is anders, beter, meer hoog, meer zoals ik het zou willen. Maar, dit is natuurlijk in de thuis situatie, hoe e.e.a. zich gaat laten horen in een band situatie moet ik nog maar afwachten. Dat het anders is, is zeker. Of het beter is, denk het wel. De folie heeft bij deze elementen dus duidelijk invloed opo het geluid. Wordt vervolgt.


Daarbij vraag ik mij af wat er eigenlijk bromt aan een Fender. Ik heb er nauwelijks last van zelfs met flinke oversturing.
Dat is natuurlijk ook een overweging. Mijn Tele, gewoon Fender elementen, enkelspoels, geeft nooit storing, brom, oid. Misschien toch ook maar eens "echte" Fenders proberen.

e!
29 december 2010, 02:28
Shielding kan (buiten noise reduction) idd grote invloed hebben op je geluid. Ik heb ooit de holten in mijn strat en de slagplaat volledig geshield met aluminium tape. Na een korte test drive heb ik de shielding weer grotendeels verwijderd, omdat mijn strat tone volledig naar de knoppen was: dynamiek was een stuk minder en alle sparkle kwijt.

Uiteindelijk heb ik de shielding op de slagplaat en in de connectorholte behouden, maar de pu holte weer van shielding ontdaan. Alles is nu piekfijn. In jouw geval zullen de pu's ook anders klinken dan stock. Humbuckers hebben nu eenmaal een ander karakter dan single coils (molliger, minder sparkle).

En wat er humt aan een strat? Alles wat een wisselend magnetisch veld genereert! Ga maar eens met je strat richting de eindtrap van je amp of bv. een lamp met dimmer op halve sterkte of een PC met lekker veel schijfactiviteit (switch op stand 1, 3 of 5. 2 & 4 werken als humbucker doordat er 2 spoelen actief zijn). Dan kom je dr wel achter ;)

e!
29 december 2010, 02:40
Overigens is het humgehalte wel een kwestie van gradaties. Aarding is wel van grote invloed alsook de mate waarin bronnen van brom aanwezig zijn. Als je Tele beduidend minder bromt dan je strat onder dezelfde omstandigheden zou ik je strat beter aarden (star grounding; geen aardlussen -> ff googelen).

RelicBert
29 december 2010, 09:46
Overigens is het humgehalte wel een kwestie van gradaties. Aarding is wel van grote invloed alsook de mate waarin bronnen van brom aanwezig zijn. Als je Tele beduidend minder bromt dan je strat onder dezelfde omstandigheden zou ik je strat beter aarden (star grounding; geen aardlussen -> ff googelen).
Even voor de goede orde: Mijn Strat is muisstil. Mijn Tele ook zolang je de snaren of ander metaal vasthoud.

fredjuh
29 december 2010, 14:20
Dat verschijnsel klopt helemaal en is ook goed te verklaren. Het feit dat een tele brugpickup allemaal metaal van de brug om zich heen heeft laat m heel anders klinken. Je moet die aluminium/koperen shielding zien als een enkele kortgesloten wikkeling. De snaren wekken een trillend magnetisch veld op, en daardoor gaan er in het aluminium wervelstromen lopen. Deze wervelstromen hebben een bepaald vermogen, dat wordt omgezet in warmte. Waar komt dat vermogen vandaan? Van de snaren. De snaren geven hun energie af, en worden dus gedempt. En aangezien de magnetische koppeling beter wordt als de frequentie hoger wordt dempen goed geleidende, omringende metalen zoals koper en aluminium hoge tonen steeds meer af. Het "detail" verdwijnt uit de trilling.

pasqual
30 december 2010, 00:00
ik heb eens een setje humcanceling seymourduncans gehad voor in een strat. bij deze set kon ik er ook geen echte stratsound uit krijgen ondanks de relatief lage output. ik miste de sprankel en het hoog. ik heb er toen een echte set single coils in gezet en het klonk meteen totaal anders. ik denk toch dat je met jouw huidige set niet gaat krijgen wat je verwacht van een strat, ook niet als je de folie weghaalt. en de "hum" van single coils vind ik te verwaarlozen; als je speelt heb je er geen last van en als je niet speelt heb je je volume-pot van je gitaar dicht staan.

groeten Pasqual.

e!
30 december 2010, 00:37
Yep. Ik heb ook een Cool Rails in mijn strat (brugpositie). Met distortion klinkt dat veel toffer dan de stock pickup, maar clean is 't minder strat. Vooral in de tussenstand vind ik dat wel wat jammer, maar dat wordt zeker goed gemaakt door de verbeterde lead sound. Het komt - hoe cliché dat ook altijd klinkt - neer op een persoonlijke keuze.